Perheesi lempiliharuoka jonka itse teette?
Kommentit (33)
Mun suosikki on burgundinpata, lapset eivät niinkään välitä lihapadoista. Niiden liharuokasuosikki taitaa olla Saarioisten kebakot itse uuniin laitettuna ;)
Tortillavuoka: paista jauheliha, lisää tomaattimurskaa, kermaa, mausteita ja juustoraastetta. Laita alimmaiseksi ensimmäinen tortillalätty ja päälle kastiketta ja sitten jatkat pinoamista ja lopuksi viimeisen tortillalätyn päälle kastiketta ettei kärähä. Sitten 150 astetta ja 15 min.
En valmista koskaan liharuokaa kokolihasta. En vain osaa, en syö itse lihaa ja mieskään ei ole innostunut. Jauheliharuuista yksi perheen suosikki on ollut jo vuosia tämä
http://www.yhteishyva.fi/ruoka-ja-reseptit/reseptit/viikonlopun-lihamureke/012951
Hmmm, pitäisiköhän tehdä pitkästä aikaa mureke....mulla vaan tökkii jauheliha aika paljon, mutta jos ostaisi paistilihaa ja tekisi siitä..kiitos 5 vinkistä! ja kiitos muillekin ja lisääkin olisi kiva lukea lemppareitanne:)
ap
Heh, mä en laske jauhelihaa liharuokiin:)
2
Tuo mureke on muuten kuulemma tosi hyvää, kun sen valmistaa tismalleen ohjeen mukaan. Olen tehnyt eniten fetajuustoversiota ja tosiaan käytän paistijauhelihaa. Käärin taikinan rullapötköksi leivinpaperin avulla ja nostan papereineen kaikkineen pitkulaiseen vuokaan koko kääretortun. Paistamisen loppuvaiheessa avaan paperin, jotta pinta saa ruskeata väriä.
Mureke toimii myös kasvistäytteillä, esim. porkkana-juustotäyte on kelvannut.
Ihan mikä tahansa liha mikä on kypsennetty leivinuunissa, koko perhe vetää ihan himona. On broilerinkoipia riisin päällä, on naudan paistia, on nyhtöpossua, kinkkua, karitsan fileitä, mitä nyt kulloinkin keksitään.
Yksinkertaisimmillaan esim. hyvä naudan paisti paloitettaan ja paistetaan palat kuumalla pannulla voissa. Pataan porkkanaa, sipulia ja mausteita ja paistetut lihat päälle. Päälle kuumaa vettä niin että peittyvät ja pariksi tunniksi leivinuuniin. Aaah mitä herkkua!
Lamminpään lumous. Ihan googlettamalla löytyy.
Nro 2, voisitko kirjoittaa tuon axoan reseptin mulle suomeksi. En löytänyt googlettamalla.
Hirvipata, tai mureke, jossa hirvenlihaa ja possua mehevöittämässä, ja rutkasti sipulia ja vain hieman korppujauhoja. Nam!
Perinteiset lihakeitot, eli luista (hirven)lihaa keitetään tarpeeksi pitkään, lisätään perunat ja juurekset, paloitellaan liha. Toinen suosikkiruoka on jauhelihakeitto.
Possupata on myös lasten suosikki: hyvää possunlihaa ruskistetaan pieninä paloina, laitetaan kypsymään uuniin perunoiden,sipulin ym. kanssa.
Hyvän liharuuan salaisuus on kypsä liha. Meillä punertava liha herättää aina epäilyksiä, vaikka olisi niin kypsää että murenee vaikka lusikalla.
Tuota murekerullaa pitääkin kokeilla seuraavana jauheliharuokapäivänä.
Kasvisruokaako se sitten on? kun ostaa paistijauhelihaa eli eläimen paistilihaosasta jauhettua lihaa niin mitä muutakaan se on kuin liharuokaa??
Ehkä eri asia sitten ne sikanautakasat joissa rasvaa, kudosta yms aikalailla ja värikin sellainen valjun vaaleanpunainen mutta esim Atrian Kulinaari-paistijauheliha on pihvikarjan lihaa.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 09:59"]
2
[/quote]
Teinin tekemä jauhelihakastike (maustaa paremmin kuin kukaan)
Miehen valmistamat naudan fileepihvit
Mun tekemäni Burgundinpata
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 10:11"]
Nro 2, voisitko kirjoittaa tuon axoan reseptin mulle suomeksi. En löytänyt googlettamalla.
[/quote]
http://www.marmiton.org/recettes/recette_axoa-de-veau-pays-basque_14140.aspx
Vasikanliha leikataan ihan pieneksi silpuksi. Kuullotetaan paprikaa, makeaa suippopaprikaa ja sipulia sekä lisätään siihen liha ruskistumaan. Maustetaan espelette tai vastaavalla paprikajauheella, suolalla, laakerinlehdellä ja timjamilla. Lisätään vettä niin että juuri ja juuri peittyy. Haudutetaan n tunti. Lisätään lopuksi persiljasilppu.
On sellainen lihapöperö jonka kanssa voi tarjota myös keitettyä perunaa, yleensä syödään sellaisenaan
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 12:16"]
Kasvisruokaako se sitten on? kun ostaa paistijauhelihaa eli eläimen paistilihaosasta jauhettua lihaa niin mitä muutakaan se on kuin liharuokaa??
Ehkä eri asia sitten ne sikanautakasat joissa rasvaa, kudosta yms aikalailla ja värikin sellainen valjun vaaleanpunainen mutta esim Atrian Kulinaari-paistijauheliha on pihvikarjan lihaa.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 09:59"]
2
[/quote]
[/quote]
No meillä syödään kokoliharuokia tai jauheliharuokia mutta ne on ihan eri kastissa.
Tillilihakastike. Milloin possusta ja milloin naudasta tehtynä.
Härän sisäfilee joko pihvinä tai kokonaisena ja roseena.
Ja joskus paneroidut possun piffit.
Tämä lihapata. Tarjoan tätä usein vieraillekin ja kaikki ovat tykänneet.
http://pastanjauhantaa.blogspot.fi/2008/02/muheva-olutpata-sek-soodaleip.html?m=1
Tuota leipää ei ole kyllä tullut testattua vielä kertaakaan.
Lihaa se jauheliha siitä huolimatta on...
Vaihtelee. Välillä perinteinen karjalanpaisti, välillä tulisemmin maustettuna ja esim. punaviinillä tuunattuna. Tän hetken suosikki on lammaskaali. Eli keitetään luista lampaanlihakönttiä vaikka yön yli, mausteena laakerinlehti, suola, maustepippuri. Aamulla pilkotaan liha ja sivuun odottamaan. Otetaan keitinlientä ja keitellään pieniksi suikaloitua kaalia siinä jonkun aikaa kattilassa, ilman kantta (kaalista lähtee ne pierunhajua aiheuttavat yhdisteet pois). Sekoitellaan lihat ja kaalit, voi pilkkoa/raastaa/suikaloida/mitävaan porkkanaa sekaan kanssa. Mausteeksi vähän vielä suolaa ja meiramia, keitinliemestä voi noukkia pippuritkin vielä sekaan. Laitetaan uuniin, mitä kauemmin miedolla lämmöllä malttaa haudutella, sen parempaa. Esim. 150 astetta ja 3-4 tuntia.
Lampaan keitinliemen voi säästää vaikka keittopohjaksi, rasiaan tai pariin ja pakastimeen. Tai liemi johon on luusta irronnut paljon kollageeneja, on ihan mahtavaa terveysruokaa itsessään. Ääntä kohti vaan.
Niitä on paljon!
- vitello tonnato
- hapankaaligulassi
- haudutettu sipulipihvi
- stroganoff
- possun noisetit
- stifado
- italialaisittain haudutetut häränhännät
- osso buco
- axoa
- nyhtöpossu
- ankka kaikissa muodoissaan
- rosmariinipossu
- cotoletta milanese
Tuossa nyt nuo useimmintehdyt. Monien reseptit löytyy ihan googlaamalla.