Isovanhempi pilaa välit
Mitä mieltä olette tälläisesta tilanteesta, jossa isovanhempi haluaa kontrolloida tyyliin kaikkea. Haluaisin kuulla mielipiteitä ulkopuolisilta, että onko vika omassa päässäni vai missä.
Siis oma äitini tuntuu olevan seonnut lapsestani, joka on nyt n. 9kk. Kun lapsi syntyi, korona aika oli tosi pahana ja oltiin aika epätietoisia siitä, miten korona vaikuttaa vaikka vauvoihin. Noh äitini silti sopi omien sukulaistensa kanssa siitä milloin meidän lasta voi tulla katsomaan tai milloin me lähdetään vauvaa muille näyttämään. Tietysti peruin nämä, koska lapsi oli noin 3vk ja haluttiin vain olla kotona rauhassa. Sitten ihmetellään ja surkutellaan, että se ja se ja se haluaisi NIIIN kovasti nähdä vauvan. Itsekin olisin halunnut näyttää vauvaa kaikille mutta ei se tuntunut turvalliselta. Sitten kun lopulta yhdessä nähtiin sukulaisiamme niin äitini nappaa vauvan syliin ja esittelee sen muille. Minusta tuo kuuluisi olla se juttu jonka minä saan tehdä. Niin ja raskaudesta kun kerroin äidilleni, niin kertoi samantien omalle siskolleen joka sitten kertoi sen minun siskolleni "vahingossa". Seuraavasta raskaudesta en kerro äidilleni ollenkaan. Saa sitten kuulla kun vatsasta huomaa itse.
Vien vauvan muutaman kerran kuukaudessa hoitoon äidilleni. Mukaan laitan ruat, maidot vaipat yms. Ne on aina koskemattomina, koska mummolassa on annettu omat ruat jotka äitini on ostanut tai tehnyt. Vauvalle ostetaan pukuja jotka on sopivia tyyliin 1-2 vuotiaana ja sitten kummastellaan kun en voi laittaa niitä vauvalle nyt kun ne olisi plajon "helpompi" pukea vauvalle kuin nykyiset vaatteet. Olen itse ostanut vauvalle kirpputorilta sopivia vaatteita ja otan kyllä vastaan kaikki vaatteet jotka saan, mutta laitan ne odottamaan myöhempää käyttöä. Äitilläni on tapana kommentoida vauvan vaatteita koska eivät muka ole säänmukaiset, vaikka ne ovat. Tähän on hankala saada kuvattua sitä miten kontrolloivaa äitini käytös on. Meillä menee välit kokoajan huonompaan suuntaan ja tuntuu että äitini haluaisi olla lapseni äiti. Yhden kerran mainitsin että tuntuu kuin olisin huono äiti koska aina nalkutetaan jostain. Vastaus oli että "jaha, no lähdepäs kotia sitten" ja seuraavan päivän hoito peruttiin. Illalla sain vielä viestin että minun pitäisi pyytää anteeksi kun olen niin kiittämätön. Tällä hetkellä näen äitiäni vain siksi koska haluan että hän saa nähdä vauvaa ja vauva saa olla mummolassa.
Että onkohan tämä omaa ylireagointia. Olen tosi väsynyt ja henkilökohtaisesti en haluaisi nähdä äitiäni ollenkaan. En vain kehtaa olla käymättä koska saatiin riita aikaiseksi jo siitä pienestä kommentista.
9kk vauva ei tajua vielä yhtään onko mummolassa vai jossain muualla, eli sinänsä ei ole pakko tavata. Jos sama käytös jatkuu kun lapsi kasvaa, äitisi tulee manipuloimaan lasta sinua vastaan esim. lupailemalla sinulta kysymättä sellaisia asioita mihin hänellä ei ole oikeutta, ohittamalla sinun kasvatusperiaatteesi ja antamalla lapsen ymmärtää että äiti niuhottaa ihan turhaan, antamalla lapsen ymmärtää tai sanoo ihan suoraan että mummo rakastaa enemmän kuin äiti ja isä. Jne.