Miksi et harrasta hikiliikuntaa 5 kertaa viikossa?
Valtakunnallinen suositus on, että hengästyttävää ja hikoiluttavaa liikuntaa tulisi harrastaa 5 kertaa viikossa. Miksi sinä et tähän pysty?
Kommentit (55)
Koska en halua. Inhon rääkkiliikuntaa, enkä aio käyttää (vaikka nyt sitten huonojen tapojeni lyhentämää) elämääni suosituksia kyttäämällä ja tekemällä jotain mitä vihaan. Yllättävän hyvässä kunnossa olen silti, vahvuutta, notkeutta ja kestävyyttä löytyy.
Sairauteni vuoksi. Ennen kyllä harrastin useampaakin lajia ja nautin siitä. Minulle kunnon hikiliikunta oli mainio keino nollata pää työpäivän jälkeen.
Koska loppuraskauden kivut eivät anna periksi. Normaalitilassa kyllä, juokseminen on mukavaa.
Koska vaihtelee niin paljon miten ehdin. Vähintään 3kertaa harrastan viikossa liikuntaa yhteensä 4tuntia.
Joskus on enemmän aikaa, nyt olen ehtinyt 5päivässä 8kertaa, yhteensä 6tuntia.
Uskon että 3kertaakin riittää silloin kun aikaa ei enempää ole. Parempi kuin ei mitään ja sekin jo aika paljon lapselta pois, jos sattuu pitkät päivät, aina pitkät välimatkat yms. Saatan olla klo 17kotona, syön ja lähden. Tulen joskus 19-19:30, käyn suihkussa yms. niin kello on 19:30-20:00 ja lapsi menee sänkyyn 20:30 ja tuntia ennen hoitaa iltatoimia..
Eli hetkittäin aika vähän nähdään jo tuollakin harrastusmäärällä.
Urheiluväen antamalla ohjauksella on aina se heikko kohta, että he eivät tajua, että joillein ihmisille liikunta ei ole mikään henki ja elämä. Se on suoritus, yksi tylsä vaatimus lisää kotitöiden ja laskujen maksamisten ja muiden velvoitteiden to do-listaan. Joten kun mulle, joka en nauti liikunnasta, lätkäistään viiden sivun mittainen liikuntavaatimuslista nenän eteen ja ilmoitetaan montako minuuttia minäkin päivänä pitäisi liikkua ja millä sykkeellä, niin en löydä siitä yhtään motivoivaa kohtaa. Se ei yhtään lisää mun liikkumista, että siihen arkipäivän liikkumiseenkin lätkäistään sama jokaisen asian mittaaminen ja arvostelu kuin koulun liikuntatunneilla. Samalla lailla kuin tuollainen "käskeminen" ei toiminut silloin teineihin, niin ei se toimi aikuisiinkaan.
Toi 5krt / viikko on kyl ihan minimi. Ite treenaan salilla punttitreeniä joku 3 tuntia viikossa, vähintään yksi tunti menee venytellessä ja salibandyä pelaan/harjoittelen joku 7 tuntia viikossa, parhaimmillaan jopa 12. Tarkoittaa siis sitä, että treenaan 2 kertaa päivässä kolmena neljänä päivänä ja välillä voin viettää salilla aikaa kolmekin tuntia kerrallaan. Ja te mamat ette liiku ollenkaan ja olette miltei jopa ylpeitä siitä!? Ehkä kandeis herätä ennenkuin tissit roikkuvat navassa ja teistä on yhtä paljon iloa kuin pumpattavasta barbarasta...
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 14:22"]
Valtakunnallinen suositus on, että hengästyttävää ja hikoiluttavaa liikuntaa tulisi harrastaa 5 kertaa viikossa. Miksi sinä et tähän pysty?
[/quote]
Siksi, kun en viitsi liikkua noin vähää, kuin 5 kertaa viikossa. Teen kahta treeniä useimpina päivinä, joten 5 kertaa on minusta aika vähän.
Mä kävelen päivittäin 3km kouluun ja takaisin painavan olkalaukun kanssa, ulkoilutan koiran 2x päivässä (3-8 km kävely lenkkejä) ja zumba 3x viikko. Eiköhän se riitä kun koulussakin seison ja kävelen ison osan ajasta ja syön tasan 2 kertaa päivässä. Koulussa 10:45 ja kotona joskus 7 aikoihin.
Niim ja kuntosalilla käyn 4 kertaa viikossa.
-47
Minusta tämä on ihan hyvä kysymys. Siis toki se, ettei halua, on ihan hyvä vastaus. Mutta mä liikun mielelläni, ja mielestäni liikunta on mulle etusijalla moneen muuhun asiaan nähden tai jopa välttämättömyys, mutta hikiliikun "vain" 3-4 kertaa viikossa (normaalitilanteessa, nyt on pieni vauva enkä ole päässyt vielä takaisin rutiineihin). Mietin asiaa ja suurin syy siihen, etten liiku enempää on se, että priorisoin nukkumisen liikunnan(kin) edelle. Eli mulla on leikki-ikäinen lapsi (+ nyt vauva, mutta mietin tilannetta ennen vauvaa) joka pk:ssa, joten haluan viettää suurimman osan vapaa-ajastani hänen kanssaan. Nyt käyn 2 arki-iltana töiden jälkeen lenkillä tai salilla ja sitten viikonloppuisin.
Ongelma ratkeaisi, jos esim. heräisin aamulla tosi aikaisin lenkille/salille (kuten aamuvirkku mieheni tekee), mutta koen tarvitsevani jopa 9h unta/yö ja olen luonnostani aamu-uninen eli tämä laskisi elämänlaatuani liikaa. Joskus käyn kyllä lenkillä illalla kun lapsi jo nukkuu. Varmaan voisi opetella aikaisempaan unirytmiin, mutta olen useita kertoja yrittänyt eikä ole koskaan onnistunut.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 16:09"]
Toi 5krt / viikko on kyl ihan minimi. Ite treenaan salilla punttitreeniä joku 3 tuntia viikossa, vähintään yksi tunti menee venytellessä ja salibandyä pelaan/harjoittelen joku 7 tuntia viikossa, parhaimmillaan jopa 12. Tarkoittaa siis sitä, että treenaan 2 kertaa päivässä kolmena neljänä päivänä ja välillä voin viettää salilla aikaa kolmekin tuntia kerrallaan. Ja te mamat ette liiku ollenkaan ja olette miltei jopa ylpeitä siitä!? Ehkä kandeis herätä ennenkuin tissit roikkuvat navassa ja teistä on yhtä paljon iloa kuin pumpattavasta barbarasta...
[/quote]
Todella paskassa kunnossa oleva numero 34 on painoltaan normaalipainon alarajoilla. Liikunta tuskin vaikuttaa mitään tissien roikkuvuuteen (paitsi jos omaa isot sellaiset eikä käytä kunnon urheiluliivejä, niin ehkä runsaalla hölkkäämisellä ne saa hölskyteltyä pilalle.)
En ole ylpeä siitä, etten liiku, mutta en sitä mitenkään erityisemmin häpeäkään. Se on vaan yksi niitä harvoja pieniä elämänvalintoja, joita mä voin itse tehdä tehdäkseni näissä kapeissa raameissa elämästäni edes vähän mielekkäämpää.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 16:30"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 16:09"]
[/quote]
Todella paskassa kunnossa oleva numero 34 on painoltaan normaalipainon alarajoilla. Liikunta tuskin vaikuttaa mitään tissien roikkuvuuteen (paitsi jos omaa isot sellaiset eikä käytä kunnon urheiluliivejä, niin ehkä runsaalla hölkkäämisellä ne saa hölskyteltyä pilalle.)
En ole ylpeä siitä, etten liiku, mutta en sitä mitenkään erityisemmin häpeäkään. Se on vaan yksi niitä harvoja pieniä elämänvalintoja, joita mä voin itse tehdä tehdäkseni näissä kapeissa raameissa elämästäni edes vähän mielekkäämpää.
[/quote]
En tarkoittanut loukata, vaiks heitinkin tuohon loppuun sellaisen, jonka arvelin ärsyttävän, mutta samalla haastavan lukijaansa. Etkä edes ole ainoa, joka vihaa liikuntaa, mutta ei se oikeasti ole ollenkaan kamalaa, kun pääsee alkua hieman pidemmälle. Mulla on oikeastaan nykyään ihan päinvastoin, en voi ajatellakaan elämää ilman liikuntaa ja siksi yritän liikkua säännöllisesti, jotten enää ikinä palaa siihen jamaan, josta nousin. Kyse, kun ei ole edes siitä miltä näytän ja näytin, vaan kokonaisvaltaisesta elämänlaadun paranemisesta, jonka ymmärtää/muistaa vasta sitten, kun voi taas tehdä kaikkia niitä asioita, joita teki nuorena. Tsemppiä sulle elämään alat sitten liikkua tai olla liikkumatta. :)
Koska vaimo ei anna.