Miksi et harrasta hikiliikuntaa 5 kertaa viikossa?
Valtakunnallinen suositus on, että hengästyttävää ja hikoiluttavaa liikuntaa tulisi harrastaa 5 kertaa viikossa. Miksi sinä et tähän pysty?
Kommentit (55)
A gentleman will walk but never run... Hikoileminen on inhottavaa ja rahvaanomaista.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 14:31"]Ei kiinnosta. Miksi ihmeessä harrastaisin. Olen ilmankin hoikka ja hyvinvoiva. Hikiliikunnasta en pidä, joten en sellaista harrasta. Jotkut suositukset ihan yksi ja sama.
[/quote]
Oletpas lyhytkatseinen, anteeksi nyt vain. Enkä ole ap. Muttä lyhyt ja hoikka on jos ei syö mitään/syö "oikein"/on läpipaskoja. Jotkut liikkuvat todellakin saadakseen "paremmaan" ulkonäön, mutta tuo suositus on lähinnä terveyden ylläpitämiseksi/parantamiseksi. Olis sunkin hyvä liikauttaa luurankoa välillä ettei tarvi sitten muiden raihnaista vanhusta sitten ainakaan kanniskella.
Olen normaalisti xxs/xs-kokoinen hyväkuntoinen 165/47, liikunnan löytäneenä xs/s 165/53 ja vielä paremmassa kunnossa. Ainakin terveyden näkökulmasta :)
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 14:31"]Ei kiinnosta. Miksi ihmeessä harrastaisin. Olen ilmankin hoikka ja hyvinvoiva. Hikiliikunnasta en pidä, joten en sellaista harrasta. Jotkut suositukset ihan yksi ja sama.
[/quote]
Oletpas lyhytkatseinen, anteeksi nyt vain. Enkä ole ap. Muttä lyhyt ja hoikka on jos ei syö mitään/syö "oikein"/on läpipaskoja. Jotkut liikkuvat todellakin saadakseen "paremmaan" ulkonäön, mutta tuo suositus on lähinnä terveyden ylläpitämiseksi/parantamiseksi. Olis sunkin hyvä liikauttaa luurankoa välillä ettei tarvi sitten muiden raihnaista vanhusta sitten ainakaan kanniskella.
Olen normaalisti xxs/xs-kokoinen hyväkuntoinen 165/47, liikunnan löytäneenä xs/s 165/53 ja vielä paremmassa kunnossa. Ainakin terveyden näkökulmasta :)
Minua askarruttaa tässä se, että kun katsoo vanhuksia, niin parhaiten näyttävät voivan ne, jotka eivät ole olleet erityisen kuormittuneita fyysisesti. Hyvä ravitsemus lapsuusiästä alkaen, mielenkiintonen, riittävän kevyt työ, hyvä elintaso ja normaali paino/lievä ylipaino näyttävät oleva isompi tekijä pitkässä juoksussa nivelten hyvinvoinnille ja koko kehon hyvinvoinnille kuin himoliikunta.
En jaksa. Laiskottaa. Ei ole aikaa. Haluan käyttää vähäisen vapaa-aikani muuhun (esim. lasten/perheen kanssa).
Aikaisemmin harrastin n. 3 krt viikossa, laiskotti.. :) Nyt treenaan 7,5 h viikossa, jakaantuen viidelle päivälle. Aloitin triathlonharjoittelun ja siinä on motivointia kerrakseen! Mahtavaa huomata kehitystä omassa kestävyyskunnossa! :)
Mä en voi. Sairaus vei liikuntakyvyn. Kun liikkuminen tapahtuu apuvälineiden avulla, on siitä hikiliikunta kaukana. Mutta on toivoa, että vielä joskus pääsen liikkumaan. Luulen toki, että elämänarvoissa ei silloin ole tärkeintä liikunta.
Siksi koska jaksan vain neljä kertaa. Reuman takia tarvitsen tavallista enemmän lepopäiviä joihin kuuluu vain rauhallinen liikkuminen, ei hikeä.
Kaikille 18–64-vuotiaille suositellaan joko reipasta kestävyysliikuntaa ainakin 2 tuntia 30 minuuttia viikossa (esimerkiksi viidesti viikossa 30 minuuttia) tai rasittavampaa liikuntaa tunti 15 minuuttia viikossa (esimerkiksi kolmesti viikossa 25 minuuttia). 30 minuutin liikunta voidaan jakaa myös useampiin, vähintään 10 minuutin jaksoihin.
Reipasta kestävyysliikuntaa voi olla esimerkiksi reipas kävely, sauvakävely tai pyöräily (alle 20 km/t) ja rasittavaa juoksu, vesijuoksu, aerobic tai maastohiihto.
Yli 64-vuotiaille suositellaan kestävyysliikunnan lisäksi nivelten liikkuvuutta ja tasapainoa ylläpitävää ja kehittävää liikuntaa, esimerkiksi kotivoimistelua.
Lisäksi kaikille aikuisille suositellaan lihaskuntoa ja liikehallintaa ylläpitävää tai lisäävää liikuntaa – vaikkapa kuntosaliharjoittelua, jumppaa, venyttelyä tai tanssia – vähintään 2 kertaa viikossa.
En pysty koska vauva nukkuu niin huonosti että väsymykseltä en kerta kaikkiaan jaksa:( Aion kyllä taas kunhan tämä tästä helpottaa!
Koska liikunta on vastenmielistä. Aikataulustakin täytyy pitää tarkasti huolta, että liikuntaa harrastaa vain mahdollisimman myöhään illalla, koska sen jälkeen on aina sellainen turta ja keskittymiskyvytön olo, joten itsensä kehittämiseen tähtäävät asiat täytyy tehdä alta pois ensin.
Tulee olo, että mitään muuta ei saisi harrastaa kuin liikuntaa. Pitääkö kaikki muut harrastukset jättää, että pääsee harrastamaan aerobicia, vesijuoksua, venyttelyä, jumppaa, lenkkeilyä...! Missä välissä mä ompelen, kun aika menisi jumppaillessa??
Voi kun pääsisikin urheileen noin paljon! Aikoinaan kun oli vasta yksi lapsi, harrastin liikuntaa 6krt viikossa + lapsen kanssa liikkuminen. Mutta nykyään kolme lasta, raskaana ja reissutöissä oleva mies vaikuttavat siihen että 3 krt viikossa urheilu on enimmäismäärä mitä ehdin tehdä. Varmasti kun lapset kasvaa, kasvaa minunkin liikuntamäärät koska rakastan liikkumista ja ikävöin sitä.
En vii´tsi ja mulla on muutakin tärkeämpää tekemistä kuten lasten ja kodin hoito. Liiallinen urheilu on yliarvostettua.
Koska se tarkoittaisi sitä, että en aidolla vapaa-ajallani (ne vähäiset tunnit viikossa, jotka jäävät työltä ja muilta velvollisuuksilta, paikasta toiseen siirtymisiltä, pakollisilta arkirutiineilta kotitöineen, peseytymisineen ja syömisineen) ehtisi tehdä käytännössä juurikaan mitään muuta. En näe mitään mieltä elämässä, jossa mulla olisi ehkä kerran viikossa pari tuntia aikaa asioille, joista aidosti nautin, ja koko loppuaika menisi kaikenlaisiin velvollisuuksiin. Ihan sama, miten hyväksi ne velvollisuudet olisivat minulle - ei tuo ole mitään elämää.
Toisekseen olen niin paskassa kunnossa, että olen jo vajaan tunnin reippaamman kävelylenkin tai hitaankin pyöräilyn jälkeen niin puhki, etten jaksa koko iltana tehdä mitään muuta kuin maata sohvalla keskittymättä mihinkään, niitä pakollisia velvollisuuksiakaan. Liikkuessa voi hetken tuntuakin hyvältä ja reippaalta (enimmäkseen kyllä vaan närästää, huippaa ja kurkkuun nousee limaa), mutta olo mikä tuosta tulee suorituksen jälkeen on aivan kamala ja usein seuraava yökin jää unettomaksi. Mulla ei vaan ole aikaa tuollaiseen.
Jos satun saamaan hyvin nukkuvan ja perustyytyväisen vauvan, ajattelin äitiyslomalla lähteä pikkuhiljaa kohottamaan kuntoa vaunulenkeillä, saa nyt nähdä miten käy.
Tämä on todella typerä syy, mutta sanonpa kuitenkin: minulla ei ole omaa pesukonetta, ja käyn vanhempieni luona pesemässä pyykit kerran-pari viikossa. Jos harrastaisin hikiliikuntaa viidesti viikossa, minulla pitäisi olla hirveät määrät liikuntavaatteita, koska en pääsisi pesemään vaatteita liikkumisen välissä. Ja samalla ne hikiset liikuntakamppeet odottelisivat pesua päiväkaudet, yök. Kolme kertaa viikossa saa siis riittää, ja yritän ajoittaa pyykinpesut sen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 14:27"]Harrastan hikiliikuntaa 6 kertaa viikossa, koska nautin siitä. Se pitää mieleni virkeänä :)
[/quote]
Miksi alapeukku? :D Loukkasinko alapeukuttajaa? Jos sinua lohduttaa, niin laiha en ole. 165cm/60k, syön reilusti :D
[/quote]
Iästäsi vähän riippuu, mutta et todellakaan ole mikään läski. No - ehkä sitten jos olet 18vee.
Olen kohta viiskybänen ja minä olen samoissa - vähän pahemmissakin - mitoissa. Olen ihan jees.
Niin ja harrastan liikuntaa, kun ehdin. Jos en ehdi, en harrasta!
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 14:22"]
Valtakunnallinen suositus on, että hengästyttävää ja hikoiluttavaa liikuntaa tulisi harrastaa 5 kertaa viikossa. Miksi sinä et tähän pysty?
[/quote]
Eihän kenelläkään ole tuommoiseen aikaa. Eikä se todellakaan ole mikään järjestelykysymys.
En hikoile kovin helposti. Käyn kerran viikossa zumbassa, kerran HIIT-treenissä, 2-3 kertaa salilla ja 5 kertaa viikossa eritahtisilla kävely- ja juoksulenkeillä, mutta en hikoile merkittävästi kuin korkeintaa neljä kertaa noista.