Missä vaiheessa lapsi on kalleimmillaan? Suututin...
...sitten ilmeisesti kaverini vahingossa, kun tarkoitus oli antaa vain ystävällisiä neuvoja. Heillä on siis kauhean tiukkaa jo nyt, vaikka molemmat vanhemmat käy töissä ja lapset on vielä päiväkoti-ikäisiä. Aloin nyt itsekin miettiä näitä kuluasioita...
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 12:03"]
Täh. Aiemmin merkkihaalareiden ostajat ovat väittäneet niiden jälleenmyyntiarvon pysyvän tai nousevan, ja meillä converset puhki 2 viikossa. Myyjä väitti lapseni mopoilevan, no tuota, mahdotonta, kun on niin nuori että kukaan kaverinsa ei omista skootteria tai mopoa.
[/quote]
Voi höpöhöpö :D Sinäkö kulta pieni kuvittelet, että jostain merkkilastenhaalareista on tullut jotain keräilykamaa ja niistä maksettaisiin moninkertaisesti uuteen nähden. Käytettyjen lastenvaatteiden hinnat ovat muuten aika vakioita merkistä riippumatta, ne jotka kuolaa merkkien perää, ostavat ne kyllä ihan uutena.
Aikuisen ja sitä nuorempien lasten äitinä sanon että +13 vuotiaasta eteenpäin lapsi on kallein, ehkä ikävuosi 17 se kaikkein kallein. Syyt: lapsilisä loppuu, ei oikeutettu opintotukeen, koulumatkat pitää maksaa itse, alkaa autokoulu, opinomateriaali pitää maksaa itse. Vaatteet ja harrastustarvikkeet (kengät) maksaa ihan erilailla koossa 40 kuin koossa 22. Edullisin on kotona hoidettu taapero tai perheen kolmas vauva jolel ei tervitse hankkia mitään. Jos päivähoitomaksuja makselle, niin pieni koululainen lienee edullisin.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 13:32"]
Aikuisen ja sitä nuorempien lasten äitinä sanon että +13 vuotiaasta eteenpäin lapsi on kallein, ehkä ikävuosi 17 se kaikkein kallein. Syyt: lapsilisä loppuu, ei oikeutettu opintotukeen, koulumatkat pitää maksaa itse, alkaa autokoulu, opinomateriaali pitää maksaa itse. Vaatteet ja harrastustarvikkeet (kengät) maksaa ihan erilailla koossa 40 kuin koossa 22. Edullisin on kotona hoidettu taapero tai perheen kolmas vauva jolel ei tervitse hankkia mitään. Jos päivähoitomaksuja makselle, niin pieni koululainen lienee edullisin.
[/quote]
Ja lisään vielä, että teini syö rutosti enemmän kuin pieni lapsi.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 13:32"]
[/quote]
Mikä pakko on maksaa autokoulua ja koulukirjoja? Teini poimimaan marjoja tai töihin, niin mekin aikoinamme tuollaist tienattiin.
Jos annoit neuvoja pyytämättä, niin oliko ihme että kaveri suuttui. Mä en mitään muuta vihaa niin paljon kuin ihmisiä jotka tunkee nokkansa joka paikkaan, antaa tilannearvion vaikka ei tiedä hevonhelvettiäkään tai oikeaa apua tarvittaessa alkavat jaaritella omista asioistaan.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 10:06"]
mua ihmetyttää tua maksan lapselle leffat, heset ja muut turhakkeet jotka vaan lihottaa. Meillä saatiin tasan viikkoraha 5 e ja sillä mentiin heseen ja mäkkäriin. Joka toinen kk sai 50 e käydä kaupungilla ostoksilla. Muuten tienattiin itse pennimme
[/quote]
Ei sillä vitosella kyllä saa nykyään mitään. Kyllä teini tarvitsee ainakin kympin, ei sitä rahankäyttöä niin opi että saa niin vähän ettei se riitä mihinkään,turhauttaa vaan. Summa pitää olla sellainen että oppii myös rahankäyttöä (toki jos ei ole niin ei ole) mutta noi periaatteesta liian vähän antavat eivät opeta muuta kuin turhautumista, ja jos ei rahaa ole se pitää taas selittää niin että lapsi tajuaa ettei ole hänen vikansa.
Itse annan 5 euroa/vko mutta lapsi on vasta kymmenen ja asumme maassa jossa paljon halvempaa kuin Suomessa.
Mä taas näkisin, että päiväkoti-ikäinen olisi se kallein. Meillä 2,5 vuotias ja kyllä siihen saa vuodessa uppoamaan rahaa:
- välikausikerrastot keväälle + syksylle (hanskat, kengät, takki+housut/puku, pipoja)
- talvivaatteet (hanskat, kengät, takki+housut/puku, pipoja)
- sisävaatteita 3-6 kuukauden välein pituuskasvun vuoksi
- kesävaatteita + kesäkengät (syksyllä, talvella ja keväällä menee kuitenkin ne samat vaatteet, ellei ole pieneksi jääneet, ja viime kesänäkin joutui ostamaan kahdet kengät)
- vaipat (joillakin ei, joillakin juu)
- ns. harrastusjutut: pyörä ja kypärä, hiekkalaatikkokamat, pulkat/pulkka, vauvalelujen vaihtoa "taaperoikäisen" leluihin, jne.
- asumiseen & elämiseen menevät kustannukset: sängynvaihtoa, uutta patjaa, tyynyä ja peittoa, tukanleikkuu, jne.....
Itse ainakin muistan taas teini-iässä, että rahaa saatiin kuukaudessa kotityöpalkalla 50 euroa kuukaudessa ja sillä piti kustantaa KAIKKI. Eihän sitä teini-iässä kasva samalla tavalla kuin lapsena (varsinkaan tytöt?), että pitäisi vaatteita olla koko ajan ostamassa. Talvitakkikin meni helposti sen 2-3 talvea, pipoja ei enää teini-iässä käyttänyt ja kenkiä ostettiin, kun tarvittiin. Hesessä ja leffoissa käynnit olivat harvinaista herkkua (ruokaa sai kotoa ja leffat ostettiin kotiin kaikkien nähtäväksi).
No, meillä menee jo kahden lapsen tarhamaksuihin ja ekaluokkalaisen iltapäivähoitoon 700 euroa kuussa. Eli jos tarhapaikoista maksaa kalleimman maksun mukaan, menee tarhaikäisiin + varusteisiin enemmän kuin niihin teineihin. Lukiossa tulee tietenkin sitten ne kirjat, mutta niitäkin voi ostaa osittain käytettynä ja kierrättää kavereiden kanssa.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 15:21"]
Mä taas näkisin, että päiväkoti-ikäinen olisi se kallein. Meillä 2,5 vuotias ja kyllä siihen saa vuodessa uppoamaan rahaa:
- välikausikerrastot keväälle + syksylle (hanskat, kengät, takki+housut/puku, pipoja)
- talvivaatteet (hanskat, kengät, takki+housut/puku, pipoja)
- sisävaatteita 3-6 kuukauden välein pituuskasvun vuoksi
- kesävaatteita + kesäkengät (syksyllä, talvella ja keväällä menee kuitenkin ne samat vaatteet, ellei ole pieneksi jääneet, ja viime kesänäkin joutui ostamaan kahdet kengät)
- vaipat (joillakin ei, joillakin juu)
- ns. harrastusjutut: pyörä ja kypärä, hiekkalaatikkokamat, pulkat/pulkka, vauvalelujen vaihtoa "taaperoikäisen" leluihin, jne.
- asumiseen & elämiseen menevät kustannukset: sängynvaihtoa, uutta patjaa, tyynyä ja peittoa, tukanleikkuu, jne.....
Itse ainakin muistan taas teini-iässä, että rahaa saatiin kuukaudessa kotityöpalkalla 50 euroa kuukaudessa ja sillä piti kustantaa KAIKKI. Eihän sitä teini-iässä kasva samalla tavalla kuin lapsena (varsinkaan tytöt?), että pitäisi vaatteita olla koko ajan ostamassa. Talvitakkikin meni helposti sen 2-3 talvea, pipoja ei enää teini-iässä käyttänyt ja kenkiä ostettiin, kun tarvittiin. Hesessä ja leffoissa käynnit olivat harvinaista herkkua (ruokaa sai kotoa ja leffat ostettiin kotiin kaikkien nähtäväksi).
[/quote]
Joo, no maailma on ehkä muuttunut hieman siitä mitä se oli meidän nuoruudessamme. Että palataan asiaan sitten, kun sullakin on se teini :) Siis jotkut hiekkalaatikko kamat on ihan kärpäsen kakkaa teinien lelujen rinnalla, puhumattakaan jostain vauvan tukanleikkusta :D
Ala-kouluikäiset lapset tulevat halvimmaksi jos eivät harrasta mitään erityisen kallista. Meillä menee lasten päiväkotimaksuihin yli 500€/kk. Koululaiset ei tarvitse meillä edes iltapäiväkerhoa, joten tulevat halvemmiksi kuin pienet lapset. Alkoulu- ja päiväkoti-ikäisten lasten vaatteisiin menee meillä suurin piirtein saman verran. Varmasti menot kasvaa kun lapset siirtyy yläkouluun.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 12:03"]
Täh. Aiemmin merkkihaalareiden ostajat ovat väittäneet niiden jälleenmyyntiarvon pysyvän tai nousevan, ja meillä converset puhki 2 viikossa. Myyjä väitti lapseni mopoilevan, no tuota, mahdotonta, kun on niin nuori että kukaan kaverinsa ei omista skootteria tai mopoa.
[/quote]
Voi höpöhöpö :D Sinäkö kulta pieni kuvittelet, että jostain merkkilastenhaalareista on tullut jotain keräilykamaa ja niistä maksettaisiin moninkertaisesti uuteen nähden. Käytettyjen lastenvaatteiden hinnat ovat muuten aika vakioita merkistä riippumatta, ne jotka kuolaa merkkien perää, ostavat ne kyllä ihan uutena.
[/quote]
Hyi että mulla menee ihan kylmät väreet tuollaisista mukapiikittelevistä kullittelijoista.
Sitten aiheesta. Luulen että mikä tahansa elämänvaihe voi olla se kallein. Kaikki riippuu perheen elämäntyylistä ja siitä, mihin milloinkin ja kenenkin kohdalla halutaan panostaa.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 15:35"]
Hyi että mulla menee ihan kylmät väreet tuollaisista mukapiikittelevistä kullittelijoista.
Sitten aiheesta. Luulen että mikä tahansa elämänvaihe voi olla se kallein. Kaikki riippuu perheen elämäntyylistä ja siitä, mihin milloinkin ja kenenkin kohdalla halutaan panostaa.
[/quote]
Niin kun osuu oikeaan vai ;) En vaan tajua, että onko joku oikeasti noin naiivi että oikeasti uskoo niitä mammojen hurjia juttuja, jostain vanhojen haalareiden tms. "arvonnoususta" :D Olen minäkin noita tarinoita kuullut.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 15:33"]
Ala-kouluikäiset lapset tulevat halvimmaksi jos eivät harrasta mitään erityisen kallista. Meillä menee lasten päiväkotimaksuihin yli 500€/kk. Koululaiset ei tarvitse meillä edes iltapäiväkerhoa, joten tulevat halvemmiksi kuin pienet lapset. Alkoulu- ja päiväkoti-ikäisten lasten vaatteisiin menee meillä suurin piirtein saman verran. Varmasti menot kasvaa kun lapset siirtyy yläkouluun.
[/quote]
Meillä alakoululainen harrasti koko 6 vuotta ratsastusta ja kilpatelinevoimistelua. Yläkoulun alkaessa lopetti molemmat. Nyt istuu kotona huonessaan lukemassa kirjoja kaiket päivät, melko halpaa =)
Vasta lapsen saatuani tajusin kuinka kulutus orientoituneita äidit ovat. ostin vauvan ensimmäiset vaatteet kirpputorilta. Kun menin äiti-lapsi piireihin minut savustettiin ulos koska en ollut mukana tässä kilvassa. Enkä ole mikään ekoihminen, halusin vain olla taloudellinen.
Kun lapsi on ollut isompi olen pakosta joutunut ostamaan aina uutta koska ei ole kirpparitarjonta hyvää eikä tuttuja joilta saisi mitään. Eli nyt sitten lapsi on aina uudessa.
Tajuan, että koululaisille ostetaan jo mieleistä ja leikki-ikäiselle kestävää, mutta miksi vauvojen vaattesiin pitäisi käyttää tuhottomasti rahaa?
Esikoisen laskennallinen kuukausikustannus 18 vuodelle jyvitettynä on noin 600 euroa. Se on hurja summa. Saman verran kuin sijoittaisi, saisi aika hyvät eläkesäästöt. Tai ei mitään konditionaalia, juuri noin me olemme tehneet.
Eikös se ole niin, että ensimmäinen lapsi tulee kalliiksi, kun sille on hankittava kaikenlaiset vermeet: sänky, sitteri, turvakaukalo, vaunut, rattaat, hoitopöytä jne. Seuraavat voivat sitten periä edellisiltä. Sama koskee vaatteita. Eihän se vauvan ruoka alussa kalliiksi tule, jos äidiltä heruu riittävästi maitoa, mutta sen jälkeen tilanne on toinen, vaikkei olisi edes allergioita sun muita ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 15:39"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 15:33"]
[/quote]
Meillä alakoululainen harrasti koko 6 vuotta ratsastusta ja kilpatelinevoimistelua. Yläkoulun alkaessa lopetti molemmat. Nyt istuu kotona huonessaan lukemassa kirjoja kaiket päivät, melko halpaa =)
[/quote]
Näinhän se menee. Ei ole olemassa varsinaisesti mitän yhtä ikää, jolloin jokaisessa perheessä tietynikäiset lapset tulisivat kalleimmaksi. Joku perhe panostaa vauvaan, käy kaikissa mahdollisissa yksityisissä ultrissa ja lääkäreissä ja ostaa kalliita merkkituotteita. Yläkouluaikana lapsi yhtäkkiä sisäistääkin ekologisen elämäntyylin ja kulutusvastaisuuden, kulkee kirpparivaatteissa ja harrastaa teenjuontia ja lukemista :)
Rahaa saa halutessaan menemään miten paljon vaan haluaa, mutta vastaavasti sitä voi myös olla kuluttamatta paljon. Hämmästyttää nämä vanhempien asenteet, että "onneksi teini ei ole keksinyt vaatia sitä ja tätä", ettekö te todella pysty kieltämään mitään, vaikka se olisi taloudellisesti liki pakko?! Ok, esikoiseni on vasta 10, mutta toisaalta kyllähän moni on sitä mieltä, että kyllä tuossa iässä ei saa enää vaatteet olla kirpparilta, pitää olla kunnon kännykkä, pitää saada harrastaa mitä ikinä vaan keksii kokeilla jne. Lapsella ei ole kännykkää lainkaan, kun ei tarvitse, tarpeeseen voisin perusluurin hankkiakin. Vaatteita ostelen kirpparilta varastoon ja samaten ulkomaanmatkoilta halvoista maista, osa sitten uutena Suomesta, muttei kalliita merkkejä. Vuosia sitten kuuntelin kauhuissani, kuinka tuon ikäisiä ihan varmasti kiusataan, jos ei ole just sitä mitä kavereilla, nykyisin harmittaa vain se silloinen pelkoni - ei ole nimittäin toteutunut lainkaan. Jos joku "kaveri" keksisi alkaa ivaamaan noista syistä, en keksi mitään syytä, miksi haluaisin lapseni tuollaisen kaveri olevankaan. Kaveruuteen ei kuulu tuollaiset vaatimukset.
No tulevasta en tiedä, eikä meillä köyhäily mikään itseisarvo ole, mutta käytämme rahaa mieluiten siihen, mikä on tarpeellista ja tuottaa itselle mielihyvää, emme sellaiseen, millä pyrkisimme vain "olemaan kuten muut". Ehkei ole yllättävää, että kumpikaan lapsistamme ei edes vingu kaikkien uutuuksien perään, ovat kasvaneet tähän jo pienestä pitäen. Miehelläni on omia lapsia, ja näiden teinien myötä olen oppinut myös sen, että eivät ne teinitkään välttämättä mitään kulutushysteerikkoja ole, vaan tykkäävät mieluummin suunnitella itse ostoksiaan kuin juosta lauman mukana.
Luulen, että vanhempien esimerkillä on paljon vaikutusta siihen, millaisiksi kulutustottumukset muokkautuvat. Jos vanhempi on avoimesti tai peitellymmin sitä mieltä, että oman lapsen pitää olla just niin kuin muut, muuten tulee kiusatuksi, ja ostelee uusinta uutta kuin pakosta, niin tottahan ne lapset sen omaksuvat. Äidilläni, sinänsä ihan järkevällä sota-ajan lapsella, oli vähän kummia ajatuksia, kuinka joka syksy kouluun "on oltava" uusi reppu, vaatteita käytiin etsimässä ties mistä asti, jotta on samanlaisia kuin muilla jne. Joo, tulin silti kiusatuksi... Eikä se nyt lapsen itsetuntoa kohenna, jos vanhemman käsitys on se, että lapsi ei saa olla oma itsensä, vaan pitää yrittää roikkua muiden mukana. (No juu, meni vähän aiheen vierestä.)
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 09:37"]
Hoitomaksuihin menee päiväkoti-ikäisellä 400 euroa kuussa, siis per lapsi. Harva teini kuluttaa vaatteisiin ja harrastuksiin tuota summaa.
[/quote]
Täytyy kuitenkin muistaa, että päivähoidossa saadaan kuitenkin ruokaa, kulutetaan vettä jne, jotka olisivat kuluja myös kotona ollessa.
En ole koskaan ajatellut asiaa tuolta kantilta. Että paljonko lapsi mulle maksaa.
Ollaan pienituloisia, mutta lapsilla on kaikkea mitä tarvii. Paitsi omia huoneita ja se onkin sitten eri asia tarvitseeko lapsi omaa huonetta. Mielestäni ei tarvi.
Uskoisin, että teini-ikäiseen lapseen menisi rahaa (ruokakulut)
Jos alle kouluikäinen on päivähoidossa niin syö siellä kuitenkin 3 ateriaa päivässä.