Saako opiskelijakorttia käyttää valmistumisen jälkeen?
Olen siis ilmoittautunut läsnäolevaksi koko lukuvuodeksi mutta valmistuin jo. Onko kiellettyä käyttää opiskelijakorttia, kun tarra on voimassa syyskuulle?
Kommentit (36)
Mä hain kouluun ja pääsinkin vaan opiskelijaetujen vuoksi. Ei tullut sakkoa vaikka kuljin hkl puoleen hintaan.
Numero 30 miettii siis yths asiaa.. siellä sanottiin, että valmistumisen jälkeen saa käyttää palveluita jos on ilmoittautunut läsnäolevaksi eli maksanut maksun. onko siitä jotain haittaa, että syksyllä maksaa myös kevätkauden maksun, vaikka paperit tulee ulos jo syksyllä? Periaatteessahan se kannattaa maksaa samantien niin pitkälle mitä pystyy eli koko lukuvuodeksi..
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 09:58"][quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 09:51"]Joku höpisee nyt omiaan:D Ei 12-13 tarra ole joulukuun 2013 loppuun voimassa.
[/quote]
No meidän olivat, ja molemmat vuodet on mainittu sillä koskaan ei voinut tietää milloin sen uuden tarran saa joten sen saattoi saada joulukuussa tai tammikuussa mutta kaikki oli merkattu noin. Ja sillä sai matkustaa koko vuoden. Mikä tässä on vaikeaa ymmärtää että niitä kortteja on erilaisia?
[/quote]
Kortteja on toki erilaisia, mutta lukuvuositarroja vain yhdenlaisia.
Tampereen teknillisellä yliopistolla ei saanut papereita ennen kuin oli todistus ylioppilaskunnalta, että olivat repineet tarran pois.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:39"]jos valmistut, et ole enää opiskelija etkä täytyä opiskelijakortin ehtoja. ohjeistuksessa on että opiskelija sitoutuu palauttamaan opiskelijakortin kun on valmistunut - mutta käytännössä, kuka näin tekee? eikä ne VR:llä soittele kouluun että onko tämä läsnäoleva ..
[/quote]
Juuri näin! Ja jos on kerennyt maksamaan, niin saa minun mielestä käyttää sitä mistä on maksanut!
Valmistuit opinnoista mutta et osaa käyttää tervettä maalaisjärkeä ?
Sinulle on myönnetty se kortti sinne syyskuuhun asti, joten se on sinulla voimassa sinne syyskuulle asti. Jos joku olisi halunnut, ettei se ole sinne asti voimassa, niin sitä ei olisi sinulle sinne asti myönnetty.
Tunnollisuus on hyvä asia. Mutta sun pitää myös oppia mikä on siinä tunnollisuudessakin jo liiallista. Jos asia vaivaa omaatuntoasi, niin ajattele se niin, että ei se valmistuminen saa rahaa juoksemaan tilille, vaan kyllä rahasta on tiukkaa vielä jonkin aikaa valmistumisen jälkeenkin.
Ite oon siis sitä mieltä että saa, mutta ystävä väitti ettei saa.
ap
Ainakin yliopistossa opiskelijakortti piti luovuttaa opintotoimistoon valmistumisen yhteydessä, muuten sielä ei luovutettu tutkintotodistusta... Virkailijat saksivat kortin kahtia, palaset sai kyllä pitää.
Saa käyttää.. Mä valmistuin lokakuussa mut koska olin maksanut yo-kunnan jäsenmaksun koko lukuvuodelle, sain käyttää korttia seuraavan vuoden lokakuuhun asti. Maksun olisi kai voinut anoa kevään osalta takaisin, entiedä, olisivatko sitten vaatineet kortin pois.
Ja ei seiskalta kukaan vaatinut korttia takaisin, paperit sain silti.
jos valmistut, et ole enää opiskelija etkä täytyä opiskelijakortin ehtoja. ohjeistuksessa on että opiskelija sitoutuu palauttamaan opiskelijakortin kun on valmistunut - mutta käytännössä, kuka näin tekee? eikä ne VR:llä soittele kouluun että onko tämä läsnäoleva ..
No miettikääpä kysyykö se myyjä sulta et ethän muuten oo valmistunu jo, tai saisinkos nähdä suoritusotteen... Tai vaikka VR:n nettimyynti; kyseleekö vieläkö istut koulussa, tai se konduktööri siellä junassa...!
Periaatteessa ei saisi käyttää, mutta kun se on vielä voimassa niin miksi ei. Mutta ainakin junassa ystäväni ei saanut enää ostettua opiskelijalippua kun konduktööri epäili väärinkäyttöä vaikka kortti oli vielä voimassa mutta tämä kaverini jo valmistunut.
Multa taas kerran linja-autossa kuski oikein vaati että onko opiskelijakortti ja vähän hämmentyneenä kaivoin sen esille kun olin meinannut maksaa täyden lipun ja ei tainnut tuo korttikaan olla enää voimassa. No kuski sitten tyytyväisenä nauroi että pitää aina muistaa näyttää korttia ettei tarvii maksaa täyshintaista lippua. O.o
Kyllä minä ainakin sitä hyödynnän niin kauan kun kortti on voimassa, vaikka valmistunkin ennen kesäkuuta. Ei ne edut nyt NIIN huikeita ole, että monien satojen eurojen säästöjä saisi ja tuntisin itseni superhuijariksi.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:30"]
Ainakin yliopistossa opiskelijakortti piti luovuttaa opintotoimistoon valmistumisen yhteydessä, muuten sielä ei luovutettu tutkintotodistusta... Virkailijat saksivat kortin kahtia, palaset sai kyllä pitää.
[/quote]
Missä yliopistossa näin on toimittu ja millä vuosikymmenellä? Minä hankin aikanaan opiskelijakortin syyslukukaudella koko vuodeksi, vaikka valmistuin jo syyskuussa.
Opiskelijakortti haettiin opiskelijakunnan toimistosta, eikä tiedekunnan kansliasta niin kuin todistus.
Mistä syystä konduktööri olisi epäillyt kortin väärinkäyttöä? Ei ainakaan siksi, että on voimassa vielä syyskuussa eikä siksi, että olisi odottanut opiskelijan esittävän pikemminkin eläkeläiskortin.
Miksi minusta tuntuu, että tässä ketjussa valehtelee yksi jos toinenkin sellainen, jolla ei ole mitään todellista tietoa saati omaa kokemusta opiskelijakortin käytöstä? Ap:n ystävä kuulunee näihin tietämättömiin.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:54"][quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:30"]
[/quote]
Missä yliopistossa näin on toimittu ja millä vuosikymmenellä? Minä hankin aikanaan opiskelijakortin syyslukukaudella koko vuodeksi, vaikka valmistuin jo syyskuussa.
Opiskelijakortti haettiin opiskelijakunnan toimistosta, eikä tiedekunnan kansliasta niin kuin todistus.
Mistä syystä konduktööri olisi epäillyt kortin väärinkäyttöä? Ei ainakaan siksi, että on voimassa vielä syyskuussa eikä siksi, että olisi odottanut opiskelijan esittävän pikemminkin eläkeläiskortin.
Miksi minusta tuntuu, että tässä ketjussa valehtelee yksi jos toinenkin sellainen, jolla ei ole mitään todellista tietoa saati omaa kokemusta opiskelijakortin käytöstä? Ap:n ystävä kuulunee näihin tietämättömiin.
[/quote]
Oliko tuo konduktööri mulle tarkoitettu? Se ei ole vielä tänäkään päivänä selvinnyt miksi ystäväni joutui maksamaan täyden hinnan vaikka esitti opiskelijakortin. Kaveri oli valmistunut kesäkuussa ja taisi matkustaa marras- joulukuussa kun korttihan on voimassa sen vuoden loppuun ja uudet tarrat tulee loppuvuonna. Ilmeisesti konnaria häiritsi kun ei ollut uutta tarraa kortissa vaikka vanhankin piti olla vielä kelpoinen.
T.11
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 09:03"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:54"][quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:30"]
[/quote]
[/quote]
Oliko tuo konduktööri mulle tarkoitettu? Se ei ole vielä tänäkään päivänä selvinnyt miksi ystäväni joutui maksamaan täyden hinnan vaikka esitti opiskelijakortin. Kaveri oli valmistunut kesäkuussa ja taisi matkustaa marras- joulukuussa kun korttihan on voimassa sen vuoden loppuun ja uudet tarrat tulee loppuvuonna. Ilmeisesti konnaria häiritsi kun ei ollut uutta tarraa kortissa vaikka vanhankin piti olla vielä kelpoinen.
T.11
[/quote]
No tuohan johtuu siitä, että lukuvuosi katkeaa heinä-elokuun vaihteessa. Jos yrität matkustaa kevätlukukauden tarralla marraskuussa, niin ei onnistu. Tapahtui itsellenikin, että olin kyllä maksanut maksun ja minulla oli kuitti siitä tallessa, en vain ollut ehtinyt hakea tarraa. Se kuitti ei kelvannut, tarra kelpaa ainoastaan, ja jouduin maksamaan täyden hinnan. Olin myöhemmin yhteydessä VR:ään, ja konduktööri oli toiminut oikein. Minkäänlaisia kuitteja maksuista ei tarvitse katsella; vain tarrallinen kortti kelpaa.
Valmistun elo- tai syyskuussa eli silloin saan paperit ulos. Papereita ei saa ulos ellei ole läsnäoleva opiskelija syyslukukaudella. Entä jos maksan kevätlukukauden maksun? olisinko keväällä oikeutettu vielä yths palveluihin jos olen kuitenkin maksanut maksun myös kevätlukukaudelle, olettaen että en hae maksun palautusta?