Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako opiskelijakorttia käyttää valmistumisen jälkeen?

Vierailija
04.04.2014 |

Olen siis ilmoittautunut läsnäolevaksi koko lukuvuodeksi mutta valmistuin jo. Onko kiellettyä käyttää opiskelijakorttia, kun tarra on voimassa syyskuulle?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 09:03"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:54"][quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:30"]

Ainakin yliopistossa opiskelijakortti piti luovuttaa opintotoimistoon valmistumisen yhteydessä, muuten sielä ei luovutettu tutkintotodistusta... Virkailijat saksivat kortin kahtia, palaset sai kyllä pitää.

[/quote]

Missä yliopistossa näin on toimittu ja millä vuosikymmenellä? Minä hankin aikanaan opiskelijakortin syyslukukaudella koko vuodeksi, vaikka valmistuin jo syyskuussa.

Opiskelijakortti haettiin opiskelijakunnan toimistosta, eikä tiedekunnan kansliasta niin kuin todistus.

Mistä syystä konduktööri olisi epäillyt kortin väärinkäyttöä? Ei ainakaan siksi, että on voimassa vielä syyskuussa eikä siksi, että olisi odottanut opiskelijan esittävän pikemminkin eläkeläiskortin.

Miksi minusta tuntuu, että tässä ketjussa valehtelee yksi jos toinenkin sellainen, jolla ei ole mitään todellista tietoa saati omaa kokemusta opiskelijakortin  käytöstä? Ap:n ystävä kuulunee näihin tietämättömiin.

[/quote]

Oliko tuo konduktööri mulle tarkoitettu? Se ei ole vielä tänäkään päivänä selvinnyt miksi ystäväni joutui maksamaan täyden hinnan vaikka esitti opiskelijakortin. Kaveri oli valmistunut kesäkuussa ja taisi matkustaa marras- joulukuussa kun korttihan on voimassa sen vuoden loppuun ja uudet tarrat tulee loppuvuonna. Ilmeisesti konnaria häiritsi kun ei ollut uutta tarraa kortissa vaikka vanhankin piti olla vielä kelpoinen.

T.11

[/quote]

Opiskelijakortti on voimassa vain seuraavan vuoden syyskuun loppuun, ei koko vuoden loppuun. Kaverisi kortti oli siis jo vanhentunut.

Vierailija
22/36 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 09:12"][quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 09:

No tuohan johtuu siitä, että lukuvuosi katkeaa heinä-elokuun vaihteessa. Jos yrität matkustaa kevätlukukauden tarralla marraskuussa, niin ei onnistu. Tapahtui itsellenikin, että olin kyllä maksanut maksun ja minulla oli kuitti siitä tallessa, en vain ollut ehtinyt hakea tarraa. Se kuitti ei kelvannut, tarra kelpaa ainoastaan, ja jouduin maksamaan täyden hinnan. Olin myöhemmin yhteydessä VR:ään, ja konduktööri oli toiminut oikein. Minkäänlaisia kuitteja maksuista ei tarvitse katsella; vain tarrallinen kortti kelpaa.

[/quote]

Meillä ne on merkattu lukuvuosittain, omassa kortissanikin lukee vielä "lukuvuosi 2012-2013" ja tuolla sai siis matkustaa 2013 loppuun ja joulu-tammikuussa tuli uudet tarrat taas seuraavalle kokonaiselle vuodelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 09:16"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 09:12"][quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 09:

No tuohan johtuu siitä, että lukuvuosi katkeaa heinä-elokuun vaihteessa. Jos yrität matkustaa kevätlukukauden tarralla marraskuussa, niin ei onnistu. Tapahtui itsellenikin, että olin kyllä maksanut maksun ja minulla oli kuitti siitä tallessa, en vain ollut ehtinyt hakea tarraa. Se kuitti ei kelvannut, tarra kelpaa ainoastaan, ja jouduin maksamaan täyden hinnan. Olin myöhemmin yhteydessä VR:ään, ja konduktööri oli toiminut oikein. Minkäänlaisia kuitteja maksuista ei tarvitse katsella; vain tarrallinen kortti kelpaa.

[/quote]

Meillä ne on merkattu lukuvuosittain, omassa kortissanikin lukee vielä "lukuvuosi 2012-2013" ja tuolla sai siis matkustaa 2013 loppuun ja joulu-tammikuussa tuli uudet tarrat taas seuraavalle kokonaiselle vuodelle.

[/quote]

En ole tuosta kuullutkaan, mutta lukuvuosi 2012-2013 loppuu kyllä yleensä kaikkialla (ja yleiskielessä) viimeistään sitten kesällä. Syksy 2013 (siis syyslukukausi 2013) kuuluu lukuvuoteen 2013-2014. Eli ymmärrän kyllä täysin konduktöörin toiminnan.

Vierailija
24/36 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 09:25"]

[/quote]

[/quote]

En ole tuosta kuullutkaan, mutta lukuvuosi 2012-2013 loppuu kyllä yleensä kaikkialla (ja yleiskielessä) viimeistään sitten kesällä. Syksy 2013 (siis syyslukukausi 2013) kuuluu lukuvuoteen 2013-2014. Eli ymmärrän kyllä täysin konduktöörin toiminnan.

[/quote]

Totta, yliopistossa lukuvuosi vaihtuu kesällä (minun tietojeni mukaan heinä-elokuun vaihteessa, täällä monet puhuvat syyskuusta, miksi?), ei suinkaan vuodenvaihteessa!

Vierailija
25/36 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen yliopistossa ainakin 80-luvun alussa tosiaan todistuksen sai hakea opintotoimistosta. Samalla pyydettiin opiskelijakortti takaisin ja se leikattiin kahtia. Nykykäytännöstä en tiedä.

Vierailija
26/36 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 09:25"][quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 09:16"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No meillä nuo kortit olivat aina vuoden kortteja, uusi tarra tuli viimeistään tammikuussa, yleensä joulukuussa. Tuolla vuoden kortilla sai matkustaa tammikuun ensimmäisestä joulukuun viimeiseen. Onhan noita erilaisia kortteja vaikka kuinka mutta meillä oli tälläiset, siksi konduktöörin käyttäytyminen oli outoa koska kaikki muut saivat matkustaa sillä vuoden kortilla koko vuoden.

Vierailija
27/36 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 09:28"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 09:25"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Totta, yliopistossa lukuvuosi vaihtuu kesällä (minun tietojeni mukaan heinä-elokuun vaihteessa, täällä monet puhuvat syyskuusta, miksi?), ei suinkaan vuodenvaihteessa!

[/quote]

Kyllä kyllä, lukuvuosi vaihtuu heinä-elokuun vaihteessa, mutta edellisen lukuvuoden opiskelijakortin tarra on voimassa vielä syyskuun loppuun asti, koska uudet tarrat voidaan taata saatavan siihen mennessä.

Ja alkuperäiseen kysymykseen siitä, että saako korttia käyttää vielä valmistumisen jälkeen, niin ainakin omassa tuttavapiirissäni on aika tavallista, että valmistumista tarkoituksella venytetään seuraavan lukuvuoden puolelle, jotta voidaan hankkia tarra vielä yhdeksi vuodeksi. En pidä mitenkään epäeettisenä tätä :)

Vierailija
28/36 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin opiskelijakortin tarrat tuli vuosittain syksyllä; 2012-2013 tarran sai elokuussa 12, ja se oli voimassa syyskuun 13 loppuun. Elokuussa 13 tuli lukuvuoden 13-14 kortti, joka on voimassa tämän vuoden syyskuun loppuun.

Joku puhui että heillä nuo 12-13 kortit on ollut voimasaa tammikuun alusta joulukuun loppuun. Miksi tarrassa on 12-13, jos se kuitenkin on voimassa vain yhden kalenterivuoden eli esim 2013?

Vierailija
29/36 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku höpisee nyt omiaan:D Ei 12-13 tarra ole joulukuun 2013 loppuun voimassa.

Vierailija
30/36 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä kyllä, lukuvuosi vaihtuu heinä-elokuun vaihteessa, mutta edellisen lukuvuoden opiskelijakortin tarra on voimassa vielä syyskuun loppuun asti, koska uudet tarrat voidaan taata saatavan siihen mennessä."

Ok, kiitos sinulle tästä, niinhän se varmasti on :-) T. Se, joka ihmetteli miksi täällä puhutaan syyskuusta.

Vierailija
31/36 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 09:51"]Joku höpisee nyt omiaan:D Ei 12-13 tarra ole joulukuun 2013 loppuun voimassa.

[/quote]

No meidän olivat, ja molemmat vuodet on mainittu sillä koskaan ei voinut tietää milloin sen uuden tarran saa joten sen saattoi saada joulukuussa tai tammikuussa mutta kaikki oli merkattu noin. Ja sillä sai matkustaa koko vuoden. Mikä tässä on vaikeaa ymmärtää että niitä kortteja on erilaisia?

Vierailija
32/36 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa useat eivät ole tanneet edes opiskella ikinä ei oo noin vaikeaa ymmärtää

Vierailija
33/36 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 09:58"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 09:51"]Joku höpisee nyt omiaan:D Ei 12-13 tarra ole joulukuun 2013 loppuun voimassa.

[/quote]

No meidän olivat, ja molemmat vuodet on mainittu sillä koskaan ei voinut tietää milloin sen uuden tarran saa joten sen saattoi saada joulukuussa tai tammikuussa mutta kaikki oli merkattu noin. Ja sillä sai matkustaa koko vuoden. Mikä tässä on vaikeaa ymmärtää että niitä kortteja on erilaisia?

[/quote]

Niin, taitaa nyt se koulun aste vaikuttaa. Missä koulussa on nuo kortit, joiden lukuvuodet menevät kalenterivuoden mukaan?

Vierailija
34/36 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

VR:n sivuilta:

Lukuvuositarralla 2013-2014 voit matkustaa 30.9.2014 saakka.
Syksyn 2013 lukukausitarralla voit matkustaa 31.1.2014 saakka.

Vierailija
35/36 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yliopiston ohjeistuksessa ole mitään, että kortti pitäis palauttaa. AMK:ssa taas näin on. En tiedä AMK:sta, mutta yliopistollahan pitää maksaa jäsenmaksu. Korttia ei voi siis ottaa pois, ellei sitten ano maksun palautusta. Ohjeistuksessa siis oli, että jos maksu palautetaan niin tarra revitään irti.

Vierailija
36/36 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä