Vaipan vaihto sylissä
Miten se vaippa vaihdetaan sylissä niin ettei se falskaa? Voitteko kertoa ihan yksityiskohtaisesti?
Entäs miten ilta- ja aamupesut hoidetaan ilman hoitotasoa?
Taustaa sen verran että poika 8kk venkoilee niin etten uskalla hoitopöydällä enää pitää. Muutenkin haluaisin totuttaa pojan ja itseni mutkattomampaan hoitamiseen. Olen nyt sylissä vaihtanut vaipat mutta jostain syystä en saa teippejä kohdilleen niin että vaipat pitäisivät pissat sisällä. Muut hoitotoimenpiteet ovat yhtä helvettiä sylissä hoidettuna, esim kaulan pesu. Lapsi ei vielä seiso.
Kommentit (27)
Voithan sä vaihtaa lattiallakin, jos ei sylissä onnistu. Meillä alettiin laittaa vaippa sylissä siinä vaiheessa, kun siirryttiin harsovaipoista napillisiin vaippoihin, mutta ne onkin helppo panna kiinni sylissä tai miten tahansa.
No pian hän oppii seisomaan sinua vasten, joko hoitotasolla tai sylissä. Ja sitten voit siirtyä housuvaippoihin. Eikä tartte enää kikkailla tarrojen kanssa.
Ja jos kovasti venkoilee niin housuvaipat. En muista onko tuon kokoisia mutta tuossa iässä meilläkin _joutui_ siirtymään.
Eiköhän tuo ole vain tottumuskysymys. 6 kk vanha tyttäreni on jo pari kuukautta kääntynyt hoitopöydällä vatsalleen, sätkinyt, potkinut ja nostellut selkää kaarelle niin, että vaipanvaihto on jonkinaseista tappelua. Ainoat neuvot, jotka voin antaa ovat, että pissavaippa kannattaa vaihtaa usein, eikä vasta, kun se on niin täynnä, että falskaa. Vaippa laitetaan päälle joten kuten, korjataan vasta sitten. Vaihdoin myös juuri vaipan isompaan kokoon vähän vahingossa, kun periaatteessa vielä hyvin lapsen painon perusteella sopivat kolmoskoon vaipat puuttuivat hyllystä. Katsoin, että tyttö luultavasti on nelosen painorajoilla, ja otin niitä. Tajusinpa siinä samalla, että pituuskin ilmeisesti vaikuttaa, tyttö kasvaa pituutta melkein +2:sella, mutta paino on miinuksilla, ja pituuskin selkeästi vaikuttaa vaipoissa, eivätkä neloset ole yhtään liian isot.
Harjoitus tekee mestarin. Mun ipanat on olleet mahdottomia hoitaa pötköllään missään alustalla viisikuisista asti, tiedän mitä se on - kun ei pysy, niin ei pysy. Laitan vaipan syliini, ipanan siihen, ja jos venkoilee, laitan ensin teipit vähän sinnepäin ja korjailen, kun pirpana seisoo lattialla. Joskus heivaan vielä selälleen ja yritän salamannopeasti hoitaa viimeistelyn siinä. Jos luottaisin yöllä housuvaippaan, jäisi nuo iltapainit ehkä vähemmälle. Joillakin vaippamerkeillä on aika pieniäkin housuvaippoja, kalliita tietty.
Housuvaippa, housuvaippa, housuvaippa
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:20"]
Ja jos kovasti venkoilee niin housuvaipat. En muista onko tuon kokoisia mutta tuossa iässä meilläkin _joutui_ siirtymään.
[/quote]
Nelosia taitaa saada jo housumallisena, mieleen on tullut kokeilla niitä seuraavaksi, koska tyttö kuitenkin vapaaehtoisesti vetää itseään siltaan.
- 5 -
Housuvaippaa ja pottaan tutustuminen kehiin. Moni luulee että pottailua ei voi tossa iässä harrastaa mutta itse olen todennut että lapsi kyllä ainakin kakkaa pottaan jps ruuan jälkeen käyttää siinä.
Kaulan saa pestyä kun laittaa mahalleen niin nostaa päätä niin saa pyyhittyä. Vaatteetkin on helpompi pukea sylissä kun hetken harjoittelee. Helpottaa arkea muutenkin.
Ja mitä tarkoitat pesuilla? Meillä ainakin peppu,kädet ja kasvot tarvittaessa pesty lavuaarin yllä normaalisti käsivarrella roikottaen. Ja kun vanhemmat käyvät päivittäin suihkussa niin lapset on tietenkin siellä sylissä pesty. Siellähän sitä saa kaula ja muut poimut saa suht helposti huuhdottua. Kannattaa antaa myös lapselle käsiin jotain kiinnostavaa tutkittavaa vaipanvaihdon ajaksi, helpottaa ainakin vähän hommaa.
Hei kiitos vastauksista!
Poika on isokokoinen joten vaipoista on koko 4 jo käytössä. Sen kai pitäisi riittää jo tosi isoillekin lapsille joten pissaongelma ei ole siinä. Selällään vaihdetuista vaipoista pissa ei ole falskannut, syy on siis vaipan vaihtajassa.
Tahtoisin opetella vaihtamaan vaipan sylissä, että esimerkiksi kaupunkireissuilla ei tarvisi lasta makuuttaa vieraiden vessojen lattioilla vaippaa vaihtaessa.
Tuo oli hyvä vinkki että laitetaan vaippa ensin jotenkuten ja korjataan sitten. Housuvaippohin siirrytään varmasti pian, olen vaan kuullut että ne eivät öisin ole kovin luotettavia.
Vaatteiden pukeminen onkin sylissä kymmenen kertaa helpompaa!
Pesuilla tarkoitin kasvo-, käsi-, ja kainalopesuja. Tähän asti olen pyyhkinyt ne aamuin illoin vanulapuilla sairaalan ohjeiden mukaisesti - liekö ajankohtaista päivittää tätäkin tapaa :D roikottamalla pesu onnistuu mutta silloin en näe pestävää paikkaa. Poika on tosiaan sen verran punkero että kaulapoimut on putsattava, kuivattava ja talkattava huolella vieläkin.
Oisko vinkkejä teippien asetteluun? Jos vauva on sylissä vaippaa vaihdettaessa, pidänkö hänet istuallaan teippejä kiinnittäessä vai vetäisinkö puolimakaavaan asentoon? Jostain luin että jos teipit laittaa yläviistoon napaa kohti, vaippa pitäisi paremmin, pitääkö paikkansa?
-ap
Yksi lisävinkki, joka toimii ainakin kestovaippojen kanssa:
laita vaipan päälle aina joko pikkuhousut tai tiukahko body, erityisesti yöllä. Se pitää vaippaa tiukemmin paikallaan, vaikka kiinnitys ei niin napakka olisikaan, ja falskaaminen vähenee.
Ja tosiaan jotain mielenkiintoista tutkittavaa käteen, niin lapsi malttaa hetken olla paikallaan.
Käytä niitä housuvaippoja päivällä, jos vaippa pitää vaihtaa julkisessa vessassa, ja teippivaippaa kotona yöllä.
Nostan vielä, eikö kukaan vaihda teippivaippaa sylissä?
käytän kestoja, ne ainakin saa yhtä hyvin sylissä paikalleen kun on jäykempiä. kertiksiä en ole viime aikoina laittanut. pistän vauvan istumaan reiden päälle korjailuvaiheessa. siis vauva "ratsastaa" reidellä jalat erillään. siinä laitan tarrat kunnolla kiinni.
pienellä harjoituksella voit myös seisottaa vauvaa sylissä jos ei ole makaroonijalka. eli tuet olkavarsilla ettei pääse kaatumaan jos ote tuesta irtoaa.
Tämä neuvo tulee nyt vähän myöhässä, mutta kannattaa aloittaa harjoittelu jo synnytyslaitoksella.
Mä olen aina vaihtanut teippivaipat sylissä, omilta ja hoitolapsilta. Ihan joka kerta, kun uusi vaippaikäinen lapsi tulee hoitoon, saan kuulla vanhemmilta, että vaipat on sitten vaikea vaihtaa, kun lapsi ei pysy paikoillaan. Kerron, että vaihdankin ne sylissä, ja tähän tulee vastaus, että ei tule onnistumaan, mutta voithan kokeilla. Ja aina on onnistunut oikein loistavasti. Ei mulla siihen mitään kikkoja ole. Lapsi syliin, vaippa pois, uusi tilalle, teipit kiinni. Aikaa menee muutama sekunti. Housuvaippoja en hoitoon huolikaan, koska niiden vaihtamiseen menee kauemmin aikaa.
Me otettiin housuvaipat jo 4kk iässä käyttöön
Ja käytetään yölläkin nyt 6kk eikä falskaa.
Pyyheliina tai muu alusta lattialle, ei pelkoa tippumisesta.