Mitä pidät kuumeen rajana, ettei lapsi mene päiväkotiin/kouluun?
Tästähän on vaihtelevia käsityksiä, toisten mielestä vasta 37,5 yli on kuumetta, toisten mielestä 37. Meillä tytöllä ollut nyt 37.3 suunnilleen lämpöä muutaman päivän, kova yskä, mutta muuten on ok. En ole vienyt eskariin, koska olen lomalla. Mutta vastaava lämpö työviikolla mietityttäisi, kun ei ole "kunnolla kipeä".
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:34"]
Minun lapsi ei mene päiväkotiin jos on sairas. Tämä voi tarkoittaa pelkkää nuhaa tai yskää. Ei ole mikään ihme että toiset lapset sairastavat viikkoja kun heidät viedään hoitoon kauheassa nuhassa. "Ei meidän lapsi ole sairas, ei ole kuumetta". Sitten lapsi remuaa hoidossa pää hiessä, ja saa ties mitkä jälkitaudit. Siis vastaus kysymykseesi, jos lapsen ruumiinlämpö on yhtään normaalia korkeammalla jää hän kotiin. Mutta meillä tosiaan pelkkä lämpö ei ole mittari kotihoidolle.
[/quote]
Toisaalta, miten voi jäädä kotiin pelkästään nuhan takia, kuka lääkäri kirjoittaa saikun?
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:37"]
Ja lääkärithän ei tunnetusti myönnä tuota että joku voisi olla alilämpöinen ja jo se 37 asteen kuume on ihan kamalaa?
Itselleni käynyt aina näin, jos olen kuumeen takia mennyt lääkäriin. Aina sanottu etten voi olla alilämpöinen kun sellaista ei ole olemassa ja minulla ei ole kuumetta jos on välistä 37-37,5... Siinä meikäläinen sitten aivan pihalla koittaa kuunnella että hukkareissu. Nyt jatkunut yli viikon jatkuva kuume kokoajan 37-37,5 eikä mitään pysty tekemään. Ja ainoa oire tuo kuume.
[/quote]
Lääkäri ei myöskään välttämättä kirjoita vanhemmalle todistusta lapsen sairaudesta töistä poissaoloa varten, jos kuumetta on 37,2 lapsella.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:37"]Ja lääkärithän ei tunnetusti myönnä tuota että joku voisi olla alilämpöinen ja jo se 37 asteen kuume on ihan kamalaa?
Itselleni käynyt aina näin, jos olen kuumeen takia mennyt lääkäriin. Aina sanottu etten voi olla alilämpöinen kun sellaista ei ole olemassa ja minulla ei ole kuumetta jos on välistä 37-37,5... Siinä meikäläinen sitten aivan pihalla koittaa kuunnella että hukkareissu. Nyt jatkunut yli viikon jatkuva kuume kokoajan 37-37,5 eikä mitään pysty tekemään. Ja ainoa oire tuo kuume.
[/quote]
Ja siis hain sitä että osalla jo se 37 asteen lämpö riittää siihen että on täysin kyvytön tekemään mitään, nukkuu ja oksentaa kunnes laskee.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:40"]
Lääkäri ei myöskään välttämättä kirjoita vanhemmalle todistusta lapsen sairaudesta töistä poissaoloa varten, jos kuumetta on 37,2 lapsella.
[/quote]
Onko lasten tapauksissa tosiaan ainoana mittarina se kuume millä saissua irtoaa? Itse olen hakenut sairaslomaa flunssan takia abaut 5 kertaa ilman kuumetta ja kun lääkäri on tutkinut, niin kyllä hän on huomannut, että kipeä on. Tosiaan aikuisiällä kuumetta ollut viimeksi 15v sitten, mutta flussaa useinkin.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:46"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:40"]
[/quote]
Onko lasten tapauksissa tosiaan ainoana mittarina se kuume millä saissua irtoaa? Itse olen hakenut sairaslomaa flunssan takia abaut 5 kertaa ilman kuumetta ja kun lääkäri on tutkinut, niin kyllä hän on huomannut, että kipeä on. Tosiaan aikuisiällä kuumetta ollut viimeksi 15v sitten, mutta flussaa useinkin.
[/quote]
No meillä kävi niin, että lääkäri ei kirjoittanut todistusta, vaan "lapsi on täysin hoitokuntoinen". Päiväkodista kuitenkin käännyttivät takaisin kotiin. Mies oli sitten luvatta pois töistä. Ei se oikeasti ole aina niin selvää, mitä monet täällä tuntuvat kuvittelevan. Lääkäri voi olla ihan eri mieltä, kuin vanhemmat ja hoitotäti, jos lapsi jaksaa juoksennella lääkärissä.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:37"]
Ja lääkärithän ei tunnetusti myönnä tuota että joku voisi olla alilämpöinen ja jo se 37 asteen kuume on ihan kamalaa?
[/quote]
Kyllä ainakin mulla työterveyslääkäri on joskus sanonut, että pieni kuume on yleensä merkki tulehduksesta. (Esim. poskiontelot.) Joten sinuna tarkastuttaisin. Samoin työterveyslääkärit ovat sanoneet, että ns. alilämpö johtuu virustartunnasta, joka aikuisella yleensä aiheuttaa juuri alilämpöä. Itse olen juuri lääkärin kirjoittamalla sairaslomalla, koska olen alilämpöinen ja minulla on tulehdus poskionteloissa ja korvassa.
Töissä osa lähihoitajista puhuu kuumeesta, kun mittari näyttää 37 astetta. Kyllä kannattaa kerrata opintoja.
37,3 voi olla ok mennä kouluun, toisella taas ei. Meillä lapset on virkeitä tuolloin, vasta 38 nuuduttaa petiin kunnolla. Mutta jos 37,5 ei ainakaan kouluun. Joskus yskä pitää lämpöä kauan, ja 2 vkoa koulusta pois on aika järjetön aika. Lapsen yleisvointi ratkaisee. Jos jaksaa touhuta ja viipottaa kotona, jaksaa myös koulussa.