Ateistit ovat sisältä kuolleita
Luin Jani kaaron loistavan kirjoituksen pyhyyden kokemuksen puutteesta ja kommenttiosio sai taas aivoni itkemään. Joo, joo, uskotaan. Olette niin hemmetin fiksuja kun olette älynneet, että kirkko ja kristinusko on huono ideologia, kusetusta ja tiede selittää kaiken. Mutta kun voi voi, se pointti meni ohi niin, että humahti. Uskovaisille on mahdotonta selittää mikä uskonnoissa mättää ja samoin ateisteille on mahdotonta selittää miksi jumalaton maailmankuva ei tekee elämästä sietämätöntä ja tyhjää. Tätä tyhjyyttä länsimaalainen ihminen sitten yrittää täyttää juoksemalla materian perässä. Että jos vielä paremman auton ostan, niin taivaat aukee. että jos vielä tämän teen, niin sitten saan rahaa ja valtaa. Mutta kun se ei toimi niin. Pyhyyyden kokemus on itsensä antamista jonkin suuremman (ihmistä suuremman) palvelukseen. Se on luopumista omien halujen orjuudesta. Se ei toimi niin kuin länsimaalainen, kapitalistinen materialismi eli "jos teen tämän, niin sitten saan tuon". Se ei ole kaupankäyntiä, työntekoa tai ostamista. Se on tekemistä koska teko on oikein ja hyvä, ilman mitään taka-ajatuksia. Kristinusko menee pieleen siinä, että hyvän elämän palkinto on ikuinen elämä taivaassa. Taas kaupankäyntiä. Jos elät nuhteettomasti, niin pääset taivaaseen ja monet ovatkin eläneet hampaat kireällä oikein, kaikkia sääntöjä noudattaen. Ja nyt ateistit sitten pohtivat, että "Ai että jos valitsemme uskonnon, niin sitten saamme...". Mutta kun se ei toimi niin.
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 00:02"][quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 00:00"][quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 23:56"][quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 23:54"][quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 23:53"][quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 23:50"][quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 23:47"][quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 23:44"][quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 23:39"]Minä olen ateisti. Ajattelen realistisesti enkä hallusinoi mistään jeesuksista, saatika usko mihinkään tuonpuoleiseen. Uskonto on heikoille, jotka pelkäävät ja yrittävät saada lohtua jonkun olemattoman rukoilun kautta.
[/quote]
Olet oppi-isiesi (Dawkins yms) avulla oppinut mihin ns. rationaalisen ihmisen kuuluu uskoa ja tämä antaa sinulle ihanan yli-ihmistunteen siitä, että olet parempi kuin ne kamalat hyh hyh jeesuslaiset. Lohduttaa kivasti, eikö?
[/quote]
En minä mitään lohtua tarvitse. Tekstistäsi tuli vähän sellainen fiilis, että sinun kannattaisi käydä psykiatrilla puhumassa. Jesseen uskominen ja rukoilu ei hullua eheytä, päinvastoin pahentaa vain asiaa :)
[/quote]
No ei sinunkaan tekstistäsi tullut vaikutelmaa rationaalisesta mielestä. Sori nyt vaan. Ateismi on nyt muotia ja sinäkin olet mennyt siihen mukaan niin kuin kaikkien kilttien lampaiden kuuluukin mennä.
[/quote]
Muotia? En ole syntyessänikään kuulunut kirkkoon. Kerro minulle, mikä naksahdus päässäsi sai sinut uskomaan jumalaan ja jeesukseen?
[/quote]
En usko jumaliin tai jeesuksiin joten miten olisi sen psykiatrin laita sinun kohdallasi, paranoidi?
[/quote]
No mitä sinä hyvä ihminen minun kimppuuni sitten hyökkäät? :)
[/quote]
Jos sinun on hyvä olla noin, niin ei siinä mitään mutta älkää te ateistit heitelkö niitä kommenttejanne asioista joista ette mitään ymmärrä. Olete ihan yhtä sokeita ja tietämättömiä kuin uskovaisetkin.
[/quote]
Kumpaan lohkoon sinä kuulut? Oletko kenties kääntynyt muslimiksi mullaah allaah vai joku saatananpalvoja?
[/quote]
Olet filosofisten pohdintojen kautta päätynyt siihen, että uskon joihinkin universaaleihin hyvän ja pahan käsitteisiin ja aina joskus minulla on pyhyyden kokemus.
Uusi yritys.
Ateisti muotia?? Oliko se muotia myös silloin kun en lapsena uskonut jumaliin 1990-luvulla ja 2000-luvulla?
Ateismi oli suurinta muotia juuri noihin aikoihin.
Ja on kyllä aika rumaa sanoa että kaikki ateistit olisivat sisältä kuolleita. Itse olen ainakin empaattinen ihminen, eikä minulla ole mitään uskovia vastaan. En myöskään juokse materian perässä. Minulle on tärkeintä minulle läheiset rakkaat ihmiset ja luonnon kauneus, ja mukavat harrastukset :) Pyhiä asioita minulle ovat luonto ja ihmisyys.
Tarkoitat, että sinulle on tärkeintä oma mielihyväsi jota saat muiden ihmisten seurasta ja esteettisistä kokemuksista.
En ole miettinyt, mitä uskolta voisin saada. En vain voi uskoa yhteenkään jumalaan. En usko moniin muihinkaan asioihin, kuten tonttuihin
Niin, tätä juuri sanoin. Uskolta kuuluu saada jotain. Kaupankäyntiä. Laskelmointia.
Suosittelen käymään suomi24:n lestadiolaisuus -osastolla. Ei tolkun tolkkua.
aah, olen sisältä masentunut. Mitä kristitty tekisi? Huutaisi Jeesusta? Muslimi huutaisi Allahia?
ARG, ehkä minä sitten huutan masennuspillereitä...
t:ateisti
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 00:13"]
Suosittelen käymään suomi24:n lestadiolaisuus -osastolla. Ei tolkun tolkkua.
aah, olen sisältä masentunut. Mitä kristitty tekisi? Huutaisi Jeesusta? Muslimi huutaisi Allahia?
ARG, ehkä minä sitten huutan masennuspillereitä...
t:ateisti
[/quote]
huudan*
Miksi pitäisi käydä lestojen sivuilla? Miten juuri ne liittyvät tähän asiaan millään tavalla? Pitääkö kaikki ei ateistit niputtaa samaan? No varmaan pitää jos on ihan vitun yksinkertainen.
Se, että olen ateisti, ei tarkoita etteikö minulla olisi jokapäiväisessä elämässä näkyviä arvoja, joiden hyväksi yrittäisin elää. Mun arvoni eivät edes tähtää taivaspaikan lunastaminen itselleni vaan täysin oman hyvänä ulkopuolella oleviin tavoitteisiin.
Tunnen myös kokevani jonkinlaisia hartaita pyhyyden kokemuksia esim. luonnossa, vaikka niihin ei mitään Jumalaa liitykään.
Muistakaahan että uskonnollinen ihminen ei tarkoita samaa kuin uskovainen ihminen.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 01:15"]
Se, että olen ateisti, ei tarkoita etteikö minulla olisi jokapäiväisessä elämässä näkyviä arvoja, joiden hyväksi yrittäisin elää. Mun arvoni eivät edes tähtää taivaspaikan lunastaminen itselleni vaan täysin oman hyvänä ulkopuolella oleviin tavoitteisiin.
Tunnen myös kokevani jonkinlaisia hartaita pyhyyden kokemuksia esim. luonnossa, vaikka niihin ei mitään Jumalaa liitykään.
[/quote]
Samoilla linjoilla.
Aloittaja tekee aika rankan yleistyksen, jos olettaa, että kaikilla ateisteilla on jotain tyhjää siinä kohdassa, jonka uskovaiset täyttävät jumalalla.
Minä koen pienuutta ateistina, koen olevani osa jotain jatkumoa ja myös pieni olevani jotain suurta kaikkeutta. En kuitenkaan saa yhdistettyä jumalaa tuohon edelliseen kuvaan ja se erottaa minut uskossa olevista. Ja jos uskossa oleva kokee, että jumala antaa asioille ja elämänkäänteille tarkoituksen, saatan myös kokea, että jotain tarkoituksellisuutta on olemassa, en vain koe, että se tulee jumalalta.
Minusta aloittaja ei ole perehtynyt siihen, että myös filosofia tai muutkin uskonnot kuin kristinusko, ovat pyrkineet vastaamaan niihin kysymyksiin, joita kristinuskossa käsitellään. Ja siis jos en usko itse juuri kristilliseen jumalaan, ei ainoa vaihtoehto sen tilalle ole materian jahtaaminen.
Ateistilla voi olla aivan yhtä rikas (ja rikkaampikin) sisäinen elämä kuin uskonnollisella/uskovaisella, sekä ihan yhtä lailla hyviä arvoja ja periaatteita. Hyvyys ei ole mikään taikauskoisten yksinoikeus.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 10:49"][quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 01:15"]
[/quote]
Samoilla linjoilla.
Aloittaja tekee aika rankan yleistyksen, jos olettaa, että kaikilla ateisteilla on jotain tyhjää siinä kohdassa, jonka uskovaiset täyttävät jumalalla.
Minä koen pienuutta ateistina, koen olevani osa jotain jatkumoa ja myös pieni olevani jotain suurta kaikkeutta. En kuitenkaan saa yhdistettyä jumalaa tuohon edelliseen kuvaan ja se erottaa minut uskossa olevista. Ja jos uskossa oleva kokee, että jumala antaa asioille ja elämänkäänteille tarkoituksen, saatan myös kokea, että jotain tarkoituksellisuutta on olemassa, en vain koe, että se tulee jumalalta.
Minusta aloittaja ei ole perehtynyt siihen, että myös filosofia tai muutkin uskonnot kuin kristinusko, ovat pyrkineet vastaamaan niihin kysymyksiin, joita kristinuskossa käsitellään. Ja siis jos en usko itse juuri kristilliseen jumalaan, ei ainoa vaihtoehto sen tilalle ole materian jahtaaminen.
[/quote]
Jos et sattunut huomaamaan, niin aloittaja ei tyrkyttänyt kristinuskoa. Siinä te ateistit juuri menette metsään. Teille kaikki hengellisyys tarkoittaa samaa kuin johonkin pilven päältä kurkistelevaan ukkeliin uskominen. Mitä se ei ole. Vastustatte kiivaasti omaa suppeaa ja virheellistä käsitystänne hengellisyydestä. Taistelette olkiukkoja vastaan. Jos pyhyyden kieltää, niin jäljelle ei jää muuta kuin materialismi. Epäilen kuitenkin onko se teidän suosikkipyhyytenne eli luonnon helmassa koettu pyhyys ihan aito kokemus vai jotain mitä kuuluu sanoa vähän samaan tapaan kuin missien kuuluu haluta maailman rauhaa.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 11:03"]Ateistilla voi olla aivan yhtä rikas (ja rikkaampikin) sisäinen elämä kuin uskonnollisella/uskovaisella, sekä ihan yhtä lailla hyviä arvoja ja periaatteita. Hyvyys ei ole mikään taikauskoisten yksinoikeus.
[/quote]
Joo varmaan näin kun jokainen itse määrittelee sen mitä pitää hyvyytenä.
Aina kun joku sanoo jollakin olevan "arvot kohdillaan", hän itse asiassa tarkoittaa, että "hänellä on samat arvot kuin minulla".
No jaa, olen uskovainen (en uskonnollinen) ja mieheni on ateisti. Silti näen hänessä tuhatmäärin enemmän hyvyyttä, inhimillisyyttä, terveitä arvoja jne. kuin monessa muussa ns. uskonsisaressani tai veljessäni.
ja taas oksettaa myötähäpeästä kun lukee näitä aloituksia. Toisinaan hävettää kertoa että olen uskis. Ja se ei johdu siitä että häpeäisin Jumalaa tai Jeesusta, vaan häpeän kanssaihmisiä tällä alueella.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 11:19"]No jaa, olen uskovainen (en uskonnollinen) ja mieheni on ateisti. Silti näen hänessä tuhatmäärin enemmän hyvyyttä, inhimillisyyttä, terveitä arvoja jne. kuin monessa muussa ns. uskonsisaressani tai veljessäni.
ja taas oksettaa myötähäpeästä kun lukee näitä aloituksia. Toisinaan hävettää kertoa että olen uskis. Ja se ei johdu siitä että häpeäisin Jumalaa tai Jeesusta, vaan häpeän kanssaihmisiä tällä alueella.
[/quote]
Me ei kyllä olla samalla alueella joten älä turhaan häpeä.
Terv. ap.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 11:11"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 11:03"]Ateistilla voi olla aivan yhtä rikas (ja rikkaampikin) sisäinen elämä kuin uskonnollisella/uskovaisella, sekä ihan yhtä lailla hyviä arvoja ja periaatteita. Hyvyys ei ole mikään taikauskoisten yksinoikeus.
[/quote]
Joo varmaan näin kun jokainen itse määrittelee sen mitä pitää hyvyytenä.
Aina kun joku sanoo jollakin olevan "arvot kohdillaan", hän itse asiassa tarkoittaa, että "hänellä on samat arvot kuin minulla".
[/quote]
Kyllä esim. hyväntahtoisuutta, muiden huomioonottamista, lähimmäisten auttamista ja muiden oikeuksien kunnioittamista voi pitää ihan universaalisti hyveinä. Vai pystytkö perustelemaan, miksi jokin näistä olisi paha asia?
Itse olen ateisti ja koen eläväni hyvinkin onnellista elämää. En tunne, että sisälläni olisi jonkinlainen tyhjiö, jota pitäisi täyttää saavutuksilla tai muulla sellaisella. Iloa elämään tuovat perhe ja muut läheiset, luonto ja harrastukset.
Olen aina pitänyt arvossa läheisten auttamista ja kunnioitusta, enkä ole tarvinnut raamattua kertomaan, että ihmisiä tulee kohdella, kuten toivon itseäni kohdeltavan. Mielestäni tämä lähtee ihmisyydestä ja ihmisistä itsestään, eikä se vaadi taivaspaikkaa tai helvetillä uhkailua. Muut ihmiset tulee vain ottaa huomioon samanlaisina ajattelevina ja tuntevina ihmisinä. Moraalini onkin aina ollut mielestäni korkea, vaikka en olekaan kokenut olevani teoistani vastuussa ylemmälle taholle vaan itselleni ja omalletunnolleni.
Joskus mietin, millä saisin uskovat ihmiset tajuamaan, että ateistikin voi olla ajatteleva ja muita ymmärtävä ihminen. Olen esimerkiksi joutunut nyt 2 vuotta piilottelemaan appivanhemmiltani sitä, etten kuulu kirkkoon. Uskova puolisoni, joka on kaikinpuolin hyvin älykäs, on vasta minut tavattuaan alkanut ymmärtää, että seurakunnassa annettu aivopesu ja ennakkoluulot ateistien suvaitsemattomuudesta ja kylmyydestä ei pidä paikkaansa, ainkaan kaikkien osalta.
Onko sinulla esittää jotain todisteita siitä että uskonnottomat juoksee enemmän materian perässä kuin kristityt, vai onko tämä taas pelkkää puskista huutelua ilman mitään totuuspohjaa?
Minulla on sellainen käsitys että pahimipia materian perissä juoksevia ovat esimerkiksi uskovaiset yrittäjät ja usko tuntuu jotenkin jopa oikeuttavan heidän pohjattoman ahneutensa. Erittäin monet mammonaa keränneet menestyvät yrittäjät ovat julkisesti uskovia, kuten nyt vaikka "Hese" Salminen ja "Masku" Sukari.
Tunnettu tosiasiahan on että kristitty auttaa lähimmäistään jotta pääsee taivaaseen. Ateisti taas auttaa lähimmäistään, koska haluaa auttaa.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 11:28"]Onko sinulla esittää jotain todisteita siitä että uskonnottomat juoksee enemmän materian perässä kuin kristityt, vai onko tämä taas pelkkää puskista huutelua ilman mitään totuuspohjaa?
Minulla on sellainen käsitys että pahimipia materian perissä juoksevia ovat esimerkiksi uskovaiset yrittäjät ja usko tuntuu jotenkin jopa oikeuttavan heidän pohjattoman ahneutensa. Erittäin monet mammonaa keränneet menestyvät yrittäjät ovat julkisesti uskovia, kuten nyt vaikka "Hese" Salminen ja "Masku" Sukari.
[/quote]
Mitä ne uskikset nyt tähän liittyy?
Hyi että ap on pöyhkeä ja ylimielinen.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 00:06"][quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 23:57"]
Ateisti muotia?? Oliko se muotia myös silloin kun en lapsena uskonut jumaliin 1990-luvulla ja 2000-luvulla?
Joo, noihin aikoihin se oli tulossa muotiin.
Tarkoitat, että sinulle on tärkeintä oma mielihyväsi jota saat muiden ihmisten seurasta ja esteettisistä kokemuksista.
En ole miettinyt, mitä uskolta voisin saada. En vain voi uskoa yhteenkään jumalaan. En usko moniin muihinkaan asioihin, kuten tonttuihin.
Niin, tätä juuri sanoin. Uskolta kuuluu saada jotain. Kaupankäyntiä. Laskelmointia.
Miten tää quotetus oikein toimii?