Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alisuoriutuminen kokeissa

Vierailija
03.04.2014 |

Taas tuli takaisin nelosluokkalaisen äikän koe. En sano, että 7,5 on huono numero, mutta pikkasen harmittaa, kun kaksiosaisessa tehtävässä oli käsketty alleviivaamaan verbit viidestä lauseesta niin ei ollut ollenkaan huomannut sitä tehtävänantoa vaan tehnyt vain tehtävän toisen osan->puolet pisteistä pois, samoin oli tajunnut toisen tehtävän väärin ja näin menetti kymmenen pistettä.

Samoin käy välillä ts. aika usein muissakin kokeissa eli todellakin osaa asian, mutta kokeessa sählää ihan kummallisella tavalla.

Onko muilla vastaavasta kokemusta? Mikä on auttanut? Lapsi on jotenkin tosi epävarma ja esim. viime enkunkokeessa oli kummannut ihan oikeita vastauksia pois, näkyivät toki, mutteihän ope niistä voi pisteitä antaa.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa sukupuolta ovat ja todella erilaiset, ja no vaikkei saisi sanoa niin ehkä vähän rakkaampi on tämä jolla näitä vaikeuksia on. Kunpa tietäisin mitä tehdä hänen hyväkseen.

 

Vierailija
2/15 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne asiat on kuitenkin hanskassa niin kai se on yks hailee mikä numero kokeesta tulee joskus neljännellä luokalla. Jos samaa vikaa on vielä yläasteellakin niin on ehkä syytä perehtyä asiaan kun on mestat hyviin lukioihin jaossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko puhua opettajan kanssa asiasta? Ehkä lapsellasi on jonkinlaista vahvaa koejännitystä. Miten koulunkäynti muuten sujuu? Jos tuollaista käy usein, voisi olla hyvä selvittää, mistä se johtuu. Ehkä lapsesi ei osaa keskittyä jännittävässä tilanteessa, jolloin hutaisee hädissään tehtävät, tai sitten on oikeasti kyse jonkinlaisesta hahmotushäiriöstä. Voihan kyse olla vain siitä, että lapsellasi on heikko itsetunto ja sitä kautta liian pieni luottamus omiin taitoihinsa. Vai onko kyse ehkä luetun ymmärtämisen ongelmasta?

Vierailija
4/15 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole valittamista. Toki harmittaa pari kasia todistuksessa mutta eiköhän ne muutu ysiksi.

Vierailija
5/15 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 22:41"]

Voisitko puhua opettajan kanssa asiasta? Ehkä lapsellasi on jonkinlaista vahvaa koejännitystä. Miten koulunkäynti muuten sujuu? Jos tuollaista käy usein, voisi olla hyvä selvittää, mistä se johtuu. Ehkä lapsesi ei osaa keskittyä jännittävässä tilanteessa, jolloin hutaisee hädissään tehtävät, tai sitten on oikeasti kyse jonkinlaisesta hahmotushäiriöstä. Voihan kyse olla vain siitä, että lapsellasi on heikko itsetunto ja sitä kautta liian pieni luottamus omiin taitoihinsa. Vai onko kyse ehkä luetun ymmärtämisen ongelmasta?

[/quote] täällä kotona kun harjoitellaan on itsellä monesti sellainen olo, että nyt menee koe kyllä varmasti nappiin ja sitten kun se palautuu niin sitä ollaan aika ihmeessä kun ei ole huomannut tehdä kaikkea tai mitä milloinkin sähläilee

Vierailija
6/15 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olis esim. hahmotushäiriö, niin mitä asian hyväksi voi tehdä. Täällä kotona on kuulemma ihan erilaista tehdä tehtäviä kuin koulussa, muttei sano suorastaan jännittävänsäkään. pitää välillä taukoja ja tykkää siitä, et istun vieressä vaikken neuvokaan.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/15 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun koetilanne on kuitenkin aika erilainen kuin kodin kertaustilanne. Harjoitustilanteessa olet mukana sinä, tuttu aikuinen, mutta koulussa ja kokeessa suoriutuminen on vain pojan itsensä vastuulla, kukaan ei ole lukemassa kokeiden kysymyksiä ääneen ja selittämässä niitä. Varmaankin poikaa olisi hyvä neuvoa tarkistamaan kokeensa vielä ennen kuin palauttaa sen, lukemaan kertaalleen kaikki tehtävänannot uudestaan jne. Kannattaa myös sanoa, että esimerkiksi englannin sanakokeessa kannattaa mieluummin yrittää vastata jotakin kuin jättää kokonaan vastaamatta.

Opettajalta voit aivan hyvin kysyä, osaako hän sanoa, mistä tällainen huolimattomuus hänen mielestään voisi johtua. Hän kuitenkin näkee poikasi niissä koetilanteissa ja osaa siten ehkä jotenkin arvioida mielentilaa ja muuta.

Vierailija
8/15 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 23:00"]

Koulun koetilanne on kuitenkin aika erilainen kuin kodin kertaustilanne. Harjoitustilanteessa olet mukana sinä, tuttu aikuinen, mutta koulussa ja kokeessa suoriutuminen on vain pojan itsensä vastuulla, kukaan ei ole lukemassa kokeiden kysymyksiä ääneen ja selittämässä niitä. Varmaankin poikaa olisi hyvä neuvoa tarkistamaan kokeensa vielä ennen kuin palauttaa sen, lukemaan kertaalleen kaikki tehtävänannot uudestaan jne. Kannattaa myös sanoa, että esimerkiksi englannin sanakokeessa kannattaa mieluummin yrittää vastata jotakin kuin jättää kokonaan vastaamatta.

Opettajalta voit aivan hyvin kysyä, osaako hän sanoa, mistä tällainen huolimattomuus hänen mielestään voisi johtua. Hän kuitenkin näkee poikasi niissä koetilanteissa ja osaa siten ehkä jotenkin arvioida mielentilaa ja muuta.

[/quote] Niin en mä kyllä selitä, enkä lue niitä kysymyksiä kotitehtävistä tai kertausmonisteista just siks et tilanne olis mahdollisimman sama kuin kokeessa. Ehkä täällä on vaan rennompaa, ei aikataulua, voi vaikka napostella jotain samalla, pitää taukoja, lojua tuolissa/sohvalla miten haluaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/15 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vielä, jos vaikka joku opettaja vastaisi.

Vierailija
10/15 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella on tuota samaa. Se on alunperin johtunut lukihäiriön ja keskittymisvaikeuden yhdistelmästä ja sittemmin pysynyt yllä ja pahentunut ihan siksi, että pelkää ja jännittää kokeita lähes jonkinlaiseen paniikkikohtaukseen asti - sitä kun on tullut sitten kerran toisensa jälkeen eponnistuttua kokeissa, joihin on valmistautunut ja joita ennen ja jälkeen on osannutkin. Hermostumista pahentaa se, että tietää vanhempien toivovan enemmän ja itsekin toivoisi enemmän.

 

Mun lapsen ongelma on valitettavasti vain pahentunut kouluajan kestäessä ja ratkaisua ei ole löytynyt. Ei niin että opettajakunta olisi hirveän halukas sitä etsimäänkään. Itse yritin opettaa lapselle sekä kkokeisiin lukemisen tekniikkaa, että koekysymysten lukemisen ja vastaamisen tekniikkaa. Ensimmäisen se oppikin, kahta jälkimmäistä ei, tai ainakin unohtaa oppimansa koetilanteessa.  Paras ratkaisu olisi, kun kokeitten sijasta tai ohella käytettäisiin jatkuvaa arviointia, että esim saisi osoittaa osaamisensa ihan normaalilla tunnilla laskemalla laskuja taululle tai vastaamalla kysymyksiin, mutta opettajat kokevat sen ongelmalliseksi dokumentoinnin takia. Joku itsenäisesti pitemmän ajan kuluessa tehteävä porfolio tai essee tms voisi myös toimia, mutta opettajat katsovat että olisi vaikea arvioida sitä suhteessa muihin, vaikka oikeasti peruskoulun opetussunnitelmassa ei pitäisi arvioida suhteessa muihin, vaan suhteessa opetussuunnitelman tavoitteisiin. Suulliset kokeet olisivat ehkä auttaneet silloin kun kyse oli vielä lukivaikeuden aiheuttamasta ongelmasta, mutta ei enää sitten kun toi paniikkikohtausjuttu tuli mukaan kuvioon.

 

Sen neuvon antaisin, että yritä ainakin olla luomatta sellaisia paineita, että lapsi sun takia päätyy tuonne paniikkiosastolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/15 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alisuoriutuminen johtuu usein siitä ettei lapsesi luota itseensä tai jostain syystä pelkää onnistua. Voi jatkua pitkäänkin, oikeastaan koko elämän. Siitä tulee tapa ettei uskalla antaa itselleen aihetta mihinkään hyvään.

Vierailija
12/15 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä todellakaan odota mitään kiitettäviä, mutta kyllä se lapsenkin puolesta surettaa, kun olisi parempaan mahdollisuus ja sitten kotona itsekin kauhistelee, miten ei huomannut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/15 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään muulla ei siis kokemusta vastaavasta? Onkohan mun lapsi jotenkin kyvytön keskittymään? ap

Vierailija
14/15 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on kaksospuolikas ja toinen kaksonen on luonteeltaan paljon vahvempi ja hänellä kokeet  menevät useimmiten kiitettävästi. Mietin välillä voisiko tämä vaikuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/15 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 16:21"]

Lapsi on kaksospuolikas ja toinen kaksonen on luonteeltaan paljon vahvempi ja hänellä kokeet  menevät useimmiten kiitettävästi. Mietin välillä voisiko tämä vaikuttaa.

[/quote]

 

Tämä vaikuttaa aivan varmasti. Monesti toinen lapsista  rakentaa oman identiteettinsä sen varaan, mitä toinen ei ole. toisin sanoen jos toinen lapsista on hikari,  toinen on sitten se käytännöllisyyteen orientoitunut, jotta hänellä olisi oma identiteetti eikä sisarustaan jäljittelevä löllykkä. Etenkin poikalapsi haluaa usein jääräpäisesti olla jotain muuta kuin se vanhempi sisarus, etenkin jos se sattuu olemaan isosisko. Kukaan t osi miesehän ei jäljittele jotain ****:n isosiskoa.

Surullista tuo on silloin, kun se toinen lapsi olisi ihan yhtä talentti kuin se  toinen, mutta ollakseen jotain muuta kuin se toinen lapsi, alisuorittaa ja vielä usein alitajuisesti, joten ei itsekään huomaa tekevänsä niin.