Vaikea vaihe-5v tyttö läpsii,näykkii yms äitiä ja naureskelee levottomasti
Nää tilanteet on aina sellasia kun mä joudun komentamaan lasta jostain niin ei ehkä jaksa enää toimia ja olla "ihmisiksi" kun alkaa pelleillä,roikkuu paidassa,jalassa ja mä hermostun lisää,napakasti kiellän ja pyydän menemään pois.alkaa läpsiä,"purra",nuolla,eli haluaa kuolaa levittää tahallaan,nauraa ja huutaa,huutaa kakka pissa pylly pälä pälä siis todella huonoa ja raivostuttavaa käytöstä. Miten tälläseen voisi suhtautua. Kun kiellän ja rangaistukseksi otan vaikka lempi lelun ylähyllylle illaksi,alkaa kauhea itku että ei hän enää. Mikä auttaa.keskustelu ei auta koska ei jaksa kuunnella,nauraa vaan ja lämöi ja tekee näitä juttujaan ärsyttääkseen minua,samalla kun yritän puhua järkeä lapselle. En jaksa......huoh. Onko tää vaan siitä että lapsikin väsynyt,vaadinko liikoja,valtanko liikaa..
Kommentit (25)
Tästä on lähemmäs kymmenen vuotta aikaa: pojalleni tuli nelivuotiaana sellainen vaihe, että kun kuljettiin julkisella paikalla käsi kädessä, hän hakkasi minua kovasti vapaan käden nyrkillä siihen käteen, joka oli hänen kädessään. Jaksoin pari viikkoa tuota katsella, pyysin vain lopettamaan. Kerran sitten paloi pinna ja löin häntä käteen takaisin. Ihmisten nähden, en jaksanut enää sitä kipua. Hirveä itku siitä seurasi, mutta poikani ei ole enää ikinä sen päivän jälkeen lyönyt minua. Onhan tuo laitonta, mutta näköjään toimi.
Voisin kuvitella, että jos lapsi saa tarvittavan määrän huomiota ja oikeanlaista kohtaamista vanhemman kanssa, niin hänelle ei tule tarvetta tuollaisille kohtauksille.
Lyömistä tai läpsimistä ei saa sallia.
Mä laitoin ilmastointiteippiä meidän tytön suun ympäri, kun puhui rumia.. Lopetti sen kyllä sitten!
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 21:46"]
Meillä auttaa uhkaus että meneekö jäähylle hetkeksi vai käyttäytyykö kunnolla.
On siis muutaman kerran joutunut ikänsä mukaisesti 4 min olemaan jäähyllä.
[/quote]siis oikeesti kysyt lapselta? Yksi varoitus ja sitten jaahylle
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 21:46"]
[/quote]siis oikeesti kysyt lapselta? Yksi varoitus ja sitten jaahylle
Joo, no vähän samanlaista meilläkin. Olen tulkinnut että lapsi ei vaan vielä sitten kuitenkaan osaa itse hallita sitä käytöstä. Yritän silloin itse rauhoittua, ja rauhoittaa lapsen. Istutaan vaikka, tai jos lapselle on menossa pukeminen (siis täysin teoreettisella tasolla, eli toinen sukka meni jalkaan kello 7 aamulla, toinen lähti reissulle ilmeisesti mustaan aukkoon ja lapsi hyppii olkkarissa kalsarit päällä) sanon että autan sua siinä pukemisessa. Meillä on aina auttanut, että kohtelen lasta hetken kuin kohtelisin paljon pienempääkin lasta. Eli rauhoitan tilanteen, otan lapsen syliin tai otan katsekontaktin samalta tasolta, ja kysyn että no mikäs nyt on. Lapsi jotenkin tarvitsee sen mun avun että saa överiksi menneen pelleilyn taas raiteilleen.
En tiedä mutta sinä tiesit millaista tulee olemaan kun lapsia hankkii.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 21:43"]
En tiedä mutta sinä tiesit millaista tulee olemaan kun lapsia hankkii.
[/quote]
Ja vastasit ketjuun, miksi? Ollaksesi mahtava? Mene pois.
Meillä sama tilanne likan kanssa 5v. Läppäs yks aamu mua naamalle kun oltiin hoitoon lähdössä, hermostuin kunnolla eli silleen et hän näki sen, kysyin että lyötkö vielä ja jos lyöt lyön minäkin. Ei ole lyönyt sen jälkeen. En olisi lyönyt kunhan pelottelin. Nykyajan hyssyttely yhteiskunnassa pennut saa melkeen paskoa päällemme ja me vaan mennään ja keskustellaan.
Antakaa aikaa lapselle ja olkaa läsnä. Tehkää kivaa yhdessä. Rakkaus ja rajat.
meil ainaki saa aikaa ja ollaan läsnä ja ja ja....mihin kaikkeen sitä on muuten ittensä laittanu. Luetaan kirjoja, pelataan pelejä, leikitään spontaanisti, välillä en jaksa, välillä taas jaksan. Lapsi on kyllä silloin ärsyttävämpi kun et oo niin jaksanu olla sen kaa keskittyneesti, mutta kuka hullu sitä aina jaksaa! Enkä oo ap.
Johdonmukaisuus... AINA sama kaava ja lapsi luottaa aikuiseen laumanjohtajana. 1 kerrotaan mitä saa tehdä, miten pitää käyttäytyä, mitä ei saa tehdä
2 annetaan varoitus
3 toteutetaan rangaistus, kerrotaan mitä teki väärin (jäähy ilman MITÄÄN huomiota, ei välitetä kiroilusta ei paukuttelusta..)
4 selitetään miksi jäähy
5 vastapainoksi positiivista huomiota ja kivaa yhdessäoloa.
jos jotain kohtaa säveltää; hermostuu itse, ei toteuta uhkausta, antaa jäähyläiselle huomiota, vaikka negatiivistä niin saa aloittaa kaiken alusta.
moni vanhempi vaan niin kiltti, että vaikka lapsi lyö, nimittelee ym todella törkeää, niin vanhempien silmissä hellantelttu vaan on vielä pieni ojennettavaksi.. No näitä ei muut ihmiset halua lähellekään, ei lapset eikä aikuiset.
Johdonmukaisuus... AINA sama kaava ja lapsi luottaa aikuiseen laumanjohtajana. 1 kerrotaan mitä saa tehdä, miten pitää käyttäytyä, mitä ei saa tehdä
2 annetaan varoitus
3 toteutetaan rangaistus, kerrotaan mitä teki väärin (jäähy ilman MITÄÄN huomiota, ei välitetä kiroilusta ei paukuttelusta..)
4 selitetään miksi jäähy
5 vastapainoksi positiivista huomiota ja kivaa yhdessäoloa.
jos jotain kohtaa säveltää; hermostuu itse, ei toteuta uhkausta, antaa jäähyläiselle huomiota, vaikka negatiivistä niin saa aloittaa kaiken alusta.
moni vanhempi vaan niin kiltti, että vaikka lapsi lyö, nimittelee ym todella törkeää, niin vanhempien silmissä hellantelttu vaan on vielä pieni ojennettavaksi.. No näitä ei muut ihmiset halua lähellekään, ei lapset eikä aikuiset.
Toi on se huonon kasvatuksen vaihe. Ei normaali lapsi käyttäydy noin tuossa iässä.
Yksi vaihtoehto on myös jättää huono käytös huomioimatta. Eli jos tyttö selkeästi haluaa vain ärsyttää sinua, älä huomio lasta ollenkaan kyseisen hepulin aikana! Kun laosi rauhoittuu ja on oma itsensä, voit huomioida ja kehua häntä! Ja myös tuo edellisen sanoma johdonmukaisuus on tosi tärkeää! Älä uhkaile sellaisella mitä et ole valmis toteuttamaan!
Ja se että lelu on laitettu jäähylle ja lapsi vinkuu että en mä enää, niin et luista vaan pidät sen lelun jäähyllä! Selität lapselle syy-seuraus suhteen ja pidät pääsi! Lapset ei mene rikki jos niitä kieltää/aikuinen pitää päänsä!
Meilläkin 5-vuotiaalla on jokin uhmakausi menossa. Yleensähän tuo "pikkumurrosikä" alkaa 6-7 -vuotiaana, mutta kai se on vähän yksilöllistä. Ihmeellistä metelöintiä, älämölöä ja levotonta käyttäytymistä, mitä aiemmin ei ole ollut. Pienikin juttu saa lapsen huutamaan sanottavansa kurkku suorana, itkeskelee herkästi ja loukkaantuu, kiukuttelee ruuan tai syömääntulon kanssa, tai sitten kieltäessä alkaa sellainen naama virneessä venkoilu...
Ärsyttävää, mutta koetan vain ajatella, että tämä on kausi, joka menee ohi. Keskustelen kun tenava on rauhoittunut, ja poistan jäähylle tarvittaessa. Eipä sitä juuri muuta voi...