Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiranomistajien oikeudet vesittävät etätyön!

Vierailija
27.11.2020 |

Taloyhtiöissä huonosti käyttäytyvien piskien annetaan sabotoida. Koiranomistajien oikeudet ajavat näemmä kaiken muun ohi. Etätyö on tehokkaasti estetty. Kotiin ei pysty jäämään jatkuvan meluhaitan takia. Ihmisten ilmoille on siis mentävä, jopa keskellä kauppakeskusta ihmisvilinässä on helpompi työskennellä kuin kotona.

Olen eläinten ystävä mutta mihin tahansa oloihin mikä tahansa koira ei yksinkertaisesti sovi. Osa sopeutuu ja osaa olla kerrostalossakin, osa kärsii kohtuuttomasti. On julmaa jättää luontokappale kärsimään. Myös naapurusto kärsii pelkäksi leluksi hankitun koiran takia.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastamelukuulokkeet.

Minulla on kolmet erilaiset vastamelukuulokkeet, joista yhdetkään eivät ole onnistuneet estämään kokonaan naapurieni koirien ääntä. Vain korvatulpat yhtaikaa vastamelukuulokkeiden kanssa toimi, ja seuraava askel olisi ollut kuulosuojainten käyttöönotto. Kuuloni saattaa olla keskivertoa parempi, mutta ei sitä ole tutkittu.

Minä pidän koirista valtavasti, mutten voi ottaa omaa muun muassa siitä syystä, että asun kerrostalossa. Toinen naapuripariskuntani otti vuosiksi hoitoonsa sukulaistensa rescuekoiran, joka ulvoi ja haukkui eroahdistustaan kuin turboahdettu saksanpaimenkoira. Tämä koiraparka repi myös tapetit seiniltä ja puri parketin monesta kohdasta irti. Toinen naapuripariskunta otti hoitoonsa pienen, mutta läpitunkevaa, kimeää, suoraa huutoa kaiken yksinoloaikansa tuottavan koiran, sekin sukulaisilta otettu rescue. Koiraparkojen lisäksi kärsivät naapurit ja kaikesta myös koirien omistajat, jotka olivat koiraihmisiä (ainakin omasta mielestään) ja olisivat tietenkin halunneet kiltin ja kiitollisen, ulkomailta pelastetun katukoiran näiden monella tavalla häiriintyneiden eläinkappaleiden sijasta.

Niin, kuulosuojaimet, korvatulpat, vastamelukuulokkeet. Jokin näistä tai näiden yhdistelmä toimii. Ehkä.

t. Kotitoimistolainen

Monilla koirilla on kyllä parempi elämä kerrostalossa kuin maalla/ulkohäkissä. Kerrostalossa vain levätään, lenkit tehdään erikseen ja koira saa tarvitsemansa liikunnan ja virikkeet. Monet okt-koirat tai maalaiskoirat eivät koskaan pääse lenkille vaan joutuvat koko elämänsä nuuskimaan sitä omaa pihaa. Puhumattakaan niistä koirista jotka viettävät suurimman osan elämästään ulkohäkissä.

Itselläni on täysin hiljainen 35kg koira kaksiossa, naapurit aluksi ihmetteli kun eivät arvanneet että tässä rapussa olisi koiraa ollenkaan.

Eli noissa mainitsemissasi tapauksissa kyse on ainoastaan huonoista valinnoista ja huonosta koulutuksesta.

Onko aiheellista vertailla keskenään koiria, jotka voivat huonosti maalla, ja koiria, jotka voivat hyvin kerrostalossa? Tai huonosti kerrostalossa voivia koiria ja hyvin maalla voivia koiria? Siis skaalan ääripäitä?

Minä pidän kunnollisen kokoisista, aktiivisista koirista, ja yksin elävänä ja työni vuoksi en uneksikaan siitä, että ottaisin sellaisen kerrostaloon. Olen myös sitä mieltä, että vain hihnassa ihmisen tahdissa ulkoilevan koiran elämä ei ole kivaa. Jollei koiraa voi pitää vapaana missään (minun lempirotuni metsästysvietti osaa yllättää) tai ei ole koirapuistoa tai omaa pihaa, jossa koira voi säntäillä pallon perässä koiran vauhtia, koiraa ei pidä ottaa ollenkaan. Nyt puhun siis koirista, en liikkumiskyvyttömiksi jalostetuista möhkäleistä tai kääpiökoirista, jotka pitäisi lukea lähinnä kissoiksi.

Vierailija
22/40 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastamelukuulokkeet.

Minulla on kolmet erilaiset vastamelukuulokkeet, joista yhdetkään eivät ole onnistuneet estämään kokonaan naapurieni koirien ääntä. Vain korvatulpat yhtaikaa vastamelukuulokkeiden kanssa toimi, ja seuraava askel olisi ollut kuulosuojainten käyttöönotto. Kuuloni saattaa olla keskivertoa parempi, mutta ei sitä ole tutkittu.

Minä pidän koirista valtavasti, mutten voi ottaa omaa muun muassa siitä syystä, että asun kerrostalossa. Toinen naapuripariskuntani otti vuosiksi hoitoonsa sukulaistensa rescuekoiran, joka ulvoi ja haukkui eroahdistustaan kuin turboahdettu saksanpaimenkoira. Tämä koiraparka repi myös tapetit seiniltä ja puri parketin monesta kohdasta irti. Toinen naapuripariskunta otti hoitoonsa pienen, mutta läpitunkevaa, kimeää, suoraa huutoa kaiken yksinoloaikansa tuottavan koiran, sekin sukulaisilta otettu rescue. Koiraparkojen lisäksi kärsivät naapurit ja kaikesta myös koirien omistajat, jotka olivat koiraihmisiä (ainakin omasta mielestään) ja olisivat tietenkin halunneet kiltin ja kiitollisen, ulkomailta pelastetun katukoiran näiden monella tavalla häiriintyneiden eläinkappaleiden sijasta.

Niin, kuulosuojaimet, korvatulpat, vastamelukuulokkeet. Jokin näistä tai näiden yhdistelmä toimii. Ehkä.

t. Kotitoimistolainen

Näin koirankasvttajanakin sanoisin, että vastamelukuuloke yms ehdotukset on älyttömiä. Kenenkään ei kuulu joutua käyttämään sellaisia omassa kodissaan siksi, että pystyy edes tekemään meteliltä töitä. Kyllä se niin on että tuollainen häiriö mitä kuvaat on kaikkien järjestyssääntöjen vastaista ja se pitää tavalla tai toisella saada pois. Tarvittaessa asukas koirineen pois.

Mutta yleisesti vaikuttaa että sinulla on erikoisen huono tuuri siinä millaisia koiria tunnet. Eroahdistusongelma on toki  olemassa, mutta oman kokemukseni mukaan se on noin pahana varsin harvinaista. Suurin osa koirista tottuu jo pentuna siihen, että omistaja lähtee ja tulee sitten aikanaan, ja lähinnä kölliskelee rauhassa kunnes omistaja palaa. Ja nykyään ainakin isoisssa kaupungeissa on myös koirapäiväkoteja, joihin voi viedä sellaisen koiran, joka ei kerta kaikkiaan sopeudu olemaan pitkiä aikoja yksin. Joskus myös toisen koiran otto auttaa, mutta toki se pitää tehdä vain jos muutenkin haluaa toisen koiran ja on sille rahaa ja aikaa.

Itse en ota toista koiras ennen, kuin tämän kodinvaihtajan kanssa eroahdistus on siinä pisteessä että pystyy muutaman tunnin olemaan yksin ahdistumatta. En todella halua tilannetta, että kotona kaksi ahdistumatta koiraa, joka useammin on tilanne, kun ahdistuneelle otetaan kaveri, jotta tilanne korjaantuisi hoitamatta muutoin ahdistusta ennen uuden koiran ottoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten herran tähden ihmisillä on (nykyään?) näin huono keskittyiskyky? Mulla haukkuu koira samassa huoneessa kun teen töitä ja ainoa missä siitä on haittaa on kun istun palaverissa ja mun pitää puhua. Samassa asunnossa on toinen etätyöläinen, yksi etäkoululainen ja klo 14 jälkeen kaksi teiniä lisää, jotka elää ihan normalia elämää ja mä saan silti työni tehtyä. Ja yleensä ihan ilman mitään kuulokkeita.

Voi voi. Taas yksi ihminen, joka ei tajua sitä, että olosuhteet eivät ole kaikille samat. Kyllä sinullekin löytyy meteli, jossa et pysty enää keskittymään.

Oman väen tuottama meteli muuten siedetään yleensä todella hyvin verrattuna siihen, että meteli tulee naapurista eikä sitä pysty hallitsemaan millään tavalla.

Vierailija
24/40 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastamelukuulokkeet.

t. Kotitoimistolainen

Näin koirankasvttajanakin sanoisin, että vastamelukuuloke yms ehdotukset on älyttömiä. Kenenkään ei kuulu joutua käyttämään sellaisia omassa kodissaan siksi, että pystyy edes tekemään meteliltä töitä.

Minä jouduin ostamaan vastamelukuulokkeet IHMISTEN tuottaman melun vuoksi. Olisikin pitänyt ehdottaa, että nuo ihmiset joutuvat muuttamaan pois. Tiedätlös kerrostaloasuminen on äänekästä ja tuottaa paljon ääntä. Kaikki me ääniherkät voidaan muuttaa maalle mikäli vastamelukuulokkeet tms. eivät riitä hiljentämään melua. Enkä puhu nyt 8-16 tauottomasta haukkumisesta, mutta harva koira todellisuussa haukkuu tauotta koko päivää.

Vierailija
25/40 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten herran tähden ihmisillä on (nykyään?) näin huono keskittyiskyky? Mulla haukkuu koira samassa huoneessa kun teen töitä ja ainoa missä siitä on haittaa on kun istun palaverissa ja mun pitää puhua. Samassa asunnossa on toinen etätyöläinen, yksi etäkoululainen ja klo 14 jälkeen kaksi teiniä lisää, jotka elää ihan normalia elämää ja mä saan silti työni tehtyä. Ja yleensä ihan ilman mitään kuulokkeita.

Voi voi. Taas yksi ihminen, joka ei tajua sitä, että olosuhteet eivät ole kaikille samat. Kyllä sinullekin löytyy meteli, jossa et pysty enää keskittymään.

Oman väen tuottama meteli muuten siedetään yleensä todella hyvin verrattuna siihen, että meteli tulee naapurista eikä sitä pysty hallitsemaan millään tavalla.

Ei ole tähän mennessä tullut, ikää on 50v ja mm. yläasteen kävin luokalla, jossa äänitaso oli muutamaa oppituntia lukuunottamatta kolme vuotta reippasti 80 db:n pohjoisella puolella. Kaikkeen voi oppia. Tai kaikesta voi itkeä ja uhriutua. Kumman valitset? 

Vierailija
26/40 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastamelukuulokkeet.

t. Kotitoimistolainen

Monilla koirilla on kyllä parempi elämä kerrostalossa kuin maalla/ulkohäkissä. Kerrostalossa vain levätään, lenkit tehdään erikseen ja koira saa tarvitsemansa liikunnan ja virikkeet. Monet okt-koirat tai maalaiskoirat eivät koskaan pääse lenkille vaan joutuvat koko elämänsä nuuskimaan sitä omaa pihaa. Puhumattakaan niistä koirista jotka viettävät suurimman osan elämästään ulkohäkissä.

Itselläni on täysin hiljainen 35kg koira kaksiossa, naapurit aluksi ihmetteli kun eivät arvanneet että tässä rapussa olisi koiraa ollenkaan.

Eli noissa mainitsemissasi tapauksissa kyse on ainoastaan huonoista valinnoista ja huonosta koulutuksesta.

Väität siis että koiralle on ominaista maata apaattisena suurimman osan päivästä? No ei ole, jotkut jopa siis lääkitsevät, eli HUUMAAVAT eläimen että se on vaivaton ja kiva lelu silloin kun itsellä on aikaa.

Ihan sairasta. Kaikki eläimen pito omana huvinaan eikä se saa elää niinkuin kuuluisi on itsekästä ja sairasta.

Sulle voi tulla yllärinä, mutta koirat nukkuvat iso osan päivästä, se ei ole apaattisena makaamista niin, kuin kirjoitit. Koirilla on oikeus lepoon ja rauhaan, ulkoilun ja treenin ohella. Sinäkö määrität miten koiran kuuluisi elää. Kerrostaloissa monet koirat saavat paremmin aktiivista aikaa liikkua ja mennä, kuin pieneen pask@seen pihahäkkiin suljettu koira jota ei ulkoiluteta tai anneta muita virikkeitä.

Vierailija
27/40 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eroahdistus ei ole huonoa käytöstä. Sääliksi käy koiraa jos sen omistaja ei sanomisesta huolimatta ole tehnyt mitään lemmikkinsä ahdistukselle. :( Eroahdistus on hankala juttu, mutta sillekin on mahdollista saada helpotusta.

Ja vinkkinä: Itelläni on Bosen Quiet Comfort-kuulokkeet ja ne blokkasivat jopa porauksen äänen kun toimistollamme oli remppaa.

Sinäpä oletkin puolikuuro. ;) Minulla on nyt kahdet eri QC:t (on ollut monet aiemminkin) ja yhdet Sennheiserit, mutta yhdetkään niistä eivät ole häivyttäneet poraamisen ääntä. Poraaminen voi olla niin kovaa, että Bilsonin tulpat korvissa vastamelukuulokkeiden kanssa tekevät siitä nipin napin siedettävää.

Poraamista, koirien haukkumista ja rakenteita on niin erilaisia, että toisen kuulemaa meteliä ei pidä ryhtyä arvostelemaan kuulematta sitä itse.

Vierailija
28/40 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haukunestopantoja saa eri muodoissaan. Yksi on sitruunaa tai pippuria suhauttava ja yksi malli on koko asunnon kattava ultraääntä lähettävä laite. Kaikki omistajat eivät tiedä näistä, kaikki omistajat eivät kykene näitä ostamaan ja kaikki koirat eivät reagoi niihin olemalla hiljaa.

Koira saa haukkua päivisin jonkin verran ja yölläkin haukahtaminen on sallittua (esim. lehtien jako yöllä), mutta useita tunteja  jatkuva  yhteen putkeen haukkuminen ei tietenkään ole sallittua.

Koirille haukkuminen ja ulvominen on niiden luontainen viestimiskeino ja se kuuluu myös naapuriin. Pienemmät "puheet" eivät kuulu mikäli seinät ovat normaalit. Jotkut koirat ovat hyvinkin puheliaita ja ääntelevät pienillä äänillä pitkin päivää omistajalleen. Pieniä inahduksia, örinöitä jne. tilanteen mukaan.

Laita lappuun tarkat aikavälit jolloin koira haukkuu ja kirjoita lappuun esim. alaovi kävi, koira haukkui 10.49-11.15. Postinjakaja kävi, koira haukkui 13.00-13.15 tyyliin. Laske minkä aikaa koira haukkuu ja minkä aikaa haukku kestää. Omistajalle tuo on tärkeä tieto mikä laukaisee haukun.

Laske myös itse tuleeko noista haukkupätkistä päivässä yhteensä tunti vai 8 tuntia ja onko yhtenäinen haukku oikeasti pitkäaikaista melua.

Selvästi omistaja yrittää tehdä muutoksia. Haukkupantahan toimii pattereilla, eli voisiko olla, että kun sanotte omistajalle haukun taas alkaneen, niin omistaja vaihtaa patterit haukunestopantaan ja haukku loppuu taas? Kerroithan, että haukku loppuu joksikin aikaa eli jokin asia kuitenkin tehoaa ja omistaja yrittää haukkua vähentää.

Kiitos vain ohjeista, mutta haukunestopanta tuntuu vitsiltä, se ei taida toimia tai sitten ei ole oikeasti käytössä vaikka naapuri niin väittää - en tiedä miten on. Meluhaitta kestää aina tuntikausia putkeen ja joskus yli puolet vuorokaudesta. Omistajalle sanominen ei ole juurikaan auttanut, vasta silloin on tullut paremmin muutosta kun taloyhtiö on puuttunut, mutta sekin apu on ollut vain hetkellinen, sama alkaa pienen tauon jälkeen uudestaan. Jos teen laskun menetetystä työajasta se lasku on valtava. Taloyhtiö on ollut aiemminkin hampaaton.

Vierailija
29/40 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin muutetaan omakotitaloon mikäli naapureiden ääniä ei kestä. Jokaisesta ihmisnaapurista lähtee jonkinlaista ääntä. Ylipäätään katujenhoito ja muu tuottaa koko ajan jotain ääntä. Minun "normaali" talvi edellisessä kämpässäni:

klo 3.00 hiekkatien auraus

klo 5.30 parkkipaikan auraus

klo 6.00-9.00 autojen lämmitystä räp räp räp räp rää, ennen kuin pääsee liikenteeseen, peruuttelemalla ja vänkäämällä tietysti

samalla välillä kotona ja rappukäytävässä kiukuttelevat lapset tarhaan

klo 7.00 pihan hiekoitus

kerran viikkoon klo 10.00 siivooja kalistelemassa rappukäytävän kaiteita

klo 12.30 posti

- määrittelemättöminä aikoina musiikkia, kolistelua, lasten leikkejä, lasten ja aikuisten tappelua, tv:n ja radion ääniä, smoothien suristelua, yösuihkuja, yökotiutumisia baarista, yöorgasmeja jne. Kerrostalossa on sen koosta riippuen esim. sata ihmistä ja jokaisesta heistä lähtee melua.

Lisäksi patterin, putkistojen, ilmanvaihtokanavien hurinat.

Vierailija
30/40 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ole päivät kotona, ehdota että otat koiran luoksesi kunnes omistaja palaa. Koiralla on seuraa ja se pysyy todennäköisesti hiljaa, ja sinä saat lenkkikaverin kun aivot kaipaa tuuletusta. Win-win.

Vierailija
31/40 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haukunestopantoja saa eri muodoissaan. Yksi on sitruunaa tai pippuria suhauttava ja yksi malli on koko asunnon kattava ultraääntä lähettävä laite. Kaikki omistajat eivät tiedä näistä, kaikki omistajat eivät kykene näitä ostamaan ja kaikki koirat eivät reagoi niihin olemalla hiljaa.

Koira saa haukkua päivisin jonkin verran ja yölläkin haukahtaminen on sallittua (esim. lehtien jako yöllä), mutta useita tunteja  jatkuva  yhteen putkeen haukkuminen ei tietenkään ole sallittua.

Koirille haukkuminen ja ulvominen on niiden luontainen viestimiskeino ja se kuuluu myös naapuriin. Pienemmät "puheet" eivät kuulu mikäli seinät ovat normaalit. Jotkut koirat ovat hyvinkin puheliaita ja ääntelevät pienillä äänillä pitkin päivää omistajalleen. Pieniä inahduksia, örinöitä jne. tilanteen mukaan.

Laita lappuun tarkat aikavälit jolloin koira haukkuu ja kirjoita lappuun esim. alaovi kävi, koira haukkui 10.49-11.15. Postinjakaja kävi, koira haukkui 13.00-13.15 tyyliin. Laske minkä aikaa koira haukkuu ja minkä aikaa haukku kestää. Omistajalle tuo on tärkeä tieto mikä laukaisee haukun.

Laske myös itse tuleeko noista haukkupätkistä päivässä yhteensä tunti vai 8 tuntia ja onko yhtenäinen haukku oikeasti pitkäaikaista melua.

Selvästi omistaja yrittää tehdä muutoksia. Haukkupantahan toimii pattereilla, eli voisiko olla, että kun sanotte omistajalle haukun taas alkaneen, niin omistaja vaihtaa patterit haukunestopantaan ja haukku loppuu taas? Kerroithan, että haukku loppuu joksikin aikaa eli jokin asia kuitenkin tehoaa ja omistaja yrittää haukkua vähentää.

No ei todellakaan eroahdistuneelle koiralle mitään haukunestopantoja! Voivat vain pahentaa ongelmaa ja varmasti vain lisäävät koiran ahdistusta.

Vierailija
32/40 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmiset ottaisivat lähes haukkumattomia rotuja kerrostaloon niin ongelmaa ei olisi. Chihuahuan tai terrierin sijasta vaikka whippet olisi parempi valinta.

Vierailija
33/40 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei sovellu kerrostaloasumiseen, kannattaa siirtyä toiseen asumismuotoon.

Vierailija
34/40 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vain ohjeista, mutta haukunestopanta tuntuu vitsiltä, se ei taida toimia tai sitten ei ole oikeasti käytössä vaikka naapuri niin väittää - en tiedä miten on. Meluhaitta kestää aina tuntikausia putkeen ja joskus yli puolet vuorokaudesta. Omistajalle sanominen ei ole juurikaan auttanut, vasta silloin on tullut paremmin muutosta kun taloyhtiö on puuttunut, mutta sekin apu on ollut vain hetkellinen, sama alkaa pienen tauon jälkeen uudestaan. Jos teen laskun menetetystä työajasta se lasku on valtava. Taloyhtiö on ollut aiemminkin hampaaton.

Haukunestopantoja on erilaisia. Haukunestopanta ei ole mikään 100 % taikakalu. Kaikki koirat eivät välitä vaikka pippurisuihke tulisi kuonolle. Panta voi hyvinkin olla käytössä ja se voi myös tehta, mutta siitä voi todellakin loppua patteri tai vaihtoehtoisesti täyttöaine. Omallani oli valkoinen haukunestopanta, josta näkyi läpi aineen loppuminen, mutta esim. mustasta säiliöstä sitä ei näe. Samoin patterin loppumista ei voi ennustaa. Haukkupannan säädöt voivat myös olla pielessä, eli pantaa ei ole säädetty reagoimaan hiljaisempaan haukkuun vaan kovaan räksytykseen. Ultraäänilaite toimii sähköllä, joten sähkökatkon aikaan sekään ei toimisi.

Mikäli koira jätetään yli 9 tunniksi päivässä yksin, niin tee ilmoitus eläinsuojeluyhdistykseen. Normaali työaika + työmatkat on ok, mutta koiran ei ole tarkoitus olla yksin suurimman osan aikaa vuorokaudesta. Sehän on heitteillejättö. Naapurien pitää kuitenkin miettiä sitä, onko todellakin tullut kytättyä 24/7 mitä tapahtuu, sillä joskus sitä vain luulee tietävänsä paremmin. Meillä oli esim. murtuma koiralla, jonka vuoksi lenkit olivat tauolla ja jopa siitä naapuri jo hermostui kun ei nähnyt koiraa normaaleilla lenkeillään. Röntgenkuvat murtumasta oli kuitenkin olemassa, vaikka en niitä tuolle valittajanaapurille näyttänytkään. Eihän se hänelle kuulu. Kun murtuma oli parantunut, niin palasimme lenkeillemme. Naapurit eivät aina tiedä -he vain luulevat tietävänsä.

Vierailija
35/40 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tähän mennessä tullut, ikää on 50v ja mm. yläasteen kävin luokalla, jossa äänitaso oli muutamaa oppituntia lukuunottamatta kolme vuotta reippasti 80 db:n pohjoisella puolella. Kaikkeen voi oppia. Tai kaikesta voi itkeä ja uhriutua. Kumman valitset? 

Sinulla ei ole selvästi ollut hallitsematonta meluhaittaa riesanasi. Monenlaista meteliä pystyy sietämään oikein hyvin silloin, kun tietää, milloin se loppuu, esimerkiksi sinun koululuokkasi. Tilanne on toinen, kun meteliä ei voi välttää mitenkään. Ilmeisesti olet sekä onnekas että tyhmä yhtaikaa, kun et ole joutunut sietämättömän melun kärsijäksi etkä ymmärrä, että sinun kokemuksiasti ei voi pitää sääntöinä eikä mittapuina.

Vierailija
36/40 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmiset ottaisivat lähes haukkumattomia rotuja kerrostaloon niin ongelmaa ei olisi. Chihuahuan tai terrierin sijasta vaikka whippet olisi parempi valinta.

Vähemmän haukkuvilla koirilla on taipumusta ulvomiseen. Esim. basenji ei todellakaan ole hiljainen, vaikka on haukkumaton. Ulvomiseen ei muuten reagoi mikään apuväline. Henk. koht. kuuntelen mieluummin 5 tuntia haukkumista kuin tunnin ulvomista.

Vierailija
37/40 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuoden Nobel menee.. Ei mennytkään! Haloo tavi haukkumattomat koirat eivät ole sama asia, kuin hiljaiset. Esim. Basenjit eivät hauku, mutta muut äänivaritaatiot joita niistä lähtee.

Wipukat saa halutessaan hyvinkin kimeitä ja kuuluvia ääniä. 😮

Vai onko ok, kun mun husky ei hauku se ulvoo ja pitää muita ihania ääniä? Ongelma ratkaistu? 😉

Vierailija
38/40 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei ole selvästi ollut hallitsematonta meluhaittaa riesanasi. Monenlaista meteliä pystyy sietämään oikein hyvin silloin, kun tietää, milloin se loppuu, esimerkiksi sinun koululuokkasi. Tilanne on toinen, kun meteliä ei voi välttää mitenkään. Ilmeisesti olet sekä onnekas että tyhmä yhtaikaa, kun et ole joutunut sietämättömän melun kärsijäksi etkä ymmärrä, että sinun kokemuksiasti ei voi pitää sääntöinä eikä mittapuina.

Olen eri kuin lainaamasi, mutta olen ääniherkkä. Kärsin enemmän talon teknisistä hurinoista kuin koirien haukkumisesta. Hurina kun on jatkuvaa ja kuuluu myös yöllä. Haukkuminen tapahtuu päiväsaikaan ja voin laittaa kuulokkeet päähän. Nukahdan nykyään vasta 04 seutuun aamuyöllä, koska kärsin hurinasta, enkä osaa nukkua korvatulpat korvissa.

Vierailija
39/40 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ole päivät kotona, ehdota että otat koiran luoksesi kunnes omistaja palaa. Koiralla on seuraa ja se pysyy todennäköisesti hiljaa, ja sinä saat lenkkikaverin kun aivot kaipaa tuuletusta. Win-win.

Ihan kiva ehdotus, mutta on monta syytä siihen, miksi järjestely ei välttämättä toimi. Minun taloyhtiössäni kokeiltiinkin tuota kerran, mutta ei kukaan loppujen lopuksi voi sitoutua siihen, että ryhtyy naapurin ongelmakoiran päivähoitajaksi ja sopeuttaa elämänsä koiraan ja naapurin aikatauluihin vain siksi, että saisi elää kotonaan rauhassa.

Vierailija
40/40 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastamelukuulokkeet.

t. Kotitoimistolainen

Näin koirankasvttajanakin sanoisin, että vastamelukuuloke yms ehdotukset on älyttömiä. Kenenkään ei kuulu joutua käyttämään sellaisia omassa kodissaan siksi, että pystyy edes tekemään meteliltä töitä.

Minä jouduin ostamaan vastamelukuulokkeet IHMISTEN tuottaman melun vuoksi. Olisikin pitänyt ehdottaa, että nuo ihmiset joutuvat muuttamaan pois. Tiedätlös kerrostaloasuminen on äänekästä ja tuottaa paljon ääntä. Kaikki me ääniherkät voidaan muuttaa maalle mikäli vastamelukuulokkeet tms. eivät riitä hiljentämään melua. Enkä puhu nyt 8-16 tauottomasta haukkumisesta, mutta harva koira todellisuussa haukkuu tauotta koko päivää.

Itse olen asunut suurimman osan elämääni kerrostalossa, ja melu on ollut pääosin hyvin vähäistä. Jossain paikassa kuului välillä vessan vetoa, veden päästöä ja vaimeita oven kolauksia. Ajoittaisia lasten ääniä hiljaa. Kerran oli epämääräinen tyyppi naapurisssa jolla 2 koiraa, mutta tämä aika äkkiä häädettiin pois kun niin montaa naapuria ärsytti kun ne koirat haukkui vielä hiljaisuuden aikaan kun omistaja lähti yöelämään, eikä varoitukset auttaneet mitään.

Nyt asun 2010 rakennetussa kerrostalossa jossa naapureista ei kuulu yleensä käytännössä yhtään mitään, vaikka tässä 2 puolella on koiranomistajia ja yläkerrassa pieniä lapsia. Äärimmäisen harvoin, jos joku poraa seiniä tms niin kuuluu mitään. Muuten on aavemaisen hiljaista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän