Jaetaan koronakokemuksia!
Mun edellinen ketju (jossa harmittelin empatian/ymmärryksen puutetta Covid-19 -tautia kohtaan sitä itse juuri sairastaessani) poistettiin jankkauksen vuoksi, joten aloitan uuden hiukan erilla aiheella.
Kerrotaan tässä oman tai lähipiirin kokemuksia COVID-19 -taudista. Mainitse oma ikäsi, sairastumiskuukausi, oirekuva ja sairauden kesto. Hiukan samaan tapaan kuin Facen vertaistukiryhmä, mutta anonyymisti.
Kommentit (28)
Minä ja vaimo molemmat koronassa. Mulla oireina hakkaava yskä, limaisuus ja ripuli tällä hetkellä. Kovaa huimausta ja pahoinvointia ja kuumeilua, väsymystä oli pari viikkoa sitten. Vaimolla oireet rajummat, hänet oltaisiin otettu sairaalaan osastolle tarkkailuun hengenahdistuksen vuoksi, mutta halusi kotiin, kun siellä ei kuitenkaan lisähapelle tms. ollut tarvetta, olisi vain tarkkailtu tilannetta puhelinsoitoin vaimon kännykkään, vaimo olisi kertonut happisaturaation ja verenpaineen (näin kuulemma toimivat, ettei tarvitse joka välissä pukea suojavarusteita).
M33
Vierailija kirjoitti:
N25 v. Olen nyt koronassa. Tauti on kova, olen niin väsynyt, etten jaksa edes tiskata lasia itselleni. Kuumetta, yskää, ripulia, pahoinvointia ja kurkkukipua poden. Muitakin oireita on ollut, mutta lievempänä. Sinkkuna ikävää, olen nyt 3,5 vk sairastanut jo.
Eikö kukaan tule auttamaan?
N26v, sairastin huhtikuussa lievänä.
Esimmäisen viikon oireina oli lihaskivut, lievä kuumeilu, päänsärky, kurkun kutina ja kova väsymys
7 päivän kohdalla tuli hyvä olo ja luulin parantuneeni, mutta en ollutkaan. 8 päivänä alkoi huimaus, huono olo, päänsärky, kylkikivut ja hengenahdistus. Nämä oireet kestivät vielä viikon ja sitten olin "terve".
Meni 3 kuukautta että keho oli palannut entiselleen. Olin todella väsynyt ja liikunta oli hankalaa, esimerkiksi muutama askel portaissa niin jouduin haukkomaan henkeä.
Työkaveri, 40-vuotias mies, sai diagnoosin perjantaina ja menehtyi sunnuntaina. Tästä on jo aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N25 v. Olen nyt koronassa. Tauti on kova, olen niin väsynyt, etten jaksa edes tiskata lasia itselleni. Kuumetta, yskää, ripulia, pahoinvointia ja kurkkukipua poden. Muitakin oireita on ollut, mutta lievempänä. Sinkkuna ikävää, olen nyt 3,5 vk sairastanut jo.
Eikö kukaan tule auttamaan?
Ei ole, asun yksin ja koska olen eristyksessä, ei tänne saa tulla ketään enkä itse mennä muualle kuin sairaalaan. Tilanne ei niin paha, että sinne tarvitsisi mennä, kun ei ole vakavia oireita. Väsymystä ei vakavaksi oireeksi katsota. Kaksi kertaa viikossa hpitaja soittaa tilannekatsauksen.
Uppaan, varmaan löytyy lisää tarinoita.
En onneksi joutunut hengityskoneeseen, teholle laittoivat varuilta ja koska siellä oli tehokkaampaa hapetusta saatavilla kuin osastolla.
Jälkioireet nyt viimeisen kuukauden aikana onneksi loppuneet ja kunto tuntuu olevan suht sama, kuin ennen sairautta. Pitkään oli kuitenkin sykkeet levossakin koholla ja käsissä ja sormissa kovia nivelkipuja. Lisäksi puolet hiuksista tippuivat päästä., eli hiustenlähtö oli todella runsasta muutaman kuukauden ajan.