Jos suomi kerta on niin hyvä maa, niin miksi tänne ei juuri kukaan halua muuttaa?
Jos tämä maa on sellainen maanpäällinen paratiisi joka on ykkönen kaikilla mittareilla (ylen mukaan) niin miksi tänne ei ole jonossa länsimaalaisia jotka haluavat päästä asumaan tässä hyvinvointivaltiossa? Varsinkin jostakin usasta missä (tämän palstan mukaan) joutuu paiskimaan kolme duunia samaan aikaan jotta pärjäisi jotenkuten ja jos sairastuu joutuu kadulle asumaan.
Ja miksi monet irakilaiset valitsevat sotatantereen tämän maan sijaan? Olen lukenut että monet irakilaiset lähtevät takaisin kotimaahansa kun näkevät millaiset oltavat täällä on.
Kommentit (102)
Ensimmäinen, toinen ja kolmas Kerta
Kyllä kaikki Suomalaisetkin palaavat tänne, kun omat lapset pitää kouluttaa. Varsinkin ilmainen korkeakoulutus ajaa porsaan takaisin kotiin. Suomessa on myös turvallinen ympäristö lasten kasvatukseen verrattuna hyvin moneen, oikeastaan lähes kaikkiin muihin maihin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ne jaksavat haukkua omaa maataan.
Olkaa hyvä, kokeilkaa jotain muuta maata.
Ihan mitä tahansa. Ehkä mieli muuttuu.Muuttakaa vaikka Kaliforniaan. Saatte jännitystä kun odotatte ennustettua maanjäristystä.
Tai Floridaan. Ei ole tylsää kun seurailette hurrikaanien liikkeitä.Olen maksanut veroa 5 maahan. 2 Euroopassa, 2 Pohjois-Amerikassa, 1 Aasiassa. Suomessa minulla oli heikoin elämisen laatu ja rahaa jäi vähiten säästöön.
Suomen edut realisoituu sitten vasta kun on omia lapsia, jotka pitää kouluttaa, ja kun oma / läheisten terveydentila tarvii hoitoa. Eläkesysteemin täällä muuttaisin niin, että halutessaan eläkerahat saisi itselleen sijoitettavaksi.
Kerropa vaikka noiden samojen etujen realisoitumisesta Saksassa; mitä luulet siellä koulutuksen maksavan ja mitä luulet terv. hoidon maksavan? Ja toimiiko ne paremmin vai huonommin kuin Suomessa?
Suomalaisten sukulaisten elämäntilanne on sellainen, etten vielä tiedä. Heillä ei ole ollut hoidontarvetta muuten kuin satunnaisia kertoja, ja ne on toimineet hyvin. Lapset käyvät koulua. Muualta tulleiden ja muita kieliä puhuvien lasten saksan-opettamiseen ei ainakaan heidän seudullaan hirveesti panosteta. Hyvät koulut on yksityisiä ja kalliita. Oppisopimuskoulutus on tosi hyvä systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikki Suomalaisetkin palaavat tänne, kun omat lapset pitää kouluttaa. Varsinkin ilmainen korkeakoulutus ajaa porsaan takaisin kotiin. Suomessa on myös turvallinen ympäristö lasten kasvatukseen verrattuna hyvin moneen, oikeastaan lähes kaikkiin muihin maihin nähden.
Tunnen paljon Keski-Euroopassa asuvia ja heidän lapsensa ovat menneet yliopistoihin ympäri Eurooppaa.
Yhden lapsen tiedän menneen Suomeen yliopistoon.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä 50 muuttajasta yksi tai kaksi perhettä muuttaa takaisin Suomeen. Se ei tarkoita että kaikki muuttavat. Me muutimme Suomesta pois jotta esikoinen pystyi aloittamaan koulun muualla kuin Suomessa. Koulut kohta käyty, ulkomailla. Ei olisi tullut mieleenkään muuttaa Suomeen lasten koulunkäynnin takia koskaan. Ei Suomen koulu ole koskaan ole tunnettu sen curriculumin hyvyydestä. Siinä on mennyt monella ymmärryksen suhteen metsään. Ja mitä Suomen uutisia katselee nykyään niin vaarallisempaa siellä lapsille on kuin meillä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mitä tahansa. Ehkä mieli muuttuu.Muuttakaa vaikka Kaliforniaan. Saatte jännitystä kun odotatte ennustettua maanjäristystä.
Tai Floridaan. Ei ole tylsää kun seurailette hurrikaanien liikkeitä.Olen maksanut veroa 5 maahan. 2 Euroopassa, 2 Pohjois-Amerikassa, 1 Aasiassa. Suomessa minulla oli heikoin elämisen laatu ja rahaa jäi vähiten säästöön.
Suomen edut realisoituu sitten vasta kun on omia lapsia, jotka pitää kouluttaa, ja kun oma / läheisten terveydentila tarvii hoitoa. Eläkesysteemin täällä muuttaisin niin, että halutessaan eläkerahat saisi itselleen sijoitettavaksi.
Kerropa vaikka noiden samojen etujen realisoitumisesta Saksassa; mitä luulet siellä koulutuksen maksavan ja mitä luulet terv. hoidon maksavan? Ja toimiiko ne paremmin vai huonommin kuin Suomessa?
Suomalaisten sukulaisten elämäntilanne on sellainen, etten vielä tiedä. Heillä ei ole ollut hoidontarvetta muuten kuin satunnaisia kertoja, ja ne on toimineet hyvin. Lapset käyvät koulua. Muualta tulleiden ja muita kieliä puhuvien lasten saksan-opettamiseen ei ainakaan heidän seudullaan hirveesti panosteta. Hyvät koulut on yksityisiä ja kalliita. Oppisopimuskoulutus on tosi hyvä systeemi.
No, minä tiedän. Mm. koulutus on ilmaista, lapsilisää voi saada 27v asti, hyviä kouluja löytyy maasta joka puolelta ja ne ovat ihan gymnasiumeja (PISA-pisteet korkeammat kuin Suomessa). Terv. hoito maksaa koko perheelle n. max. 330€/kk, joka pidätetään palkastasi matalan 15% perheverotuksen päälle ja se kattaa mm. ei käyntimaksuja koskaan, erikoislääkärille pääsee hetimiten, lapsille alle 12v. kaikki reseptilääkkeet ilmaisia, myös aikuisille suurin osa lääkkeistä ilmaisia. Myös hammashoitoon pääsee heti ja usein pikkutoimenpiteet esim. pienet paikkaukset ilmaisia.
No, realisoituisiko muutto Suomeen näiden syiden takia??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut raskaana neljästi ja synnyttänyt kolme lasta. Maksoi muutaman kympin kerta. Mun aikuiselle lapselle tehtiin sydänoperaatio. Maksoi muutaman kympin. Äiti on ollut syöpäleikkauksessa ja -hoidoissa. Miehen aivot ja sydän on tutkittu huolella moneen kertaan kun oli oireita ja katkenneet luut paikkailtu. Näissä tunnen että olen saanut oikeasti vastiketta maksetuille veroille.
Vierailija kirjoitti:
En ole missään kohtaa samaa mieltä kanssasi. Esimerkiksi lasten oikeus fyysiseen koskemattomuuteen ei toteudu Suomessa vaan koulussakin joutuu pelkäämään alkaako joku tönimään tai muuten vain kiusaamaan. Olemme asuneet monessa maassa. Muualla koulukiusaajan ei tarvitse kuin kerran fyysisesti koskea toiseen oppilaaseen ja matka jatkuu sosiaaliviranomaisten johdolla toiseen kouluun. Mun lapset ovat ulkomailla saaneet käydä koko koulutien ilman pelkoa fyysisestä tai henkisestä väkivallasta.
Sehän se onkin että ei tänne länsimaalaiset haluakaan.
Kylmä, karu ilmasto, korkea verotus, pitkät välimatkat, harva asutus, tiukka alkoholipolitiikka, raskas byrokratia. Lisäksi kaupunkialueilla on joka seinässä ja tolpassa joku kieltomerkki.
Suomi on hyvä maa mutta sitä hyvyyttä vaan liioitellaan. Korkea verotus takaa hyvinvointiyhteiskunnan mutta ei se mikään suomalainen keksintö ole, muissa länsimaissa hoituu samat asiat, joko verotuksen muodossa tai vakuutuksilla.
Suomessa myös minkä tahansa asian yrittäminen vaatii jonkun luvan, viranomaisen, viraston, kurssin, kortin, todistuksen, passin, ym. hakemisen, suorittamisen, uusimisen ja niistä säännölliset selvitykset.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on hyvä maa niille, jotka haluavat ulkoistaa koko elämänsä valtiolle. Tässä maassa verotetaan ihmiset kuoliaaksi.
Pidetään hengissä niillä veroilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minä tiedän. Mm. koulutus on ilmaista, lapsilisää voi saada 27v asti, hyviä kouluja löytyy maasta joka puolelta ja ne ovat ihan gymnasiumeja (PISA-pisteet korkeammat kuin Suomessa). Terv. hoito maksaa koko perheelle n. max. 330€/kk, joka pidätetään palkastasi matalan 15% perheverotuksen päälle ja se kattaa mm. ei käyntimaksuja koskaan, erikoislääkärille pääsee hetimiten, lapsille alle 12v. kaikki reseptilääkkeet ilmaisia, myös aikuisille suurin osa lääkkeistä ilmaisia. Myös hammashoitoon pääsee heti ja usein pikkutoimenpiteet esim. pienet paikkaukset ilmaisia.
Onko teidän lapset natiivin tasolla kielen suhteen?
Kaliforniasta terkkuja!
Aina tulee mietittyä että pitäiskö muuttaa takaisin Suomeen. Minä olen Suomessa kasvanut ja puhun suomi&ruotsi.
Nämä syyt miksi en halua Suomeen ainakaan vielä.
- raha. Palkat pienet siellä ja ostovoima heikkoa.
- työt, Toooodella vaikea saada töitä sieltä.
- ihmiset, kaipaan monikulttuurista ympäristöä.
- pienuus. Suomessa aina hehkutetaan Pisa tuloksia jne. Mutta ei kai kukaan nyt halua et lukio menestys on sun elämän kohokohta. Ei ne arvosanat vaan mitä sä teet niillä.
- Sää
- Suomeen pääsee aina takaisin. Sieltä pois ponnistaminen on vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teidän lapset natiivin tasolla kielen suhteen?
Nuorin on, mutta ei vanhemmat. Miten tämä tähän liittyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on hyvä maa niille, jotka haluavat ulkoistaa koko elämänsä valtiolle. Tässä maassa verotetaan ihmiset kuoliaaksi.
Pidetään hengissä niillä veroilla.
Joo. Ylipainoiselle Suomi on hyvä maa. Sairaalloisen ylipainoiselle ei enää.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin moni suomalainen nuori lähtee ulkomaille yliopistoon, koska opiskelu on laadukkaampaa. Ei se halpuus välttämättä ole kaikkien suurin motiivi.
Tiedättekö miksi? Koska Suomessa on tylsää ja on keinotekoinen ilmapiiri! Pelkkää talousmetsää ja isoja ostoskeskuksia. Suomessa on ympäristö jotenkin kamalan keinotekoinen eikä ole monipuolisuutta. Arki on monotooninen ja steriili, siihen kuuluu vain työ, opiskelu ja harrastukset. Kukaan ei puhu, kukaan ei vastaa viesteihin, kaikilla aina kiirettä.
En ymmärrä miksi heti kun menee Ruotsin puolella niin siellä on valtava tekstiiliteollisuus, viihdeteollisuus, paljon enemmän kaikkea. Ympäristö on virikkeellinen.
Suomi on ainoastaan paras maa koska täällä ei ketään jätetä kadulla ja se on siunaus. Toinen on että kaikilla on mahdollisuus kouluttautua mikä on myös SUURI siunaus.
Toinen miinus on että suomalaiset ajattelevat vain rahaa. Pitäisi Suomesta kitkeä pois amerikkalainen ajattelutapa ja tilalle enemmänkin eurooppalainen ajattelutapa.
Aika harva edes muistaa maailmalla pienen ja syrjäisen Suomi nimisen maan olemassaoloa. On hankala haluta muuttaa maahan jota ei edes muista.
Vierailija kirjoitti:
Aika harva edes muistaa maailmalla pienen ja syrjäisen Suomi nimisen maan olemassaoloa. On hankala haluta muuttaa maahan jota ei edes muista.
Jep. Kertoo jo paljon Suomesta.