Miten valmistan pientä lasta siihen, että saa vähemmän lahjoja isänsä luona kuin muut?
Viime vuonna lapsella oli tosi paha mieli vielä kuukausia joulun jälkeen. Oli isänsä luona saanut vain pari lahjaa, muut lapset siellä parikymmentä. Lapsi ihmettelee vieläkin, oliko tuhma, kun sai vähemmän lahjoja joulupukilta.
Yritä siinä sitten selittää, että sai paljon enemmän lahjoja äidin luona. Kun ei lapsi osaa sitä niin ajatella.
Nyt tänä jouluna pitäisi lasta valmistaa tilanteeseen jotenkin. Miten? Että hänell säilyisi joulumieli.
Lapsen isän kanssa asiasta ei voi keskustella, emme ole puheväleissä. Jos sanon mitä tahansa, hän alkaa raivota.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu minkä ikäinen lapsi.
Minä varmaan havainnollistaison nukeilla ja legoilla.
Tämä nukke antaa legoja tälle ja tämä tälle. Sinä et saa siellä niin montaa legoa, koska saat osan legoista tältä nukelta.
Tietty sinun pitää kompensoida lahjojen määrää, että pakkaat niitä useampaan pienempään pakettiin.
Ei minun tarvitse mitään kompensoida. Lapsi sai minulta ja sukulaisilta vuoren lahjoja, niitä availtiin uuteen vuoteen asti.
Olen yrittänyt havainnollistaa. Mutta lapsi toteaa vaan, ett miksi joulupukki ei tuonut hänelle sinne yhtä monta lahjaa kuin muille.
En ymmärrä ettei ex perheineen tajua, että jokaiselle lapselle täytyy olla yhtä monta pakettia. Tai sitten jakaa muille osa lahjoista myöhemmin.
Jos viet sen lahjavuoren sinne exän luo.
Sinne ne lahjat sitten jää. En pysty ostamaan lahjoja sekä kotiin että exän luo.
No sitten jäävät. Pistät kotona pakettiin vain sen verran, että lapsi saa saman verran kuin muut. Eikös se ollut tärkeintä?
Niin miksi raahataan lahjashowhon? Jos on jo saanut lahjoa niin ottakoon uudet lelut mukaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nukke antaa legoja tälle ja tämä tälle. Sinä et saa siellä niin montaa legoa, koska saat osan legoista tältä nukelta.
Tietty sinun pitää kompensoida lahjojen määrää, että pakkaat niitä useampaan pienempään pakettiin.
Ei minun tarvitse mitään kompensoida. Lapsi sai minulta ja sukulaisilta vuoren lahjoja, niitä availtiin uuteen vuoteen asti.
Olen yrittänyt havainnollistaa. Mutta lapsi toteaa vaan, ett miksi joulupukki ei tuonut hänelle sinne yhtä monta lahjaa kuin muille.
En ymmärrä ettei ex perheineen tajua, että jokaiselle lapselle täytyy olla yhtä monta pakettia. Tai sitten jakaa muille osa lahjoista myöhemmin.
Aaa. Ok. Tää oliki exän haukkumisketju. Ei mikään lapsen mielen suojelemisen ketju
Vierailija kirjoitti:
Teillä ei siis toimi tuollainen, että aatto jaetaan. Tehkää jako niin, että lapsella on vain yksi joulu.
Ai niin, että joka toinen vuosi saa isän luona 2 lahjaa ja äidin luona nolla, koska sun joulu oli jo? Totta kai lapsen kanssa vietetään joulua molemmissa paikoissa.
Laita sinne isälle viestiä ja vie vaikka osa lahjoista isän eteiseen, jos ei asu kauhean kaukana. Jos haluaa lapselleen hyvän mielen niin luulisi että pistää nuokin lahjat jakoon, vaikka te ette keskenänne toimeen tulisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aaa. Ok. Tää oliki exän haukkumisketju. Ei mikään lapsen mielen suojelemisen ketju
Selitä mitä selität. Ongelma jää ja lapselle tulee taas paha mieli.
Mun lapseni ovat aina saaneet vähemmän lahjoja kuin serkkunsa, joiden kanssa lahjat avataan yhdessä. Serkuilla on kahdet isovanhemmat ja heidän suvussaan tykätään tavarasta.
En ole vielä havainnut tämän olevan kenellekään ongelma, niin kauan kuin omat lapseni ovat saaneet toivomansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, otsikon kysymykseen tuli alussa vastaukset jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos viet sen lahjavuoren sinne exän luo.
Sinne ne lahjat sitten jää. En pysty ostamaan lahjoja sekä kotiin että exän luo.
No sitten jäävät. Pistät kotona pakettiin vain sen verran, että lapsi saa saman verran kuin muut. Eikös se ollut tärkeintä?
Ei ole minun asiani raahata lahjoja exän luo. Silloin käy niin, että ex ei osta lapselle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä ei siis toimi tuollainen, että aatto jaetaan. Tehkää jako niin, että lapsella on vain yksi joulu.
Ai niin, että joka toinen vuosi saa isän luona 2 lahjaa ja äidin luona nolla, koska sun joulu oli jo? Totta kai lapsen kanssa vietetään joulua molemmissa paikoissa.
Ei kun lapsi saa isän luona sen edellä kuvaillun kauhean lahjavuoren, jota avaa uuteen vuoteen saakka. Siitähän jää helposti avattavaa äidinkin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä lapsi on jouluaattona? Eikö lahjat kuuluisi antaa silloin. Jos lapsi on isällään, viet myös sun lahjat sinne. Jos lapsi on sinun luona aaton, niin ei kai hän availe lahjoja samaan aikaan muiden kanssa isän luona.
Älytön neuvo. Lahjan antajan kuuluu antaa lahjat.
Et ole joulupukista kuullut...?
Vierailija kirjoitti:
Voisiko lapsille puhua totta noiden joulupukkitarinoiden sijasta. Lapset rakastavat totuutta.
suuri osa lapsista myös rakastaa satuja ja tarinoita.
Itsestäni oli taas lapsena upea juttu se, että paketteja löytyi muutama paketti joulumatkailupaikassa, sitten kotona suurin osa lahjoista ja myöhemmin myös isäni luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selität että lapsi saa suurimman osan lahjoistaan sinun luonasi ja loput isän luona. Joten saa varmasti kokonaisuudessaan yhtä paljon lahjoja kuin ne muut lapset (kenen lapset?) siellä isän luona.
Ei kai tuossa muutakaan voi tehdä. Et voi kontrolloida mitä isän luona jouluna tehdään.
Isän nyxän lapset ja serkut.
Ei lapsi käsitä tuota selitystä. Hänelle on siell se hetki, kun lahjoja avataan, hän saa yhden isältä JS yhden isoäidiltä ja muut repii paketteja auki vaikka kuinka pitkään. Se paha mieli tulee siinä hetkessä, ei siihen auta se, että sai tunti aiemmin tai myöhemmin vielä enemmän lahjoja.
En voi kontrolloida joo. Lopputuloksena lapsella paha mieli ja ikävät muistot joulusta siltä osin, mitä on sen aikana isänsä luona.
Ikävää. Mut kyllä on jotain teillä pielessä jos ei lapsi ymmärrä tuota eikä pääse tällaisesta pettymyksestä yli kuukausiin! Vaikka availi omia lahjoja uuteen vuoteen asti??
Mitä helv.?! Ootko tosissas?
Ehkä sen lapsen on aika kohdata eka pettymys elämässään, niin oppii selviämään niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko lapsille puhua totta noiden joulupukkitarinoiden sijasta. Lapset rakastavat totuutta.
Itsestäni oli taas lapsena upea juttu se, että paketteja löytyi muutama paketti joulumatkailupaikassa, sitten kotona suurin osa lahjoista ja myöhemmin myös isäni luona.
Ja joskus oli muuten pukki unohtanut lahjat minulle ja siskolleni serkkujeni luo.
Miksi juuri Sinun lapsi pitäisi saada ne 20 lahjaa isän luona, kun muutkin saavat?
Jos isä ostaa 2 lahjaa, niin sinä ja sinun sukulaisesi annatte omat lahjanne lapselle.
Miksi oletat lapsesi olevan erityisasemassa, jos lapsi saisi saman verran lahjoja isän luona, kuin muutkin, niin silloin hän saisi muita enemmän, kun mukaan lasketaan sinun ja sukusi antamat lahjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun lapsi saa isän luona sen edellä kuvaillun kauhean lahjavuoren, jota avaa uuteen vuoteen saakka. Siitähän jää helposti avattavaa äidinkin kotiin.
Ensinnäkin, niitä tavaroita ei minun luokseni päädy sitten ikinä. Toiseksi, haluanhan minäkin lapsen kanssa viettää joulua ja avata paketteja. Ei ole minun asiani alkaa kantaa lahjoja exän luo. En usko, että edes antaisi niit lapselle vaan myisi kirpparilla.
Ap:lle vastaukset:
- jos haluat valmistaa lasta lahjojen vähyyteen, niin valmista alussa saamillasi neuvoilla joulupukeista, nukeista ja legoista
- jos haluat, että lapsesi saa yhtä paljon lahjoja (ja haluat varmistaa, että tavarat eivät jää sinne ja että isäkin ostaa lahjoja), niin toimita sinun ostamiaisi halpoja lahjoja, joiden sinne jääminen ei harmita, ja karkkia tms. Isän luokse samaisen päivän aamuna.
Case closed.
Voitko kertoa nyt minkä ikäinen lapsi on tarpeeksi kärsivällinen availemaan viikon verran lahjojaan, mutta ei ymmärrä miksi lahjat jakautuvat tällä tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja joskus oli muuten pukki unohtanut lahjat minulle ja siskolleni serkkujeni luo.
Mutta meillä ei kyllä siis leikitty mitään kahta joulua, leikittiin joulupukkileikkiä ja pukki jakeli paketit useampaan paikkaan.
Tollanen ongelma Porvoossa tänään.