Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten valmistan pientä lasta siihen, että saa vähemmän lahjoja isänsä luona kuin muut?

Vierailija
27.11.2020 |

Viime vuonna lapsella oli tosi paha mieli vielä kuukausia joulun jälkeen. Oli isänsä luona saanut vain pari lahjaa, muut lapset siellä parikymmentä. Lapsi ihmettelee vieläkin, oliko tuhma, kun sai vähemmän lahjoja joulupukilta.

Yritä siinä sitten selittää, että sai paljon enemmän lahjoja äidin luona. Kun ei lapsi osaa sitä niin ajatella.

Nyt tänä jouluna pitäisi lasta valmistaa tilanteeseen jotenkin. Miten? Että hänell säilyisi joulumieli.

Lapsen isän kanssa asiasta ei voi keskustella, emme ole puheväleissä. Jos sanon mitä tahansa, hän alkaa raivota.

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu minkä ikäinen lapsi.

Minä varmaan havainnollistaison nukeilla ja legoilla.

Tämä nukke antaa legoja tälle ja tämä tälle. Sinä et saa siellä niin montaa legoa, koska saat osan legoista tältä nukelta.

Tietty sinun pitää kompensoida lahjojen määrää, että pakkaat niitä useampaan pienempään pakettiin.

Vierailija
2/90 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selität että lapsi saa suurimman osan lahjoistaan sinun luonasi ja loput isän luona. Joten saa varmasti kokonaisuudessaan yhtä paljon lahjoja kuin ne muut lapset (kenen lapset?) siellä isän luona.

Ei kai tuossa muutakaan voi tehdä. Et voi kontrolloida mitä isän luona jouluna tehdään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen lapsi? Joulupukkisadun todeksi väittäminen on omiaan tekemään esim tällaista vahinkoa. Toisaalta kai olisi parempi luulla olevansa vähäpätöinen jonkun joulu-ukon mielestä kuin oman vanhemman mielestä - sehän se vaihtoehto on. Itse varmaan sanoisin että pukki tuo loput lahjat lapsen toiseen joulunviettopaikkaan, tällä tavalla on selitetty iät ja ajat postissa myöhästyneet lahjat ym. Toki tasan tarkkaa määrää ei voi tietää mitä siellä muut saavat mutta jos lapsi on tarpeeksi iso muuhun joukunarutukseen, hän on riittävän iso ymmärtämään että kaikki ei mene ihan aina tasan, vaikka aikuisten tulisikin edes osittain ylläpitää sitä illuusiota että on oltava reilu vaikkei elämä olekaan.

Vierailija
4/90 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nukke antaa legoja tälle ja tämä tälle. Sinä et saa siellä niin montaa legoa, koska saat osan legoista tältä nukelta.

Tietty sinun pitää kompensoida lahjojen määrää, että pakkaat niitä useampaan pienempään pakettiin.

Ei minun tarvitse mitään kompensoida. Lapsi sai minulta ja sukulaisilta vuoren lahjoja, niitä availtiin uuteen vuoteen asti.

Olen yrittänyt havainnollistaa. Mutta lapsi toteaa vaan, ett miksi joulupukki ei tuonut hänelle sinne yhtä monta lahjaa kuin muille.

En ymmärrä ettei ex perheineen tajua, että jokaiselle lapselle täytyy olla yhtä monta pakettia. Tai sitten jakaa muille osa lahjoista myöhemmin.

Vierailija
5/90 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko lapsi viettää jouluaaton jossain muualla kuin isänsä luona? Paha mieli tulee tuollaisesta pikku ihmiselle.

Vierailija
6/90 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minun tarvitse mitään kompensoida. Lapsi sai minulta ja sukulaisilta vuoren lahjoja, niitä availtiin uuteen vuoteen asti.

Olen yrittänyt havainnollistaa. Mutta lapsi toteaa vaan, ett miksi joulupukki ei tuonut hänelle sinne yhtä monta lahjaa kuin muille.

En ymmärrä ettei ex perheineen tajua, että jokaiselle lapselle täytyy olla yhtä monta pakettia. Tai sitten jakaa muille osa lahjoista myöhemmin.

Jos viet sen lahjavuoren sinne exän luo.

Vierailija
7/90 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vähän hankalaa, jos isän luona muut lapsista saavat muidenkin sukulaisten antamat lahjat, mutta sinun lapsesi vain esim. isänsä ja isovanhempansa antamat lahjat. Onko reilua niiden muiden lastenkaan saada vaikkapa kummeilta tulleet lahjat erikseen?

Vierailija
8/90 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selität että lapsi saa suurimman osan lahjoistaan sinun luonasi ja loput isän luona. Joten saa varmasti kokonaisuudessaan yhtä paljon lahjoja kuin ne muut lapset (kenen lapset?) siellä isän luona.

Ei kai tuossa muutakaan voi tehdä. Et voi kontrolloida mitä isän luona jouluna tehdään.

Isän nyxän lapset ja serkut.

Ei lapsi käsitä tuota selitystä. Hänelle on siell se hetki, kun lahjoja avataan, hän saa yhden isältä JS yhden isoäidiltä ja muut repii paketteja auki vaikka kuinka pitkään. Se paha mieli tulee siinä hetkessä, ei siihen auta se, että sai tunti aiemmin tai myöhemmin vielä enemmän lahjoja.

En voi kontrolloida joo. Lopputuloksena lapsella paha mieli ja ikävät muistot joulusta siltä osin, mitä on sen aikana isänsä luona.

Vierailija
9/90 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lapsi saa jouluna useita kymmeniä lahjoja ja ne muut lapset isän luona saavat vain parikymmentä ja hän ihmettelee miksei saa yhtä monta ku ne toiset? Erikoista.

10/90 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vietä jouluaatto lapsesi kansaa ja lapsi seuraavana päivänä isän luo käymään

Vierailija
11/90 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä lapsi on jouluaattona? Eikö lahjat kuuluisi antaa silloin. Jos lapsi on isällään, viet myös sun lahjat sinne. Jos lapsi on sinun luona aaton, niin ei kai hän availe lahjoja samaan aikaan muiden kanssa isän luona.

Vierailija
12/90 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko lapsille puhua totta noiden joulupukkitarinoiden sijasta. Lapset rakastavat totuutta.

Vierailija
13/90 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä ei siis toimi tuollainen, että aatto jaetaan. Tehkää jako niin, että lapsella on vain yksi joulu.

Vierailija
14/90 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai lapsi ole joka aatto siellä isällä

Vierailija
15/90 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, sittenhän sinulla ei ole mitään ongelmaa, jos lapsi kuitenkin saa paljon lahjoja. Nyt vain selität, että jokainen lapsia saa 20 (?) lahjaa, mutta he saavat ne eri paikoissa. Riippuu lapsen iästä, riittääkö sanominen vai pitääkö käyttää legoja tai joulupukkia apuna.

Tämä on vähän ikuinen uusperheen ongelma. Meillä molemmilla on omia lapsia, ei yhteisiä. Meidän taloudessa lapsillamme on sama elintaso. Mutta miehen eksä ostaa kallista ja minun eksäni halpaa. Kyllä minun lapseni oli jossain vaiheessa kateellinen, miksi miehen lapsilla on iphone x, mutta hänellä vain iphone se. Ja kaikki muu samassa suhteessa.

Tämä on vähän eri asia, mutta mitä jouluun tulee, niin vaikka jouluna kaikki lapset saavat meiltä samalla rahamäärällä lahjoja. Mutta lapset saavat eriarvoisia lahjoja isovanhemmiltaan, niin tilanne taas vääristyy. Siksi me emme ole koskaan viettäneet yhteisiä jouluaattoja.

Vierailija
16/90 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen lapsi? Joulupukkisadun todeksi väittäminen on omiaan tekemään esim tällaista vahinkoa. Toisaalta kai olisi parempi luulla olevansa vähäpätöinen jonkun joulu-ukon mielestä kuin oman vanhemman mielestä - sehän se vaihtoehto on. Itse varmaan sanoisin että pukki tuo loput lahjat lapsen toiseen joulunviettopaikkaan, tällä tavalla on selitetty iät ja ajat postissa myöhästyneet lahjat ym. Toki tasan tarkkaa määrää ei voi tietää mitä siellä muut saavat mutta jos lapsi on tarpeeksi iso muuhun joukunarutukseen, hän on riittävän iso ymmärtämään että kaikki ei mene ihan aina tasan, vaikka aikuisten tulisikin edes osittain ylläpitää sitä illuusiota että on oltava reilu vaikkei elämä olekaan.

Lapsi on 6v ja osasi jo viime vuonna laskea. Rn nyt haluaisi riistää lapselta uskoa joulupukkiin ja sanoa, että joo, siellä on just sen verran lahjoja, mitä isäsi haluaa sulle antaa. Isoäidin lahja on taas jotain, mistä lapsi ei välitä. Viime vuonnakin ihmetteli, miksi pukki toi hänelle sinne barbien, kun hän ei tykkää niistä yhtään.

Lapsi jostain syystä vihaa barbienukkeja. Ei päibäkodissakaan ikinä halua leikkiä niillä vaikka muut leikkii.

Vaikka selittäisin mitä, niin lopputulos on se, että ympärillä muut avaa lahjakasoja ja lapsella siinä hetkessä paha mieli ja haluaa vaan kotiin.

Ihan sama, onko aatto vai joulupäivä. Ollaan järjestetty niin, että kummassakin paikassa vietetään aattoa sinä päivänä, kun lapsi siellä on.

Vierailija
17/90 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä lapsi on jouluaattona? Eikö lahjat kuuluisi antaa silloin. Jos lapsi on isällään, viet myös sun lahjat sinne. Jos lapsi on sinun luona aaton, niin ei kai hän availe lahjoja samaan aikaan muiden kanssa isän luona.

Älytön neuvo. Lahjan antajan kuuluu antaa lahjat.

Vierailija
18/90 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä lapsen on ajoissa ymmärtää ettei kaikki saa aina kaikkia.

Vierailija
19/90 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos viet sen lahjavuoren sinne exän luo.

Sinne ne lahjat sitten jää. En pysty ostamaan lahjoja sekä kotiin että exän luo.

Vierailija
20/90 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai lapsi ole joka aatto siellä isällä

Ei. Lapsella on kaksi aattoa, joka toinen vuosi se aatto on minun luona jouluaattona ja exän luona joulupäivänä, joka toinen vuosi toisin päin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi