Lapsi samassa huoneessa
Onko teidän mielestä se, että lapsi nukkuu samassa huoneessa vanhempien kanssa jotenkin outoa/ällöttävää tai muuten väärin? Pitäisikö lapsella olla ehdottomasti oma huone? Missä iässä viimeistään se oma huone olisi oltava? Meillä pian 3v nukkuu samassa huoneessa ja omaa huonetta ei siis ole. Mietityttää tuo, että saako lapsi jotain traumoja tai kärsii...
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 19:55"]
Minkä ikäisenä lapselle teidän mielestä pitäisi olla oma huone?
Mulla ei ole miestäkään, joten aviollisia velvoitteita lapsi ei joudu katselemaan. Täällä ei vaan ole lapselle pientäkään omaa soppea, sänky mahtuu makuuhuoneeseen juuri ja juuri, tupakeittiössä pari laatikkoa lapsen leluille mutta ei siinäkään leikkejä voi pitää levällään kauaa kun ovat kulkureitillä.
[/quote]
Jos olisin sinä, laittaisin makuuhuoneen myöhemmin lapsen huoneeksi. Itsehän voi nukkua tupakeittiössä sängyssä, joka laitetaan tekstiileillä ja tyynyillä päiväksi sohvamalliin. Silloin lapsella on oma leikkitila ja myöhemmin rauha kouluhommille. Heti Inno-Marko täällä alkoi suunnitella : )
Vihje tässä; kannattaa laittaa sinne lapsen huoneeseen kunnon sänky, jos suinkin sopii. Ja, jos ei mahdu, niin ainakin hyvä joustinpatja jonnekin seinän viereen pystyyn.
Sänky lapsen huoneessa palvelee myös vierasvuoteena ja on myös kiva leikkipaikka lapselle. Patja lattialla on sitten se varavaihtoehto, mutta parempi kuin se, että aikuinen ahtautuu lapsen viereen. Patjoja on myös kokoontaitettavia.
Itse nukuin vielä kouluikäisenä ns. perhepedissä ja ai että, miten olen kärsinyt. On ollut aina todella vaikeaa nukkua yksin aikuisiällä ja olen ollut monissa parisuhteissa ihan sen takia, että joku nukkuisi siinä vieressä. Silloin kun olen ollut sinkkuna, en ole yksinkertaisesti vaan saanut yksin unta. Tietenkin se on aikuisesta mukavaa, kun lapsi on lähellä ja aikuinen kuvittelee antavansa lapselle jotain läheisyyttä yhdessä nukkumalla, mutta tosi asiassa tekee vain karhunpalveluksen ja tekee lapsestaan läheisriippuvaisen. Oma lapsi on vauvasta lähtien nukkunut yksin huoneessaan ja olen todella tyytyväinen, että hän osaa nukkua yksin. Mitään ongelmia ei nukutuksen suhteen ole ja missään vaiheessa yötä hän ei pyri meidän vanhempien makuuhuoneeseen.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 20:58"][quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 19:55"]
Minkä ikäisenä lapselle teidän mielestä pitäisi olla oma huone?
Mulla ei ole miestäkään, joten aviollisia velvoitteita lapsi ei joudu katselemaan. Täällä ei vaan ole lapselle pientäkään omaa soppea, sänky mahtuu makuuhuoneeseen juuri ja juuri, tupakeittiössä pari laatikkoa lapsen leluille mutta ei siinäkään leikkejä voi pitää levällään kauaa kun ovat kulkureitillä.
[/quote]
Jos olisin sinä, laittaisin makuuhuoneen myöhemmin lapsen huoneeksi. Itsehän voi nukkua tupakeittiössä sängyssä, joka laitetaan tekstiileillä ja tyynyillä päiväksi sohvamalliin. Silloin lapsella on oma leikkitila ja myöhemmin rauha kouluhommille. Heti Inno-Marko täällä alkoi suunnitella : )
[/quote]
Ei valitettavasti onnistu mun olohuoneessa nukkuminen mitenkään tässä asunnossa koska olkkari on minikokoa eikä keittiöpuolellakaan ole yhtään paikkaa mihin sopisi mitään sängyntapaista, eli siinä vaiheessa kun lapsi tarvitsee oman huoneen, on pakko muuttaa isompaan (ellen joka yöksi raahaa patjaa olkkarin lattialle kellarista). Mitä mielelläni lykkäisin mahdollisimman pitkään, koska tämä asunto ja alue on ihana, mutta ei vaan riitä rahat täällä yhtään isompaan! Onneksi pienen kanssa tää on kätevä, koska näen koko ajan mitä hän puuhastelee.
Eikait se haittaa jos ette kerta pane siellä huoneessa.