Minulla on 50kg ylipainoa enkä ajatellut ikinä laihduttaa.
Tuntuu että se on jotenkin ihmeelllistä ihmisten mielestä. Mikä siinä on kummallista?
Kommentit (54)
Tuota en kyllä ymmärrä että elämä olisi ainaista kituuttamista ruuan kanssa laihana. Itse olen laiha, BMI 19 enkä minä kituuta ruokien tai herkkujen suhteen. Syön mitä haluan. Mutta en kyllä halua paljoa herkkuja syödä, ei tee mieli. Sinulla on sairaalloinen suhtautuminen ruokaan jos se menee kaiken muun edelle ja "hoikkana elämä olisi pelkkää kituuttamista".
Ilman tuota eating disorderia varmaan se laihana oleminenkin alkaisi tuntua houkuttelevalta. Sairaalloinen ylipaino on nimensä mukaisesti sairaalloista.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 16:02"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 15:38"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 15:18"]
Tuntuu että se on jotenkin ihmeelllistä ihmisten mielestä. Mikä siinä on kummallista?
[/quote]
Terve. Olen ortopedi, enkä ikinä leikkaa 50kg ylipainoa kantavalle potilaalle polveen tekoniveltä vaan kehoitan laihduttamaan. Onko siinä jotakin kummallista?
[/quote]
Sinä? Ortopedi? Älä naurata, ehkä unissasi. Ortopedi leikkaa kyllä kunhan saa rahansa, siinä ei muutaman kymmenen kilon ylipainoa katsella eikä kysellä...
[/quote]
Jos potilas haluaa maksaa 10000€ siitä että hoitotulos romuttuu alle vuodessa niin siitä vaan. Yhteiskunnan rahaa ei kannata hassata näin huonosti hoitoon sitoutuvan hoitamiseen. Sama asia jos rekka-autoon laittaisi Fiat 600:n laakerit ja iloisella mielellä ajattelisi niiden kestävän.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 16:34"]
Tuota en kyllä ymmärrä että elämä olisi ainaista kituuttamista ruuan kanssa laihana. Itse olen laiha, BMI 19 enkä minä kituuta ruokien tai herkkujen suhteen. Syön mitä haluan. Mutta en kyllä halua paljoa herkkuja syödä, ei tee mieli. Sinulla on sairaalloinen suhtautuminen ruokaan jos se menee kaiken muun edelle ja "hoikkana elämä olisi pelkkää kituuttamista".
Ilman tuota eating disorderia varmaan se laihana oleminenkin alkaisi tuntua houkuttelevalta. Sairaalloinen ylipaino on nimensä mukaisesti sairaalloista.
[/quote]
Mä kyllä kun laihdutan joudun tosi tarkkaan katsomaan mitä suuhuni laitan ja syömään hyvin vähän ja liikkumaan paljon. Tiedän ihmisiä jotka syö paljon eikä vaan liho. Herkkuja vaikka söisin vaan pari palaa suklaata 2 kertaa vuodessa niin silti saisin koko ajan kituuttaa. Tiedän tämän kokemuksesta. ap
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 16:40"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 16:34"]
[/quote]
Mä kyllä kun laihdutan joudun tosi tarkkaan katsomaan mitä suuhuni laitan ja syömään hyvin vähän ja liikkumaan paljon. Tiedän ihmisiä jotka syö paljon eikä vaan liho. Herkkuja vaikka söisin vaan pari palaa suklaata 2 kertaa vuodessa niin silti saisin koko ajan kituuttaa. Tiedän tämän kokemuksesta. ap
[/quote]
Joo, tottahan toki laihduttaessa pitää säännöstellä syömistä ja liikkua, mutta ethän sinä loppuelämääsi laihduta. Sanoit, että loppuelämä olisi kituuttamista. Kun pääset tavoitepainoosi sanotaan nyt vaikka 9 kk:ssa niin stten sen painon ylläpitäminen ei pitäisi olla mitään kituuttamista. Siis silloin jos on normaali suhtautuminen ruokaan. Mutta jos sitä ruokaa sairaalloisesti himoaa niin sittenhän juttu on toinen. Sinä ilmeisesti sitä ruokaa sairaalloisesti himoat kun mässyttämisen turvaaminen on kaikki kaikessa. Esität täällä puolusteluja että olet terve nyt ja että mikä tahansa tauti voi iskeä hoikallekin. Totta, mutta kyse onkin tietoisesta, ison riskin ottamisesta. Kukaan meistä ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan mutta kaikki me koitamme säädellä elämäämme ja hallita erilaisia riskejä. Pelaat isoa uhkapeliä terveydelläsi vain saadaksesi pupeltaa ruokaa. Voihan olla, että riskit eivät toteudu koska ei todennäköisyys tietenkään ole 100% mutta terve mieli sinulla ei ole, kun tuollaisen riksin otat jonkin niin oudon asian kuin mässyttämisen turvaamisen takia. Ei tuo normaalia ole. Ei myöskään ole normaalia, että ihmettelet aloitusviestisi asiaa.
Mä olen 30kg ylipainoinen mutta olen ollut yli 50kg ylipainoinen myös. En minä kyllä jatkuvasti tuskanhikinen ole/ollut (heh kuulostaa hassulta) ja hyvin pystyn matkustamaan jne ilman ongelmia. Jaksan hyvin eikä ongelmia siinäkään, olen aktiivinen ja touhukas ihminen. Ei kipuja tai kolotuksia. Sellaiset ihmiset jotka ei bussiin mahdu istumaan jne, niin niillä on kyllä enemmän ylipainoa sit kuin 50kg...
Mutta tottakai ongelmia saattaa tulla terveydessäni sitten myöhemmin. Siksi itse olen yrittänyt laihtua edes vähän. Mutta mulle on ihan ok, ei oikeastaan edes kiinnoista, jos joku ei halua laihduttaa. Silloin ärsyttää jos joku selvästi kärsii lihavuudestaan, sen aiheuttamasta sairaudesta tai valittaa lihavuudestaan.. Silloin pitäisi tehdä jotain. Jos on sujut, niin hyvä niin. Tiedän kokemuksesta että laihdutus on hyvin hyvin vaikeaa, varsinkin jos on ollut lihava koko ikänsä..
Mä olen 30kg ylipainoinen mutta olen ollut yli 50kg ylipainoinen myös. En minä kyllä jatkuvasti tuskanhikinen ole/ollut (heh kuulostaa hassulta) ja hyvin pystyn matkustamaan jne ilman ongelmia. Jaksan hyvin eikä ongelmia siinäkään, olen aktiivinen ja touhukas ihminen. Ei kipuja tai kolotuksia. Sellaiset ihmiset jotka ei bussiin mahdu istumaan jne, niin niillä on kyllä enemmän ylipainoa sit kuin 50kg...
Mutta tottakai ongelmia saattaa tulla terveydessäni sitten myöhemmin. Siksi itse olen yrittänyt laihtua edes vähän. Mutta mulle on ihan ok, ei oikeastaan edes kiinnoista, jos joku ei halua laihduttaa. Silloin ärsyttää jos joku selvästi kärsii lihavuudestaan, sen aiheuttamasta sairaudesta tai valittaa lihavuudestaan.. Silloin pitäisi tehdä jotain. Jos on sujut, niin hyvä niin. Tiedän kokemuksesta että laihdutus on hyvin hyvin vaikeaa, varsinkin jos on ollut lihava koko ikänsä..
Mä oon 7kg alipainoinen enkä aio koskaan lihottaa. Ihmiset tuntuvat kovasti ihmettelevän. Olen täysin terve.
Vielä lisäys tuohon viestiini nro 49, että vaikka olen 30kg ylipainoinen niin en syö herkuja kuin kerran viikossa, normi arkiruokani on kevyttä perusruokaa. Ongelma on lähinnä annoskoossa jne. Moni normaalipainoinenkin voisi syödä enemmän kuin minä lihomatta. Laihtuakseni mun täytyy syödä tosi vähän. Koko ikänsä hoikkana ollut mieheni syö kolminkertaisesti sen mitä minä (ei ole liikunnallinen). Jostain olen lukenutkin että jos on kaksi 60kg painoista naista, toinen laihtunut 50kg ja toinen ollut aina aikuisena tuon painoinen, niin tämä laihtunut ei voi syödä niin pajoa kuin tuo toinen. En yhtään tiedä pitääkö paikkansa, muuta kuin että itseni kohdalla se pätee.
Siis joo joo, mahtuu 50 kg ylipainoinen bussiin ja pystyy kävelemään ym. muuta normielämään kuukuvaa. Luulis tosin, et on ihan oletuskin ihmiselämälle ko. toiminnot. Mut onko ihan tosi, että lihavilla on tällanen yhteinen konsensus, et ei se 50 kg nyt NIIN paljon ole. Huh huh. Kyllä se on. Tosi paljon.
Tottakai 50kg on paljon, mutta ei niin paljon ettei arkielämään kykenisi, sehän tässä oli juuri pointti? Ei tuon kokoiset nyt vielä huohota ja hikoile koko ajan ja makaa kuolemaa tehden...
No huhhuh!
Ite koen oloni välillä todella tukalaksi jo nyt, vaikka BMI:n mukaan olen vain 5 kiloa ylipainon puolella. Silti sen huomaa. Liikun paljon, mutta hengästyn nopeammin kuin hoikempana, tulee helposti tukala olo, väsyttää. Polvikin alkanut kipeytymään ja naksumaan kovasti, vaikka olen nuori parikymppinen vasta.
Ite kaipaan sitä kevyempää oloa. Ja teenkin sen eteen töitä, pyrin muuttamaan pitkällä tähtäimellä elämäntapojani paljonkin. Laihtuminen tulee sitten luonnostaan siinä ohessa, kun saa tehtyä hitaat elämäntaparempat.
Olet mielestäni täysin vapaa elämään kilojesi kanssa jos niin haluat. Ei se ole minulta pois. Iän myötä tosin tulee kaikenlaisia vaivoja, esim. niveliin.
Olen lihonnut kahden vuoden sisään noin 10 kg, ja se tuntuu älyttömän pahalta. Vatsa turvonnut, vaatteet kiristävät, väsyttää.
Muistan kevyemmän olon, ja toivon että pääsen niistä eroon.