Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osa-aikatyön kannustinloukut

Vierailija
26.11.2020 |

Mites te muut osa-aikaiset sekä palkkaa että etuutta saavat: oletteko tyytyväisiä nykytilanteeseenne vai haetteko aktiivisesti kokoaikatyötä?

Itse olen tehnyt osa-aikatyötä sekä nostanut soviteltua ansiosidonnaista nyt reilun vuoden. Työskentelen 2-3 päivänä viikossa ja käteen jää saman verran kuin kokoaikatyöstä.

Olo on ristiriitainen, koska toisaalta nautin runsaasta vapaa-ajasta, mutta samalla mietin omaa urakehitystäni. Kokoaikatyö kehittäisi ammatillista osaamistani nopeammalla tahdilla kuin nykyinen työni, mutta toisaalta hintana olisi oma jaksaminen.

Ansiosidonnaisen päiviä on melkein täydet jäljellä ja pystyn vaikuttamaan tuntieni määrään, joten saisin työssäoloehdon uudelleen täytettyä ennen kuin päivät ovat loppu. Onhan tämä ihan leppoisaa tienata bruttona 3000 euroa tekemällä puolikasta viikkoa.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikatyö on muuten täydellistä mutta joskus tienasin vähemmän kuin ansiosidonnaisella. Tein sitä silti jonkinlaisesta velvollisuudentunnosta kai.

Eli et ollut oikeutettu soviteltuun tai jätit sen hakematta? Vai miten on mahdollista, että palkka + soviteltu olisi vähemmän kuin täysi ansiosidonnainen?

Päivärahalaskurin mukaan voisin tienata 3100 euroa ja saisin silti joitain kymppejä soviteltua. Nyt koronan vuoksi suojaosa on siis 500 euroa tavanomaisen 300e sijaan.

Olin oikeutettu soviteltuun ja sain sitä mutta ainakin siihen aikaan soviteltuun liittyi paljon byrokratiaa ja jos palkkatodistukset tai muut paperit oli myöhässä voit jäädä tappiolle.

Aiemmin tosiaan soviteltiin hakujakson työtuntien mukaan ja siksi meni viikkoja, ennen kuin sovitellun sai tililleen. Minulla oli tapana pyytää palkkatoimistosta ennakkoilmoituksia tulevan palkan määrästä, kun en halunnut odottaa palkkalaskelmaa, jotta hakemuksen käsittely etenisi.

Onneksi nykyään huomioidaan hakujakson aikana maksetut palkat ja kassa saa palkkatiedot suoraan tulorekisteristä. Tuet ovat useimmiten tilillä viikon sisällä hakemuksen lähettämisestä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi