Miks vanhat vaunut ei kelpaa kellekään?
Kyttäsin kuukauden ajan netistä ilmoitusta vaaleanharmaista Brion yhdistelmävaunuista jotka maksoi 20€. Aivan oikein, 20€. Arvioisin noiden olevan alle 10v. vanhat, mustat hyvät ilmakumipyörät, kova koppa (uudenveroinen). Ainoa vika on että olivat olleet jokusen vuoden ulkovarastossa ja olivat suoraan sanottuna paskaiset, haisivat varastolle. Ei hometta kuitenkaan.
Viimein rohkaistuin ostamaan ne ja irrotettuani kaikki pehmeät osat (pesukoneeseen) ja pestyäni rungon ja pyörät suihkun alla miedolla saippualla ei nuo paljoa uudelle häpeä. Ihanan puhtaat, hyväntuoksuiset, somistin ne vielä värikkäällä toppapussilla ja harsolla + lelulla niin ne on oikeasti kauniit Ja tyylikkäät, en voisi olla tyytyväisempi! Takuulla olleet kalliit aikanaan!
Mikä ihme se on et nykypäivänä pitää jokaisen saada 1000€ Emmaljungat? Ihan hullua kulutusjuhlaa! Ja itse mietin mitä kemikaaleja niissä uusissa kankaissa on, mieluummn vanhemmat mallit josta ne on jo haihtuneet. Miksi kaikki ei osta käytettyjä? Nettikirpparit on pullollaan niitä! Ja eikö ihmiset osaa enää huoltaa, miksi ei osata edes vaunuja pestä vaan uudet heti ostetaan?
Kommentit (62)
Meillä on toimineet hyvin käytettynä ostetut vuoden -05 vaunut. Maksoivat 40€ ja ovat erittäin hyväkuntoiset. Tosin oli säilytetty sisätiloissa.
Mä ostin esikoiselle pari vuotta sitten -06 emmaljungat (olleet kahdella lapsella). Hintaa 200€, mallia myydään edelleen ihan samaa, kankaat vaan erit ja mitään ei oo hajonnut. Ennen tehtiin vissiin laatua jos uusia joutuu nykyään korjailemaan... Lenkkeillään päivässä 10 kilsaa välillä juosten. Oon hemmetin tyytyväinen vaunuihin ja siihen että säästin siinäkin hommassa niinkuin kaikessa muussakin ostamalla käytettyä. Onpahan säästöjä käytössä kotihoidontuen aikaan.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 12:40"]
seurailin vanhoja vaunuja ennenkuin ostin reilu 1000 eurolla emmaljungat. Vanhoista pyydettiin 650-800€ jopa yli 1000e jos oli hoitolaukkua. Parilla satkulla sai vaan ihan kamalia rotiskoja, kaupasta en halua alle 500 e vaunuja kun järjestäen oli liian painavia (lenkkeillään päivittäin 5-10 km). Eli piti olla vielä ilmakumipyörät jotta menee hyvin hiekkamaastossa. Kaiken pitää kestää kunnon käyttöä. Ostettiin kalliit emmaljungat, sadesuojasta puuttui kuminauha, haettiin uusi tilalle, rengas meni rikki, saatiin uusi tilalle jne. Hyvin toimii takuukin kun ostaa kunnollista uutena. Ja saahan noista myydessä ainakin 700e eli ei jää paljoa hintaa käytölle.
[/quote]
Myyt 700 eurolla.... kenelle? Eihän sullekaan kelvannut 700 euron käytytyt kärryt kun uudet pitää saada, miksi niitä kukaan muukaan haluaisi ostaa, edes sinulta :)
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 12:49"]
Mä ostin esikoiselle pari vuotta sitten -06 emmaljungat (olleet kahdella lapsella). Hintaa 200€, mallia myydään edelleen ihan samaa, kankaat vaan erit ja mitään ei oo hajonnut. Ennen tehtiin vissiin laatua jos uusia joutuu nykyään korjailemaan... Lenkkeillään päivässä 10 kilsaa välillä juosten. Oon hemmetin tyytyväinen vaunuihin ja siihen että säästin siinäkin hommassa niinkuin kaikessa muussakin ostamalla käytettyä. Onpahan säästöjä käytössä kotihoidontuen aikaan.
[/quote]jos rengas menee rikki niin ei se kyllä vaunun surkeudesta kerro vaan renkaassa joku vika...
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:44"]
Hyvänen aika! Periaatteeni on, etten osta likaista, vaikka olisikin noin halpa hinta! Enkä varsinkaan vastasyntyneelle. Kemikaalit? Myös ne uusien vaunujen kankaat voi pestä! Uusia saa myös noin 300 eurolla, joka on mielestäni varsin kohtuullinen hinta, onhan useissa jopa 2 vuoden takuu. Käytetyistä ei voi olla varma kunnosta ja useita vuosia vanhoihin kärryihin ei välttämättä saa edes varaosia niiden rikkoonnuttua.
[/quote]
Sitten vielä kehdataan valittaa että perheellisillä on vaikeata kun kaikki on niin kallista. Oma vika jos kaikki pitää ostaa uutena
[/quote]
Kallista? Minusta 300 euroa uusista rattaista oli halpa hinta! Ei sillä, olisi minulla ollut varaa niihin liikkeen kalleimpiinkin rattaisiin, mutta en halunnut niin paljoa maksaa (ihan samasta periaatteesta, kun en halua niitä likaisiakaan käytettynä ostaa..).
[/quote]et varmaan myydessä saa paljoa... noin yhtä paljon tulee loppuviimein maksamaan ostaako uudet ja myy heti käytön jälkeen tai ostaa vanhemmat ja maksaa niistä kuitenkin satoja euroja. Ap on kyllä ollut fiksu jos on 20 eurolla ostanut tyylikkäät ja laadukkaat vaunut. Satoja euroja en enää vanhoista maksais, kukaan ei maksa 2006 vuoden mallista satoja euroja...
Ostin ekalle lapselle uutena kun en löytänyt sopivia käytettynä. En tiennyt mitä hain, ja menin lastentarvikeliikkeeseen jossa ihastuin 700 euron vaunuihin (ominaisuuksiin + ulkonäkö)
Myin ne hyväkuntoisena 350 eurolla parin vuoden käytön jälkeen.
Jos toinen lapsi joskus tulee, tiedän mitä ominaisuuksia haluan vaunuihin, niin ehkä helpommin voin katsella huutonetin tai torin tarjontaa.
Melkein kaiken muun ostinkin kirppareilta lapselle, en rahan takia vaan ekologisuuden.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 12:52"]
seurailin vanhoja vaunuja ennenkuin ostin reilu 1000 eurolla emmaljungat. Vanhoista pyydettiin 650-800€ jopa yli 1000e jos oli hoitolaukkua. Parilla satkulla sai vaan ihan kamalia rotiskoja, kaupasta en halua alle 500 e vaunuja kun järjestäen oli liian painavia (lenkkeillään päivittäin 5-10 km). Eli piti olla vielä ilmakumipyörät jotta menee hyvin hiekkamaastossa. Kaiken pitää kestää kunnon käyttöä. Ostettiin kalliit emmaljungat, sadesuojasta puuttui kuminauha, haettiin uusi tilalle, rengas meni rikki, saatiin uusi tilalle jne. Hyvin toimii takuukin kun ostaa kunnollista uutena. Ja saahan noista myydessä ainakin 700e eli ei jää paljoa hintaa käytölle.
[/quote]
Myyt 700 eurolla.... kenelle? Eihän sullekaan kelvannut 700 euron käytytyt kärryt kun uudet pitää saada, miksi niitä kukaan muukaan haluaisi ostaa, edes sinulta :)
[/quote] no kyllä ne vaan kaupaksi meni kaikki mitä seurasin... siis kalliimmalla, uskon että itsekin saan yli 800 e noista mutta 700 e olkoon pienellä varmuusvaralla jos joku tahra vaikka tulis.. Itse laskin että sama hinta tulee ostaa sitten käytetyt tai uudet, siis loppuviimein (tietty se raha sitten on kiinni niissä sen käyttöajan) eli ei ihan persaukisille sovi.
Paljon voi ostaa käytettynä, mutten ehkä ensimmäisiä lastenvaunuja en ostaisi. Ongelma on juuri se kuluminen eli käytetyn tuotteen käyttöikää voi vain arvailla. Löytö voi olla täydellinen, tai sitten se voi hajota parissa viikossa.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 12:54"]
[/quote]et varmaan myydessä saa paljoa... noin yhtä paljon tulee loppuviimein maksamaan ostaako uudet ja myy heti käytön jälkeen tai ostaa vanhemmat ja maksaa niistä kuitenkin satoja euroja. Ap on kyllä ollut fiksu jos on 20 eurolla ostanut tyylikkäät ja laadukkaat vaunut. Satoja euroja en enää vanhoista maksais, kukaan ei maksa 2006 vuoden mallista satoja euroja...
[/quote]
no daa.. ei enää, sillon 2011 oli kohtuuhinta. Samoista ominaisuuksista maksaisin uutena 1000 euroa. Näissä on himpun kalliimmat extraleveät puhkeamattomat renkaat jotka kestää. Tarkotus on kaksi lasta näillä kyydittää enkä jaksa välittää jos vettä sataa tai kangas haalenee auringossa ja varoa jälleenmyyntihintaa. 50 euroa jos saan joskus niin ihan jees. Kaveri kauppas 700 eurolla samanlaisia vuoden ikäisiä eikä saanu myytyä ennen kun puotti hinnan 400 euroon.
Se on myös jännä kun muovi nykypäivänä hapristuu ennätysajassa... mun veljen 20-vuotta vanha stiga on priimakunnossa vaikka ajeltiin aikoinaan "romurallia" kun uudemmat hajoaa parin talven jälkeen samassa vauhdissa missä myös se vanha kulkee.
Nämä ostamani on siis Brion vaunut, uskoakseni saisi vara- ja lisäosia mut mikä järki ostaa 20€ vaunuihin moisia? :D
Paskaisilla tarkoitan et ne oli hiekassa ja pölyssä, hiekka tullut lapsen vaatteista, pöly varastosta. Eivät ole missään sateessa seisoneet vaan aitassa.
60 asteessa pesin. En oikein usko että hometta on, ja jos oiskin niin vauveli nukkuu niissä tunnin pari ulkona raittiissa ilmassa, takuulla sisäilmakin epäterveellisempää.
Josnää meneekin heti rikki (mitä en kyllä usko, tosi topakka alumiinirunko eikä mitään muoviosia) niin ostan uudet yhtä kalliit sitten :D
AP
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:38"]
"Jokusen vuoden ulkovarastossa" ja ei hometta? Ei varmaan ei.
Itse olen ostanut uudet vaunut, kun en vain yksinkertaisesti luota, että vaunut on säilytetty sisätiloissa eikä niissä ole hometta. 500-1000e on pieni hinta lapsen terveydestä.
[/quote]
Ja tällaiseen sitten annetaan veronmaksajien rahoja lapsilisinä. Jollei niitä kakaroita voi lykkiä käytetyissä vaunuissa, olkaa sitten tekemättä niitä pentuja.
Kannatan ajatusta lapsilisien poistosta, jos haluaa tehdä perhettä, maksakoon siitä sitten itse kukin omasta pussistaan.
Meidän kaveripiirissä ja suvussa on hyvät, kalliit vaunut liikkuneet hyvin. Siis tutulta tutulle periaatteella. Monella voi olla kynnys ostaa vieraalta, kun ei tiedä miten niitä on kohdeltu, onko kissa pissinyt, homehtuneet jne.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 13:16"][quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:38"]
"Jokusen vuoden ulkovarastossa" ja ei hometta? Ei varmaan ei.
Itse olen ostanut uudet vaunut, kun en vain yksinkertaisesti luota, että vaunut on säilytetty sisätiloissa eikä niissä ole hometta. 500-1000e on pieni hinta lapsen terveydestä.
[/quote]
Ja tällaiseen sitten annetaan veronmaksajien rahoja lapsilisinä. Jollei niitä kakaroita voi lykkiä käytetyissä vaunuissa, olkaa sitten tekemättä niitä pentuja.
Kannatan ajatusta lapsilisien poistosta, jos haluaa tehdä perhettä, maksakoon siitä sitten itse kukin omasta pussistaan.
[/quote]
No onneksi kykenin aivan omalla palkallani ostamaan uudet vaunut ennen lapsen syntymää. Kaikki muu onkin kelvannut käytettynä paitsi nuo vaunut
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 13:17"]
Meidän kaveripiirissä ja suvussa on hyvät, kalliit vaunut liikkuneet hyvin. Siis tutulta tutulle periaatteella. Monella voi olla kynnys ostaa vieraalta, kun ei tiedä miten niitä on kohdeltu, onko kissa pissinyt, homehtuneet jne.
[/quote]
Mutta siis usein ne, jotka ovat ostaneet kokonaan uudet, niin ovat hakeneet jotain tiettyä ominaisuutta. Helsingin keskustassa asuva ei tarvi kaksosillekaan mitään hyökkäysvaunuja, joilla pääsee jossain Sodankylän kinoksissakin eteenpäin. Moni laatutietoinen ei halua tinkiä omista tarpeista, jos ei helpolla löydy käytettyä oman maun mukaista vaunua. Vaunut on tavallaan "asuste" siinä missä fillarikin ja monelle oman tyylin jatke.
Mutta itse sain meidän 1000eur vaunut myytyä 550 eurolla, joten en pidä kauheen pahana kalliiden uusien hankintaa. Vaunut oli meillä kuitenkin useammalla lapsella, mutta koska erittäin laadukkaat, olivat kuin uudet edelleen myytäessä. Hoidin vaunuja myös hyvin itse.
Patjaa en käytettynä ostaisi.
En ymmärrä kun ostetaan sänky, johon tulee käytetty patja kaupan päälle, niin naristaan sit siitä patjasta.
Mä vähän googlailin ja nämä taitaa olla Brio Kombit mitkä meille tuli. Minusta nuo on oikein kauniit, sopii mun pelkistettyyn tyyliin. Pelkäisin käyttää 1000€ vaunuja, miten niihin raaskii laittaa kuraisen taaperon kyytiin? Mie myös lenkkeilen joka päivä, enpä raaskis Emmaljungia työnnellä räntäsateessa mutalammikoissa :D
Varmaan asiaan myös vaikuttaa et ostin nää itse ansaituilla rahoilla, ei oo pappa betalar tai sossun maksusitoumuksia, kyllä silloin miettii mikä järki on satoja euroja työntää yksiin vaunuihin!
AP
Mulla olis 2005 ostetut Brio kombit joiya todella vähän käytetty (vaunuhamsterin vikaa kun on). Kova koppa, teleskooppi/ heittoaisa. Pyörät ilmakennorenkaat. Hoitolaukku ja lämpöpussi samaa kuosia. Väri harvinaisempi viininpuna-musta. Näitä ei uusista erota.
En vaan raaski myydä näitä millään parilla kympillä.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 13:38"]
Mulla olis 2005 ostetut Brio kombit joiya todella vähän käytetty (vaunuhamsterin vikaa kun on). Kova koppa, teleskooppi/ heittoaisa. Pyörät ilmakennorenkaat. Hoitolaukku ja lämpöpussi samaa kuosia. Väri harvinaisempi viininpuna-musta. Näitä ei uusista erota.
En vaan raaski myydä näitä millään parilla kympillä.
[/quote]
Nuo taitaa just olla 2005, ainakin googlen kuvahaku tarjosi heti samanlaiset kun kirjoitin brio kombi 2005.
Eli sunkin vaunut on 20€ arvoset :D
AP
Itse myin kirpparilla viime keväänä meidän esikoisen vanhat Emmaljungat, vuosimallia 2004 eli olivat tuolloin n. 9 vuotta vanhat. En enää muista, paljonko pyysin, mutta muutaman kympin kuitenkin ja heti menivät kaupaksi. Olivat ihan siistit kylläkin.