Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys ateisteille: oletko varma

Vierailija
03.04.2014 |

Oletko varma, että Jumalaa ei ole?

Onko se tietoa?

Vai onko se usko?

Vai luulo?

Vai toive?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun omasta puolestani. Olen varma ettei Jumalaa ole. Uskon niin. Olisi paljon helpompaa uskoa että olisi joku Jumala oleasa mutta kun en usko niin en usko. Varsinkin nyt kun 3läeistäni on pienen ajan sisällä kuollut niin tuntuisi hyvin lohdulliselta uskoa Jumalaan.

Vierailija
2/28 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys ei ole mulle relevantti.

Koen, että jumala on olemassa niille, jotka haluavat jumalaan uskoa. Esim. ystävälleni on olemassa jumala. Minä taas en koe jumalan olemassaoloa. Asia on siis kokemukseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys uskovaisille.

Oletko varma, että Jumala on olemassa?

Onko se tietoa?

Vai onko se usko?

Vai luulo?

Vai toive?

Vierailija
4/28 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma ettei ole olemassa suurta spagettihirviötä? Onko se tieto, luulo, vai usko?

Pitäisikö uskoa kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan, kun ei voi todistaa ettei niitä ole olemassa?

Mulle on ihan sama onko suuri spagettihirviö olemassa, sama on jumalhahmojen kanssa. Uskonnot taas on sitten ihan eri asia, niissä ei ole mitään logiikkaa. En voi ymmärtäämiksi joku haluaa palvoa esim. kristinuskon jumalaa, joka on kostonhimoinen pikkutarkka narsistihallitsija mikäli uskontonsa on oikeassa. 

Vierailija
5/28 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateismi on jumaluskon puutetta. Se on niin yksinkertainen määritelmä. Kyse ei ole mistään aatesuuntauksesta. Luulevaisen on vaikea käsittää sitä aivopestyssä päässään, että kyse ei ole mistään valinnasta.

Vierailija
6/28 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että jumalia olisi olemassa. Olen oikeastaan aivan varma että niitä ei ole olemassa. Mutta mistä sitä koskaan voi ihan satavarmasti tietää. Mutta tämän hetkisen tietämykseni mukaan olen täysin varma että jumalia ei ole olemassa. Toki voin muuttaa kantaani, jos saan muunlaista näyttöä aiheesta.

Mitenpä itse? Uskotko julmaliin? Uskotko kaikkiin jumaliiin? Jos uskot vain yhteen tai osaan, niin miksi et usko muihin?

Vierailija
7/28 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:08"]

Koen, että jumala on olemassa niille, jotka haluavat jumalaan uskoa. Esim. ystävälleni on olemassa jumala. Minä taas en koe jumalan olemassaoloa. Asia on siis kokemukseni.

[/quote]

Juuri näin minäkin sen koen. En määrittele itseäni ateistiksi, vaikka fakta on, että en usko Jumalaan. Olen varma, että Jumalaa ei ole. Se on minun ajatukseni, kokemukseni ja maailmankatsomukseni. Ja käsittääkseni tiede tukee tätä käsitystä. Tiede on mielestäni luotettavampaa kuin ihmisten henkilökohtaiset uskomukset.

Vierailija
8/28 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varma, että jumala on olemassa jokaisen häneen uskovan pään sisällä. Sitä en voi ateistina kiistää.

Olen varma, että ihminen on luonut jumalan (kaikki jumalat) eikä päinvastoin.

Minulle jumalaa ei ole olemassa.

Vierailija
9/28 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve järki sanoo että jumala on samaa sarjaa kuin kummitukset sun muut.

Aikanaan ei ihmisen tietämys riittänyt jäsentämään maailmaa niin joku keksi jumalan ja sillä oli kätevä hallita muita siinä samalla.

Vierailija
10/28 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:26"]

[/quote]

Juuri näin minäkin sen koen. En määrittele itseäni ateistiksi, vaikka fakta on, että en usko Jumalaan. Olen varma, että Jumalaa ei ole. Se on minun ajatukseni, kokemukseni ja maailmankatsomukseni. Ja käsittääkseni tiede tukee tätä käsitystä. Tiede on mielestäni luotettavampaa kuin ihmisten henkilökohtaiset uskomukset.

[/quote]No kyllä sinä olet pesunkestävä ateisti. Ymmärrettävästi moni ei halua käyttää itsetään ateisti-sanaa, koska uskikset ovat yrittäänneet liittää ateismiin käsitteitä, jotka eivät siihen kuulu, kuten nyt vaikka kommunismi yms.

Vierailija
11/28 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

“The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it.”"

- Neild deGrasse

Vierailija
12/28 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään järkevää ja perusteltua syytä uskoa, että jumalia olisi olemassa. Rationaalinen ihminen ei pidä totena asioita ilman perusteita. Siispä voimme hyvin toimia olettaen, ettei jumalia tosiaankaan ole olemassa. Itse en ole kuullut jumalasta, jonka olemassaoloa pitäisin edes kiinnostavana mahdollisuutena.

Vierailija
13/28 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:26"]

[/quote]

[/quote]

Minä taas en pidä tieteen ja uskonnon vastakkainasettelusta ja se ärsyttää minusta keskusteluissa.

3

Vierailija
14/28 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa uskotaan todella isoon määrään erilaisia jumalia, kaikkien olemassaolosta on yhtä paljon (vähän) tieteellistä tarkastelua kestävää näyttöä. Ja jos yhteen uskoo ilman näyttöä, ei ole loogista olla uskomatta kaikkiin muihin myös.

Eli jos uskot mihin tahansa jumalaan ilman näyttöä juuri kyseisen jumalan olemassaolosta, sinun pitäisi uskoa myös esim. ylempänä mainittuun lentävään spagettihirviöön.

Vierailija
15/28 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri mieltä kuin 15.

Minusta uskonnollisuuden ei tarvitse olla loogista. Sehän on usko/uskomus. Jokainen ihminen saa minun puolestani uskoa ihan sillä tavalla kuin haluaa. Mitä ihmeen hinkua on vaatia, että uskonnollisen henkilön pitäisi olla looginen?

Vierailija
16/28 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:13"]

Kysymys uskovaisille.

Oletko varma, että Jumala on olemassa?

Onko se tietoa?

Vai onko se usko?

Vai luulo?

Vai toive?

[/quote]Ei uskossa ole kyse tiedosta vaan uskosta. En tiedä jumalasta mitään mutta uskon siihen silti. En tiedä onko jumala olemassa, tai jos on niin miten ja missä. Ei harmainta aavistusta. Musta uskominen itessään on tärkeämpää kun se mihin uskoo. 

Vierailija
17/28 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 12:02"]

Mitä ihmeen hinkua on vaatia, että uskonnollisen henkilön pitäisi olla looginen?

[/quote]

No se onkin aika utopistinen vaatimus :D

Vierailija
18/28 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta uskonnollisuuden ei tarvitse olla loogista. Sehän on usko/uskomus. Jokainen ihminen saa minun puolestani uskoa ihan sillä tavalla kuin haluaa. Mitä ihmeen hinkua on vaatia, että uskonnollisen henkilön pitäisi olla looginen?

[/quote]

Niin, miksi ylipäätään edellyttää toisilta kirkasta ja hyvää ajattelua? Miksi emme voi kaikki uskoa ihan mihin tahansa, tehdä päätöksiä ottamatta asioista selvää, korvata kriittisyyden mutuilulla ja perustella asioita ilmiselvillä argumentointivirheillä? Miksi emme tosiaan?

Vierailija
19/28 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 12:04"]

Mitä ihmeen hinkua on vaatia, että uskonnollisen henkilön pitäisi olla looginen?

[/quote]

No se onkin aika utopistinen vaatimus :D

[/quote]

Ellei jopa USKOMATON vaatimus. Anteeksi kirosanan (joidenkin mielestä) käyttö.

Vierailija
20/28 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:37"]

Minä taas en pidä tieteen ja uskonnon vastakkainasettelusta ja se ärsyttää minusta keskusteluissa.

[/quote]

Voit tietysti olla pitämättä siitä, että tiede ja uskonto ovat keskenään yhteensopimattomia ja monin tavoin vastakohtaisia tapoja hankkia tietoa, hahmottaa maailmaa ja tehdä päätöksiä. Ei sinun vastenmielisyytesi kuitenkaan tosiasioita muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi