Kysymys ateisteille: oletko varma
Oletko varma, että Jumalaa ei ole?
Onko se tietoa?
Vai onko se usko?
Vai luulo?
Vai toive?
Kommentit (28)
En ole ateisti, vaan uskon suuren Cthulhun olemassaoloon. Tämä on tieto.
Ei Jumalaa tiedetä, se tunnetaan.
Kun oon nälkäinen ja ajattelen ruokaa, ajatus ruoasta tuntuu oikealta. Siitä tiedän että mun on oikein syödä. Ja kun syön, saan täyttymyksen ja olen tyytyväinen.
Kun maailmankaikkeus askarruttaa minua ja mietin jumalaa, ajatus jumalasta tuntuu oikealta. Siitä tiedän että mun on oikein uskoa jumalaan. Ja kun uskon, saan täyttymyksen ja olen tyytyväinen elämääni.
Siksi.
Jumala on mulle siis yhtä tosi kun kaikki muukin todellinen tässä elämässä :) Konkreettinen se ei ole eikä sitä voi havaita suoraan maailmassa mutta tunnen sisälläni että jumala on ja siksi uskon siihen.
Mulle jumala kuuluu enemmänkin siis samaan kategoriaan kun tunteet, rakkaus, nautinto jne. Ei niitäkään voi havaita maailmassa mutta silti ne ovat.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 12:02"]
Mitä ihmeen hinkua on vaatia, että uskonnollisen henkilön pitäisi olla looginen?
[/quote]
Kyllä uskonnolliset henkilötkin joutuvat muissa asioissa olemaan loogisia, jos haluavat pärjätä elämässä. Esim. usko siihen, että oikealta ei tule autoa kun ylittää suojatietä vaatii heiltäkin yleensä havaintoihin perustuvaa näyttöä siitä, ettei siellä autoa tosiaan ole.
Jumaluskon sulkeminen loogisen tarkastelun ulkopuolelle on sekin sinänsä loogista, että uskova saattaisi kokea mielipahaa uskonsa horjumisesta. Mutta tämä on vähän samalla tavalla järkevää kuin jättää mittauttamatta kolesterolinsa, koska on kivempi elää ajatellen, että suonet on kunnossa.
Mikäs minä olen kun uskon jumalaan siinä.mielessä, että kaunis luonto ja ystävälliset ihmiset ovat jumalaisia? Se jumaluus tavallaan "tuotetaa" ihmisten välisessä rakkaudellisessa kanssakäynnissä.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:37"]
Minä taas en pidä tieteen ja uskonnon vastakkainasettelusta ja se ärsyttää minusta keskusteluissa.
[/quote]
Voit tietysti olla pitämättä siitä, että tiede ja uskonto ovat keskenään yhteensopimattomia ja monin tavoin vastakohtaisia tapoja hankkia tietoa, hahmottaa maailmaa ja tehdä päätöksiä. Ei sinun vastenmielisyytesi kuitenkaan tosiasioita muuta.
[/quote]Tää ei muuten oo totta. Tiedehän tutkii vaan materiaa. Ja jumala on henkinen olio. Eli tiede ei voi koskaan todistaa onko jumalaa vai ei. Ne ei oo siis toisensa pois sulkevia asioita. Tiede tutkii maailmaa sellasena kun se on mutta tiedemies voi silti uskoa että se kaikki on jumalan aikaansaamaa.
Lisäks mitä pidemmälle tieteessä mennään sitä varmemmaks tulee siitä että ei nää asiat oo ihmisen ymmärrettävissä. Esimerkiks tyhjiöön ilmestyvät artefaktit ja energia on toistaseks selittämättä. Mistä energia tulee ja mikä saa asiat liikkeelle. Miten tyhjiö, jossa ei pitäis olla mitään, voi tuottaa paineen alla objektin.
Minä uskon sen mitä voidaan todeta olen olemassa. Tähän mennessä en ole nähnyt vielä yhtäkään todistusta siitä, että jumala olisi olemassa. Niin yksinkertaista se on.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 12:28"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:37"]
Minä taas en pidä tieteen ja uskonnon vastakkainasettelusta ja se ärsyttää minusta keskusteluissa.
[/quote]
Voit tietysti olla pitämättä siitä, että tiede ja uskonto ovat keskenään yhteensopimattomia ja monin tavoin vastakohtaisia tapoja hankkia tietoa, hahmottaa maailmaa ja tehdä päätöksiä. Ei sinun vastenmielisyytesi kuitenkaan tosiasioita muuta.
[/quote]Tää ei muuten oo totta. Tiedehän tutkii vaan materiaa. Ja jumala on henkinen olio. Eli tiede ei voi koskaan todistaa onko jumalaa vai ei.
[/quote]
Tiede on tiedonhankinnan menetelmä, ja tieteellisillä menetelmillä voidaat tutkia ihan kaikkia. Ei maailmassa ole mitään sellaista rajaa, että näistä asioista tiede ei voi saada tietoa ja näistä taas voi. Tiede tutkii esimerkiksi estetiikkaa, ihmisten käyttäytymistä ja tiedon luotettavuuden kriteereitä. Ihmisten uskomukset ja kosmologia mahtuvat kyllä hyvin mukaan.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:43"]
Maailmassa uskotaan todella isoon määrään erilaisia jumalia, kaikkien olemassaolosta on yhtä paljon (vähän) tieteellistä tarkastelua kestävää näyttöä. Ja jos yhteen uskoo ilman näyttöä, ei ole loogista olla uskomatta kaikkiin muihin myös.
Eli jos uskot mihin tahansa jumalaan ilman näyttöä juuri kyseisen jumalan olemassaolosta, sinun pitäisi uskoa myös esim. ylempänä mainittuun lentävään spagettihirviöön.
[/quote]Kristittyhän on 99,99 prosenttisesti ateisti, koska uskoo vain yhteen jumalaan, eikä usko tuhansiin muihin.