Lastani kiusataan koulussa. Ei enää suostu menemään kouluun. Apua
Minulla on siis 12-vuotias tyttö, jota on kiusattu koulussa jo ainakin kaksi vuotta. Satunnaisesti pidempäänkin. Tyttärellä on siis pakkoliikkeitä, joita muut matkivat. Kuulema myös nauravat ja nimittelevät. Lapsi käy koulupsykologilla säännöllisesti ja itsekin olen usein mukana. Opettaja myös tietää tilanteesta, mutta ei saa sitä kuriin. Tytön mukaan sitä ei nimittäin tapahdu tunneilla vaan välitunneilla ja käytävässä.
Enää tyttö ei kuitenkaan suostu menemään kouluun. Joka ilta alkaa järjetön ahdistus ja itku. Olen kuunnellut ja neuvonut olemaan välittämättä. Tiedän kuitenkin että tytöllä on tosi paha mieli asian takia -eikä syyttä. Lievä masennus on tytölle diagnosoitu keväällä ja siihen saa lääkettä. Millä motivoida lapsi kouluun/tukea lasta? Olen niin vihainen ja surullinen tyttäreni puolesta
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa. Kannattaa vaihtaa koulua. Mua kiusattiin 9 vuotta eikä sitä saatu koskaan loppumaan.
Olen pahoillani sun puolesta! :( Tämä auttaisi varmaan vain väliaikaisesti kun asumme niin pienellä paikkakunnalla että lapset menevät joka tapauksessa samaan yläkouluun syksyllä. Mikä sinua auttoi jaksamaan kiusattuna? Ap
Älä pakota kouluun.
Onko pakkoliikket yhteydessä johonkin diagnoosiin? Cp, tic, tourette tmv. Voisiko siitä diagnoosista löytyä perusteet erityiskouluun tai sairaalakoluun pääsemiseksi?
Itse ottaisin kotikouluun tilanteen ja oireilun tasaamiseksi ja etsisimme lapselle mukavia harrastuksia ja tekemisiä, joissa ei kiusattaisi.
Oletko ottanut yhteyttä rehtoriin? Eikö koulupsykologi tai -kuraattori ole puuttunut asiaan?
Ehkä tytön pitäisi julkisesti kertoa oireistaan ja tuntemuksistaan. Baikka etänä. Jos ei auta, ei auta muu kuin paikkakunnan vaihto
Vierailija kirjoitti:
Älä pakota kouluun.
Onko pakkoliikket yhteydessä johonkin diagnoosiin? Cp, tic, tourette tmv. Voisiko siitä diagnoosista löytyä perusteet erityiskouluun tai sairaalakoluun pääsemiseksi?
Itse ottaisin kotikouluun tilanteen ja oireilun tasaamiseksi ja etsisimme lapselle mukavia harrastuksia ja tekemisiä, joissa ei kiusattaisi.
Ei ole mitään diagnoosia löytynyt. Touretteenkin olisi vaadittu joku pakko äänne. Tytön pakko-oireet on siis vain motorisia pakkoliikkeitä. Kiusallisin pakkoliike on keskarin näyttäminen, siitä kärsii kuulema eniten. Ap
Omaani kiusattiin yläaste. "Pakotin" (kannustin, palkitsin) menemään kouluun. Nyt on yläasteesta 3 vuotta ja vasta nyt lapseni alkaa olla taas oma iloinen itsensä. Olis pitäny viheltää peli poikki aiemmin. Toipuminen kokonaan vie varmaan tupla-ajan kiusaamiseen verrattuna. Oppivelvollisuus on olemassa, ei koulupakkoa. Mielenterveys on tärkeempää kun koulunkäyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä pakota kouluun.
Ei ole mitään diagnoosia löytynyt. Touretteenkin olisi vaadittu joku pakko äänne. Tytön pakko-oireet on siis vain motorisia pakkoliikkeitä. Kiusallisin pakkoliike on keskarin näyttäminen, siitä kärsii kuulema eniten. Ap
Äännähdykset voivat olla luonteeltaan hyvinkin erilaisia – tahdottomia sanoja, naksahduksia, maiskutuksia, haukahduksia, niiskutuksia, pärskytyksiä, yskähdyksiä. Eikö mitään näistä ole?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tytön pitäisi julkisesti kertoa oireistaan ja tuntemuksistaan. Baikka etänä. Jos ei auta, ei auta muu kuin paikkakunnan vaihto
Joo tästä itseasiassa ollaankin käyty luokassa puhumassa. Minä olin mukana ja kerroin, tyttö täydensi omilla ajatuksillaan. Muut lapset sai esittää kysymyksiä ja me niihin vastailtiin. Tuo oli psykologin idea ja opettajan kanssa se järjestettiin. Siitä oli hetkellinen apu, mutta vain hetkellinen. Ap
Yksityisopetus. En näe tässä tilanteessa muuta vaihtoehtoa, tyttäresi kidutetaan etenkin yläasteella entistä pahempaan kuntoon. Olin itse koulukiusattuna vastaavassa tilanteessa, tosin ilman vastaavia terveydellisiä ongelmia, ja oma tilanikin oli ihan riittävän kurja - en ole toipunut tähänkään päivään mennessä (nyt yli 30...). Älä ainakaan pakota tyttöäsi kouluun, uskomatonta että puhut tilanteessa lapsen motivoimisesta takaisin kidutettavaksi ja sit välillä voit niinku käydä koulupsykologilla puhumassa. Itselleni tehtiin samoin, ja sanon vain että yksikään aikuinen ei tuohon suostuisi. :)
Hyvä. Pakkoliikkeinen häiritsee muiden opiskelua.
Vierailija kirjoitti:
Omaani kiusattiin yläaste. "Pakotin" (kannustin, palkitsin) menemään kouluun. Nyt on yläasteesta 3 vuotta ja vasta nyt lapseni alkaa olla taas oma iloinen itsensä. Olis pitäny viheltää peli poikki aiemmin. Toipuminen kokonaan vie varmaan tupla-ajan kiusaamiseen verrattuna. Oppivelvollisuus on olemassa, ei koulupakkoa. Mielenterveys on tärkeempää kun koulunkäyminen.
Olipas järkevä kommentti. Olen miettinyt tosissani tuota kotikouluakin, tyttökin olisi siitä kiinnostunut. Nyt kun perustelit tuon asian noin hyvin, otan tämän asian kunnolla esille. Kiitos! Ap
Lapsen motivoiminen palaamaan kidutettavaksi on järjetöntä. Pelasta mitä pelastettavissa on ja ota lapsi kotikouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä pakota kouluun.
Äännähdykset voivat olla luonteeltaan hyvinkin erilaisia – tahdottomia sanoja, naksahduksia, maiskutuksia, haukahduksia, niiskutuksia, pärskytyksiä, yskähdyksiä. Eikö mitään näistä ole?
Ei valitettavasti mitään. Tosi yksittäisiä napsahduksia pääsee, mutta ne eivät ole "jatkuvia" että ne laskettaisiin pakkoäännähdyksiksi. Ap
Minun tyttöäni ei tuolla tavoin kiusattaisi. Tämä v-naama tulisi kouluun tytön kanssa, ja pistää pikku paskat ojennukseen, opea myöten.
Tuon ikäiselle masennuslääkkeitä, herranjumala.. Myrkkyjä syötetään jotta aivot turtuu vaikka pahan olon lähde muut ilkeät oppilaat ja saamaton opettaja. Nyt äiti ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaa opettaa tyttärelle kuinka parempi itsetunto rakennetaan! Älä jätä heittelle ja voivottele, vaan puutu aktiivisesti ongelmaan!
miksi haluat motivoida lapsesi menemään paikkaan, jossa häneen kohdistetaan väkivaltaa? Oletko ihan tosissasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä pakota kouluun.
Pakkoliikkeenä keskarin näyttäminen :-)
Jos tuo on totta, niin voihan vitalis.
No hyvä toisaalta että näyttä vain keskaria, sillä olen kuullut joidenkin pakkoliiketapausten menneen jopa niin pitkälle että kuvavat pakonomaisesti omaa pers ettään ja laittavat kuvia julkiseen jakoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä pakota kouluun.
Pakkoliikkeenä keskarin näyttäminen :-)
Jos tuo on totta, niin voihan vitalis.
No hyvä toisaalta että näyttä vain keskaria, sillä olen kuullut joidenkin pakkoliiketapausten menneen jopa niin pitkälle että kuvavat pakonomaisesti omaa pers ettään ja laittavat kuvia julkiseen jakoon.
Keksin samantien ratkaisun keskarin näyttämiseen.
Talveksi tumput käteen ja keskarin näyttäminen muuttuu ystävälliseksi tervehdykseksi.
Hei hei.
Tai sidotte keskarin kiinni etusormeen, nimettömään, niin siitä muodostuu vähemmän loukkaava kahden sormen osoitus.
Otan osaa. Kannattaa vaihtaa koulua. Mua kiusattiin 9 vuotta eikä sitä saatu koskaan loppumaan.