Mitä lapsen yksinäisyydelle voisi tehdä? Epäilen että ei ole koulussa kavereita.
Koska opettajan kanssa oltiin keskustelussa ja kysyi lapseltani että onko sinulla kavereita kun oli ilmeisesti laittanu merkille asian. Olen sanonut että kavereita saa tulla käymään ja hän voi käydä kylässä myös. Koulun jälkeen ei ole sellaista kaveria nyt ollut jonka kanssa olisi tekemisissä.
Kommentit (24)
Jos lapsi ei puhu kavereistaan nimillä kotona niitä ei todennäköisesti ole. Kaverien saaminen on kyllä tärkeää. Kannattaa aloittaa harrastus esim. Partio ja jokin urheilulaji, jota tehdään ryhmässä. Niissä kaveritaidot kehittyy. Kesäleiri on myös hyvä tapa ko. Taitojen kehittämiseen. On myös liikunnallisia leirejä, joihin vanhemmat voi tulla mukaan. Tietämättä nyt minkä ikäisestä koululaisesta on kyse.
Lapsilla kaveritaidot kehittyy myös esim. serkkujen ja vaikkapa äidin ystävien lasten seurassa. Myös naapurustosta voi löytyä leikkikaveri eli voi mennä esim. soittaa jonkun lähellä asuvan lapsen kodin ovikelloa ja pyytää leikkimään ulos. Meillä on naapurustossa trampoliini tuonut kavereita pihaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi ei puhu kavereistaan nimillä kotona niitä ei todennäköisesti ole. Kaverien saaminen on kyllä tärkeää. Kannattaa aloittaa harrastus esim. Partio ja jokin urheilulaji, jota tehdään ryhmässä. Niissä kaveritaidot kehittyy. Kesäleiri on myös hyvä tapa ko. Taitojen kehittämiseen. On myös liikunnallisia leirejä, joihin vanhemmat voi tulla mukaan. Tietämättä nyt minkä ikäisestä koululaisesta on kyse.
Lapsilla kaveritaidot kehittyy myös esim. serkkujen ja vaikkapa äidin ystävien lasten seurassa. Myös naapurustosta voi löytyä leikkikaveri eli voi mennä esim. soittaa jonkun lähellä asuvan lapsen kodin ovikelloa ja pyytää leikkimään ulos. Meillä on naapurustossa trampoliini tuonut kavereita pihaan.
En tiedä paljonko viisi viettämääni vuotta partiossa kehittivät kaveritaitojani, mutta kavereita sieltä en saanut, ystävistä puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien velvollisuus on opettaa riittävät kaveritaidot, että ystävystyminen ja kavereiden hankkiminen onnistuu.
Oletteko hoitaneet homman?
Ja sä olet sitä mieltä, että tämä on jokaisen lapsen kohdalla yhtä helppoa ja yksinkertaista? Vanhempien velvollisuus on myös opettaa ja osoittaa empatiaa...
Mitä väliä onko helppoa tai yksinkertaista? Vanhemman se kuuluu tehdä silti. Ei siinä auta selitellä että on niin hirveän vaikeaa.
Minun vanhempieni panos asiaan oli laittaa minut huoneeseeni arestiin kun en halunnut mennä naapurin tytön synttäreille. Eipä tullut heillä edes mieleen kysyä, miksi.
Itse ajattelen että kirjoittaja tarkoitti ettei se ole lapselle yksinkertaista ja helppoa, ei puhunut vanhemmista. Oma 12v lapseni on aina ollut muille mukava, reilu ja seurallinen kaveri mutta hyviä ystäviä ei ole silti saanut. On pienestä asti järjestetty leikkiseuraa ja on ollut harrastuksia. Nykyään on paljon kiusaavia ja ilkeitä lapsia, selkeästi on niin että kivat ja leppoisat lapset jäävät syrjään kun ikävät ja julmasti toimivat lapset varmistavat ettei kukaan ole kilttien kanssa. Rumasti toimiva lapsi kyllä tunnistaa että mukava olisi suosittu kaveri eikä salli sitä. Koulua on juuri vaihdettu kun aiemmassa ei asiat muuttuneet, toivon että alkaa mennä paremmin.
Meitä on sellaisia, jotka ei saa koskaan ystäviä. Minä olen viisikymppinen eikä minulla ole koskaan ollut ystäviä. Ei edes lapsuudessa. Ap, kyllä tähänkin tottuu.