Taas kysellään päiväkodista, aiotaanko olla jouluna lomalla ja kuinka aikaisin tarvitsemme hoitoa
Jouluviikolla ja väliviikolla.
Miten vaikeaa se on vaan tajuta että emme vielä tiedä!?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö voi ilmoittaa, että ei tiedä vielä?
Mitäs jos kaikki ilmoittaisivat, etteivät vielä tiedä?
Kuinka silloin voidaan suunnitella joulun ajan miehitystä, ruokatilauksia ja muuta?
Pitäähän lasten vanhempien omienkin työnantajien tietää, minkä verran porukkaa on töissä joulunalus vkolla ja minkä verran lomalla?
On kyllä elämänhallinta pahasti vinossa, jos ei ole jo tiedossa miten joulun omassa perheessä menee lomien suhteen!
Meillä tulee vuorot 3 viikon jaksoissa ja vielä ei näy joulun vuorot. Ei mitään tekemistä elämän hallinnalla...
Myös påiväkodin työntekijät tekevät jaksotyötä ja saavat 3/6 viikon listat.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies oli töissä julkisella puolella ja saattoi pitää lomia ilmoittamalla siitä edellisenä päivänä. Minun oli pakko ilmoittaa päiväkotiin, että lapset on hoidossa. Mies sitten yhtäkkiä päättikin pitää lomaa ja lapset oli kotona silloin. Päiväkodissa oltiin nokka nurpallaan, koska kolmen lapsen poisjäänti tiesi, että siellä oli yksi hoitaja liikaa. Itse olin töissä ja jos olisin ilmoittanut, että lapset on kotona ja sitten mies ei olisikaan pitänyt lomaa niin minne olisin lapset tyrkännyt?
Voi, kolmen lapsen pois jääminen on aina tervetullutta, ei tarkoita todellakaan sitä että olisi tämän takia ollutkin ylimääräinen hoitaja paikalla. Kyllä niitä lapsia on aina, muutaman äkillinen poissaolo ei vaikuta hlökuntamäärään. Pisteet perheellesi siitä että isä ei halunnut pitää omaa lomaa vaan vietti sitä lastensa kanssa.
Miten tää koetaan näin kamalan hankalaksi?
Meillä päiväkodissa joulunajan kyselyn yhteydessä ilmoitetaan selkeästi, että jos ei ole työvuorot vielä tiedossa niin varataan kaikki mahdolliset päivät hoitopäiviksi ja ilmoitetaan tarvittaessa myöhemmin mikäli tuleekin vapaapäiviä.
Itse vuorotyöläisenä raksin kaikki päivät ja heti kun saan listat niin ilmoitan lopullisen hoidon tarpeen.
Osa tietää vapaansa hyvissä ajoin, osa ei, mutta näillä kyselyillä päiväkoti saa ainakin jonkinasteiset suuntaviivat siitä paljonko lapsia enimmillään hoidossa tulee olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö voi ilmoittaa, että ei tiedä vielä?
Mitäs jos kaikki ilmoittaisivat, etteivät vielä tiedä?
Kuinka silloin voidaan suunnitella joulun ajan miehitystä, ruokatilauksia ja muuta?
Pitäähän lasten vanhempien omienkin työnantajien tietää, minkä verran porukkaa on töissä joulunalus vkolla ja minkä verran lomalla?
On kyllä elämänhallinta pahasti vinossa, jos ei ole jo tiedossa miten joulun omassa perheessä menee lomien suhteen!
Kyllä mun elämänhallintaa kovasti helpottais, jos tietäisin yli neljän viikon päähän työvuoroni. Mutta koska työlistoja ei tehdä kuin neljän viikon pätkissä niin kyllä.. elämänhallinta on pahasti vinossa. Ohis.
Tällainen ohis vielä tähän että kai sitä nyt suunnilleen osaa arvioida onko sellainen tavanomainen lista vai vaikka koko joulunaika vapaa? Harvemmin kai vuorotyöläiselle sattuu ilman erillistä toivetta olemaan koko joulun ja uudenvuoden aika vapaa?
Ei osaa. Kaikki haluaisivat olla jouluna vapaalla tietenkin, mutta jonkun on oltava töissä. Ne jotka olivat töissö viime jouluna, aika varmasti eivät ole tänä jouluna, mutta varma ei voi olla kukaan. Lapsiperheelliset eivät ole erityisasemassa. Ensiviikon torstaina selviää tämä asia ja sitten alkaa armoton kaupankäynti kun jouluksi töihin laitetut työntekijät yrittävät saada jonkun vaihtamaan vuoroa.
No sitten ilmoitat päiväkotiin että hoidon tarve on jouluna. Jos ei olekaan niin ilmoitat sen sitten kun se selviää.
Ei. Vaan ilmoitan ensi perjantaina ensi jakson työpäiväni. Mutta kun tässä on jo pari viikkoa saanut väännellä rautalangasta, että ilmoitan joulukuun alussa, niin taaspa meiltä kyseltiin viimeksi eilen.
Jos sulla ei asiaa kysyttäessä ole vielä tietoa vuoroista niin sitten sinä varaat hoidon vaikka joka päivälle. Vaikeutat vain muiden elämää tuolla asenteella että minä ilmoitan sitten kun tiedän, sun jääräpäisyyden takia siellä nyt odottaa sitten muutkin tietoa vapaistaan. Muutoksia siihen suuntaan että joku hoitoon ilmoitettu lapsi onkin poissa on helppo tehdä, toisinpäin ei. Eli vastatkaa kyselyihin määräajoissa ja ohjeen mukaan eli jos et ole varma hoidontarpeesta niin varaat hoidon.
Ja kun varaatte ihan vain "kaiken varalta" niin päiväkodin työntekijät eivät saa lomaa joulunaikaan ja aloittavat uuden kauden entistä väsyneempinä ja ovat sitten lomilla muulloin jolloin saatte lastenne kanssa nauttia niistä muuttuvista aikuisista sikäli mikäli sijaisia edes saa, käytännössä nyt nähty ettei läheskään aina Seuresta ketään saada=porskutetaan vajaamiehityksellä tyyliin 22 lasta/2 kasvattajaa.
Niin, niitä lomapäiviäkin on nääs pidettävä, ihan kvtessinkin mukaan, kaikkea ei voi hillota kesäkaudelle.
Toivottavasti ei tule kellekään, lapselle tai aikuiselle, koronakin lahjaksi, kun ajalla 23.12-5.1 hoito keskitetään eri alueilla usein muihin kuin siihen omaan päiväkotiin ja siinähän sitten kontaktoidutaan taas kymmenien/satojen uusien lasten, aikuisten ja perheiden kanssa.
Ja mulkeroille tiedoksi, että niissä kyselyissä on deadlinet koska päiväkodin johtajilla on myös deadlinet johon mennessä heillä tulee olla jokin arvio mm siitä kuinka paljon niitä rakkauden hedelmiä sinne päivystys päiväkotiin on menossa ja sitä myöten minkä verran aikuisia sinne tarvitaan.
Toisekseen työehtosopimus määrittelee esim.sen missä vaiheessa työntekijällä on lakisääteinen oikeus tietää loma-ajankohtansa!!
No kun mä en vielä tiedä haluanko käydä rauhassa Tuurissa ja Ideaparkissa tai ylipäänsä minä päivinä jaksan katsella noita ipanoita kotona. Onhan ne joka vkl pois päikkäristä joten en tajua mitä siellä naristaan.
Vierailija kirjoitti:
No kun mä en vielä tiedä haluanko käydä rauhassa Tuurissa ja Ideaparkissa tai ylipäänsä minä päivinä jaksan katsella noita ipanoita kotona. Onhan ne joka vkl pois päikkäristä joten en tajua mitä siellä naristaan.
Tämä ei naurata eikä edes hymyilytytä, johtunee siitä, että arjessa vastaavien asioiden kanssa painottava, viimevuosina aina vain enenevissä määrin. Samaan kastiin menee se kun lapselle annetaan särkylääke aamulla, että ei ole lämpöä/kuumetta eikä niin kipeän oloinen hoitoon tuodessa. Niin, se on se lapsi joka asiasta kertoo siinä päivän aikana, viattomin silmin ja äänellä toteaa asian.
Esimerkkejä lukuisia lisääkin, onhan sen 1v-2,5v esikoisenkin paikka 5pv/vkossa 7-9h/pvässä siellä pkssa "aktivoitumassa" jotta äiti saa olla kotona kaksin sen vauvan kanssa. Ja loma-aikoina myös, kuten meidän talossa nyt joulunaikaan näköjään.
Lapsellahan ei lomaoikeutta ole.
Meillä on tehty niin jos liikaa henkilökuntaa on varattu päivystykseen, sovitaan ketkä voikin ottaa lomapäiviä. Ei se ole niin joustamatonta. Menen päivystykseen ja jos lapset onkin vähentynyt, niin sitten sovitaan työkavereiden kanssa josko joku haluaa lomailla. Ja jaetaan niitä lomia sulassa sovussa, koskaan ei ole tullut tappelua.
Mulla myös 3 viikon listat eikä mitään tietoa vielä joulun ajasta. Edes sitä en tiedä pitääkö olla pyhät töissä vai ei, saati muista päivistä.. Toivon että listat tulevat heti ensi viikon alussa, jotta voin päiväkotiin ilmoittaa oikein hoidon tarpeen.
Mun mies oli töissä julkisella puolella ja saattoi pitää lomia ilmoittamalla siitä edellisenä päivänä. Minun oli pakko ilmoittaa päiväkotiin, että lapset on hoidossa. Mies sitten yhtäkkiä päättikin pitää lomaa ja lapset oli kotona silloin. Päiväkodissa oltiin nokka nurpallaan, koska kolmen lapsen poisjäänti tiesi, että siellä oli yksi hoitaja liikaa. Itse olin töissä ja jos olisin ilmoittanut, että lapset on kotona ja sitten mies ei olisikaan pitänyt lomaa niin minne olisin lapset tyrkännyt?