Taas kysellään päiväkodista, aiotaanko olla jouluna lomalla ja kuinka aikaisin tarvitsemme hoitoa
Jouluviikolla ja väliviikolla.
Miten vaikeaa se on vaan tajuta että emme vielä tiedä!?
Kommentit (92)
Se maksaa jos varaa turhaa hoito aikoja ja sit peruu..täys maksu menee vaikka lapsi sit kotona jos peruu.
Vierailija kirjoitti:
Se maksaa jos varaa turhaa hoito aikoja ja sit peruu..täys maksu menee vaikka lapsi sit kotona jos peruu.
Ei meillä ainakaan saa maksuvapita päiviä jos ei ole koko joululomaa poissa. Ja koko loma tarkoittaa siis sitä aikaa kun on koulujen joululoma. Sama juttu jos on sairaana, täytyy olla hieman pidempään poissa, että saa alennusta.
Ap:n tilanteessa sitä hoitoa tarvittiin, mutta ei vaan tiedetty vielä tarkkaa aikaa ja päiviä.
Meillä kysyttiin jo viikko sitten. Onneksi on työ missä lomat on pitkiä ja ajoittuvat samoihin aikoihin päivähoidon sulkujen kanssa, niin ei tarvitse viedä lapsia varahoitoon.
Täällä moni kertoilee kuinka on hoitaja tai päikyntäti ja niin vaikeaa tietää etukäteen omat työvuorot. Mutta entäs se lapsen isä? Onko kaikkien miehilläkin todella epäsäännöllinen vuorotyö josta saa tietää vapaat tyyliin viikkoa ennen joulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ainakaan saa maksuvapita päiviä jos ei ole koko joululomaa poissa. Ja koko loma tarkoittaa siis sitä aikaa kun on koulujen joululoma. Sama juttu jos on sairaana, täytyy olla hieman pidempään poissa, että saa alennusta.
Ap:n tilanteessa sitä hoitoa tarvittiin, mutta ei vaan tiedetty vielä tarkkaa aikaa ja päiviä.
Vantaalla ei saa mitään alennusta paitsi kokonaisista kalenterikuukausista. Joten yhtä hyvin voi varmuuden vuoksi paikan varata, jos on yhtään epävarma. Jos alennusta saisi, ottaisin 2 viikkoa lomaa lapsille ja hätätilassa järjestäisin hoidon jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työväenopistojen vuoksi kysyvät. Itse tein turnauksia ja meikäläistä, niin eipä niitä voinut etukäteen tietää. Onneksi ei ole enää päiväkoti-ikäisiä lapsia.
Hauska autocorrect. Veikkaan työvuorolistoja, tuurauksia ja ?
On se vaikeaa oikolukea oma viesti ennen kuin painaa lähetä -nappia...
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni kertoilee kuinka on hoitaja tai päikyntäti ja niin vaikeaa tietää etukäteen omat työvuorot. Mutta entäs se lapsen isä? Onko kaikkien miehilläkin todella epäsäännöllinen vuorotyö josta saa tietää vapaat tyyliin viikkoa ennen joulua.
No meillä minulla on vuorotyö ja miehen työssä joulun välipäivinä on kiireistä (it-alalla, moni asiakas haluaa isoja päivityksiä, kun oma henkilöstö lomilla). Mutta en muista tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ap:n itsekin olisi jo pitänyt anoa/ilmoittaa oma lomansa joulunaikaan esimiehelle ja työnantajalle?
Ainakin meillä julkisella on kaikki lomat pitänyt jo anoa vuoden loppuun saakka.
Vuorotyöläisten 3 viikon työvuorolistat tulee vasta joulukuun alussa, ainakin näin meillä kummallakin. Emme tätä aiemmin voi tietää, miten olemme joulun aikaan töissä.
Mistään muusta päivysajasta ei saa hyvitystä kuin vain kesäajalta, eli joulusta maksetaan oli lapsi hoidossa tai ei. Kamalaahan tuo on jos tuo lapsensa hoitoon loma-aikoina vaikka ei tarvitsis koska "minä maksan hoidosta", kertoo vanhemmuudesta todella paljon. Mutta tuolloin lapsen varmaan onkin parempi olla päikyssä kuin kotona.
Hoitoaikoja kysellään hyvissä ajoin myös täysin päiväkodista riippumattomista syistä. Useilla toimijoilla on niin että ruoka/siivoustilaukset on tehtävä poikkeusaikoina melkeimpä kuukautta aikaisemmin. Joten eipä ne tädit ja sedät kiusallaan niitä hoitoaikoja kysele.
Osa tietää hyvissä ajoin lomansa ja osa ei, tästä(kään) on turha syyttää päikyn henkilökuntaa. Ei uskoisi aiheuttavan raivoa tämmöinenkin asia. Yksinkertaisesti:varaa hoito varalta ja peru sitten mahdollisimman pian varatut päivät kun tiedät lomasi.Ellet sitten kuulu niihin jotka tuovat lapsensa hoitoon ja ovat itse lomalla...
Vierailija kirjoitti:
Mistään muusta päivysajasta ei saa hyvitystä kuin vain kesäajalta, eli joulusta maksetaan oli lapsi hoidossa tai ei. Kamalaahan tuo on jos tuo lapsensa hoitoon loma-aikoina vaikka ei tarvitsis koska "minä maksan hoidosta", kertoo vanhemmuudesta todella paljon. Mutta tuolloin lapsen varmaan onkin parempi olla päikyssä kuin kotona.
Hoitoaikoja kysellään hyvissä ajoin myös täysin päiväkodista riippumattomista syistä. Useilla toimijoilla on niin että ruoka/siivoustilaukset on tehtävä poikkeusaikoina melkeimpä kuukautta aikaisemmin. Joten eipä ne tädit ja sedät kiusallaan niitä hoitoaikoja kysele.
Osa tietää hyvissä ajoin lomansa ja osa ei, tästä(kään) on turha syyttää päikyn henkilökuntaa. Ei uskoisi aiheuttavan raivoa tämmöinenkin asia. Yksinkertaisesti:varaa hoito varalta ja peru sitten mahdollisimman pian varatut päivät kun tiedät lomasi.Ellet sitten kuulu niihin jotka tuovat lapsensa hoitoon ja ovat itse lomalla...
Raha on vahva motivaattori ja ohjaa käytöstä. Minulla on päivystysluonteinen työ, voi olla että joudun joulun aikaan jonkun keikan tekemään tai sitten en. Jos hoidosta saisi alennusta, ilmoittaisin että lapset ovat kotona ja jos keikkaa tulee, sumplaisimme miehen kanssa tai pyytäisin isovanhempia tai jomman kumman meidän sisaruksia hätiin.
Mutta koska alennusta ei saa, varaan paikan ja perun jos ei tarvitse (en siis vie hoitoon, jos ei ole työkeikka). En jaksa nähdä ylimääräistä vaivaa hoidon järjestämisessä, kun helpointa on viedä päiväkotiin, koska siitä ei hyödy mitenkään. Se on niin yksinkertaista ja on aivan turhaa huudella jostain "huonosta vanhemmuudesta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä vaiheessa syksyä pitää jo tietää onko töistä lomalla joulunalus ja joulun jälkeisellä viikolla.
Nyt tehdään työvuorolistoja seuraavalle kuulle, ja esimiesten pitää tietää paljonko porukkaa pitää olla töissä eri pisteissä ja miten työtekijöitä voi siirrella niihin pisteisiin, missä on enemmän lapsia joulunkin aikaan.
Ap vaikutaa itsekkäältä ja ymmärtämättömältä, ei päiväkodit noita huvikseen kysele.
Jos on itse töissä päiväkodissa, eikä vielä tiedä, onko joulun aikaan lomaa vai töitä, kun niitä työvuorolistoja vasta tehdään, ei voi oman lapsensa päiväkotiin mitään ilmoittaa.
Sellainen henkilö varmaankin osaa kertoa juuri noin, että vuorot selviävät myöhemmin. Kyllä senkin kuitenkin jo tietää, aikooko olla lomalla.
Ei kannata ajatella vaikeimman kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha on vahva motivaattori ja ohjaa käytöstä. Minulla on päivystysluonteinen työ, voi olla että joudun joulun aikaan jonkun keikan tekemään tai sitten en. Jos hoidosta saisi alennusta, ilmoittaisin että lapset ovat kotona ja jos keikkaa tulee, sumplaisimme miehen kanssa tai pyytäisin isovanhempia tai jomman kumman meidän sisaruksia hätiin.
Mutta koska alennusta ei saa, varaan paikan ja perun jos ei tarvitse (en siis vie hoitoon, jos ei ole työkeikka). En jaksa nähdä ylimääräistä vaivaa hoidon järjestämisessä, kun helpointa on viedä päiväkotiin, koska siitä ei hyödy mitenkään. Se on niin yksinkertaista ja on aivan turhaa huudella jostain "huonosta vanhemmuudesta".
Niinhän tuossa sanottiin että varaa hoito ja peru sitten kun tiedät työt.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä vaiheessa syksyä pitää jo tietää onko töistä lomalla joulunalus ja joulun jälkeisellä viikolla.
Nyt tehdään työvuorolistoja seuraavalle kuulle, ja esimiesten pitää tietää paljonko porukkaa pitää olla töissä eri pisteissä ja miten työtekijöitä voi siirrella niihin pisteisiin, missä on enemmän lapsia joulunkin aikaan.
Ap vaikutaa itsekkäältä ja ymmärtämättömältä, ei päiväkodit noita huvikseen kysele.
Meillä on tehty työvuorolistat joulukuun puoleen väliin, joten en vielä tiedä miten olen loppukuun töissä, niin vaikea ilmoittaa päiväkotiin.
Meillä oli aikoinaan hoitopäiviä 15 kuukaudessa. Varasin välipäivät hoitoa varmuuden vuoksi, kun en tiennyt vuorojani (mies oli ne töissä). Jos olinkin ne vapaalla, en vienyt hoitoon. Maksamaan ne päivät joutui kuitenkin
Vierailija kirjoitti:
Muuten puhut ihan asiaa, mutta pakkoko oli taas alkaa vänistä muiden vanhemmuudesta. Eiköhän kaikilla ole omat tilanteensa ja motiivinsa ja rahallisesti voi olla tiukkaakin. Puolen kuukauden alennus hoitomaksuihin voi monessa perheessä olla ihan iso juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten puhut ihan asiaa, mutta pakkoko oli taas alkaa vänistä muiden vanhemmuudesta. Eiköhän kaikilla ole omat tilanteensa ja motiivinsa ja rahallisesti voi olla tiukkaakin. Puolen kuukauden alennus hoitomaksuihin voi monessa perheessä olla ihan iso juttu.
Siis kun ei mitään alennusta tule oli lapsi hoidossa tai ei. Varmaankaan eivät tulisi hoitoon niidenkään lapset jotka muuten tuovat ja itse lomailevat. Kyllä minustakin se kertoo jotain vanhemmista jos lapsi hoidossa ja itse lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko nyt kunnolla tuon kirjoituksen johon vastasit. Näinhän hän kehotti tekemmän, varaa hoito ja peru. Ei siinä ole kyse huonosta vanhemmuudesta..siinä on että tuo lapsen hoitoon ja itse lomailee.
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta sama virsi: "miten meinaatte lomailla koulujen loma-aikana?"
Vastaan joka kerran: en ole opettaja, eikä miehenikään ole. Me olemme töissä ja lapsi täällä hoidossa. Todella typerä kysymys.
Työntekijöiden vikahan tämä ei ole että heidän pitää tämä typerä kysymys kysyä kaikilta perheiltä. Joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta samanlaisessa tilanteessa. Meitä on paljon, jotka teemme jaksotyötä. Työvuorolistat tehdään neljän viikon pätkissä. Tiedän nyt varmasti työvuorot joulukuun puoleen väliin. Ensi viikolla saan käsiini listan, joka on pätevä joulun yli. Jos se on itsekkyyttä, että noudatetaan sopimuksia, niin olkoon sitten niin.
Listan tekijän mulkkumaisuutta, että listat saa viimeisenä mahdollisena päivänä. Nämä ovat yleensä muutenkin niitä työpaikkoja, joissa jousto on sitä, että työntekijä joustaa, juuri niitä työpaikkoja, joiden takia ihmisillä on pahaolo töissä ja paikalliseen sopimiseen ei voida mennä.
Kannattaa päiväkodista kysyä kuinka toimitaan jos ei teidä niitä työaikoja. Eiköhän ne osaa neuvoa miten saa varmistettua hoitopäivän. Ihmeellistä jos ne ei siellä ymmärrä kuinka työmarkkinoilla toimitaan vuorotyössä työaikojen kanssa. Eihän on itse siellä samassa tilanteessa.