Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko koulu tosiaan heittää lapsen pihalle kolmannelta luokalta?

Vierailija
02.04.2014 |

Lapsi ei ole siis omassa lähikoulussa, mutta on saanut koulupaikan ko. kouluun 1. luokalle esiopetuksen jatkuvuuden perusteella. Nykyisessä lapsen koulussa on 1. ja 2. luokkia kaksi rinnakkaista (lapsia n. 40). Koulussa on myös yksi erikoisluokka, jonne voi hakea alkaen 3. luokalta. Erikoisluokalle hakee paljon lapsia myös muista kouluista toisella luokalla oltaessa. Koulussa on siis 3-6 luokalla yksi tavallinen luokka ja yksi erikoisluokka (2 rinnakkaista). 

 

Nyt on käynyt niin, että koulun nykyisistä kakkosista vain murto-osa (5-6 lasta) sai paikan erikoisluokalta. Mitä tapahtuu? Perustaako koulu kaksi tavallista luokkaa? Kouluhan ei voi tunkea tavalliselle luokalle 34-35 lasta. Ajetaanko nämä alunperin "alueen ulkopuoliset" joilla on koulussa kuitenkin koulupaikka OIKEASTI omaan lähikouluunsa 3-6-luokille vai saako sen koulupaikan sitovasti kuudeksi vuodeksi? Koulupaikan hyväksymiskirjeessä (tarkistin) ei mainita muuta kuin, että lapsi on hyväksytty ko. kouluun ekalle luokalle...

 

Huhut velloo vanhempien ja lasten keskuudessa ja koulu ei vastaa juuta eikä jaata (asia virallistamatta ilmeisesti). Lapsi pelkää kauheasti joutuvansa toiseen, vieraaseen kouluun (lähikouluun) koska asumme alueen ulkopuolella.

 

Tietäiskö kukaan?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ettei syksyn tilannetta oikeasti vielä tiedetä. Ehkä koulu miettii, ettei ekaluokkia tule syksyllä kuin yksi ja lapsesi ikäluokan luokkia vastaavasti kolme.

Vierailija
2/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetuksen järjestäminen riippuu rahoituksesta ja se ei varmaankaan ole vielä täysin selvillä. Jos rahaa (ja tiloja) on, perustavat varmaankin lisäluokan. Jos rahat eivät anna mahdollisuutta uuden luokan perustamiseen, tulee todennäköisesti jonkinlainen "jättiluokka" tai yhdysluokka, jossa oppilaat ovat valtaosan ajasta hajoitettuna pienempiin ryhmiin. Onnistuu hyvin, jos on luokanopettaja ja osan aikaa resurssiopettaja käytössä. Rehtori varmasti infoaa asiasta, kun pystyy.

 

Meillä yksi lapsi on opiskellut systeemissä, jossa oli kaksi isoa luokkaa, mutta ison osan ajasta opiskelivat kolmena ryhmänä. Ei ideaaliratkaisu, mutta silloin lupaa lisäluokan perustamiseen ei annettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä oikeasti ihmettelet??? Ei ne ketään pistä koulusta pois, luokkia tulee joko lisää tai sitten yhdistetään, tässä tämä lyhyesti.

Vierailija
4/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lähikoulu olisi ollut kauempana ja mihin lapseni meni oli lähempänä. Joten poika kävi ykkös ja kakkosluokan ja olisi pitänyt koulu vaihtaa niin puhuin psykologin kanssa ja poika sai jäädä siihen kouluun missä kävi ekat luokat. Oppilaita oli 34 .

Vierailija
5/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikään laki ei määrää mikä on lasten määrä milläkin luokkaasteella. tämä poistettiin jo aikoja sitten. Kutna voi itse päättää minkäkokoisia luokkia perustaa.

Vierailija
6/29 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, meidän koulussa kyllä koulupaikka on saatu kuudeksi vuodeksi, koska tavisluokalle ei edes haeta erikseen kolmannelle luokalle. Eli kyllä se koulu repii ne rahat jostakin, jos perustavat toisen tavisluokan tuon ison oppilasmäärän vuoksi (=> palkataan uusi ope). Relax vaan, ei sitä lasta potkita ulos!

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se paikka saadaan koko alakoulun ajaksi eli koulun on velvollisuus järjestää paikka kaikille niille lapsille jotka alunperin on oppilaaksi otettu kouluuun. 

Vierailija
8/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 09:37"]Lapsi ei ole siis omassa lähikoulussa, mutta on saanut koulupaikan ko. kouluun 1. luokalle esiopetuksen jatkuvuuden perusteella. Nykyisessä lapsen koulussa on 1. ja 2. luokkia kaksi rinnakkaista (lapsia n. 40). Koulussa on myös yksi erikoisluokka, jonne voi hakea alkaen 3. luokalta. Erikoisluokalle hakee paljon lapsia myös muista kouluista toisella luokalla oltaessa. Koulussa on siis 3-6 luokalla yksi tavallinen luokka ja yksi erikoisluokka (2 rinnakkaista). 

 

Nyt on käynyt niin, että koulun nykyisistä kakkosista vain murto-osa (5-6 lasta) sai paikan erikoisluokalta. Mitä tapahtuu? Perustaako koulu kaksi tavallista luokkaa? Kouluhan ei voi tunkea tavalliselle luokalle 34-35 lasta. Ajetaanko nämä alunperin "alueen ulkopuoliset" joilla on koulussa kuitenkin koulupaikka OIKEASTI omaan lähikouluunsa 3-6-luokille vai saako sen koulupaikan sitovasti kuudeksi vuodeksi? Koulupaikan hyväksymiskirjeessä (tarkistin) ei mainita muuta kuin, että lapsi on hyväksytty ko. kouluun ekalle luokalle...

 

Huhut velloo vanhempien ja lasten keskuudessa ja koulu ei vastaa juuta eikä jaata (asia virallistamatta ilmeisesti). Lapsi pelkää kauheasti joutuvansa toiseen, vieraaseen kouluun (lähikouluun) koska asumme alueen ulkopuolella.

 

Tietäiskö kukaan?

[/quote]

Miksei luokassa voi olla 35 oppilasta? Meilläkin oli 80-luvulla 3.-6.lk luokalla 31-36 oppilasta. Välillä joku muutti pois, välillä tuli lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mutta luokan oppilasmäärän suositushan on 1-2 lk 25 ja 3-6 max 32 oppilasta.

 


Luulen, että 35 oppilaan luokka olisi jo tilojen suhteen mahdoton meidän koulussa.

 

Ap:n kysymys oli, voidaanko lasta heittää ulos koulusta ja siihen kuvittelisin, että EI VOI. Kyllä se paikka löytyy, mutta luokka voi tosiaan olla iso...

Vierailija
10/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, meidän lapsen koulussa on ihan sama tilanne! Tai onko ehkä sama koulu kyseessä. Soitin rehtorille ja hän sanoi, että kun kerran on sen paikan saanut koulusta ei sitä voi menettää kesken eli oppilaspaikka on koko ala-asteen ajaksi myönnetty. Tuohan on aivan koulun ongelma. Joko perustavat uuden luokan tai sitten opetetaan mahti isoa luokkaa.

 

Huhuilta kannattaa katkaista siivet eli ota yhteyttä kouluun sinnikkäästi.

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun käsittääkseni paikka on aina vuodeksi kerrallaan eikä koulun tarvitse lasta pitää, jos paikkoja ei ole. 32 on maksimioppilasmäärä 3.-6.-luokilla, muta tilapäisesti siitä voi toki tinkiä, se ei ole ehdoton. 

Vierailija
12/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 10:00"]

Minun käsittääkseni paikka on aina vuodeksi kerrallaan eikä koulun tarvitse lasta pitää, jos paikkoja ei ole. 32 on maksimioppilasmäärä 3.-6.-luokilla, muta tilapäisesti siitä voi toki tinkiä, se ei ole ehdoton. 

[/quote]

 

Eihän se nyt noin voi olla! Eihän sitä paikkaa edes haeta joka vuosi uudelleen ja uudelleen. Kyllä ap:n lapsella on paikka koulussa koko ajaksi 1-6-luokille. Paikkamäärä elää joka vuosi ja alueelle muuttavat uudet lapsetkin on lähikouluun otettava eli koulu joustaa tottakai.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 10:00"]

Minun käsittääkseni paikka on aina vuodeksi kerrallaan eikä koulun tarvitse lasta pitää, jos paikkoja ei ole. 32 on maksimioppilasmäärä 3.-6.-luokilla, muta tilapäisesti siitä voi toki tinkiä, se ei ole ehdoton. 

[/quote]

 

Eihän se nyt noin voi olla! Eihän sitä paikkaa edes haeta joka vuosi uudelleen ja uudelleen. Kyllä ap:n lapsella on paikka koulussa koko ajaksi 1-6-luokille. Paikkamäärä elää joka vuosi ja alueelle muuttavat uudet lapsetkin on lähikouluun otettava eli koulu joustaa tottakai.

 

[/quote]

Ei muuten ole otettava lähikouluun. Voit asua vaikka koulun naapurissa, mutta lapsi voi joutua kauemmas kouluun, jos lähikoulu täynmä.

Vierailija
14/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään tuollaisissa tapauksissa sekaluokka, jossa osa on siinä erikoisaineopetuksessa ja osa tavallisessa. Useinhan ero on vain siinä, että erikoisainetta opetetaan kaksi tuntia enemmän kuin muilla. Toisaalta kun hakijoita on noin vähän, voi olla, että koko erikoisluokkaa ei järjestetä vaan pelkästään tavisluokkia. Erikoisluokkien tarjoamisen tarkoitus on houkutella kouluun oppilaita muistakin koulupiireistä niin, että saadaan oppilasmäärä täyteen ja paremmat valtionavustukset. Nykypäivänä, kun kouluja suljetaan ja remonttirahoja jaetaan, koulut joutuvat verissä päin taistelemaan oppilaista. Koulun puolesta se on sinänsä ihan se ja sama, järjestetäänkö erikoisluokkaa vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 10:00"]

Minun käsittääkseni paikka on aina vuodeksi kerrallaan eikä koulun tarvitse lasta pitää, jos paikkoja ei ole. 32 on maksimioppilasmäärä 3.-6.-luokilla, muta tilapäisesti siitä voi toki tinkiä, se ei ole ehdoton. 

[/quote]Paikka on koko alakoulun ajaksi. Voi hyvää päivää nyt taas. Tuo selviää yksinkertaisella soitolla rehtorille.

Vierailija
16/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Perusopetuslain 6 §:n nojalla kunta voi perustellusta opetuksen järjestämiseen liittyvästä syystä opetuskieltä muuttamatta vaihtaa opetuksen järjestämispaikkaa. Tällöin tulee huomioida saman pykälän muut kohdat, joissa todetaan mm. että opetus tulee kunnassa järjestää siten, että oppilaiden matkat ovat asutuksen, koulujen ja muiden opetuksen järjestämispaikkojen sijainti sekä liikenneyhteydet huomioon ottaen mahdollisimman turvallisia ja lyhyitä.

Ennen päätöksentekoa on oppilaan huoltaja velvollinen esittämään päättävälle viranhaltijalle mahdolliset sellaiset perusopetuslain 29 §:ään liittyvät seikat, jotka vaikuttavat asiaan kun harkitaan koulupaikan määräämistä muusta kuin lähikoulusta. Perusopetuslain 29 § määrää, että oppilaalla on oikeus turvallisen opiskeluympäristöön."

 
Mutta mikä on se perusteltu syy? Tilan puute?
 
Lapsen kannalta ajateltuna sanoisin kyllä, että koulupaikka ei voi olla vaakalaudalla vuosittain vaikka lapsi olisi alueen ulkopuolelta alunperin otettu.

Vierailija
17/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 10:15"]

Meillä tehdään tuollaisissa tapauksissa sekaluokka, jossa osa on siinä erikoisaineopetuksessa ja osa tavallisessa. Useinhan ero on vain siinä, että erikoisainetta opetetaan kaksi tuntia enemmän kuin muilla. Toisaalta kun hakijoita on noin vähän, voi olla, että koko erikoisluokkaa ei järjestetä vaan pelkästään tavisluokkia. Erikoisluokkien tarjoamisen tarkoitus on houkutella kouluun oppilaita muistakin koulupiireistä niin, että saadaan oppilasmäärä täyteen ja paremmat valtionavustukset. Nykypäivänä, kun kouluja suljetaan ja remonttirahoja jaetaan, koulut joutuvat verissä päin taistelemaan oppilaista. Koulun puolesta se on sinänsä ihan se ja sama, järjestetäänkö erikoisluokkaa vai ei.

[/quote]

 

Siis sinne erikoisluokalle on kyllä tulossa 25 lasta, joista 5-6 on nykyisiä kakkosia ja muut ovat toisista kouluista (samasta kaupungista). Eli erikoisluokka toteutuu. Nyt on kyse näistä taviksista eli lapsista jotka hakemisesta huolimatta eivät erikoisluokalle päässeet, koska heillä ei ole mitään etuoikeutta/pistebonuksia tuolle erikoisluokalle.

 

 

 

ao

 

Vierailija
18/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätöksessä lukee että otettu oppilaaksi 1. luokalle joten on otettu oppilaaksi ensimmäiselle luokalle. Siitä eteenpäin ei ole mitään päätöstä. 

 

Jos koulussa on painotusluokka jonne haetaan kouluunottolalueen ulkopuolelta ja jo valmiiksi 2 tavisluokkaa perustetaan sinne tarvittava määrä luokkia myös 3. luokalle. On ehdottomasti koulun etu että siellä on paljon oppilaita, silloin on myös opettajille opetuspaikkoja eikä ketään tarvitse siirtää toiseen kouluun.

 

Mitään takeita koulupolun jatkamisessa 3. luokalta ei kuitenkaan voida antaa, ei edes 2. luokalta. Sehän riippuu alueen oppilasmäärästä. Jokainen rehtori pyrkii pitämään omassa koulussaan maksimimäärän oppilaita, se on ihan varmaa. On erittäin vaikea ennustaa etukäteen kuinka tulee käymään. 3. luokkalainen on jo kuitenkin tarpeeksi rutinoitunut koululainen vaihtamaan lähikouluun jos näin käy.

 

Palaa asiaan parin vuoden kuluttua äläkä huolehdi.

Vierailija
19/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunta voi määritellä koulupolut ihan miten sitä huvittaa. Niiden ei ole pakko olla samassa koulussa 6 tai 9 vuodeksi. kaikissa isompien kaupunkien kouluissa ei edes ole kuin 2 tai 3 ekaa luokkaa. Perusteluksi riiittää suurin piirtein se, että tämä on kunnan virkamiehen mielestä järkevää. Ja jos kyseessä on erikoisluokka, ei TIETENKÄÄN kaikille taata sinne pääsyä.

Vierailija
20/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs muut vuosiluokat, jospa ne perustaakin 3-4 yhdysluokan?