Uskaltaisitteko tehdä vielä lapsen, jos olemassa olevalla lapsella on vamma/vika/geenivirhe
Uskaltaisitko vielä yrittää raskautta, jos lapsellasi olisi joku peritty geenivirhe/kromosomivirhe/tms.
Ja mahdollisuus seuraavalle 50/50.
Seurauksena mm. viiveinen kehitys.
Kommentit (31)
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos esikoisella kyseessä geenivirhe niin kyllä seuraavassa raskaudessa tarjotaan mahdollisuus selvittää onko sikiöllä sama geenivirhe.
Ei läheskään kaikki selviä lapsivesitutkimuksessa.
Sikiön kromosomianalyysi voidaan tehdä esimerkiksi äidin verinäytteestä.
Ei näitä tutkimuksia tietystikään jokaiselle raskaana olevalle tehdä. Mutta jos ensimmäisellä lapsella on todettu geenivirhe niin tutkivat kyllä (vanhempien niin halutessa) jo raskauden aikana onko sikiöllä sama geenivirhe.
Korjaan vielä itse itseäni. Tämä siis vain jos kyse kromosomipoikkeamasta. Geenivirheet ilmeisesti hankalampia/mahdottomia tutkia etukäteen.
Juu, meillä sellainen juuri, jota ei voi seuloa perinnöllisyyslääkärin mukaan.
Eikä tiedä, jos seuraavalla on tuo sama, että miten lievä tai vakava se voi olla. Merkitys on toistaiseksi epäselvä, kun lapsemme on niin pieni ja mies täysin oireeton ja normaalisti kehittynyt / edistynyt aikoinaan.
Mitään luovutushoitoja emme voi odotella - minulla ikää sen verran että samantien pitäisi aloittaa yritys.
Siemennesteen luovuttajlta ei muuten tätä geenivirhettä seulota, on sen verran harvinainen, joten voisi tulla huonolla tsägällä luovuttajalta myös. Heiltä otetaan vain kromosomitestit, ei molekyylikaryotyyppausta, esimerkiksi.
Ap
Minä en yrittäisi lasta miehen kanssa jonka jälkeläinen vammainen. Liian iso riski.
Vierailija kirjoitti:
Minä en yrittäisi lasta miehen kanssa jonka jälkeläinen vammainen. Liian iso riski.
Torajyvät säkissä :D
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole tässä tapauksessa vammaisuudesta, vaan geenissä olevasta poikkeamasta, jonka merkitys on epäselvä.
Ap
Oootko syönyyt niiiitä lapin tsernobil ydiin voimalan poltttamia lakkkoja sillloin aikanaan?
Vierailija kirjoitti:
Onko väärin haluta täysin terve lapsi? Toki tuollaiset mainitut virheet aiheuttavat lapselle erilaisia oireita, mutta myönnän että en uskaltaisi. En välttämättä kestäisi. Hyvin arvaamatonta ja arpapeliä, että millaisia ongelmia tulee. Jos kyseessä olisi pienikasvuisuus, kieliviive tai muu niin ehkä sitten, mutta jos eivät jää tuohon niin olisi kyllä hankalaa. Juuri tuo arvaamattomuus. Vähän eri tapaus, mutta ystäväni tuttu teki juuri abortin, koska selvisi että lapsi olisi ollut kehitysvammainen. Vaikea päätös (olivat lasta yrittäneet hyvin pitkään), mutta ymmärsivät, etteivät pystyisi kasvattamaan kehitysvammaista lasta. se ei sovi kaikille eiäk se tee heistä huonompia ihmisiä. Hankala sanoa kun en itse ole vastaavassa tilanteessa. Tuollaiset voi aiheuttaa niin erilaisia vaikeuksia lapselle, nämä geenivirheet siis. Itsekin välillä mietin onko sama ku perheessäni on pienikasvuisuutta (olemme aika lyhyitä) ja laajasti oppimisvaikeuksia tai viiveitä puheessa (minulla ainakin oli ja kävin puheterapiassa pitkään).
Eivät pystyisi kasvattamaan kehitysvammaista lasta? Hmm. Eikö lapsi itse ole tärkein. Tuskinpa kehitysvammaisia saaneetkaan on aluksi uskoneet siihen pystyvänsä.
Varsinkin pohjanmaalla ja rannikolla on noita torajyvä pussimiehiä.
Sikiön kromosomianalyysi voidaan tehdä esimerkiksi äidin verinäytteestä.
Ei näitä tutkimuksia tietystikään jokaiselle raskaana olevalle tehdä. Mutta jos ensimmäisellä lapsella on todettu geenivirhe niin tutkivat kyllä (vanhempien niin halutessa) jo raskauden aikana onko sikiöllä sama geenivirhe.