Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos vanhempasi testamenttaisivat koko omaisuutensa, vaatisitko lakiosan?

Vierailija
01.04.2014 |

siis testamenttaisivat kaiken yhdelle sisaruksistasi, tai vaikka jollekin ulkopuoliselle taholle, esim syöpäsäätiölle.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaatisi, ihan itse hommaan omaisuuteni ja mitään en suunnittele perinnön varaan. Parasta olisi se, että kun vanhemmat jäävät muutaman vuoden päästä eläkkeelle, niin ottaisivat ilon irti ja käyttäisivät omaisuutensa omaan hyvinvointiinsa :)

Vaikka talo ja kesämökki heillä onkin, niin eniten ei riipaisisi mikään taloudellinen menetys, vaan perinteinen muistojen menetys. Lakiosa olisi kuitenkin van rahaa, eikä siitä saa siivua muistoesineistä. Onneksi on valokuvia, joita tässä vanhempien eläessä pikkuhiljaa heidän luvallaan sosialisoin ;)

Vierailija
22/36 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lakiosaa voi testamentata. Olisin muuten aivan raivona vaikka yksin kaiken perinkin. Se olisi todella törkeä loukkaus minua kohtaan. Lapsilleni testamenttaamista voisin hyväksyä vaikken ymmärrä miksi minut haluttaisiin ohittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 15:39"]

Ei lakiosaa voi testamentata. Olisin muuten aivan raivona vaikka yksin kaiken perinkin. Se olisi todella törkeä loukkaus minua kohtaan. Lapsilleni testamenttaamista voisin hyväksyä vaikken ymmärrä miksi minut haluttaisiin ohittaa.

[/quote]

Tottakai voi, ei se lakiosa mikään automaatio ole, vaan se pitää vaatia.

Vierailija
24/36 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isältäni jää jotain perintöä niin luultavasti joudun vaatimaan lakiosan itselleni.

Nähtäväksi jää viitsinkö vaivautua.

Vierailija
25/36 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole miettinyt asiaa. Olen riidoissa vanhempieni kanssa, joten en ihmettele vaikka kaikki omaisuus olisi testamentattu veljelleni. Ehkä vaadin lakiosaa, ehkä en. En tarvi mitään, enkä edes halua niitä vanhoja kiinteistöjä. Mutta tietenkin jos saisi omaisuudesta 25% rahana tilille, niin helpottiaisihan se ainakin viikonlopun yli. Mietin sitten lisää kun tulee ajankohtaiseksi.

Vierailija
26/36 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Kyllä voi. Osuuttaan pitää vaatia ja lakiosansa saa kun vaatii, mutta ei se pyytämättä tule.

Vierailija
27/36 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, periaatteessa mun vanhin veljeni on jo vanhempien omaisuuden kupannut itselleen. Vähin erin. Ei siitä mitään jäljelle jää kun ovat tätä persaukista auttaneet. Persaukista jota ei kiinnosta työnteko ja joka pusaa vaimonsa kanssa lapsia kuin kanit. Oikeastaan aivan sama vaikka testamenttaisivat rippeetkin. Eipä tarvis perunkirjoitukseen mennä tuhlaamaan aikaansa.

Vierailija
28/36 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatisin. Sisarukseni ovat jo vanhempien eläessä saaneet paljon enemmän taloudellista avustusta kuin minä, joten omaisuudesta haluaisin osani. Vanhempani ovat varakkaita joten lakiosa on merkittävä. Sisarukseni eivät ole korkeasti koulutettuja, kaikilla ei ole lukion jälkeen mitään koulutusta. Elävät yli varojensa. Minä, perheen "ahkera" lapsi olen kyllä saanut hankittua itselleni korkean koulutuksen, hyvän ammatin, kodin jne. ja saan palkinnoksi vanhemmiltani - en niin mitään, en taloudellista tukea, en kehuja. Opiskeluajan kävin töissä elättääkseni itseni. Vanhemmat keskittyivät alkoholistiveljeni pikavippien maksuun. Vanhempieni kommentit ovat aina "eihän Sannasta tarvitse huolehtia, Sanna kyllä pärjää". Minusta kohtelu ei ole ollut taloudellisessa mielessä reilua vanhempieni taholta. Sisaruksille maksetaan ulkomaanmatkatkin. Ja villi veikkaus on, kuka hoitaa vanhemmat heidän vanhetessaan. No Sannahan se!

Että koen kyllä, että se lakiosa minulle kuuluu.

Vierailija
29/36 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 15:17"]

Isäni on testamentannut omaisuutensa minulle ja veljelleni hän ei aio antaa mitään. Hakee parhaillaan ihan lain voimaa ja vetoaa lauseeseen koska lapsi elää "kunniatonta tai epäsiveellistä elämää". Veljeni on homo, töissä ja hoitaa asiansa mallikkaasti, mutta isälleni hän on kuollut.

Mikäli minusta riippuu, niin perintö menee tasan.

[/quote]

Ei muuten saa siihen lain voimaa, homous kun ei ole laissa kiellettyä. Eikä siten kunniatonta tai epäsiveellistä. 

Vierailija
30/36 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän perään en, selvittäköön joku muu sen sotkun, rahaa ei paljoa tulisi.

Äidin perään kyllä, summa on iso ja minä ahne paskiainen.

Vierailija
31/36 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
32/36 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin vaatinut kyllä, onneksi ei tarvinnut. Veljilleni hyvitin perinnönjaon jälkeen pimeästi sen taloudellisen avun, mitä olin opiskeluaikana saanut - elinkustannusindeksillä korjattuna. Tämä järjestely oli kaikille ok ja asioiden hoito sujui hyvässä hengessä.

Vierailija
33/36 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Hyvä kysymys. En vaatisi, jos kokisin testamentin olleen reilu. Eli esimerkiksi niin, että rahat menevät hyvään tarkoitukseen, vaikkapa syöpäpotilaille.

Mutta kyllä vaatisin, jos sillä epäreilusti suosittaisiin jotain sukulaista ja/tai minulle jäisi tunne, että ko. edunsaaja on saanut lahjoituksen valehtelemalla, kieroilemalla tai painostamalla.

Vanhemmiltani jää perintöä vajaat puolisen miljoonaa, meitä sisaruksia on kolme. Ei siten mikään kauhean iso raha, enemmänkin kyse on periaatteesta.

Vierailija
34/36 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kyllä voi testamentata. Mutta lakiosaa voi vaatia, se on puolet siitä, mihin ilman testamenttia olisi oikeutettu. Esim. jos lapsia on kolme, lakiosa on 1/6 perinnöstä. Lakiosan saa, jos ei ole testamentissa perustellun mukaisesti mm. elänyt jatkuvasti kunniotonta elämää ja loukannut testamentin tekijää.

Vierailija
35/36 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Aion luopua perinnöstä mutta harmikseni vain oma osuuteni taitaa siirtyä minun yli syntymättömälle lapselleni? Sitä harmittelen...

Vierailija
36/36 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pianostamme taistelisin kynsin ja hampain. Sisarukseni tosin luovuttaisivat sen mulle taistelutta, olen ainoa joka osaa soittaa ja ainoa jolle sillä on tunnearvoa enemmänkin.