Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan jaksaisit miehen haluttomutta?

Vierailija
01.04.2014 |

Entä miten yrittäisit parantaa tilannetta? Kyvyttömyys ei ole ongelma, vaan halujen puute.

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä nykytilanne harmittaa ja huolettaa erityisen paljon siksikin, etten koskaan ole ollut yhdynnässä kuin mieheni kanssa. Siksi siis tilanne erityisesti vaikuttaa muun harmin lisäksi myös itsetuntooni.

Ap

Vierailija
22/80 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 20:46"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 20:34"][quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 16:39"]

En olisi katsellut kuukauttakaan, onneksi ei ole tarvinnut! En voisi kuvitella ettei mieheni haluaisi minua enää, sehän olisi kamala tunne kun tietää ettei toista kiinnosta. Kuka sellaista haluaa, tuskin kukaan haluaa olla ei haluttava. Jostain löytyy jokaiselle joku joka haluaa ja kauan, kun oikea kumppani löytyy intohimo ei sammu, ei kahdessakymmenessä vuodessakaan kuten meillä. Ja voin sanoa että se on ihanaa! Harmi jos joku jää tuollaiseen kärvistelemään, yksi suurin syy eroista on seksin puute..jossain vaiheessa jompikumpi lähtee ja etsii hänet joka haluaa, niin se menee.

[/quote]

Sulle melkein toivoisi joko omien halujesi menetystä, niin että miehesi jättäisi tai sitä, että oikeasti rakastuisit mieheen, joka ei halua. Tulisi vähän oppia tuohon kapeakatseiseen yksiniitiseen päähäsi.

[/quote]

Oletpa ilkeä. Millainen ihminen toivoo toiselle pahaa? Tosi katkera?

[/quote]

Nuo olivat esimerkkejä elävästä elämästä vain. Tuskin ne sillä toteutuu, jos sanon, että melkein toivoisin toisen ne kokevan. Lievennetään sitten niin, että "ajattelepa omien halujen menetystä jos..." ja se mitä kirjoitin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 20:42"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 16:39"]

En olisi katsellut kuukauttakaan, onneksi ei ole tarvinnut! En voisi kuvitella ettei mieheni haluaisi minua enää, sehän olisi kamala tunne kun tietää ettei toista kiinnosta. Kuka sellaista haluaa, tuskin kukaan haluaa olla ei haluttava. Jostain löytyy jokaiselle joku joka haluaa ja kauan, kun oikea kumppani löytyy intohimo ei sammu, ei kahdessakymmenessä vuodessakaan kuten meillä. Ja voin sanoa että se on ihanaa! Harmi jos joku jää tuollaiseen kärvistelemään, yksi suurin syy eroista on seksin puute..jossain vaiheessa jompikumpi lähtee ja etsii hänet joka haluaa, niin se menee.

[/quote]

Eli haluat kannustaa ihmisiä eroamaan? 

Taitaa olla juuri sinunlaistesi syy, jos seksin puute on yksi suurin syy eroille (mitä se ei muuten edes ole. Ainakaan avioeroille.)

[/quote]

Miten niin ei ole? Mikä sinä olet sanomaan mikä on kenenkin suhteessa syy erota?

Vierailija
24/80 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskottomuus ei ole sama asia kuin seksin puute. Enkä minä sanonut, mikä on kenekin syy erota, se jota lainasin, piti ap:n tilannetta hyvänä syynä erolle. Mitä oikein sekoilet?

Vierailija
25/80 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa paha mieli tästä ketjusta! Mikään ei ole niin hirveää kuin se, ettei oma mies halua.

Vierailija
26/80 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä käsittämättömiltä nämä tarinat.

20 vuotta yhdessä ja 1-2krt viikossa nautitaan edelleen seksistä ja toisistamme

Mies39

Vierailija
27/80 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne täytyy xselvittää mikä syy haluttomuuteen. Mikäli toinen ei halua keskustella eikä selvittää' niin se on yksinkertaisesti lusikat jakoon.

Vierailija
28/80 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan keskusteltu moneen otteeseen... Ei vain ole ihan helppoa, kun toinen tuntuu olevan ihan tyytyväinen seksittömyyteemme :( En kyllä aio antaa asian olla sitten kun tosiaan olen synnytyksestä toipunut - mikäli tilanne ei sitten miehenkin aloitteesta yhtäkkiä muutu, eli jos vauva mahassa todella on nyt haluttomuuden syy. Mies ei kuitenkaan ollut hyvillään, kun sanoin kohta hankkivani välineitä puutteeseeni , vaan sanoi että sittenhän en tarvitsisi häntä mihinkään, siihen tapaan että jos sitäkin vielä joskus huvittaisi.

Ap

Vierailija
29/80 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksuaalisuus on kyllä yksi tärkeimpiä tekijöitä parisuhteen säilymisessä. Tässä lainausta väestöliiton sivuilta:

Halun puute heijastuu parisuhteen hyvinvointiin

Parisuhteissa elävien halujen epätasapaino on lisääntynyt. Suomalaisen FINSEX-tutkimuksen mukaan halun puute on lisääntynyt naisilla 2000-luvulla selvästi. Miehillä samaa muutosta ei ole näkyvissä. Parit joutuvatkin yhä useammin kohtaamaan haluttomuuden aiheuttamia ongelmia.

Seksuaalisuus on parisuhdetta motivoiva tekijä. Tunteet ovat avainasemassa parisuhteen muodostuessa, sillä ilman seksuaalista vetovoimaa ja halua harvoin solmitaan parisuhdetta. Jos halu myöhemmin katoaakin, parisuhteelta putoaa sen keskeinen perusta pois.

Uudessa tilanteessa pari joutuu puntaroimaan, mitä halun puute tarkoittaa. Riittääkö ystävyys ja yhteinen elämä parisuhteeksi? Tilannetta hankaloittaa se, että muutokset tapahtuvat yleensä vähitellen. Niitä ei välttämättä huomaa, ennen kuin tilanne on kehittynyt liian vaikeaksi.

Halujen epätasapainon vuoksi parit joutuvat neuvottelemaan, kuinka ratkaista tilanne, kun toinen haluaa enemmän kuin kumppani. Haluttomuus vaikuttaa parisuhteen hyvinvointiin ja esimerkiksi myös läheisyyteen. Parit, jotka harrastavat vähän seksiä, eivät nimittäin yleensä korvaa sitä muulla läheisyydellä ja hellyydellä. Niillä pareilla, jotka harrastavat paljon seksiä, on myös paljon läheisyyttä ja hellyyttä suhteessaan.

Ruuhkavuodet lisäävät haluttomuutta

Yleensä haluttomuusongelmat keskittyvät niin sanottuihin ruuhkavuosiin. Kun pari hoitaa lapsia ja parisuhdetta ja luo uraa, ei aika ja energia välttämättä enää riitä muuhun. Ei enää jaksa ja halua niin paljon. Tästä kertoo myös FINSEX-tutkimuksen tulos, jonka mukaan ruuhkavuosien yhdyntöjen määrät ovat tipahtaneet 2000-luvulla.

Halun puute on yleisempää naisilla, mutta se ei kuitenkaan ole pelkästään naisten ongelma. Noin kymmenessä prosentissa tapauksista nainen haluaa enemmän kuin mies. Miehillä halun puute näkyy enemmän vasta eläkeiässä. Naisten halun puute esiintyy tasaisemmin eri ikävaiheissa.

Yleensä kaikkien parien seksielämä sujuu suhteen alussa hyvin, sillä seksuaalinen vetovoima on suuri. Ensimmäinen käännekohta kohti haluttomuutta voi olla se, kun toinen sanoo ensimmäisen kerran, ettei nyt halua tai jaksa. Sen jälkeen seksistä joudutaan neuvottelemaan, eikä se ole enää niin automaattista kuin alkuhuumassa.

Toinen käännekohta on se, kun toinen ajattelee, ettei enää kannata edes kysyä tai yrittää. Yleensä tämä tilanne syntyy, kun hän on kokenut liian monta torjuntaa ja pettymystä. Tässä vaiheessa kellojen pitäisi soida molemmilla osapuolilla, sillä parisuhde on ajautunut kriisiin.

Tilanne aiheuttaa myös syyllisyyttä ja pelkoa

Yleensä haluttomuus on helpompi tilanne sille, joka haluaa vähemmän. Hän saa sen, mitä haluaa, kun seksi vähenee. Tilanne voi kuitenkin aiheuttaa syyllisyyttä. Usein tiedetään, että kumppani haluaisi enemmän. Se voi synnyttää pelkoja siitä, onko oma haluttomuus uhka suhteelle. Etsiikö kumppani toisen, joka haluaa enemmän?

Vähemmän haluavalla on myös enemmän valtaa parisuhteessa. Hän periaatteessa päättää, milloin seksiä on, kun toinen taas joutuu tekemään myönnytyksiä. Yhdysvaltalaistutkimukset kertovat, että haluttomuuden myötä seksistä voi tulla parisuhteessa kauppatavaraa. Sitä voidaan käyttää esimerkiksi vastapalvelukseksi kotitöiden tekemiselle.

Haluttomuus on vaikea asia, ja siitä yli pääseminen vaatii yksilöllisiä keinoja. Ei siis olemassa yleispäteviä neuvoja, jotka toimisivat kaikkien kohdalla. On kuitenkin tärkeää muistaa, että parisuhde on hyvä silloin, kun molemmat kokevat saavansa suhteelta jotain.

Parisuhteen oikeudenmukaisuutta on se, että molemmat saavat suhteelta yhtä paljon kuin sille antavat. Seksuaalisuudessa tämä tarkoittaa sitä, että molemmat ilmaisevat halua ja nautintoa toisilleen. Molemmilla on parisuhteessa oikeus kokea olevansa haluttu kumppani.

Osmo Kontula
Tutkimusprofessori
Väestöntutkimuslaitos, Väestöliitto

Toimittanut Anne Leinonen

Vierailija
30/80 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

13v olen tähän asti kestänyt, en tiedä paljonko on edessä. Ei ole edes suutelua, hyväilyä, halailua, ei mitään. Minä kärsin, mutta kun toinen ei halua vaan on elämäänsä tyytyväinen.

Vierailija
31/80 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoin jo suhteen alussa, että estyneisyys ja haluttomuus ovat ongelmiani, niin sain oikeanlaisen miehen: sellaisen joka ei lähtenyt karkuun. Seksuaalinen vetovoima ei minulla edes suhteen alussa ollut suuri :( Kuinka se olisi voinutkaan olla, kun yksikään mies ei kiinnostanut seksuaalisessa mielessä? Ärsyttää, kun aina jankutetaan sitä halua, halua, halua. Se on normaalia. Haluamattomuus on epänormaalia. Ei se kaikilla ole niin! On myös haluttomia ihmisiä. Mistä heille rakkautta?

Vierailija
32/80 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 22:08"]

Suomalaisen FINSEX-tutkimuksen mukaan halun puute on lisääntynyt naisilla 2000-luvulla selvästi. Miehillä samaa muutosta ei ole näkyvissä.

[/quote]

No tämähän oli kiva artikkeli, kun alkoi itkettää jo ekassa kappaleessa. Pönkitetään nyt vielä vähän sitä stereotypiaa, että nainen on aina se pihtaava osapuoli. Eihän miehet tuollaisiin tutkimuksiin haluttomuudestaan kerro.

Vierailija
33/80 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sille, joka linkkasi Kontulan tekstn . Pyrin nyt tarjoamaan mahdollisimman paljon muuta läheisyyttä jne., se kyllä miehelle sopii ja on alkanut itsekin siinä aloitteellisemmaksi. Mutta turha toivo, että se seksiin johtaisi. En silti aio luovuttaa, vaikka koville ottaa.

Ap

Vierailija
34/80 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon. En yhtään enempää. Mä haluan seksiä kahdesti päivässä joten viikko olisi jo pitkä aika.

Vierailija
35/80 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 15:23"]

Olen sietänyt miehen haluttomuutta/vähähaluisuutta nelisen vuotta. Sen lisäksi, että seksiä on vain kerran tai kaksi kuukaudessa mies ei ole muutenkaan kovin kiinnostunut seurastani. Ero tästä varmaan tulee, jos miehen asenne ei muutu yhtään. Ehkä seksin vähäisyys on silti pienempi ongelma kuin miehen ilkeä tapa puhua minulle, välinpitämättömyys, empatian puute, valehtelu, henkilökohtaiset salaisuudet. Minulle ei esimerkiksi kuulu missä hän on, kenen kanssa, mitä tekemässä, milloin tulee kotiin. Hänen kanssa ei voi keskustella, koska hän kieltäytyy puhumasta kokonaan. Kohtelee minua kuin ilmaa. Kun hän menee nukkumaan, hän sulkee kaikki valot välittämättä lainkaan siitä olenko minä ja lapsi vielä hereillä. Hän ei tervehdi minua välttämättä aamulla herättyään, tervehtii vain lasta ylikorostetun rakastavasti. Jotenkin hän nauttii sairaalla tavalla siitä, että korostaa rakkauttaan lapseemme ja välinpitämättömyyttään minua kohtaan. Ei ikinä tunne myötätuntoa, nauraa, pilkkaa, suuttuu, muistuttaa heikkouksistani, korostaa omaa erinomaisuuttaan... Seksin puute ei ole ainoa ongelma, mutta aika iso ongelma kuitenkin. Noita miehen henkisiä vikoja katsoessani mietin, että miksi edes olen nöyryyttänyt itseäni vonkaamalla, kun mies pilkkaa siitäkin ja nauraa harvojen seksikertojen jälkeen, miten hän teki miehen työn ja nyt minä olen iloinen kun olen saanut taas kyrpää jopa kaksi kertaa tässä kuussa... Erohakemus on jo postitettu. En jaksa tuota henkistä pahoinpitelyä. Joskus olen hakannut miestäni suunsoittamisen takia. Siitäkö se innostuu lisää, esittää niin uhria. Ikinä hän ei ole pyytänyt mitään anteeksi.

[/quote]

Vau Kerroit juuri sanasta sanaan minun entisestä elämästäni! Sitä kesti viisi vuotta. Nyt olen vuoden ollut yh ja sinkku ja eronnut ja yksin! Jes! Ekat puoli vuotta oli piinallista "teinköhän sittenkin väärin" jossittelua ja yksinäisyydenpelkoa ja pärjäämisen pelkoa, mutta nyt, wau, miten elämä on kivaa ja mä olen minä ja rupean tuntemaan tas itseni ja asennoitumaan itseeni terveellä tavalla.

Ei kannata olla hautaan saakka kärsivä kärsijä.

MUTTA kannattaa tehdä kaikensa niin että kun eron jälkeen noi epäilykset tulee, voi rehellisesti itselleen sanoa että mä yritin kaikkeni. Ei maha mitään.

Vierailija
36/80 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 22:13"]

Mä sanoin jo suhteen alussa, että estyneisyys ja haluttomuus ovat ongelmiani, niin sain oikeanlaisen miehen: sellaisen joka ei lähtenyt karkuun. Seksuaalinen vetovoima ei minulla edes suhteen alussa ollut suuri :( Kuinka se olisi voinutkaan olla, kun yksikään mies ei kiinnostanut seksuaalisessa mielessä? Ärsyttää, kun aina jankutetaan sitä halua, halua, halua. Se on normaalia. Haluamattomuus on epänormaalia. Ei se kaikilla ole niin! On myös haluttomia ihmisiä. Mistä heille rakkautta?

[/quote]

Mihin aseksuaalit tarttevat kumppania? Voihan sitä ystävä olla muutenkin.

Vierailija
37/80 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jatkan vielä, että ei kyse ole vain seksistä tietenkään, vaan torjutuksi tulemisesta ja läheisyydenkaipuusta ja pettymyksestä ja tunteiden kylmenemisestä jnejne. Ei mulla nyt ole yhtään sen enempää seksiä kuin suhteen aikana (nolla=nolla), mutta ainakaan seksittömyyteni ei ole toisesta riippuvaista, tuhoon tuomittuja yrityksiä eikä masennusta, ahdistusta, piinaa ja vittuunnusta.

Vierailija
38/80 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin kauaa en jaksaisi kärsimättä. Kuukausi ilman, niin kiipeilisin jo seinille ja olisin tosi loukkaantunut, ettei mies minua haluaisi. Läheisyys ja seksi on mulle merkki rakkaudesta. Jos mies ei halua minua, en usko, että se rakastaakaan. Kykenemättömyys on eri juttu, samaten se, jos kumpikin tyytyy vähäiseen tai olemattomaan seksiin ja hyväksyy suhteen sellaisenaan. Pihtaaminen - harrastaa sitä kumpi tahansa - on suhteelle tuhoisaa, koska toinen joutuu olemaan puutteessa koko ajan ja toinen käyttää pihtaamalla valtaa. Ei-toivotulle haluttomuudelle voi ja kannattaa tehdä jotakin eikä vain todeta, että hiljaista on.

Vierailija
39/80 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 22:26"][quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 22:13"]

[/quote]

Mihin aseksuaalit tarttevat kumppania? Voihan sitä ystävä olla muutenkin.

[/quote]

Kyllä aseksuaalikin voi olla parisuhteessa. Jos on sellaisessa seksiä haluavan kanssa, reiluinta olisi kuitenkin antaa toiselle lupa toteuttaa seksuaalisuuttaan suhteen ulkopuolella.

Vierailija
40/80 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule ilmi onko hellyyttä, kosketusta, toinen toisensa kunnioittamista ellei oo ja ei halua niin ERO.