lukion pitkä matikka saa itkemään
Oon saanut kahesta ekasta kurssista 7, ja nyt kolmas meni luultavasti niin penkin alle ku vaan voi.... Luen matikkaa hirveästi ja mulla (ja mun isällä) on siitä todella kovat odotukset. Osaan kotona aina edellisenä iltana ne asiat ihan ok, mut jotenki aina kokeessa onnistun mokaamaan kaiken. Mua raivostuttaa ja ahistaa ku en pärjää matikassa (en halua vaihtaa lyhyeen) ja mun koko seuraava kuukausi on yhtä vitutusta sen kokeen takia. Oon muutaman kerran jopa itkeny ton matikan seiskan takia ja nytki tekis mieli repiä hiukset päästä.
Miten opin kestämään pettymyksiä ja miten saan koottua itteni koetilanteisiin niin, etten hermostuksissani pilaa koko koetta??
Kommentit (28)
Tämä voitaisiin luokitella mielipidekysymykseksi, mutta minun mielestäni 7 on oikein hyvä numero. Itse pitkän matikan suorittaneena ja useita 4-5 tasoisia kokeita saaneena voin todeta, että ei sillä loppupeleissä ole ollut paljoa merkitystä opiskelupaikan ja työnhaun kannalta. Tällä hetkellä työskentelen psykiatrina, joten elämä ei todellakaan kaatunut heikohkoon luonnontieteiden osaamiseeni. Paljon tsemppiä matematiikan opintoihin, kyllä se siitä! Tärkeintä on, että olet yrittänyt parhaasi ja valmistautunut kokeisiin kunnolla. Ensi kerralla sitten paremmin. :)
En tiedä lohduttaako, mutta oma pitkän matematiikan keskiarvo oli 5.8 ja kirjoitin silti siitä M:n. Numeroarvosanoja ei kannata muutenkaan tuijottaa liikaa, koska kullakin opettajalla on linjansa arvostelussa. Ylioppilaskirjoituksissa matematiikkaa arvioidaan sitten vähän laajemmin ja yleisemmällä tasolla kuin kokeissa.
Pakko tulla kertomaan, että sain tuosta kolmoskurssista 9!!! siis YSIN!!! Oon ihan ihmeissäni miten se meni niin hyvin...... apua aaafgfdd nyt tuntuu mahtavalta :---D
- aloittaja
Onnea hyvästä kolmoskurssin arvosanasta! Yhdyn niihin, jotka ovat jo todenneet, että matematiikkaa ei pidä lukea, vaan laskea. Tee aina kaikki kotitehtävät ja mieluummin vähän enemmänkin, jos matematiikassa menestyminen on sinulle tärkeää. Yksityisopettajastakin voi olla apua, jos tuntuu siltä, että tunneilla ei ymmärrä opettajan selostuksia. Mutta kaikista tärkeintä on laskea itse niitä laskuja koko ajan, ei vasta muutama päivä ennen koetta.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 19:53"]
Onnea hyvästä kolmoskurssin arvosanasta! Yhdyn niihin, jotka ovat jo todenneet, että matematiikkaa ei pidä lukea, vaan laskea. Tee aina kaikki kotitehtävät ja mieluummin vähän enemmänkin, jos matematiikassa menestyminen on sinulle tärkeää. Yksityisopettajastakin voi olla apua, jos tuntuu siltä, että tunneilla ei ymmärrä opettajan selostuksia. Mutta kaikista tärkeintä on laskea itse niitä laskuja koko ajan, ei vasta muutama päivä ennen koetta.
[/quote]
Ysiluokalla laskin JOKAISEN kirja tehtävän, ja sain päättöarvosanaksi kympin. Täällä lukiossakin olen pyrkinyt laskemaan paljon tehtäviä, mutta välillä tuntuu että se ei vaan mene kaaliin.... :D Yksityisopettajaa en tarvitse koska lasken isäni kanssa. Iskä käyttää paljon aikaa mun kouluun ja opettaa mua melkein kaikissa aineissa, etenkin matikassa. Mun yks ongelma on myös se, että opitut asiat unohtuu todella helposti. En enään edes muista läheskään kaikkea matikan ykkös- tai kakkoskurssista ja ylioppilaskokeet huolestuttaa kun pitäis osata monen vuoden asiat.. Iskä aina sanoo, että mun pitää oppia ymmärtämään asioita eikä opetella niitä ulkoa, mutta se on niin vaikeaa. :--D
Ja kiitos!
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 19:58"]
Iskä aina sanoo, että mun pitää oppia ymmärtämään asioita eikä opetella niitä ulkoa, mutta se on niin vaikeaa. :--D
Ja kiitos!
[/quote]
Iskäsi on täysin oikeassa. Mutta usein matematiikan ymmärtäminen kehittyy kaikista parhaiten juuri sillä, että laskee itse laskuja.
26 (DI)
Ja ne asiat painuu paremmin mieleen siinä ajankuluessa. Itse sain ykköskurssista 6 ja se kurssi tuntui silloin ylitsepääsemätyömän vaikealta. Sitten myöhemmin kun olin käynyt lisää kursseja ja oppinut niillä paljon vaikeampia asioita, niin päätin mennä huvikseni uusimaan ykköskurssin kokeen, ja sainkin siitä 9.
Mielestäni myös lukion pitkä matikka on erilaista kuin yläasteen. Sen erilaisuuden tajuamiseen menee jonkin verran aikaa. Itse sain tosiaan ekoista kursseista 6,8,8 ja vasta neloskurssista eteenpäin 9.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 14:16"]
Oikeasti, seiska pitkästä matikasta on hyvä numero eikä tämä ole mitään vittuilua. Pitkä matikka on oikeesti tosi vaikea. Veljeni on aina ollut lahjakas matemaattisesti ja hänkin sai välillä jopa nelosia kokeista. Kuitenkin elämässään oikein hyvin pärjännyt, työskentelee tälläkin hetkellä pankinjohtajana.[/quote]
Mitä hyvää on pitkän matematiikan seiskassa? Se on juuri niitä arvosanoja, joilla voi olla joku vähäinen merkitys jonkun opiskelupaikan saamisessa, mutta ei mitään muuta iloa. Se kertoo, että ihminen ei ole matemaattisesti lahjakas tai kyvykäs. Jos on työssä, jossa matematiikkaa ei tarvita, esimerkiksi pankinjohtajana, sillä ei ole väliä. Käsittääkseni kauppakorkeaan pääsee lyhyelläkin matematiikalla.
Lukion pitkä matematiikka ei todellakaan ole vaikeaa, jos verrataan matematiikkaan yliopistossa, tai vaikka verrattaisiin insinööriluonnontieteissä tarvittavaan varsin simppeliin sovellettuun matematiikkaan. Useimmat, jotka hakeutuvat töihin, joissa matematiikkaa oikeasti tarvitaan, saavat lukiossa rivin kymppejä ilman mitään vaivannäköä (eli ovat opiskelleet ne asiat itsenäisesti jo aiemmin).