Lapsen puheet kertoo kodista
Eilen uimahallin saunassa poika avosteli saunassa olevien naisten vartaloita
toi tyyppi on liian lihava
tolla on liian pullea maha
äiti katso kuin lihava nainen
jne. ulkomuotoon liittyvää.
vaikka tätä pyydettiin hiljenemään, pölpöys vain jatkui. Tämä toi todela ilkeän olon, jos halusi rentoutua. Miksi yleensä poikia pitää raahata naisten saunaan? Menköön isänsä ,jos sellaisesta on tietoa, kanssa miesten saunaa. Lapsi hölisee sitä, mitä sille on opetettu kotona. Voisi pyytää että kerro mitä muuta teillä puhutaan kotona.
Hyvin käyttäyyvä lapsi onkiva, mutta tuollainen poika ikävä ja rasittava. Häpeä äiti!
Kommentit (63)
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 09:14"]
Jos kyseiset henkilöt olivat lihavia, kaikki meni ihan oikein. Yhtä hyvin lapsi olisi voinut sanoa, että katso äiti kuinka kauniit hiukset tuolla tädillä on, tai että äiti onpa tuo täti ruskea. Jos lihavuudessa ei ole mitään hävettävää, miksei sitä saa sanoa ääneen?
Minä en ole koskaan vaivaantunut enkä kieltänyt lapsia sanomasta itsestäänselvyyksiä ääneen, en ole vaan reagoinut mitenkään. Enkä edes muista, että omat lapseni olisivat ikinä kommentoineet kenenkään ulkonäköä julkisissa tiloissa.
[/quote]
Onpa täti ruskea... mutta kun siitä ihonväristäkään ei saa sanoa, ettei ole rasisti.
Joo... onhan se hankala opettaa lapsille ettei kaikkea mitä näkee ole kohteliasta sanoa ääneen, mutta toisaalta toiset odottaa että uusi tukka/vaate/laihtuminen (muttei se lihominen) huomioidaan. Eikä tätä vielä kaikki aikuisetkaan osaa. Ja ihan turha odottaa, että tuollainen alle kouluikäinen muistaa mistä kaikesta on sopivaa sanoa ääneen kun vastaan kävelee lihava, pikimusta, rastatukkainen, lävistyksiä täynnä oleva otus.
Ei aina kerro kodista. Kyllä ne lapsukaiset ammentaa vaikutteita muualtakin.
Terveisin äityli, joka ei koskaan käytä sanaa läski tai muita halventavia sanoja.
Kuopus oppi sanan päiväkodista ja ilokseni hoki sitä väärissä tilanteissa.
On minullakin esikoinen melkoinen möläyttelijä. Eihän silloin hyssytellä, vaan otetaan lapsi puhutteluun ja kysytään, ymmärsitkö mitä teit ja miltä se muista tuntuu, ja että tuollaista ei tehdä. Jokainen möläytystilanne on opetustilanne, missä rauhallisesti käydään läpi toisten ihmisten huomioiminen ja yleiset käyttäytymissäännöt. Koska mulla on ihan normaaliälyinen lapsi, hän yleensä tajuaa ja sitten vaihdetaan puheenaihetta. Jos ei ole tajunnut, olen poistunut lapsen kanssa tilanteesta. En käsitä miksi tuossa tilanteessa äiti vaan ei ole puhunut lapsen kanssa tai lähtenyt lapsen kanssa pois saunasta. Naurettavaa tuollainen hyssyttely. Siitä tulee mieleen että äiti on itse niin alistettu että luulee että toisia ihmisiä saa ääneen arvostella.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 03:52"]
Yksinhuoltajanaisten ja eronneiden ja jollei lapsen isää tiedetä on pakko t tuoda pojat naisten saunaan. olen kyllä ihmetellyt etteikö jo kouluikäinen selväisi itse miesten saunassa.
[/quote]
Kouluikäinenkin on vielä aika pieni, varsinkin vastustamaan aiuisen miehen seksuaalisia lähetelyjä. Joten ei kuuluu lapset yksin uimahalliin saunaan ja pesutiloihin. Uimataidon oppinen on kuitenkin tärkeää joten meidän aikuisten vaan on hyväksyttävä toisen sukupuolen lapsetkin sauna ja pesutiloissa.
Mitä tuohon kyseiseen äitiin tulee niin oli kieltänyt lastaan tai lähtenyt pois tilanteesta. Sinäkin olisit voinut huomauttaa lapselle miten rumaa hänen käytöksensä on.
Poikahan päästeli suustaan juuri samanlaisia kommentteja, joita saa lukea tällä palstalla. Tällähän sumeilematta nolataan kaikki av-mammojen mielestä läskit ihmiset. Poika on ollut hyvässä koulussa, kun on kuunnellut äitinsä ja jonkun tämän ystävättären arvosteluja. Ja vaikka poika olisi oppinut käyttäytymismallinsa itse ukko mustalaiselta, niin kaikesta huolimatta äiti on vastuussa lapsestaan ja tämän käytöksestä eli anteeksipyyntö nolossa tilanteessa olisi pelastanut edes jotain. Ei olisi ehkä juttu levinnyt tänne palstalle.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 10:40"]
Yksinhuoltajanaisten ja eronneiden ja jollei lapsen isää tiedetä on pakko t tuoda pojat naisten saunaan. olen kyllä ihmetellyt etteikö jo kouluikäinen selväisi itse miesten saunassa.
[/quote]
Kouluikäinenkin on vielä aika pieni, varsinkin vastustamaan aiuisen miehen seksuaalisia lähetelyjä. Joten ei kuuluu lapset yksin uimahalliin saunaan ja pesutiloihin. Uimataidon oppinen on kuitenkin tärkeää joten meidän aikuisten vaan on hyväksyttävä toisen sukupuolen lapsetkin sauna ja pesutiloissa.
Mitä tuohon kyseiseen äitiin tulee niin oli kieltänyt lastaan tai lähtenyt pois tilanteesta. Sinäkin olisit voinut huomauttaa lapselle miten rumaa hänen käytöksensä on.
[/quote]
Just meinasin samaa sanoa, että kyllä tuommoinen alle 10-vuotias on aika heikoilla yksin miesten puolella, jos joku pervo runkkari häntä lähestyy siellä.
Ei pieni poika naisia edes sillä silmällä kattele. Hyvä vaan, että tajuaa, että alastomia naisia on monenlaisia, ne bikinimainosten silikoni-beibit ovat harhaa todellisessa maailmassa.
Lapsi sanoo ääneen sen mitä aikuiset ajattelee hiljaa mielessään.
Ne ei näe siinä mitään väärää.aikuisen kuuluu opettaa se lapselle.
Aloin miettimään, niin mun 4v poika ei käytä sanoja "lihava" tai "läski". En käytä niitä itsekään.
Viimeeksi kun oltiin uimassa niin todella vatsakas mies oli uimassa niin poika kysyi minulta iloisesti "äiti, voisiko tuolla miehellä olla vauva mahassa kun hänen maha on niin pyöreä?"
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 13:53"]
[/quote]
[/quote]
Just meinasin samaa sanoa, että kyllä tuommoinen alle 10-vuotias on aika heikoilla yksin miesten puolella, jos joku pervo runkkari häntä lähestyy siellä.
Ei pieni poika naisia edes sillä silmällä kattele. Hyvä vaan, että tajuaa, että alastomia naisia on monenlaisia, ne bikinimainosten silikoni-beibit ovat harhaa todellisessa maailmassa.
[/quote]
Eikö teillä muilla yksinhuoltajaäideillä ole yhtä ainutta miespuolista ihmistä tuttavapiirissä poikaanne lukuunottamatta? Esim. ukki, eno, kummi, serkku tai äidin kaveri? Pelkkiä naisia kaikki lapsen läheiset?
Mä en todellakaan veisi enää kouluikäistä poikaani naisten puolelle. Mua ei nyt haittaa vaikka olisi ihan aikuisiakin miehiä siellä, mutta ala-asteelaisena tyttönä olisi ollut tosi kiusallista. Nykyään murrosiän ensimerkit tulevat joillekin tytöille jo tokaluokalla, kiva sitten jos joku luokkakaveripoika tulee saunassa vastaan. Jos tuntuu, ettei vielä pärjää yksin enkä saa ketään kaveriksi sinne miestenpuolelle, sitten jätetään väliin koko uimahallireissu. Muitakin harrastuksia on ja uimassa voi käydä vaikka kesällä rannalla ja mökillä.
Uskoisin, että miestenkin puolella löytyy ihmisiltä sen verran vastuuntuntoa, että jos lasta siellä ahdistellaan, joku menee väliin. Jos äiti taas pitää kaikkia miehiä pedofiilirunkkareina, ei kovin terveeltä kasvuympäristöltä kuulosta tuokaan pienelle pojalle...
Lapselle, jopa 4 v:lle kerrotaan kotona, että toisten ihmisen ulkonäköä ei saa kommentoida koska ko. ihmiselle voi tulla paha mieli. Kaikki eivät voi joillekin asioille mitään, eikä tilanne muutu miksikään, vaikka kaikki yhdessä huutaisi, että on ruma luomi, on iso pylly tai on lihava.
Luojan lykky, omat lapseni pitävät suunsa kiinni toisten ihmisen ulkomuodoista. Jos alkaa kysyä, sanon erittäin napakasti, että siitä puhutaan myöhemmin, ei nyt!
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 13:53"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eikö teillä muilla yksinhuoltajaäideillä ole yhtä ainutta miespuolista ihmistä tuttavapiirissä poikaanne lukuunottamatta? Esim. ukki, eno, kummi, serkku tai äidin kaveri? Pelkkiä naisia kaikki lapsen läheiset?
Mä en todellakaan veisi enää kouluikäistä poikaani naisten puolelle. Mua ei nyt haittaa vaikka olisi ihan aikuisiakin miehiä siellä, mutta ala-asteelaisena tyttönä olisi ollut tosi kiusallista. Nykyään murrosiän ensimerkit tulevat joillekin tytöille jo tokaluokalla, kiva sitten jos joku luokkakaveripoika tulee saunassa vastaan. Jos tuntuu, ettei vielä pärjää yksin enkä saa ketään kaveriksi sinne miestenpuolelle, sitten jätetään väliin koko uimahallireissu. Muitakin harrastuksia on ja uimassa voi käydä vaikka kesällä rannalla ja mökillä.
Uskoisin, että miestenkin puolella löytyy ihmisiltä sen verran vastuuntuntoa, että jos lasta siellä ahdistellaan, joku menee väliin. Jos äiti taas pitää kaikkia miehiä pedofiilirunkkareina, ei kovin terveeltä kasvuympäristöltä kuulosta tuokaan pienelle pojalle...
[/quote]
Niin siis minulla on 5-vuotias poika ja 8-vuotias tytär mukana uimahallissa naisten puolella. Syynä se, että mies on työmatkoilla, ja lapset haluavat uimakouluun ja uimaan. En siis ole yksinhuoltaja varsinaisesti. Toki on kiinni pojan luonteesta, miten pärjää yksin miesten puolella, mutta voin kuvitella että tuollaiset paikat ovat pedareitten suosiossa kun siellä pääsee tirkistelemään esteittä.
Lasten puheet eivät kyllä välttämättä lainkaan heijastele mitä kotona puhutaan. He omaksuvat kätevästi asioita kaikkialta ja kaikista viestimistä. Ulkonäköön liittyvät ihmettelyt ovat olleet aina lapsille tyypillisiä "miksi tuolla sedällä on noin iso nenä?", "Miksi tuolla tädillä on 3 leukaa?", "mitä nuo ovat, (romaneista kansallisasuissa)? Jne.
Mutta kiva jos nyt tuostakin sitten äitiä jo ehdittiin syyllistää. Lapset ihmettelevät ja tekevät sitä ääneen, kunnes oppivat hiljaa mielessään taivastelemaan. Sellaisia ne lapset ovat. Ja mikä siinä on, ettei läskivalasta saisi ihmetellä? Poikkeaahan se normista ja on ihmeellistä sinällään, että päästää itsensä siihen kuntoon.
Äiti olisi voinut sanoa, että ihmiset ovat erilaisia, eikä ole kohteliasta kommentoida ihmisten ulkonäköä ääneen heidän kuultensa. Näin itse olen toiminut, kun kolmevuotias ihmetteli juurikin uimahallin saunassa vanhaa mummoa. Ja oppi meni heti perille.
Tosin mietin, miten mediassa jatkuvasti pidetään suotavana kommentoida muiden ihmisten lauluääntä, ulkonäköä jne. että kuinka se vaikuttaa nykynuoriin ja lapsiin. Tuleeko heistä sukupolvi, joka pitää ihan OK:na sanoa päin naamaa "totuuksia".
Samaten ihmettelen nuorten jatkuvaa tarvetta ladata blogeihin ym. kuvia itsestään ja kehua itseään ja tekemisiään suoraan. Tuollainen on ainakin ennen koettu esimerkkinä törkeästä kehuskelusta ja vääränlaisesta itserakkaudesta. Ja näyttää siltä, että monella on vähän liian suuret luulot mitä omaan itseensä ja osaamiseensa realistisesti katsottuna tulee.
Muistan vielä, kun kävin n. 4-vuotiaana isän kanssa uimahallissa. Ihmettelin kovasti erilaisia pippeleitä ja kategorisoin niitä erilaisilla sanoilla, esim. nuorten poikien pippeleitä sanoin nakkipippeleiksi. Mahtoi siinä isää nolostuttaa. En tiennyt mitään puberteetista ja niiden karvattomien pikkupippeleiden omistajat vertautuivat mielessäni aikuisiin.
Kun lapsi puhuu ilkeästi sinulle tai sinusta, niin voit ihan hyvin sanoa hänelle takaisin. Esim. Työssäni olen paljon erilaisten lasten kanssa tekemisissä. Kerran yksi tosi äkäinen mukula sanoi minulle "tiedätkö yhtään kuinka ärsyttävä sä oot?!". Vastasin tietäväni ja kerroin voivani olla vieläkin ärsyttävämpi jos hän ei ala käyttäytyä nätimmin. Poika hiljeni siihen.
Miksi lapsen tunteita pitäisi varoa jos hän ei tee samoin? Enkä tietenkään tarkoita että jos lapsi sanoo sinua pulleaksi, niin sinä sanot häntä idiootiksi. Vaan siis puhut ja vastaat hänelle hänen omalla tasollaan.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 14:03"]
Lapsi sanoo ääneen sen mitä aikuiset ajattelee hiljaa mielessään.
Ne ei näe siinä mitään väärää.aikuisen kuuluu opettaa se lapselle.
[/quote]
No en minä aikuisena kyllä uimahallissa kiinitä huomiota toisten mahoihin. Tässä isässä on jo niin tottunut, että sitä on kaikenlaista.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 08:03"]
Lapsen äidin olisi pitänyt pyytää pojan loukkaamilta naisilt aanteeksi ja ojentaa poikaa pitämään suunsa kiinni.
[/quote]
Siis onko se loukkaus jos lapsi sanoo lihavaa lihavaksi? Tietysti äiti olisi voinut yleisesti pyytää anteeksi ja poistua, mutta olisiko se jotain muuttanut, esim. saanut lihavan uskomaan olevansa normaalipainoinen?
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 07:15"]
No tuota, lapset ovat viattomia ja rehellisiä.
[/quote]
Lapset vasta osaavat vääriä ja kieriä olla. Viattomuus on monesta kaukana.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 14:19"]
En siis ole yksinhuoltaja varsinaisesti. Toki on kiinni pojan luonteesta, miten pärjää yksin miesten puolella, mutta voin kuvitella että tuollaiset paikat ovat pedareitten suosiossa kun siellä pääsee tirkistelemään esteittä.
[/quote]
Meinaat, että siellä altaalla eivät sitten tirkistele?
No, oma poikani 3v kertoilee ihmisten vartaloista kaikenlaista uimahallissa: tädill on kuvia! (Tatuointeja), tollanen maha! (Jos on vaikka vanhempi rouva, ei ole nähnyt muualla vanhoja ihmisiä alasti), onko toi pullea! (Meillä on pullea kissa ja siitä oppinut pulleuden). Meillä ei arvostella kotona kenenkään ulkonäköä, ikinä. Lapsenkin huomauttelu on puhdasta ihmettelyä, mutta tietty siihen puutun.