Lapsen puheet kertoo kodista
Eilen uimahallin saunassa poika avosteli saunassa olevien naisten vartaloita
toi tyyppi on liian lihava
tolla on liian pullea maha
äiti katso kuin lihava nainen
jne. ulkomuotoon liittyvää.
vaikka tätä pyydettiin hiljenemään, pölpöys vain jatkui. Tämä toi todela ilkeän olon, jos halusi rentoutua. Miksi yleensä poikia pitää raahata naisten saunaan? Menköön isänsä ,jos sellaisesta on tietoa, kanssa miesten saunaa. Lapsi hölisee sitä, mitä sille on opetettu kotona. Voisi pyytää että kerro mitä muuta teillä puhutaan kotona.
Hyvin käyttäyyvä lapsi onkiva, mutta tuollainen poika ikävä ja rasittava. Häpeä äiti!
Kommentit (63)
No tuota, lapset ovat viattomia ja rehellisiä. Jos saunassa on lihava ja pullea nainen, niin kyllä sen lapsi huomaa siinä missä aikuinenkin. Vasta kasvaessa suodatin kehittyy ja opitaan, ettei tuota saa ääneen sanoa.
Joo ja luuletko ap, että lapsen koti on ainoa paikka mistä lapsi onkii asioita ja omaksuu?
Mun kiltti, ihana tyttöpieni ei kiroillut yhtään, mutta aloitti päiväkodissa missä on muutama lapsi, jotka kiroilee, haistattelee ja on pöyristyttävän huonotapaisia, jopa aikuisia kohtaan, Nyt myös oma tyttäreni on pariin kertaan toistanut noita typeriä juttuja kotona.Tarha opetti lapseni kiroilemaan.:(
Eivät kuulemma saa noita lapsia kuriin.
Palstamammat tulkitsisi heti jos tyttöni kiroilisi teidän kuullen, että se on semmoista kun kotona puhutaan rumia eikä osata opettaa tapoja jne.
Onneksi taitaa jäädä tyttöni kokeilu lyhyeksi kun on huomannut ettei asiasta saa mitään suurta huomiota, eikä sisaruksetkaan intoudu mukaan. :)
Kaverillani on tyttö, olivat olleet isänsä kanssa uimahallissa. 4-v oli kovaan ääneen sanonut isälleen, että kato miten iso pippeli tuolla miehellä on. Isä oli hyssytellyt, mutta 4-v oli vaan halunnut tehdä asiansa selväksi, korottanut ääntä ja sanonut että NO KATO NYT TUO MIES TUOSSA!
No, lapselle voi suoraan sanoa tilanteessa, että antaa olla vaan, asiaa ei tarvitse ääneen ihmetellä, että jokainen on mikä on.
Lapsen äidin olisi pitänyt pyytää pojan loukkaamilta naisilt aanteeksi ja ojentaa poikaa pitämään suunsa kiinni.
Miksi sen äidin tarvii hävetä? Mistä tiedät kuka sille lapselle on niitä opettanut? Ehkä äiti on yrittänytki saada tuollaisen käytöksen loppumaan Mistä sen tietää?
Jos kyseiset henkilöt olivat lihavia, kaikki meni ihan oikein. Yhtä hyvin lapsi olisi voinut sanoa, että katso äiti kuinka kauniit hiukset tuolla tädillä on, tai että äiti onpa tuo täti ruskea. Jos lihavuudessa ei ole mitään hävettävää, miksei sitä saa sanoa ääneen?
Minä en ole koskaan vaivaantunut enkä kieltänyt lapsia sanomasta itsestäänselvyyksiä ääneen, en ole vaan reagoinut mitenkään. Enkä edes muista, että omat lapseni olisivat ikinä kommentoineet kenenkään ulkonäköä julkisissa tiloissa.
Kyllä lapsen puheet voi ihan oikeastikin kertoa siitä, mitä kotona puhutaan. Mulla on yksi tuttu, joka on pahimman luokan juorukello, ja etenkin hänen nuorin lapsensa on todella kova arvostelemaan ihmisiä ja huomauttelemaan kaikesta. Tiedän, että tämä äiti puhuu lasten kuullen täysin estottomasti muista ihmisistä.
Jos on lihava, paree opetella kestämään totuus!
Lapsen maailmassa lihavuus ei ole huono ominaisuus jos sitä ei opeteta.
Lapseni sanoi uimahallissa naista pulleaksi, mutta siihen ei liity negatiivista arvostelua. En ole haukkunut ketään painon takia joten se oli toteamus.
Lapsihan toteaa omille vanhemmille myös asioita jotka saattaisivat olla aikuisten suusta haukkumista.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 21:49"]Lapsen maailmassa lihavuus ei ole huono ominaisuus jos sitä ei opeteta.
Lapseni sanoi uimahallissa naista pulleaksi, mutta siihen ei liity negatiivista arvostelua. En ole haukkunut ketään painon takia joten se oli toteamus.
Lapsihan toteaa omille vanhemmille myös asioita jotka saattaisivat olla aikuisten suusta haukkumista.
[/quote]
Selitin lapselle, että ei saa kommentoida toisten ulkonäköä koska joku voi loukkaantua. Olen myös todennut, että ihmiset ovat kaiken näköisiä. Mutta tuossa kommentissa ei ollut pilkkaa.
Omat vanhempani ovat valitettavasti kovia rasisteja, ja erityisesti isäni ryssitteli aina lapsuudessani venäläisiä. Kävin tarhassa, jossa oli eräs venäläinen tarhatäti. Kerran olin sanonut, että lähde ryssä takaisin Venäjälle, enkä ymmärtänyt mitä väärää siinä oli.
En tietenkään käytännössä tiennyt, mitä venäläiset olivat edes tehneet, ja häpeän suunnattomasti vanhempieni rasistisia näkemyksiä. Itse saan elantoni idänkaupasta, ja toivon, että tapaisin joskus vielä tämän tarhatädin jossakin, jotta voisin pyytää anteeksi.
Mun tyttö yks päivä uteli mun isän ikää. Kerroin että taitaapi olla yli 60..
"Aika nuori!" Vastas tyttö.
Näin ne totuudet tulee lapsen suusta.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 13:53"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 10:40"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 03:52"]
Yksinhuoltajanaisten ja eronneiden ja jollei lapsen isää tiedetä on pakko t tuoda pojat naisten saunaan. olen kyllä ihmetellyt etteikö jo kouluikäinen selväisi itse miesten saunassa.
[/quote]
Kouluikäinenkin on vielä aika pieni, varsinkin vastustamaan aiuisen miehen seksuaalisia lähetelyjä. Joten ei kuuluu lapset yksin uimahalliin saunaan ja pesutiloihin. Uimataidon oppinen on kuitenkin tärkeää joten meidän aikuisten vaan on hyväksyttävä toisen sukupuolen lapsetkin sauna ja pesutiloissa.
Mitä tuohon kyseiseen äitiin tulee niin oli kieltänyt lastaan tai lähtenyt pois tilanteesta. Sinäkin olisit voinut huomauttaa lapselle miten rumaa hänen käytöksensä on.
[/quote]
Just meinasin samaa sanoa, että kyllä tuommoinen alle 10-vuotias on aika heikoilla yksin miesten puolella, jos joku pervo runkkari häntä lähestyy siellä.
Ei pieni poika naisia edes sillä silmällä kattele. Hyvä vaan, että tajuaa, että alastomia naisia on monenlaisia, ne bikinimainosten silikoni-beibit ovat harhaa todellisessa maailmassa.
[/quote]
Eikö teillä muilla yksinhuoltajaäideillä ole yhtä ainutta miespuolista ihmistä tuttavapiirissä poikaanne lukuunottamatta? Esim. ukki, eno, kummi, serkku tai äidin kaveri? Pelkkiä naisia kaikki lapsen läheiset?
Mä en todellakaan veisi enää kouluikäistä poikaani naisten puolelle. Mua ei nyt haittaa vaikka olisi ihan aikuisiakin miehiä siellä, mutta ala-asteelaisena tyttönä olisi ollut tosi kiusallista. Nykyään murrosiän ensimerkit tulevat joillekin tytöille jo tokaluokalla, kiva sitten jos joku luokkakaveripoika tulee saunassa vastaan. Jos tuntuu, ettei vielä pärjää yksin enkä saa ketään kaveriksi sinne miestenpuolelle, sitten jätetään väliin koko uimahallireissu. Muitakin harrastuksia on ja uimassa voi käydä vaikka kesällä rannalla ja mökillä.
Uskoisin, että miestenkin puolella löytyy ihmisiltä sen verran vastuuntuntoa, että jos lasta siellä ahdistellaan, joku menee väliin. Jos äiti taas pitää kaikkia miehiä pedofiilirunkkareina, ei kovin terveeltä kasvuympäristöltä kuulosta tuokaan pienelle pojalle...
[/quote]
Niin siis minulla on 5-vuotias poika ja 8-vuotias tytär mukana uimahallissa naisten puolella. Syynä se, että mies on työmatkoilla, ja lapset haluavat uimakouluun ja uimaan. En siis ole yksinhuoltaja varsinaisesti. Toki on kiinni pojan luonteesta, miten pärjää yksin miesten puolella, mutta voin kuvitella että tuollaiset paikat ovat pedareitten suosiossa kun siellä pääsee tirkistelemään esteittä.
[/quote] alle 7 vuotiaat saa olla naisten puolella ja 7 v miesten puolelle. 7 v osaa jo avata kaapin oven, riisua, käydä suihkussa, saunassa, suihkussa, uikkarit päälle ja odottaa äitiä ja sitten veteen. Sitten valistaa että ei anna kenenkään koskea itseensä.
Kyllä mun omakin poika(4v) huusi pukuhuoneessa kovaan ääneen "Äiti tuo täti on vielä sinuakin isompi, sinä olet pieni". Minä olen raskaana ja reilun kokoinen. Selitän kaikille lapsille niin omille kuin esim. kouluissa ja päiväkodeissa sijaisuuksia tehden, että jokainen ihminen on erilainen eri muotoinen ja eri kokoinen..eikä sillä ole mitään väliä.
Jotkut lapset ovat luonteeltaan ilkeitä/katkeria(?)..niin en tiedä oppivatko he koskaan hyväksymään erilaisuutta.
Erilaisuuden voi hyväksyä mikäli saa itse hyväksyntää erilaisine piirteineen. Aivan kaikki ihmiset eivät saa kotonaan/koulussa tai päiväkodissa nauttia omana itsenään olosta.
Jaksamisia kaikille!
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 10:42"]Poikahan päästeli suustaan juuri samanlaisia kommentteja, joita saa lukea tällä palstalla. Tällähän sumeilematta nolataan kaikki av-mammojen mielestä läskit ihmiset. Poika on ollut hyvässä koulussa, kun on kuunnellut äitinsä ja jonkun tämän ystävättären arvosteluja. Ja vaikka poika olisi oppinut käyttäytymismallinsa itse ukko mustalaiselta, niin kaikesta huolimatta äiti on vastuussa lapsestaan ja tämän käytöksestä eli anteeksipyyntö nolossa tilanteessa olisi pelastanut edes jotain. Ei olisi ehkä juttu levinnyt tänne palstalle.
[/quote]Naulan kantaan. Ei meidän tyttö ole koskaan huomauttanut saunoissa tai muissa paikoissa ääneen ihmisten ulkonäöstä. Ehkä supattamalla kysynyt multa jotain. Kyse on aikuisen antamasta käytösmallista miten puhutellaan ja kohdellaan erinäköisiä ihmisiä. Aivan ylsinkertaisesti kasvatuksesta että jokaisella on ihmisarvo ja oikeus olla sen näköinen kuin on.
Kyllä ne kotoa ne jutut tulee. Omani ei vielä eskari-iässäkään ymmärtänyt, kun yhden tälläisen junttiperheen tyttö sanoi toista eskarikaveria läskiksi. Katsoi suu auki, kun ei ymmärtänyt, mistä on kyse. Myöhemmin sanoi, että "Se on Maijan oma asia". Yhtälailla hämmentyi toinen lapsen kaveri, jonka kotona ollaan tiukkoja ruokavaliosta, mutta vanhemmat varjelee lapsia kaikilta painopuheilta. Kumpikin näistä hämmentyneistä tytöistä on muuten fiksuja ja tietäviä. On se minusta outoa, jos 4-vuotias tietää jo nimetä ihmisiä läkseiksi. Jostainhan se on opittu. jos ei muuta, niin huonoilta kavereilta hoidossa. Fiksujen perheiden lapset ei tuollaisia puhu.
Enemmän lapset oppivat samanikäisten puheista kuin kotona, meille on tullut jo päiväkodista alkaen paljon sellaista, mitä eivät varmati kotona ole kuulleet. Äitinä olisin kyllä puuttunut lapsen puheisiin, toisten ulkonäköä ei kuulu arvostella, se on jokaisen oma asia.
AP jatkaa:
tämä poika käytti selvästi kieltä naisista, kieltä, joka ei ole pikku pojalle ominaista. Minulla on ollut monta lasta. Sai ikävän kuvan miten pojan isä on nimitellyt naisia ja kyllä se äitikin oli kiusaantunut kun ei saanut suurisuista lastaan hiljaiseksi.
Tuttavien perheessä arvostetaan materiaa, rahaa, hienoja taloja, autoja ja laihuutta. Lisäksi isä avoimesti haukkuu vähävaraisempia, rumia, lihavia, tyhmempiä, kömpelöitä jne.. lapsista tulee takuu varmasti kiusaajia :( voi parkoja!
Ap:lla ei taida olla kauheasti kokemuksia lapsista. Lapset puhuvat mm. jotta saavat huomiota.
http://www.iltalehti.fi/seksuaalisuusjasuhteet/2014032818165156_se.shtml