Mitä teidän lapset tekee, jos ei saa käyttää kännykkää?
Mulla kolme lasta 10, 13 ja 16 vuotiaat. Ne eivät keksi mitään tekemistä kotona ellei voi olla kännykällä, katsoa telkkaria tai pelata pleikkaa. Ulkoilevat kyllä, mutta sisällä eivät keksi mitään tekemistä ja se on kyllä surullista.
Antakaa vinkkejä, mitä ne voisivat kotona tehdä!!
Kommentit (17)
Mitä teit itse siinä iässä? Mieti, mieti
Opeta osallistumaan kotiaskareisiin.
Lukee kirjoja, piirtää, kokkaa/leipoo, neuloo, järjestelee meikkejään ja treenaa meikkiä, tanssii... Läppäriä, tablettia tai kännykkää ei ole koskaan tarvinnut rajoittaa, uutta juttua pelaa viikon putkeen ja sitten unohtui pelit kuukaudeksi. Koodasi ennemmin kuin pelasi, siis kehittävää toimintaa.
13v ja nyt tietysti ylläpitää kaverisuhteitakin kännykässä, mutta ei ole nenä kiinni siinä kokoaikaa.
Kokeilkaa lautapelejä. Nykyään on monenlaista peliä tarjolla.
Ruoanlaitto tai leipominen on myös monesta hauskaa.
Lukevat, pelaavat, leikkivät yksin tai kavereiden kanssa, urheilevat, ulkoilevat, askartelevat, soittavat musiikkia, leipovat. Tekemistä on vaikka kuinka. Ei meillä kukaan ole nokka luurissa koko aikaa.
No mitä sää isojen lapsien puolesta alat miettimään? Anna niitten rauhassa tylsistyä, se ruokkii luovuutta ja omatoimisuutta. Ota aikaa kauan menee että ne keksii jotain. Meidän 10v pojalta menee n. 1h ja yksi kiukkukohtaus.
Vinkuu, kun ei keksi tekemistä. Toisinaan raahautuu omaan huoneeseensa leikkimään jotain. Itse luin pienenä paljon, mutta meidän 9v. poitsua ei lukeminen, ainakaan vielä, juurikaan kiinnosta. No, vinkukoot, minä kyllä kestän kuunnella.
Lukevat kirjoja, pelaavat lautapelejä, leipovat ja rakentelevat legoilla.
Meillä lapsilla familylink ja kahden tunnin rajoitus. On tosi hyvä! Touhuavat nyt tosiaankin paljon enemmän,lukevat kirjoja ja ulkoilevat. Leipomista ym.. kavereitten kanssa tietysti ovat myös.
Kyllästyttiin meidän perheessä myös totaalisesti jatkuvaan ruudun tuijotteluun, joten tv ja pleikkari sai lähtöpassit ja kännyköihin kunnon rajat. Jää enemmän aikaa oikealle elämälle ja kaikki voi paremmin. Suosittelen todella lämpimästi 👍
Hyvä että oot herännyt tohon tilanteeseen. Teinien kanssa ehkä hankalaa jo puuttua mutta kyllä 10 vuotiaalla hyvä olla vielä kunnon rajat laitteisiin.
Kiukkuhan siitä tulee, mut se kyllä menee ohi. Laitteet on valtava ongelma tänäpäivänä niin lapsille ,kuin aikuisille.
Koneet ovat todellinen ongelma useimmilla. Family linkiä mäkin olen harkinnut. Ei tästä elämästä muuten tule mitään. Lapset tekevät kaiken kännykkä kädessä 😔
Lukee kirjoja, leikkii, pelaa lautapelejä, tappelee, leipoo, ulkoilee...
Joskus, kun valittavat, ettei ole mitään tekemistä, laitan heidät istumaan hiljaa sohvalle ja miettimään, mitä voisivat tehdä. Sohvalta saa lähteä, kun keksii tekemistä. Alle 10 minuuttia kuluu siihen, kun ensimmäinen lähtee tekemään jotain.
Soittavat kitaraa, bassoa tai rumpuja. Lukevat kirjoja, kokoavat erilaisia pieniä sähkölaitteita. Viimeksi isän opastuksella kolvasivat paristoista, johdoista ja muista komponenteista mm. alkeellisen liiketunnistimen huoneeseensa ja sillä leikkivät. Myös lautapelit on kovassa huudossa.
Mitä sitä itse mahtoi tuon ikäisenä tehdä? En kyllä edes muista. Luin paljon, mutta nykylapset eivät edes taida lukea enää.
Öhhh, mitä ihmeen kännykkää? Ei meidän kakaralla semmoista ole, nih.