4-vuotias kiukuttelee ja raivoaa päiväkotipäivän jälkeen eikä halua mennä sinne. Mitä tehdä?
Jos saa olla kotona niin kaikki on hyvin. Päiväkoti tekee lapsesta hirviön..
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi taivIas.
Ei päiväkodissa tukisteta lapsia.Onko käynyt mielessä, että lapsi on väsynyt hoidossa? Kuinka pitkiä hoitopäivät ovat? Nukkuuko päiväunet? Onko hoidossa joka päivä? Onko minkä ikäinen lapsi? Syökö hoidossa? Kuinka suuri ryhmä on?
Ihan tollaiset perusasiat kannattaa ehkä miettiä ensin, ja sitten tietenkin keskustella hoitajien kanssa.
Usein lapsilla menee hoidossa ihan ok, mutta kotona purkavat väsymyksen vanhempiin.Myöskin kannattaa miettiä, onko vaihtoehtoa lapsen hoidossa ololle tai miten sitä voisi keventää. Valitettavasti on myös paljon niitä vanhempia, jotka kuvittelevat, että päikky on jotenkin pakollinen juttu, vaikka vanhempi itse on kotona vaikka vauvan kanssa.
Päikyssä töissä minäkin.
Kuulostat pelottavalta ja ammattitaidottomalta hoitajalta. Vai millä perusteella sinusta on normaalia, että lapsi yhtäkkiä alkaa oireilemaan noin voimakkaasti. Nuo oireet eivät johdu normaalista väsymyksestä vaan jotain on tosiaan sattunut
T. Lastentarhanope ja kahden päiväkotilaisen äiti
Yhtäkkiä? Tässä ei taidettu aikajanasta puhua mitään... onko esim. Aloittanut hoidon, mennyt kivasti eka kuukausi ja sitten vaikka alkanut oireilu? Vai onko ollut hoidossa vuosia ja nyt alkanut oireilla?
Kannattaa ihan oikeasti keskustella sen hoitohenkilökunnan kanssa ja pitää silmät auki muillekin mahdollisuuksille, kuin että lasta joku pahoinpitelee päikyssä tms. niin kuin aika monessa kommentissa on viitattu.
Lastensuojeluilmoitus päiväkodista?
Vierailija kirjoitti:
Lapsi itse sanoo että pelottaa. Ei osaa kuitenkaan sanoa tarkemmin että mikä tai kuka. Ennen meni mielellään ja oli päivän jälkeen ihan hyvällä tuulella mutta nyt vain raivoaa. Alkoi myös itkemään kesken pikkukakkosen kun pelästyi jotakin, en ehtinyt nähdä että mitä. Haluaa tulla syliin ja olla koko ajan lähellä. Suuttuu kun teen ruokaa tai jotain muuta ettei voi pitää koko ajan sylissä. On pissannut päiväkodissa housuun ja yökastelu on alkanut. Mies on sanonut että kun hän vie lapsen hoitoon lapsi heittäytyy lötköksi parkkipaikalla eikä suostu kävelemään, mun kanssa lötkistely alkaa jo silloin kun aletaan pukemaan ulkkareita päälle. Isän perään on alkanut itkemään kun lähtee illalla lenkille ym. Ollaan todella väsyneitä. Päiväkodista kun olen kysynyt niin ei kuulema mitään ole tapahtunut. Lapsi ja lapsen käyhös kielii kyllä ihan muusta... Ap
"Alkoi myös itkemään kesken pikkukakkosen kun pelästyi jotakin, en ehtinyt nähdä että mitä. "
Selvitä mitä näki ja sälkähti.
Katso AREENASTA, jos se auttaisi selvitystyössä.
Tiedät kellonajan suurin piirtein kuinka kauan pikkukakkosen alusta itku alkoi tai kun menit itkutilanteeseen niin mitä TV silloin näkyi. Tästä kelaat areenasta ohjelman alkuunpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi itse sanoo että pelottaa. Ei osaa kuitenkaan sanoa tarkemmin että mikä tai kuka. Ennen meni mielellään ja oli päivän jälkeen ihan hyvällä tuulella mutta nyt vain raivoaa. Alkoi myös itkemään kesken pikkukakkosen kun pelästyi jotakin, en ehtinyt nähdä että mitä. Haluaa tulla syliin ja olla koko ajan lähellä. Suuttuu kun teen ruokaa tai jotain muuta ettei voi pitää koko ajan sylissä. On pissannut päiväkodissa housuun ja yökastelu on alkanut. Mies on sanonut että kun hän vie lapsen hoitoon lapsi heittäytyy lötköksi parkkipaikalla eikä suostu kävelemään, mun kanssa lötkistely alkaa jo silloin kun aletaan pukemaan ulkkareita päälle. Isän perään on alkanut itkemään kun lähtee illalla lenkille ym. Ollaan todella väsyneitä. Päiväkodista kun olen kysynyt niin ei kuulema mitään ole tapahtunut. Lapsi ja lapsen käyhös kielii kyllä ihan muusta... Ap
"Alkoi myös itkemään kesken pikkukakkosen kun pelästyi jotakin, en ehtinyt nähdä että mitä. "
Tiedät kellonajan suurin piirtein kuinka kauan pikkukakkosen alusta itku alkoi tai kun menit itkutilanteeseen niin mitä TV silloin näkyi. Tästä kelaat areenasta ohjelman alkuunpäin.
Tuo areena voi auttaa siinä mitä säikähti ja voisiko se liittyä siihen miksi ei halua päiväkotiin.
Hanki perhepäivähoitoon paikka. Lapsesi on fiksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo areena voi auttaa siinä mitä säikähti ja voisiko se liittyä siihen miksi ei halua päiväkotiin.
Kiitos. Näinhän mä teenkin. On näköjään aivot ihan solmussa :D
Vierailija kirjoitti:
Vaihtaisin paikka heti. Joko henkilökunta ei huomaa mitä lapset päivisin tekevät, tai eivät kerro, kiusaaminen ja väkivalta on valitettavasti osa päivähoidon arkea.
Vierailija kirjoitti:
Muuten näin tekisinkin, mutta haluaisin että lapsi olisi ensi vuonna päiväkodissa, kun "viskari" alkaa. Mutta jos tämä jatkuu eikä selvene, niin todellakin kokeilen hoitopaikan vaihtoa. Vielä yksi syy siihen, miksi epäilen päiväkotia on se, että muualle hoitoon lapsi jää mielellään. Esimerkiksi mun vanhempien luona viihtyy yökylässäkin ilman ikävää ym. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt mua alko kans kiinnostaa mitä se pelästyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt mua alko kans kiinnostaa mitä se pelästyi.
Lupaan kertoa kun saan selville! :) Voi mennä hetki nimittäin nyt meillä alkaa iltapalan syöminen ja iltapesut. Ap
Jos äiti on kotona pikkusisaren tai vauvan kanssa, isomman lapsen on vaikea irtaantua kodista päivähoitoon. Mustasukkaisuus on hyvin vahva tunne lapsillakin. Kävin joskus perhekurssin, jossa kouluttaja vertasi että aviomies ottaa uuden vaimon-
Jos olet kotona, anna lapsenkin olla, onhan hän vasta 4v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten näin tekisinkin, mutta haluaisin että lapsi olisi ensi vuonna päiväkodissa, kun "viskari" alkaa. Mutta jos tämä jatkuu eikä selvene, niin todellakin kokeilen hoitopaikan vaihtoa. Vielä yksi syy siihen, miksi epäilen päiväkotia on se, että muualle hoitoon lapsi jää mielellään. Esimerkiksi mun vanhempien luona viihtyy yökylässäkin ilman ikävää ym. Ap
Sun lapsi on vielä aika pieni, ei tarvitse päiväkotia viskarivuotta varten.
Mulla on 4 lasta hoidossa 2v, 3v, 4v ja 5v. Ja toki täälläkin otetaan yhteen ajoittain (kaikki poikia). Ja varsinkin 2v harjoittelee näitä "saako lyödä tai töniä tai viedä kädestä".
Jokainen yhteenotto käydään yhdessä ja rauhassa läpi, niin että jokaisella hyvä mieli. Kaikilta kysyn erikseen, että miltä tuntuu ja onko sulla parempi mieli jne. Meillä on nimittäin aikaa tähän.
Jokaisen vanhemman kanssa pystyn kertomaan lapsesta myös tosi paljon mitä on tapahtunut ym tai mikä on harmittanut tai painanut mieltä. Lapset myös kertovat paljon asioita ja mulla on aikaa kuunnella.
Ja kaikki lähtevät päivän päätteeksi kavereina kotia.
Jokainen myös tulee mielellään hoitoon. Vääntöä käyvät kotona lähinnä siitä, että viikonloppuisin ei voi mennä hoitoon.
Olen itse tehnyt näitä perhepäivähoitajan töitä yli 15v. Ja monet lapset olleet hoidossa alle 1v ikäisestä eskariin asti. Ei ole kukaan tarvinnut mitään viskarivuotta tai sitä päiväkotia muutenkaan.
Kannattaa harkita. Tsemppiä ❤️
Vierailija kirjoitti:
Noita minäkin olen miettinyt. Ryhmään on tullut uusi hoitaja jonka jälkeen oireilu alkoi. Ensin ei halunnut mennä, sitten kiukuttelu päivän jälkeen, yökastelu, läheisyydenkaipuu.. tältä hoitajalta olen kysellyt että miten tyttö viihtyy päiväkodissa. On kuulema välillä ylivilkas mutta muuten menee hyvin. Mietinkin että onko hän voinut huutaa lapselle/tukistaa tai jotain, mutta toisaalta olisi hyvin vaikea uskoa. Siellä ryhmässä on myös ylivilkas lapsi joka lyö ja puree, mutta sen kanssa tyttö on ollut pitkään hoidossa jo ennen kuin oireilu alkoi. Toisaalta tytön mummi kuoli kesällä mutta en tiedö voisiko se vaikuttaa. Oireilu kuitenkin alkoi paljon myöhemmin.. miehellä ja mulla on toivoton väsy ja meidänkin välejä tämä alkaa kiristämään kun lapsen kanssa saa herätä vähintään kerran yössä kun lasta pelottaa ja niin edelleen ap
Ilmeisesti vaikuttaa teidän seksielämään? Meillä oli ihan sama ongelma! 5-vuotias alkoi oireilemaan ja pian koko nukuttaminen oli hankalaa. Heräili 12 asti puolen tunnin välein ja kasteli sängyn JOKA yö. Tuli sen jälkeen meidän viereen nukkumaan. Meillä kans heijastui parisuhteeseen. Syyksi paljastui hoitaja, joka pakotti lapsen syömään kaiken ruoan. Lapsella oli tästä valtava ahdistus. Otettiin puheeksi päikyssä ja asia ratkesi ja kaikki palasi ennalleen. Ollaankin miehen kanssa naurettu että miten yksi mummo voi pahimmassa tapauksessa tuhota tuntemattomien seksielämän, mutta sellaista se! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun lapsi on vielä aika pieni, ei tarvitse päiväkotia viskarivuotta varten.
Mulla on 4 lasta hoidossa 2v, 3v, 4v ja 5v. Ja toki täälläkin otetaan yhteen ajoittain (kaikki poikia). Ja varsinkin 2v harjoittelee näitä "saako lyödä tai töniä tai viedä kädestä".
Jokainen yhteenotto käydään yhdessä ja rauhassa läpi, niin että jokaisella hyvä mieli. Kaikilta kysyn erikseen, että miltä tuntuu ja onko sulla parempi mieli jne. Meillä on nimittäin aikaa tähän.
Jokaisen vanhemman kanssa pystyn kertomaan lapsesta myös tosi paljon mitä on tapahtunut ym tai mikä on harmittanut tai painanut mieltä. Lapset myös kertovat paljon asioita ja mulla on aikaa kuunnella.
Ja kaikki lähtevät päivän päätteeksi kavereina kotia.
Jokainen myös tulee mielellään hoitoon. Vääntöä käyvät kotona lähinnä siitä, että viikonloppuisin ei voi mennä hoitoon.
Olen itse tehnyt näitä perhepäivähoitajan töitä yli 15v. Ja monet lapset olleet hoidossa alle 1v ikäisestä eskariin asti. Ei ole kukaan tarvinnut mitään viskarivuotta tai sitä päiväkotia muutenkaan.
Kannattaa harkita. Tsemppiä ❤️
Kuulostat ihanalta hoitajalta, joka tekee työtä isolla sydämellä! :) Tuollaista hoitopaikkaa omakin lapsi tarvitsisi.. ota ap tästä koppi!
Meillä selvisi 5 -vuotiaan haluttomuus mennä päiväkotiin kun lapsi itse kertoi kotona ja sitten työntekijätkin huomasivat. Toinen 5 -vuotias, nepsylapylapsi selvästi oli väkivaltainen. Turpaan tuli varmaan päivittäin ellei nipistellyt tai muuten kurmuuttanut. Hienosti hoitivat asian päiväkodissa, saavat leikkiä, mutta valvotusti yhdessä ja muutenkin seurataan sen väkivaltaisen menoa.
Tukkapöllyä, niin loppuu turha kiukuttelu
Mulle tuli päikystä soitto että lapsi on kaatunut liukumäessä ja huuli halki + etuhampaat pudonneet. Lähdin hakemaan lasta ja viemään lääkäriin. Illalla sanoi etteihän "santulle" tuu rangaistusta. Kysyin että kuinka niin. Poika sanoi että santtu tönäsi kovasti. Kerroin päiväkodissa seuraavana päivänä ja hoitaja vaan totesi "aha, no voihan siinä niinkin olla käynyt". Tosta pari viikkoa ja pojalla oli silmä mustana, oli "santtu" lyönyt. Hoitaja vain totesi että sellaista sattuu..
Joku siellä päiväkodissa on huonosti. Voi olla myös huono sisäilma jota pieni ei jaksaisi. Liian pitkä päivä. Heitteillejätetty fiilis tai liikaa melua. Vaihtaisin perhepäivähoitoon kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli päikystä soitto että lapsi on kaatunut liukumäessä ja huuli halki + etuhampaat pudonneet. Lähdin hakemaan lasta ja viemään lääkäriin. Illalla sanoi etteihän "santulle" tuu rangaistusta. Kysyin että kuinka niin. Poika sanoi että santtu tönäsi kovasti. Kerroin päiväkodissa seuraavana päivänä ja hoitaja vaan totesi "aha, no voihan siinä niinkin olla käynyt". Tosta pari viikkoa ja pojalla oli silmä mustana, oli "santtu" lyönyt. Hoitaja vain totesi että sellaista sattuu..
Mulla vähän vastaavia kokemuksia. Lapsella oli millon mikäkin paikka kipeänä ja mustelmilla ja aina vaan sanottiin että sellasta se on. Niin vissiin. Vein lapsen perhepäivähoitoon ja loppui se pahoinpitely siihen. Lapsikin rauhottui silmissä vaikka ei hirveästi aiemminkaan oireillut
Ei ole kuin yksi "uusi". Tosin sekin ollut jo yli kuukauden, melkein kaksi. Muut tuttuja ja turvallisia jo viime vuodelta. Ap