Te jotka elätte säästeliäästi, mitä teette vapaa-ajalla?
Te jotka elätte säästeliäästi, mitä teette vapaa-ajalla?
Olen sen luonteinen että haluan omistaa asioita. Haluan että minulla on kaunis sisustus, laadukkaat vaatteet, kirjallisuutta ja klassikkoelokuvia ym.
Olen karsinut uuden ostamisen pois, mutta tykkään vapaa-ajalla kierrellä kirpputoreilla. Tottakai säästöön jää enemmän rahaa, kun en osta uutena. Mutta haluaisin säästää enemmän.
Ongelma on vain siinä että mitä sitten teen iltaisin ja viikonloppuisin. Kirpputoreilla kiertely on kuin harrastus minulle. Tykkään kyllä lukea kirjoja, kokkailla, katsoa elokuvia ym mutta välillä haluaa käydä myös jossain kodin ulkopuolella. Liikunnasta en saa samanlaisia kiksejä kuin hyvistä löydöistä kirppareilla.
Kommentit (30)
Kotona on paljonkin tekemistä, mutta kaipaisit ilmeisesti kodin ulkopuolista. Mä normitilanteessa käyn kansalaisopiston kursseja, aina sieltä jotain löytyy. Nyt viime ja tänä vuonna on jäänyt väliin. Luontovalokuvaus on kanssa aika kiva harrastus, siinä tulee lenkkeilyä samalla huomaamatta. Kesällä luontopolkuja ja rantoja, talella enemmän kaupunkimaisemia. Avoin yliopistokaan ei kamalan kallis mielestäni ole, sen muutaman satasen saa turhempaankin. Olen itse käynyt lähinnä verkkokursseja, mutta jos kaipaat olla ihmisten seurassa, katsele jotain muuta. Koronatilanne hellittää joskus kyllä. Joissakin urheilutapahtumissa voi olla ilmainenkin sisäänpääsy, sellaisissa vähemmän suosituissa, tai sitten ihan muutama euro. Ne on joskus ihan kivoja käydä, tyyliin perähikiän korispojat vs. etuhikiän poriskojat.
Tapaan ystäviä, lapsia, hoidan koiria joskus, urheilen, teen kotitöitä ja hellimme mieheni kanssa toisiamme.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä harrastan seksiä ja ulkoilen. Ilmaista.
Mistä saa ilmaiseksi?
Ulkoilen, jumppaan, neulon, tapaan ystäviä, laitan ruokaa, leivon, katson elokuvia, lepään jne.
Mitä oikein ostat sieltä kirppareilta jos jatkuvasti kiertelet? Eikö kotisikin ala hiljalleen täyttyä?
Kävelen yli 10km päivässä. Tuijotan seinää. Olen somessa. Siinä se.
Käyn lenkkeilemässä tai geokätköilemässä. Piirrän kotona piirtopöydällä, näin ei tarvitse jatkuvasti ostella värejä tai canvaksia. Opiskelen kieliä.
Minun päässäni suuri tavaramäärä on vastakohta kauniille kodille. Ylipäätään kannattaisi miettiä omia arvojaan, jos ostaminen on noin isossa roolissa elämässä.
Ap sano vain suoraan että harrastat shoppailua. Turha sitä on yrittää kaunistella.
Lenkkeilen, kiertelen liikkeissä, luen, katson telkkaria. Laitan ruokaa. Siivoan ja järjestelen paikkoja.
Käyn ravintoloissa ja syömässä ja juomassa. Säästän sitten muusta.
Kirjasto, uimahalli, ulkoilu, kansalaisopiston kurssit ja museot museokortilla täyttävät minun vapaa-aikani.
Lisää mitään tavaroita en halua, viimeisen muuton yhteydessä vein paljon tavaraa kierrätyskeskukseen ja nyt nautin väljyydestä ja siitä, että on vain kauniita ja tarpeellisia tavaroita. Silti on kivaa joskus kierrellä kirpputoreilla ja tavarataloissa, varsinkin ulkomailla (silloin muinoin kun ulkomaille vielä pääsi), mutta nautin kauniiden tavaroiden katselemisesta ilman että tulee himoa omistaa kaikki näkemäni. Ei minulla vaikkapa Louvressa käydessä tule tunnetta, että minun pitäisi saada kotiin kaikki ne taideteokset.
Kokkaan! Katson elokuvia ja sarjoja, surffaan netissä, kilpailutan kaiken, täytän kotivaraa. Kasvatan ja säilön, sienestän, kalastan. Kierrätän. Huollan ja korjaan kaikenlaista, nukun hyvin, puuhaan keräilyharrastukseen liittyviä asioita, luettelointia jne. Ulkoilen ja retkeilen puolison kanssa. Autan vanhempiani ja nuorta aikuista lasta juoksevissa asioissa. En millään ehtisi töihin, kesäisin en käykään.
Vierailija kirjoitti:
Ap sano vain suoraan että harrastat shoppailua. Turha sitä on yrittää kaunistella.
Varmaankin sitten harrastan, mutta haluaisin tästä eroon ja kyselen vinkkejä.
/Ap
Samaa kuin arkenakin - makaan sohvalla.
Luen, kuuntelen, katselen, laulan, soitan, piirrän, kirjoitan, teen käsitöitä, jumppaan, opiskelen, siivoan, kokkaan, leivon, pidän yhteyttä ihmisiin, hoidan eläimiä, pihalla löytyy tekemistä, luonnossa, saunon, ym ym. Mulla on ollut pitkään tuo sama vaihe, hanki uutta, hanki uutta.. Hieman hamstraajan vikaa siis. Koskaan en ehtinyt pysähtyä ja nauttia ja olla kiitollinen siitä, mitä nyt jo on. Nyt tavoite on lähinnä olla kuluttamatta aina kuin mahdollista.
Urheilen ja ulkoilen. Toimin urheilulajissani aktiivisesti niin seurassa kuin laajemminkin niin ei tule kuluja harrastamisesta. Itseasiassa jos ihan tarkkaan lasken niin saatan jäädä jopa hiukan nimellisesti plussille harrastuksissani. Erilaisia matka- ja kulukorvauksia ym pieniä laillisia verottomia korvauksia tulee pari sataa euroa vuodessa.
Mä tykkään kierrellä kirppareita ilman että ostaisin mitään. Vähän kuin olisi museossa :D Joskus harvoin saatan jotain ostaakin, mutta mulle on ehtinyt jo kertyä kaikkea mitä tarvitsen eikä ylimääräiselle ole tilaa.
Sitten toki on ne ihan oikeat museot. Monilla museoilla on ilmaispäiviä tai -iltoja, jolloin ei tarvitse maksaa pääsymaksua.
Kirjastot järjestävät myös erilaisia ilmaisia tapahtumia. Itse seuraan vain näiden tapahtumien takia kaikkia lähitienoon kirjastoja FB:ssa.
Miten ehditte tehdä noin paljon? Itsellä menee 80% ajasta töissä ja jäljelle jäävästä vapaa-ajasta 70% nukkumiseen. Mutta se mitä teen silloin kun on vapaata, on lukeminen, käsityöt, lautapelien pelaaminen, palapelien teko ja pleikkapelit.
N29
Lähinnä harrastan seksiä ja ulkoilen. Ilmaista.