Te jotka elätte säästeliäästi, mitä teette vapaa-ajalla?
Te jotka elätte säästeliäästi, mitä teette vapaa-ajalla?
Olen sen luonteinen että haluan omistaa asioita. Haluan että minulla on kaunis sisustus, laadukkaat vaatteet, kirjallisuutta ja klassikkoelokuvia ym.
Olen karsinut uuden ostamisen pois, mutta tykkään vapaa-ajalla kierrellä kirpputoreilla. Tottakai säästöön jää enemmän rahaa, kun en osta uutena. Mutta haluaisin säästää enemmän.
Ongelma on vain siinä että mitä sitten teen iltaisin ja viikonloppuisin. Kirpputoreilla kiertely on kuin harrastus minulle. Tykkään kyllä lukea kirjoja, kokkailla, katsoa elokuvia ym mutta välillä haluaa käydä myös jossain kodin ulkopuolella. Liikunnasta en saa samanlaisia kiksejä kuin hyvistä löydöistä kirppareilla.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Miten ehditte tehdä noin paljon? Itsellä menee 80% ajasta töissä ja jäljelle jäävästä vapaa-ajasta 70% nukkumiseen. Mutta se mitä teen silloin kun on vapaata, on lukeminen, käsityöt, lautapelien pelaaminen, palapelien teko ja pleikkapelit.
N29
Olet töissä 19 tuntia päivästä ja nukut 3.5h per yö? Jotenkin en nyt usko.
Normaalisti ihminen on töissä 8h, nukkuu 8h, joten vapaata jää se noin 6-8h riippuen työmatkan pituudesta, plus viikonloput päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä harrastan seksiä ja ulkoilen. Ilmaista.
Mistä saa ilmaiseksi?
Jospa hän tarkoitti soolosexiä.
Kävelen pari tuntia päivässä, laitan ruokaa ja olen somessa. Rahaa on jäänyt tosi paljon säästöön, tosin olen elänyt säästeliäästi koronan takia, kun ei nyt oikein voi reissata.
Luen kirjaston kirjoja, kävelen, katson ilmaiskanavia ja Areenan ohjelmia, notkun somessa ja.... ai juu ap. Jos elää nuukasti, ei ole nettiä eikä ole myöskään täällä somessa vastaamassa. Oikeasti säästeliäällä ei ole myöskäön kotona tietotekniikkaa.
Joten tämän ketjun vastaajat ovat lähinnä sinne-päin-säästeliäitä.
Vapaa-aikana olen tietenkin perheeni kanssa ja ulkoilemme aika paljon. Viimeksi sunnuntaina ajelimme mieheni kanssa lähimmän kansallispuiston lähelle ja kävimme kävelemässä neljä tuntia, mutta sen lisäksi myös maastopyöräilemme ja käymme otsalamppujen kanssa kävelemässä läheisellä luontopolulla iltasella.
Otan paljon valokuvia ja sen parissa menee aina aikaa ja tekeminen on mielenkiintoista. Luen, kuuntelen äänikirjoja, katson telkasta tallentamiani ohjelmia, leivomme, teemme hyvää ruokaa, syömme ajan kanssa, teemme palapelejä, järjestelemme kotona sisällä ja ulkona paikkoja, teemme puutarhatöitä, esim. kaadoimme pari viikkoa sitten ison koivun ja alle viikossa se oli kauniina klapeina varastossa siististi, saunomme ja juttelemme. Meidän perheessä tykätään jutella ja joskus saatamme jutella muutaman tunninkin pohtien asiaa joka suunnasta, myös teinit ovat siinä todella hyviä.
Yksi ajankäyttötapani on vapaaehtoistyö. Olen ystävä nyt kolmen vanhuksen kanssa ja tänäänkin kävin laittamassa yhdelle 93 vuotiaille parvekkeelle jouluvalot.
En voisi edes ajatella harrastavani shoppailua, vaan päinvastoin kotimme on aika selkeä ja tasot ovat tyhjät.
Vierailija kirjoitti:
Luen kirjaston kirjoja, kävelen, katson ilmaiskanavia ja Areenan ohjelmia, notkun somessa ja.... ai juu ap. Jos elää nuukasti, ei ole nettiä eikä ole myöskään täällä somessa vastaamassa. Oikeasti säästeliäällä ei ole myöskäön kotona tietotekniikkaa.
Hohhoijaa... Säästeliäisyys ei tarkoita tyhmyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ei netistä välttämättä mene erillistä maksua, se voi kuulua taloyhtiöön tai sitä voi käyttää puhelimen kautta. Mielestäsi oikeasti säästeliäs luopuu tietotekniikasta ja menee maksamaan laskunsa pankissa :D:D? Nyt ei puhuttu naurettavasta nuukailusta, vaan säästeliäisyydestä. Naurettava nuukailu on just tuollaista hölmöläisten hommaa, säästän jättämällä tietokoneen ostamatta ja maksan jokaisesta laskusta kymmenen euron kulut kun maksan sen pankissa :D. No mulla ei ole hajuakaan mitä pankissa maksaminen maksaa, mutta paljon joka tapauksessa. Nykyään ei ole nettikahviloita ja kirjastoissa on yhteiskäyttökoneita vähennetty, koska ihmisillä on omia. Eikä kaikilla ole kirjastoa kävelymatkan päässä.
Jatkuva tarve shoppailla voi myös kertoa siitä että elämässä ei ole tarpeeksi muuta mielekästä sisältöä, ostaminen tarjoaa tekemistä ja jonkinlaisen hyvän olon piikin.
Tavara ja kaupoissa kiertely menettää osin merkityksensä kun tulee muuta ajateltavaa.
En tee kertakaikkiaan yhtään mitään, sillä minulla on kova säästökuuri. Pääsääntöisesti minä käyn just pelkästään TÖISSÄ ja jos jää aikaa ja jaksamista niin kaikissa edullisissa/ ilmaisissa jutuissa kuten metsäretki, kirjasto, leikkipuisto ja vierailut kaveriperheissä(joita en nyt tällä hetkellä juurikaan tee).
Yritän tosiaan säästää, koska kotiäitivuosien jälkeen olet tajunnut että pakkohan jotain turvaa on elämälle löydyttävä.
"Haluan että minulla on kaunis sisustus, laadukkaat vaatteet, kirjallisuutta ja klassikkoelokuvia ym."
Sinulla varmaan on jo kaikkea tarpeeksi ja voisit ihan hyvin pitää esim puolen vuoden tauon. Ei tuntuisi tai näkyisi oikeasti missään. Nuo on nimenomaan suurimmaksi osaksi turhaa ja yleensä tilakaan ei riitä loputtomiin kerätä tavaraa. Keskity nauttimaan siitä mitä jo on. Aivan sama onko uutta vai kirpputorilta, se on turhaa.