Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pyykkituvan käyttö

Vierailija
31.03.2014 |

Onko muilla hankaluuksia saada pyykkitupaa omalla vuorollaan käyttöön? Vai käytättekö muiden vuoroja? 

Varasin tälle päivälle pyykkituvan klo 16 eteenpäin. Sitä ennen oli koko päivä tyhjää, mutta koska pääsen töistä vasta klo 17, en viitsinyt varata turhaan koko päivää. (Meillä varataan siis koko tupa, tuvassa kaksi konetta ja kuivaustila. Ajat menee kolmen tunnin sloteissa, esim 16-19, 19-22.) Joku oli tänä aamuna varannut itselleen tuon aamupäivän ja kun vihdoin pääsin kotiin saakka ja koneelle, oli tyypin romut vieläkin koneessa pyörimässä. Kello tässä vaiheessa 17:45. Toinen kone onneksi oli tyhjä, joten sain sinne kiireisimmät laitettua pesuun. Saa nähdä ennätänkö illan aikana pestä kaikki koneelliset, tuo toinen kone on nimittäin edelleen nyt kahdeksan aikaan varattu.

Aiemmassa taloyhtiössä kävi kerran niin, että varasin päivän kaksi vikaa tuntia, koska oli vain vähän pyykkiä, jotka piti saada seuraavaksi päiväksi päälle. Minua edeltävä venytti kuitenkin vuoroaan niin pitkään, että en saanut omia vaatteitani pestyä. Annoin tästä palautetta pyykkituvan kansion kautta, mutta edellinen oli sitä mieltä, että kun oli aikanaan varannut tuvan itselleen, ei hänen jälkeen ketään ollut, joten mun moka, koska mistäs hän voi tietää, että joku ois halunnut hänen jälkeen tulla pyykille?? Tyypin logiikka ei jotenkin auennut, vaan olin sitä mieltä, että jos varaa kahdeksi tunniksi, niin sitten poistuu sen kahden tunnin jälkeen, oli sen jälkeen joku varannut tuvan tai ei. Tai jos tarvitsee/luulee tarvitsevansa enemmän aikaa, niin varaa sitten pidemmäksi aikaa koko pesuhuoneen.

Huoh, ehkä mä nyt kitisen turhaan pienestä asiasta, mutta ärsyttää rampata tuolla tuvalla kokoajan tunkemassa pyykkiä koneeseen ja repimässä edellisiä ulos. Kahdella koneella olisin selvinnyt kahdella reissulla, nyt pitää ravata ainakin neljästi.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 21:10"]Meillä varataan vain tarvittavat tunnit ja saa varata tarvittaessa vain toisen koneista. Yleensä ollaan saatu varattua pyykkivuoro silloin kun halutaan, toisen varaamalla vuorolla en omia pyykkejäni koneeseen tunge.

Jos olet vuorosi varannut, niin silloin sinulla on ne pyykit oikeus pestä. Ohjelmaa en tohtisi keskeyttää, mutta koneen pysähdyttyä pyykit kyllä ulos ottaisin, jotta omani koneeseen saan. Kyllä nyt sen verran pitää käytöstapoja olla, että ei toisen vuorolla pyykkejään pese, vaan varaa itselleen tarvittavan määrän vuoroja.

Viime viikonloppuna meillä oli varattuna kaksi konetta kahdeksi tunniksi ja kun menin viemään ensimmäisten koneellisten pysähdyttyä toisen satsin pyykkiä koneisiin, niin joku näppärä oli repinyt meidän pyykit ulos koneesta ja tunkenut omat pyykkinsä tilalle. Voin sanoa, että ärsytti siinä vaiheessa kun kesken oman vuoron joku kokee tarpeelliseksi napata vaatteet ulos koneesta. On se kiva, kun naapurit käy läpi alusvaatepyykit :D

[/quote]

Mä olisin varmaan menettänyt viimeisenkin pultin tossa vaiheessa ja naöannut tyypin pyykit mukaani. Kyselijöille olisin vastannut ettö " aaaaijaaa sun pyykit vai? Ei kai ne voi sun olla kun oli koneessa mun vuorolla?! Katos ku en huomannut kun mies/ kämppis/kaverin koiran ystäväkin on kyläs luulin sen vaatteiksi. Ai niin oota oon juat silittämässä ja kohta jotain palaa!"

Vierailija
42/51 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 22:38"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 22:35"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 22:34"]

Ensimmäisessä vuokra-asunnossani oli ihan kätevä systeemi. Pesutuvan varaus tapahtui metallisella reikätaululla jossa oli tunnin tai kahden vuoroja (en muista) seitsemälle viikonpäivälle. Jokaiselle asunnolle oli talussa lukko, jonka sai siirtää haluamaansa vaurauspaikkaan. Pesukone ja kuivausrumpu oli puolen tunnin porrastuksella. Eli kuivuria sai käyttää puolituntia seuraavalle vuorolle, jolloin sai viimeisen koneellisen kuivaksi, ennen kuin seuraava tarvi kuivuria. Koska talulussa oli vain yksi oma lukko, niin pystyi varaamaan vain viikosta yhden vuoron kerrallaan. Jos oman vuoron alkaessa seuraava oli varaamatta, sen sai varata.

Toisessa asunnossa ei muistaakseni ollut mitään varaussysteemiä, mutta koska kone toimi kolikoilla, niin se oli melkein aina vapaa.

[/quote]

Aika vähän että vain yksi vuoro! Mä pesen pyykkiä joka päivä... Onneksi on oma kone.

[/quote]

Hui, mistä sulla riittää pyykkiä joka päivälle? Vai pesetkö vajaita koneellisia ja ylilajittelet? -ap

[/quote]

Ihan täysiä koneellisia tulee! Pyyhkeet, vaatteet, alusvaatteet yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, tiesinhän mää, etten ole väärässä noiden satunnaisten koneenpuhdistuspesujeni kanssa :D Mahtavaa, kun joku mies (?) yrittää tulla pätemään pyykinpesussa naisille ;D Seuraavaksi se kai kertoo parhaan keinon menkkakipuihin :'D Anteeksi, väsy alkaa painaa pyykkimuijaa... -ap

[/quote]

Eiköhän keskivertomies tiedä kuitenkin keskivertonaista enemmän yleensä pesukoneen kuten muidenkin koneiden mekaniikasta. Naiset yleensä ymmärrä oikein minkään tekniikan päälle. 

En ota tässä kantaa siis siihen, jääkö sinne jämiä vai ei, mutta typerää sanoa, että mitä nyt mies pesukoneista tietäisi...

T. DI-neiti

Vierailija
44/51 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on talonyhtiössä pyykkimummo, joka kiertää jahtaamassa kaikkia (ilmaista) pyykkitupaa "väärinkäyttäneitä". Kun en avannut hänelle ovea, niin hän koki oikeudekseen kurkkia postiluukusta sisälle asuntoon. Kuulemma kyllä minä vielä opin hänen tavoilleen. Seuraavasta kerrasta lähtee ilmoitus poliisille kotirauhan rikkomisesta.

Vierailija
45/51 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 22:41"]

Asun opiskelijaasuntolassa, ja täällä yleensä pyykit kaikki ottaa ajoillaan koneista pois. Jos omaa pyykkiään ei sitten saa kuivauhuoneeseen, koska siellä ei ole tilaa naruilla, niin jos pyykki on kuitenkin jo kuivaa niin täällä on tapana rennosti viikata toisen puolesta sivuun ja saa siitä sitten hakea. 

Samoten kuivausrummusta ovat ottaneet pois, jos on ollut jo kuivaa. Mutta kyllä tuo on päivän selvää, että pyykit otetaan koneesta pois ennen kuin mahdollinen seuraava vuoro alkaa. Jos haluaakin vielä jatkaa, käy tarkistamassa, että onko listassa tilaa ja varaa sitten. Ota asia esille talonyhtiön kokouksessa tai ota yhteyttä isännöitsijään, tai kuka teillä nyt tuollaisia riitatilanteita hoitaakin.

Oikeassa olet!

[/quote]

Hyi saatana anteeksi, kirjoitin opiskelija-asunnon ilman väliviivaa, itse kielioppinatsi menee nyt nukkumaan ja sänkyyn häpeämään...

Vierailija
46/51 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 22:41"]

Asun opiskelijaasuntolassa, ja täällä yleensä pyykit kaikki ottaa ajoillaan koneista pois. Jos omaa pyykkiään ei sitten saa kuivauhuoneeseen, koska siellä ei ole tilaa naruilla, niin jos pyykki on kuitenkin jo kuivaa niin täällä on tapana rennosti viikata toisen puolesta sivuun ja saa siitä sitten hakea. 

Samoten kuivausrummusta ovat ottaneet pois, jos on ollut jo kuivaa. Mutta kyllä tuo on päivän selvää, että pyykit otetaan koneesta pois ennen kuin mahdollinen seuraava vuoro alkaa. Jos haluaakin vielä jatkaa, käy tarkistamassa, että onko listassa tilaa ja varaa sitten. Ota asia esille talonyhtiön kokouksessa tai ota yhteyttä isännöitsijään, tai kuka teillä nyt tuollaisia riitatilanteita hoitaakin.

Oikeassa olet!

[/quote]

Hyi saatana anteeksi, kirjoitin opiskelija-asunnon ilman väliviivaa, itse kielioppinatsi menee nyt nukkumaan ja sänkyyn häpeämään...

Vierailija
47/51 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 22:51"]

Hah, tiesinhän mää, etten ole väärässä noiden satunnaisten koneenpuhdistuspesujeni kanssa :D Mahtavaa, kun joku mies (?) yrittää tulla pätemään pyykinpesussa naisille ;D Seuraavaksi se kai kertoo parhaan keinon menkkakipuihin :'D Anteeksi, väsy alkaa painaa pyykkimuijaa... -ap

[/quote]

Eiköhän keskivertomies tiedä kuitenkin keskivertonaista enemmän yleensä pesukoneen kuten muidenkin koneiden mekaniikasta. Naiset yleensä ymmärrä oikein minkään tekniikan päälle. 

En ota tässä kantaa siis siihen, jääkö sinne jämiä vai ei, mutta typerää sanoa, että mitä nyt mies pesukoneista tietäisi...

T. DI-neiti

[/quote]

Kyllä sinne jämiä jää, jos sen pesuainelokeron avaa edellisen jälkeen ja se on täynnä valkosia pesuainekönttejä. En jaksa näistä ainejämistä vängätä, totean vain, että kun noita MEIDÄN TALOYHTIÖN koneita pesee ysissäkympissä tyhjänä ilman pesuainetta, niin kyllä siellä välillä aika komiat kasat vaahtoa on. Koneista ja tekniikasta varmaan miehet tietääkin enemmän (lue kunnolla mun teksti, kirjoitan "pätemään PYYKINPESUSSA naisille", mut väittäisin silti, että useampi nainen tietää edelleen pyykinpesusta miehiä enemmän, vaikka kuinka elettäisiin tasa-arvon vuotta 2014. Silti, mulle on ihan yks lysti kuka tietää ja mitä, eikä tämä keskustelu mikään tasa-arvokeskustelu ollutkaan. Mutta jos mulle tullaan urputtamaan, että "nainen, valot päälle" niin kyllä mä annan samalla mitalla takaisin.

Eniveis, kiitos kaikille asiallisesti keskustelleille, kiva huomata ettei oo yksin taistelemassa yhteisillä pesutuvilla. Mukavia pyykkihetkiä kaikille, mää vetäydyn nyt unille. -ap

Vierailija
48/51 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 22:59"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 22:51"]

[/quote]

T. DI-neiti

[/quote]

Kyllä sinne jämiä jää, jos sen pesuainelokeron avaa edellisen jälkeen ja se on täynnä valkosia pesuainekönttejä. En jaksa näistä ainejämistä vängätä, totean vain, että kun noita MEIDÄN TALOYHTIÖN koneita pesee ysissäkympissä tyhjänä ilman pesuainetta, niin kyllä siellä välillä aika komiat kasat vaahtoa on. Koneista ja tekniikasta varmaan miehet tietääkin enemmän (lue kunnolla mun teksti, kirjoitan "pätemään PYYKINPESUSSA naisille", mut väittäisin silti, että useampi nainen tietää edelleen pyykinpesusta miehiä enemmän, vaikka kuinka elettäisiin tasa-arvon vuotta 2014. Silti, mulle on ihan yks lysti kuka tietää ja mitä, eikä tämä keskustelu mikään tasa-arvokeskustelu ollutkaan. Mutta jos mulle tullaan urputtamaan, että "nainen, valot päälle" niin kyllä mä annan samalla mitalla takaisin.

Eniveis, kiitos kaikille asiallisesti keskustelleille, kiva huomata ettei oo yksin taistelemassa yhteisillä pesutuvilla. Mukavia pyykkihetkiä kaikille, mää vetäydyn nyt unille. -ap

[/quote]

Tekniikasta tai pyykinpesusta en tiedä, mutta yksi merkittävä ero sukupuolten välillä on: miehiä ei todellakaan jaksa kiinnostaa joku mikrogramman pesuainejäämä, kun taas naiset ovat yliherkkiä jo tiedolle siitä, että joku ihminen joskus on pessyt tässä koneessa omaa hyihyi-pyykkiään kauhealla myrkkypesuaineella.

Vierailija
49/51 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 21:10"]

Meillä varataan vain tarvittavat tunnit ja saa varata tarvittaessa vain toisen koneista. Yleensä ollaan saatu varattua pyykkivuoro silloin kun halutaan, toisen varaamalla vuorolla en omia pyykkejäni koneeseen tunge.

Jos olet vuorosi varannut, niin silloin sinulla on ne pyykit oikeus pestä. Ohjelmaa en tohtisi keskeyttää, mutta koneen pysähdyttyä pyykit kyllä ulos ottaisin, jotta omani koneeseen saan. Kyllä nyt sen verran pitää käytöstapoja olla, että ei toisen vuorolla pyykkejään pese, vaan varaa itselleen tarvittavan määrän vuoroja.

Viime viikonloppuna meillä oli varattuna kaksi konetta kahdeksi tunniksi ja kun menin viemään ensimmäisten koneellisten pysähdyttyä toisen satsin pyykkiä koneisiin, niin joku näppärä oli repinyt meidän pyykit ulos koneesta ja tunkenut omat pyykkinsä tilalle. Voin sanoa, että ärsytti siinä vaiheessa kun kesken oman vuoron joku kokee tarpeelliseksi napata vaatteet ulos koneesta. On se kiva, kun naapurit käy läpi alusvaatepyykit :D

[/quote]

Kai otit ne pyykit pois ja pistit omasi tilalle? ;)

Vierailija
50/51 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhteluaineet vievät vaatteista elastaanin. Kuka haluaa, että päällyshousut roikkuvat polvissa, kun kangas menettää ryhtinsä. Että näin... pyöräytän myös usean käyttäjän käytössä olevan talopesulan koneen valko-ohjelmassa tyhjillään...

Vierailija
51/51 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle oli myös epämiellyttävä yllätys se kun huomasin että joku kävi joskus ottamassa pyykkini pois koneesta vaikka omaa vuoroani oli vielä jäljellä. Tämä hätähousu ajatteli että kun oma koneeni  on pysähtynyt niin hän voi sitten aloittaa omansa. Olin ensin vihastunut koska mielestäni toisten pyykkeihin ei saa koskea jos kerran koneet on varattu vielä toiselle mutta sitten huomasin että tämä hätähousu oli eräs kenet jotenkin tunnen enkä kehdannut valittaa ja tarkemmin ajateltuani ajattelin että eihän se minua nyt sitten haittaa jos koneellinen on pysähtynyt ja toinen aloittaa omansa aikaisemmin. Kuitenkin en olisi enää ehtinyt laittaa pyörimään uutta koneellista.

Mutta se on kyllä ärsyttänyt kun joku on pitänyt esim. kuivausrummussa vielä vaatteitaan vaikka hänen vuoronsa olisi jo loppu. Ensi kerralla kyllä pysäytän ohjelman ja otan kylmän viileesti pyykit pois, kuivat tai ei. Kyllä jokaisen on huolehdittava että ottaa pyykkinsä pois viimeistään silloin kun toisen vuoro alkaa ja oma vuoro on loppu olkoon kyseessä sitten pesukone tai kuivausrumpu tai kuivaushuone.