Mikä on sinun "hintasi"?
Miten arvotat oman aikasi?
Kun olet töissä, myyt työnantajalle omaa aikaasi johonkin hintaan; saat palkkaa. Jossain on raja, jolloin oma aika on arvokkaampaa kuin sitä myymällä saatava korvaus. Mikä on sinun miminituntihintasi, jolla annat aikaa työnantajan käyttöön? Vaikuttaa työnkuva vai onko aikasi hinta sama riippumatta työtehtävistä?
Tuli mieleen kysyä palstalaisilta. Itse tein opiskeluaikoina varastohommia erittäin pienellä palkalla, noin 11 € / h. Jälkikäteen hoksasin, että olisin tienannut käteen melkein saman jos olisin elänyt tuilla ja tehnyt asioita, joista oikeasti nautin. Nyt myin puolet valveillaoloajastani monen vuoden ajan alihintaan. Eri asia olisi ollut, jos ko. työpaikalla olisi voinut kehittyä, saanut haasteita ja pulmia ratkaistavaksi ja työ olisi ollut mielenkiintoista. Tai olisi ollut etenemismahdollisuuksia.
Nyt iän tuomalla kokemuksella ja oman ajan arvottamisella ehdoton minimihintani on 25 € / h käteen (~ 3800 € kk täyspäivätyöstä, netto). Sen alle en tee kuin tehtäviä, joita tekisin muutenkin harrastuksena tai jotka ovat mielenkiintoisia ja sopivan haastavia ja kehittäviä.
Joten, mikä on juuri sinun hintasi? Miksi?
Kommentit (44)
Oman alan hommissa tuntipalkka alkaa kakkosella. Määräaikaisena ja mielellään alle 3 alkavalla viikkotyöajalla suostun töihin mutta toistaiseksi voimassa oleviin ja 3 alkaviin viikkotyöaikoihin en suostu enää. Loppuun palaminen takana ja vuosikausia kestäneen toipumisen aikana oppi elämään minimituilla ja löysi mielekästä tekemistä johon ei rahaa tarvita joten raatamiseen ei ole tarvetta. Terveys pysyy parempana kun on aikaa palautua. Määräaikaisena on myös tiedossa milloin työt loppuu ja jotenkin se auttaa jaksamaan jos paikassa on jotain pielessä niin kuin monessa paikassa on.
2000€ nettona riittäisi JOS työ on sellaista, josta tykkään tosi paljon ja jolla on jokin merkitys, työyhteisö ihana, johto ja viestintä toimii, eettinen ja miellyttävä... Eli sellaista ei ole, joten palkan olisi oltava hurjasti parempi, jotta suostuisin aikaani myymään. Edellisessä työssä olin jo varautunut sanomaan, että alle 5000€ palkalla en jatka. Määräaikaisesta työstä oli kyse, hirveä työ eikä palkka riittänyt korvaamaan menetettyä aikaa. Ei jatkunut muutenkaan.
Aikaa ei takaisin saa ja sitä on hyvin rajallinen määrä. Kaiken lisäksi ei voi edes tietää, kuinka rajallinen!
Vierailija kirjoitti:
Olen päässyt irti siitä, että yhdistän työn rahan tuottamiseen. Minulla on rahastoissa ja osakkeissa sadan tonnin potti, joka kasvanee 700 000 e siinä vaiheessa kun jään eläkkeelle. Lisäksi pystyn elämään mukavaa elämää noin tonnilla kuussa. Olen laskenut että jos vivutan seuraavassa lamassa, tulee potista vielä isompi.
Työstä saatavalla rahalla ei oikeastaan ole kovinkaan suurta merkitystä, vaan työpaikassa tärkeintä minulle on mukavat työkaverit, mielenkiintoinen ja eettinen työnkuva sekä työntekijän oikeudenmukainen kohtelu. Lisäksi töissä pitää olla hauskaa ja saada älyllisiä haasteita! Jos nämä eivät täyty, en jatka työpaikassa. Tämä on siis hintani rahallisen korvauksen sijaan. Muuten tekisin vapaaehtoistöitä.
Hienoa!
-ap
Olen päässyt irti siitä, että yhdistän työn rahan tuottamiseen. Minulla on rahastoissa ja osakkeissa sadan tonnin potti, joka kasvanee 700 000 e siinä vaiheessa kun jään eläkkeelle. Lisäksi pystyn elämään mukavaa elämää noin tonnilla kuussa. Olen laskenut että jos vivutan seuraavassa lamassa, tulee potista vielä isompi.
Työstä saatavalla rahalla ei oikeastaan ole kovinkaan suurta merkitystä, vaan työpaikassa tärkeintä minulle on mukavat työkaverit, mielenkiintoinen ja eettinen työnkuva sekä työntekijän oikeudenmukainen kohtelu. Lisäksi töissä pitää olla hauskaa ja saada älyllisiä haasteita! Jos nämä eivät täyty, en jatka työpaikassa. Tämä on siis hintani rahallisen korvauksen sijaan. Muuten tekisin vapaaehtoistöitä.