Mikä on sinun "hintasi"?
Miten arvotat oman aikasi?
Kun olet töissä, myyt työnantajalle omaa aikaasi johonkin hintaan; saat palkkaa. Jossain on raja, jolloin oma aika on arvokkaampaa kuin sitä myymällä saatava korvaus. Mikä on sinun miminituntihintasi, jolla annat aikaa työnantajan käyttöön? Vaikuttaa työnkuva vai onko aikasi hinta sama riippumatta työtehtävistä?
Tuli mieleen kysyä palstalaisilta. Itse tein opiskeluaikoina varastohommia erittäin pienellä palkalla, noin 11 € / h. Jälkikäteen hoksasin, että olisin tienannut käteen melkein saman jos olisin elänyt tuilla ja tehnyt asioita, joista oikeasti nautin. Nyt myin puolet valveillaoloajastani monen vuoden ajan alihintaan. Eri asia olisi ollut, jos ko. työpaikalla olisi voinut kehittyä, saanut haasteita ja pulmia ratkaistavaksi ja työ olisi ollut mielenkiintoista. Tai olisi ollut etenemismahdollisuuksia.
Nyt iän tuomalla kokemuksella ja oman ajan arvottamisella ehdoton minimihintani on 25 € / h käteen (~ 3800 € kk täyspäivätyöstä, netto). Sen alle en tee kuin tehtäviä, joita tekisin muutenkin harrastuksena tai jotka ovat mielenkiintoisia ja sopivan haastavia ja kehittäviä.
Joten, mikä on juuri sinun hintasi? Miksi?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on asia mikä on saanut minut jäämään työttömäksi. Arvostan aikaa paljon enemmän kuin mitä työpanoksestani ollaan valmiita maksamaan. Mulla on sijoituksia sen verran, että aikanaan ovat minulle vanhuudenturva tms. vaikka mitä tapahtuisi. Vaikka tipun kohta työmarkkinatuelle, niin en tule katumaan vaikka voi kuulostaa askeettiselta. Tämä on oikeasti nautinnollista kun voi käyttää koko valveilla olon juuri siihen mikä itse kiinnostaa. Voi tehdä extempore matkoja (ennen koronaa) varsinkin kun olen lapseton.
Hienoa! Itse ajattelin toimia juuri samoin. Nyt joudun vielä käyttämään aikaani tämän yrityksen pyörittämiseen 4-12 tuntia viikossa. Reilu parannus kuitenkin rasittavaan ja tylsään päivätyöhön. Saa nukkua ihan niin pitkään kuin haluaa ja herätä ilman kellonsoittoa auringonsäteisiin. En voisi kuvitellakaan palaavani perustyöhön. Oma aika on lopulta ainoa, mitä meillä täällä pallolla on. Siksi hinnoittelen sen aika ylös, niukka hyödyke kun on.
-ap
Suosittelen. Olin nuorena tosi kova säästämään ja sainkin kerrytettyä tuon 90 000 € potin. Tajusin kuitenkin miten kaukana todellinen taloudellinen riippumattomuuteni on jos sitä työllä tavoittelen. Nyt jätinkin tuon vain kasvamaan korkoa ja se uskomatonta kyllä paisuu oletettavasti inflatiokorjattuna puolen miljoonan paikkeille eläkeiässäni. Samalla kun nautin tästä vapaudesta.
Isäni on juuri jäämässä eläkkeelle ja tunnelma on vähän sellainen, että tuliko nyt aika kuitenkaan käytettyä hyvin.
Kuulostaa hyvältä! Korkoa koron päälle-ilmiö aina vähän yllättää.
Selkeä ero kirjoitti:
Köyhät myy työaikaansa. Vähintään normaalisti tienaavat myy osaamistaan.
Suht järkyttävä kommentti. Jokainen meistä ihan samalla tavalla myy omaa aikaansa. Jonkun on se työ tehtävä, mistä korvaus suoritetaan; rahaa ei makseta tyhjästä. Työstä kyse, ei jouten olosta.
Hinta tuli vastaan kun töissä minun olisi pitänyt paikata kaikien kesälomat ja kun vihdoin olisin itse lähtenyt kesälomalle elokuussa, minulle sanottiin "ethän sä nyt voi lähteä kun sut tarvitaan siellä ja täällä". Siinä vaiheessa räjähdin jo niin että esimiehen piti puuttua tilanteeseen (ei tiennyt että olin paikannut muiden poissaoloa jatkuvasti). Sanoin aika kärkkäästi että tällä puljulla ei ole varaa maksaa mulle sellaisia korvauksia että jättäisin loman pitämättä, minä osasin 5 hengen työt, yksikään heistä ei osannut mun tehtäviä, silti muille maksettiin parempi palkka. Vaihdoin työpaikkaa, vein osaamiseni mukanani.
Nykyinen tuntipalkka 19,50€
40 tuntia viikossa.
Periaatteessa tyytyväinen nysyiseen paikkaan kunhan saisi asuntolainan, niin pääsisin eroon nykyisestä kalliista vuokrasta.
Olisinpa kaunis nuori nainen niin saisin pari sataa käteen tunnissa.
Palkkani on juuri tuo 11 e tunti, sillä myyn joka arkipäivä aikaani 7,5 h.
15 e tunti.
Siitä alemmalla en tee töitä.
Kolmekymppisestä asti ollut työttömänä.
Ylläpidän ammattitaitoani ja olen karkeasti nopeampi kuin aloittelijat. Vastaan parhaimmillaan neljää työntekijää. Olen haastattelussa näyttänyt nopeuteni ja koeajalla minua on vakkarit vihanneetkin.
Valitettavasti työnantajat ovat kitsaita maksamaan laadusta ja nopeudesta.
Työkunto on hyvä ja kykenen tekemään kymmentäkin tuntia tiukkaan tahtiin.
Toki useita päiviä tehdessä hommia pitää joinain päivinä tehdä palauttavilla työtehoilla, ettei pala loppuun.
Olen liian kallis ja yritykset ovat liian köyhiä. Vaikea uskoa kun on hienoja autoja pihat täynnä, mutta lainalla kaiketi maksettuja.
Suomi on köyhä maa ja köyhiä yrityksiä maa täynnä.
Ei meikäläiseen ole varaa.
Sen kyllä näkee kun pelkästään pankkienkin ulkoasu on nelketvuotta sitten päivitetty.
Kaikki julkisivut repsottaa ja antaa köyhän vaikutelman.
Työttömänä saisin enemmän mutta en jaksa selitellä työkkärille.
Nettona alle 50€/h keikat jätän tekemättä.
Ennemmin teen remppaa kotona tai hoidan lapsia..
Löytyykö palstalta henkilöitä, jotka tekevät mielestään ikävää työtä huonolla palkalla? Miksi teet niin?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Olisinpa kaunis nuori nainen niin saisin pari sataa käteen tunnissa.
Monet miehet ovat valmiita ostamaan samanlaista palvelua vastaavaan hintaan vatsakkailta karvaisilta keski-ikäisiltä miehiltä. Nyt vaan rohkeasti ansaitsemaan!
kuulkaas kultamussukat
ei se palkka ole mikään tärkeä! , vaan että saat rytmiä päivääsi ja jotain puuhastelua. sosiaalisia kontakteja.
nih!!
🐵
Käypä hinta kenelle tahansa on nykyään 9 €/päivä.
tsemppari kirjoitti:
kuulkaas kultamussukat
ei se palkka ole mikään tärkeä! , vaan että saat rytmiä päivääsi ja jotain puuhastelua. sosiaalisia kontakteja.
nih!!
🐵
Kyllä tuota rytmiä ja sosiaalisia kontakteja saa hyvin ilman ikävää ja painostavaa työntekoakin. Nythän tuota ehtii paremmin tapaamaan eri ihmisiä.
-ap
Suomalaisten mediaanipalkka on noin 3 300 € / kk. Miten oma palkkasi sijoittuu vertailussa?
-ap
No kovin halvalla ei kannata minun töihin lähteä. Saan tukia 2000e käteen kuussa. Toiset 2000 saan helposti myymällä seksiä. Teen sitä omaksi iloksi, silloin kuin huvittaa ja ehtii. Korona vienyt oman alan työt, niissä saa n. 15e/h. Raskas vuorotyö. Joten todellakin tällä hetkellä elämä on leppoisampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen yrittäjä, mutta silti ihan palkan itselleni maksan ja osaan siitä kyllä laskea itselleni tuntipalkan. Mikset nyt vain kerro, mitä työtä teet, josta sinulle jää yli 25 euron tuntipalkkaa? Et voi sanoa, että olet yrittäjä ja laskutat työstäsi, mutta kuitenkaan et muka mitään työtä tee. Kyllä se laskutettavakin työ on työtä .
En tietenkään kerro yksityiskohtaisesti mitä teen, koska haluan säilyttää anonymiteetin. Ala on eräästä harrastuksestani noussut palvelualan yritys. Pääasiassa tarjoaa koulutuspalveluita ko. harrasteen ympärillä, sekä myy siihen tarvittavia laitteistoja ja aineettomia muita palveluita.
Olet siis yksi niistä turhista "konsulteista", joita maailma päällään kantaa :).
Minä tein vielä alkuvuodesta kympin tuntihintaan osa-aikatöitä. Korona vei ne hommat, ja koska olen yliopistossa kirjoilla, niin työttömyyskorvausta en saa. Onneksi vanhemmat avittaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten mediaanipalkka on noin 3 300 € / kk. Miten oma palkkasi sijoittuu vertailussa?
-ap
Saan noin kuudesosan tuosta, enkä ikinä tule pääsemään edes kahteen tonniin. Jos saisin 3300 eur/kk, tekisin töitä ehkä kaksi vuotta, ja kituuttaisin niin rankasti, että säästöön jäisi ainakin pari tonnia kuussa. Sitten voisi taas lekotella.
Hyvä! Tällaisia on aina kiva lukea, ettei tuhlata omaa aikaa mihinkään, mistä ei pidä!
-ap