Alkoholi ja ravintolatyö
Olen päässyt töihin paikkaan, jossa on A-oikeudet ja minulla ei ole mitään aikaisempaa kokemusta alkoholin myynnistä. Hävettää kysellä kaikkea koko ajan muilta työntekijöiltä. En itse juo kuin harvoin, baareissakin tilaan lähinnä vettä, joten en tiedä paljoakaan drinkeistä, viineistä, shamppanjoista... tai edes oluista. Voisiko joku alkoholi-tietäväinen vähän prepata minua, että tietäisin edes vähän paremmin seuraavassa työvuorossa?
Kyseessä on aika siisti paikka kesäterasseineen, ei siis mikään räkäjuottola, eikä yökerho. Ihmiset tilaavat paljon viiniä ja kuohuvaa.
Viinien kohdalla: pitää tietysti kysyä kuinka monta senttiä, mitkä ne vaihtoehdot ovat? Muuta, mitä kannattaisi tietää/opetella viineistä?
Entä kuohuviinit ja shamppanjat? Mitä tulisi tietää?
Mitkä drinkit kannattaa ainakin opetella?
Löytyisikö jostain netistä ohjeita baarityöläiselle (en varsinaisesti baarimikko ole kuitenkaan, mutta alkoholin myynti ja tarjoilu kuuluu myös työnkuvaan)? Tai jos joku muuten osaisi antaa jotain ohjeita.
Olen tosiaan ihan ummikko tällä alalla ja tunnen olevani vähän pihalla enkä ole vielä saanut kunnon perehdytystä työhön :(
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 20:07"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 20:02"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 19:57"]
Sun pitäisi kyllä nyt kertoa näistä ongelmistasi esimiehellesi. Hän on vastuussa siitä että osaat anniskella alkoholia lain määräysten mukaisesti. Teiltä menee vielä luvat kun et tunne määräyksiä ja sössit jotain.
Tee se heti huomenna.
[/quote]
Ei mene lupia, jos työvuorossa on muita anniskeluluvan omaavia työntekijöitä. Henkilö, jolla ei ole anniskelulupaa, ei saa olla yksin työvuorossa, muuten saa kyllä tehdä samaa työtä kuin muutkin.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Anniskelupassi on oltava jokaisella, joka anniskelee. Varavastaavan pätevyyttä ei tarvitse olla, mutta vuorossa & paikalla on oltava ainakin yksi, jolla tämä pätevyys on. Se vaatii koulutuksen/riittävän työkokemuksen.
t. Ravintolapäällikkö
[/quote]
Oletko nyt ihan varma? Minulla ei kyllä ole mitään anniskelupassia ja työskentelen isolla ja tunnetulla työnantajalla, ja ihan alkoholia anniskelen.
[/quote]
Ei mullakaan ole anniskelupassia ja olen tehnyt tarjoilukeikkoja :) Oon ollut myös tiskin takana.
Sun pitäisi kyllä nyt kertoa näistä ongelmistasi esimiehellesi. Hän on vastuussa siitä että osaat anniskella alkoholia lain määräysten mukaisesti. Teiltä menee vielä luvat kun et tunne määräyksiä ja sössit jotain.
Tee se heti huomenna.
[/quote]
Ei mene lupia, jos työvuorossa on muita anniskeluluvan omaavia työntekijöitä. Henkilö, jolla ei ole anniskelulupaa, ei saa olla yksin työvuorossa, muuten saa kyllä tehdä samaa työtä kuin muutkin.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Anniskelupassi on oltava jokaisella, joka anniskelee. Varavastaavan pätevyyttä ei tarvitse olla, mutta vuorossa & paikalla on oltava ainakin yksi, jolla tämä pätevyys on. Se vaatii koulutuksen/riittävän työkokemuksen.
t. Ravintolapäällikkö
[/quote]
Anniskelupassi tulee olla vastaavalla hoitajalla ei jokaisella työntekijällä.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 21:25"]
Tee se heti huomenna.
[/quote]
[/quote]
t. Ravintolapäällikkö
[/quote]
Anniskelupassi tulee olla vastaavalla hoitajalla ei jokaisella työntekijällä.
[/quote]
se nyt o ihan sama siinä vaiheessa kun ap anniskelee määräysten vastaisesti, kusessa on anniskeluluvan haltija jos jäävät kiinni mokista.
Ap tässä. Ravintola on todella suosittu, arvostettu ja isossa kaupungissa. Työntekijöitä on paljon ja paikalla on aina anniskeluvastaava. Itselläni ei ole mitään anniskelupassia eikä sitä minulta vaadittu eikä lain mukaankaan vaadita. Hygieniapassi tietysti on.
En tiedä siitä, koulutetaanko meitä uusia työntekijöitä. Ekassa vuorossa kerrottiin, että täällä on tämä ja tämä, tämä tarjoillaan lasista ja tämä pullosta, mitä kaikkea työnkuvaan kuuluu ja sellaista, mutta töihin siinä aika pian joutui kylmiltään.
Millä perusteella anniskelen määräysten vastaisesti, 25? Kaikki alkoholijuomat, jotka kaadoin, mittasin ohjeiden mukaan.
Anteeksi 25, sanoitkin "siinä vaiheessa kun". No, toivottavasti niin ei pääse käymään, tarkkana aion olla ja kysyä kaikesta aina, vaikka tunnenkin itseni vähän ääliöksi, kun jatkuvasti joutuu näin aluksi kysellä.
eikös pitäisi olla anniskelupassi että voi yleensä tehdä tuota työtä?
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 21:51"]
eikös pitäisi olla anniskelupassi että voi yleensä tehdä tuota työtä?
[/quote]
Ei tarvitse.
Tee se heti huomenna.
[/quote]
[/quote]
t. Ravintolapäällikkö
[/quote]
Todella pätevältä ravintolapäälliköltä kuulostat kyllä.. no ehkä jossain s-ryhmällä..
Voi että kun ihmiset on nykyään uusavuttomia. Itse olin työharjottelussa baarin puolella, alkuun en edes tiennyt kuin olutta lasketaan vapaasti hanasta. Trust me, jos rohkeasti kysyy, ei tieltä eksy. Hyvänä perussääntönä on: a) väkevät tarjoillaan 4 cl annoksina, b) viinin perusannos on 12 cl, c) ns. tuplien myynti on kielletty, d) alaikäiselle myyminen on vakavin rikos, joten rohkeasti papereita, jos henkilö vaikuttaa liian nuorelta, e) oluet tarjoillaan niille tarkoitetuille laseille. Ihmetyttää, miksi kysymistä hävetään. Se osoittaa minusta, että on halua oppia ja tutustua alaan. Onnea matkaan!
Äh ei siihen mitään koulua tarvitse, ja opit tekemällä ja kysymällä. Asiakkailtakin voi kysyä hassuja kysymyksiä, kaikki on joskus uusia eikä ravintolatyö kuitenkaan ole mitään aivokirurgiaa niin hymyllä pääsee todella pitkälle. Tsemppiä duuniin!