Maisteri, miksi ärsyynnyt..
Kun YAMKin suorittanut kutsuu itseään maisteriksi?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Onko YAMK-tutkinnolla edes mitään sellaista suomenkielistä termiä, jolla voisi sanoa "Olen ..."? Nythän sitä ei voi oikein sanoa, että "Olen ylempi ammattikorkeakoulututkinto" vaan se pitää aina sanoa muodossa "minulla on ylempi ammattikorkeakoulututkinto". Toi on aikamoinen sanahirviö, joten ymmärrän, että osa haluaa lyhentää sen muotoon "olen maisteri".
Ylempi tradenomi, tradenomi yamk tai vanhempi tradenomi
Toivon, että rekrytoijat ainakin ymmärtävät eron. Itseäni ärsyttää lähinnä se, että joku valehtelee, ja ihmetyttää se, että häpeää omaa koulutustaan ja siksi pitää valehdella.
Olen käynyt erään yhdistyksen kerho-ohjaajakurssin ja kansanopistossa kasvisruokakurssin. Olen siis pedagogiikan ja kasvatuspsykologian maisteri ja akateeminen kokki, eikös juu. harmi, että meitä opettajia on nyt paljon työttöminä eikä rehtorin virkoja ole tarjolla, ja kokitkin on lomautettu koronan takia.
Hävettää koko applied sciences -touhu. On hyvin outoa että tradenomit tai insinöörit yrittävät olla jotain muuta kuin ovat.
Ainakin minä arvostan enemmän jotain joka rehellisesti sanoo olevansa vaikka yamk-tradenomi kuin mussuttaa jotain maisteri-settiä jos ei ole yliopistosta valmistunut. Totuus selviää kuitenkin ja samalla selviää myös se, että henkilö häpeää omaa koulutustaan.
Onhan se erikoista. Olen itse AMK:ssa töissä ja tosiaan YAMK-tutkinnoista puhutaan talon sisälläkin Masters-tutkintoina. Tulee tunne, että ei arvosteta, kun ei voida puhua reilusti YAMK-tutkintoina.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se erikoista. Olen itse AMK:ssa töissä ja tosiaan YAMK-tutkinnoista puhutaan talon sisälläkin Masters-tutkintoina. Tulee tunne, että ei arvosteta, kun ei voida puhua reilusti YAMK-tutkintoina.
Eikös tämä johdu siitä, että se on Master's englanniksi?
Ei Master of science, mutta Master of Business administration esim.
Ehtiihän ne lukea itsensä vielä maistereiksikin jos haluavat tulevaisuudessa. Aikaa vaan pitää varata 4-5 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
En vain tajua ihmistä, joka ei ymmärrä sitä, missä on opiskelemassa. Olen tavannut AMK opiskelijan, joka kutsui itseään akateemiseksi. Ja myös tradenomi yamkn joka puhui itsestään MBAna ja opinnäytetyöstään graduna.
Tradenomi YAMK on englanniksi Master of business administration = MBA.
Koska se ei pidä paikkaansa. Ärsyynnyn jos minua pidetään niin tyhmänä etten muka tajuaisi huijausyritystä.