Maisteri, miksi ärsyynnyt..
Kun YAMKin suorittanut kutsuu itseään maisteriksi?
Kommentit (48)
Maisteriushan on vain aikuisen peruskoulututkinto.
Yli puolet suomalaisista on maistereita.
Koska jos joku sanoo että on suorittanut maisterintutkinnon, niin jokainen olettaa, että hän on käynyt yliopiston. Sitten kun joutuukin korjaamaan, että kävikin ammattikorkean, niin onhan se noloa sille, joka on itseään maisteriksi väittänyt. Ei siksi, että YAMK olisi huono koulutus, vaan siksi, että on yrittänyt olla jotain muuta, mitä on.
Tai siis, YAMK:n käyneet jotka sanovat itseään maisteriksi ihan itse alentavat oman korkeakoulututkintonsa arvon, jos kutsuvat itseään maisteriksi. YAMK on hyvä tutkinto, ja voisivat ylpeinä sanoa suorittaneen sen.
Koko AMK koulutuksen arvostus on romahtanut näiden nimikikkailijoiden myötä.
Vierailija kirjoitti:
Yamk taitaa olla englanniksi master of.... , mistä tulee harhakuva, että se olisi vastaava kuin suomalainen maisterintutkinto. Siksi moni käyttää sanaa maisteri. Ja kyllä, se ärsyttää, koska se ei ole sama tutkinto.
Mä opiskelin Skotlannissa kandin tutkinnon, mutta siellä jossain yliopistoissa kandeja kutsutaan Master of ... -nimikkeellä, vaikka kyseessä on siis puhdas kandin tutkinto. En tosin ikinä käytä tutkinnostani suomenkielistä versiota, niin ei tarvitse pohtia mitä randomit tyypit siitä ajattelevat.
Onko YAMK-tutkinnolla edes mitään sellaista suomenkielistä termiä, jolla voisi sanoa "Olen ..."? Nythän sitä ei voi oikein sanoa, että "Olen ylempi ammattikorkeakoulututkinto" vaan se pitää aina sanoa muodossa "minulla on ylempi ammattikorkeakoulututkinto". Toi on aikamoinen sanahirviö, joten ymmärrän, että osa haluaa lyhentää sen muotoon "olen maisteri".
Vierailija kirjoitti:
Koska YAMK ei ole maisterin tutkinto, ja minua ärsyttää jos minulle yritetään syöttää virheellistä tai valheellista tietoa.
Se, että ne periaatteessa ovat saman tasoisia tutkintoja ei vaikuta asiaan millään lailla. DI on myös saman tasoinen tutkinto, mutta eivät diplomi-insinöörit väitä itseään maistereiksi, eikä maisterit diplomi-insinööreiksi.
Onko nykyään di:n vaatimustaso laskettu maisterin tasolle? Aikanaan ero oli 20 ov joka taitaa olla tuplat opintopisteissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yamk taitaa olla englanniksi master of.... , mistä tulee harhakuva, että se olisi vastaava kuin suomalainen maisterintutkinto. Siksi moni käyttää sanaa maisteri. Ja kyllä, se ärsyttää, koska se ei ole sama tutkinto.
Mä opiskelin Skotlannissa kandin tutkinnon, mutta siellä jossain yliopistoissa kandeja kutsutaan Master of ... -nimikkeellä, vaikka kyseessä on siis puhdas kandin tutkinto. En tosin ikinä käytä tutkinnostani suomenkielistä versiota, niin ei tarvitse pohtia mitä randomit tyypit siitä ajattelevat.
Missä maassa olet töissä jos ulkomaankielellä puhut titteleistäsi?
Vierailija kirjoitti:
Onko YAMK-tutkinnolla edes mitään sellaista suomenkielistä termiä, jolla voisi sanoa "Olen ..."? Nythän sitä ei voi oikein sanoa, että "Olen ylempi ammattikorkeakoulututkinto" vaan se pitää aina sanoa muodossa "minulla on ylempi ammattikorkeakoulututkinto". Toi on aikamoinen sanahirviö, joten ymmärrän, että osa haluaa lyhentää sen muotoon "olen maisteri".
Olen esimerkiksi tradenomi Yamk, mikä tuossa on vaikeaa? Miksi ihmeessä tai miten ihmeessä voisi sanoa olevansa maisteri, kun ei ole. En minäkään sano olevani DI vaikka se on lyhyempi kuin maisteri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska YAMK ei ole maisterin tutkinto, ja minua ärsyttää jos minulle yritetään syöttää virheellistä tai valheellista tietoa.
Se, että ne periaatteessa ovat saman tasoisia tutkintoja ei vaikuta asiaan millään lailla. DI on myös saman tasoinen tutkinto, mutta eivät diplomi-insinöörit väitä itseään maistereiksi, eikä maisterit diplomi-insinööreiksi.
Onko nykyään di:n vaatimustaso laskettu maisterin tasolle? Aikanaan ero oli 20 ov joka taitaa olla tuplat opintopisteissä.
DI on nykyään opintopisteissä mitattuna samanlainen 180+120op tutkinto kuin maisteri.
Vierailija kirjoitti:
Tarkennatko vähän tätä logiikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan Suomessa. Mutta esimerkiksi cv:ssä on yliopiston nimi englanniksi ja samoin tutkintonimike englanniksi. En mä niitä erikseen ala kääntämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan Suomessa. Mutta esimerkiksi cv:ssä on yliopiston nimi englanniksi ja samoin tutkintonimike englanniksi. En mä niitä erikseen ala kääntämään.
Eikä niitä nyt CV:seen tarvitse kääntää. Mutta kyllä vähän kahvipöytäkeskustelussa ihmettelisin, jos joku puhuisi olevansa master of... vaikka tutkintotodistuksessa lukisi ensinnäkin bachelor..
Tämä YAMK ehkä ärsyttää ihan opiskelijoiden puolesta. Mielestäni ei ole reilua koulutuksen tarjoajalta uskotella, että se olisi maisterintutkinto ja sitten ei kuitenkaan monestikaan työelämässä ole sama asia. Esimerkiksi tämä sosionomi, sosionomi YAMK. Ei sillä saa sosiaalityöntekijän virkaa, vaan se 2400e/kk ohjaajan pesti. AMK:t markkinoi kuitenkin näitä, että valmistaa esim johtamistehtäviin! Todella epäreilua näiden nuorten puolesta, kun huomaavat asian. Ja tätä minä ainakin todistan työelämässä joka päivä. Arvostan ohjaajia, mutta AMK:n toiminta ei vain ole eettistä.
Se nyt on lähinnä noloa, kun yamk kutsuu itseään maisteriksi.
Ja by the way, kaikille muille paitsi amk käyneille yamk ja amk kuvautuu samantasoisena tutkintona. En edes tajua miksi joku vaivautuu tekemään yamk tutkinnon. Vai
Saako yamk sosionomi jotain etua sosionomiin nähden?
Sos.tt. kirjoitti:
Tämä YAMK ehkä ärsyttää ihan opiskelijoiden puolesta. Mielestäni ei ole reilua koulutuksen tarjoajalta uskotella, että se olisi maisterintutkinto ja sitten ei kuitenkaan monestikaan työelämässä ole sama asia. Esimerkiksi tämä sosionomi, sosionomi YAMK. Ei sillä saa sosiaalityöntekijän virkaa, vaan se 2400e/kk ohjaajan pesti. AMK:t markkinoi kuitenkin näitä, että valmistaa esim johtamistehtäviin! Todella epäreilua näiden nuorten puolesta, kun huomaavat asian. Ja tätä minä ainakin todistan työelämässä joka päivä. Arvostan ohjaajia, mutta AMK:n toiminta ei vain ole eettistä.
Sama ongelma on ollut muuten 90-luvulta lähtien. Aiheuttaa työelämässä sitä, ettei perustyö kelpaa eli työttömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä niitä nyt CV:seen tarvitse kääntää. Mutta kyllä vähän kahvipöytäkeskustelussa ihmettelisin, jos joku puhuisi olevansa master of... vaikka tutkintotodistuksessa lukisi ensinnäkin bachelor..
Mun tutkintotodistuksessa vaan ei lue Bachelor... Siinä lukee Degree of Master of Arts in ...
https://en.wikipedia.org/wiki/Master_of_Arts_(Scotland)
Wikipediasta löytyy lisätietoa tästä käytännöstä, joka on käytössä vain muutamassa Skotlannin yliopistossa.
Sos.tt. kirjoitti:
En ymmärrä miksi näiden ammattikorkeakoulujen toimintaan ei puututa. Ylipäätänsä jostain nämä "Masterit" ovat saaneet päähänsä sen, että ovat maistereita.. Yksi promoaja oli jossakin vaiheessa myös Tradenomiliitto.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen opiskellut AMK:ssa enkä ymmärrä sitä, miksi ammatillisesta koulutuksesta pitäisi saada sama titteli kuin yliopistotason koulutuksesta?
Totuus on, ettei koulutuksia ja niiden vaatimustasoa voi mitenkään rinnastaa toisiinsa. Yliopistoon on vaikeampi päästä ja tutkinto siellä on haastavampi suorittaa.
Kaikenlainen koulutus hyväksi ja yhteiskunnan kannalta tarpeen, mutta tuo amkin tutkinnon päälle liimattu "tieteellisyys" on turhaa. Kyllähän sieltä käytännön suorittavan työhön valmistutaan ja monella alalla koulutetuista tekijöistä on pulaa. Oikeasti kannattaisi siellä keskittyä siihen aitoon opetuksen ja osaamista sen tason nostoon. Parin vuoden lisäopiskelulla yliopistolla kuitenkin on mahdollisuus se oikea maisterin tai DIn tutkinto saada.
En vain tajua ihmistä, joka ei ymmärrä sitä, missä on opiskelemassa. Olen tavannut AMK opiskelijan, joka kutsui itseään akateemiseksi. Ja myös tradenomi yamkn joka puhui itsestään MBAna ja opinnäytetyöstään graduna.
Lähinnä tulee mieleen, että epärehellistä ja noloa, ei ärsytä. Mistä noin valtava hinku olla maisteri, harvempi maisteri pitää tutkintoaan niin kovin ihmeellisenä, että pitäisi oikein valehdella olevansa maisteri :D