Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omalla Skodalla vai velka Volvolla?

Vierailija
31.03.2014 |

Kumpaa kannatatte?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sitä mieltä, että tavallinen ihminen ei saa mitään ilman velkaa. Silti en autoon laittaisi lainaa. Mä ajan mieluummin vanhalla autolla kuin makselen autolainaa. Kun valkkaa esim. vanhan volvon eikä sitä skodaa, niin huoltokulutkaan eivät ole kalliit. Ja vanhemmissa autoissa on se hyvä puoli, että niitä voi huoltaa kotonakin. Uusissa autoissa tarvitaan ties mitä sähkövempainta, että saa yksinkertaista korjausta tehdä.

Ja kaikista parasta tässä on se, että kun ajaa vanhalla, luotettavalla autolla, se ei aiheuta kenessäkään kateutta eikä tule niitä riipuja ja klommoja parkkipaikoilla.

Vierailija
42/74 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 13:06"]

Siis häh! Oletteko tosissanne että autoa varten pitää ottaa velkaa?!? Noita ihan hyvä kuntoisia vanhoja autoja saa 2500-5000€:lla jopa, merkistä riippumatta. Ja joku 25-35 000€ autosta on myös suht halpa hinta, jonka pystyy kuka vaan maksamaan ilman lainaa. No tietenkin näillä persaukisilla, jotka ovat aina polttaneet rahansa, voi olla vaikeata ostaa auto. Itselläni on tosiaan uuden auton hinnan verran säästössä rahaa säästötilillä. Autoa en kyllä ole ostanut, enkä osta. Vanhempien halpisauto kia ceed:iä lainailen kun tarvin autoa.

[/quote]Hä, oletko tosissasi että pitäisi ajaa jollain viiden tonnina paskakasalla, ihan vai siksi ettei olisi velkaa? Mikä elämässä muuttuu velattomana paremmaksi?

[/quote]

Tässä se taas tuli ilmi, miksi suomalaisten talous ja suomen talous on retuperällä. Pellet ostaa lainalla kaiken, eikä osaa säästää, eikä tajua säästämisen ideaa. Säästämisen ideahan on se että on rahaa huonon päivän varalle tai rahaa ostaa jotain tarpeellista, ettei tarvitse ottaa velkaa. Velalla ei pitkälle elellä ja ei ole kiva että omat muksut makselee meidän velkoja. Yleensä kun ostan jotain, niin ostan sellaista jonka arvo säilyy tai jopa kohoaa ja siitä saa hyvät rahat kun myy. Ja en näe mitään typerää siinä että rahaa on uuden henkilöauton verran tilillä. Mieluummin maksan kerralla sen auton, mökin, asunnon tai veneen, kuin jäisin makselemaan jotain velkoja siitä. Näin ollen se itse ostamani tuote on minun, eikä pankin ja voin vaikka heti myydä sen halutessani pois, eikä kukaan kyselisi mitään,eikä tarvitsisi maksella mitään vanhoja velkoja myydystä tuotteesta pankille, vaan voisin pitää saamani rahat itselläni. Tälläkään hetkellä ei tarvitse surkutella mitään, eikä ottaa lainaa jos esim tulisi vaikka vesivahinko, a) kotivakuutus korvaisi suuren osan ja jotain mitä itse joutuisi makselemaan, voisi tililtä ottaa. Tai jos sairastuisin niin tilillä olisi hätävara rahaa. Muutenkin kun tulevaisuus tulee olemaan se, että emme luultavasti tule saamaan eläkettä, koska valtio on persaukinen, niin minulla on säästöjä, joilla voin elättää itseäni. Eli te joilla ei ole säästöjö ja ette osaa säästää tulette tippumaan sudenkuoppaan. No ei ole minun ongelmani. ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 17:20"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 14:46"]Mihin se sankari hävisi joka on ostanut kaiken käteisellä? Tuliko tietokoneaika täyteen ja äiti komensi ulos?

Velka pirssi jos yhtään paremman haluaa.

[/quote]

Mikä siinä on muka ongelma jos olen aluksi viikkorahat ja kuukausirahat säästänyt ja sen jälkeen palkkarahat? En oikein käsitä tuollaista, et ei voisi säästää siihen ja siihen. Alappa itse laskemaan, että monta vuotta olen säästänyt kun aloitin 6 vuotiaana säästämään ja nyt olen 32 vuotias. Niin 26 vuotta olen säästänyt, joten eiköhän kiken järjen mukaan sitä tuohta siis pitäisi tililläni olla? 25 vuotiaana muutin vasta virallisesti pois kotoa, vaikka tosin siinä välissä asuin 3 vuotta opiskelupaikkakunnalla. Ja tälläkin hetkellä ainoat adiat mitä joudun kuussa maksamaan on kännykkälasku, vastikkeet ja ruuat. Puolen vuoden välein maksan kaikki vakuutukset. Rahaa jää siis säästöön ja lapsen vaatteisiin sekä harrastuksiin. Ja joo kuukausiansioni ovat 3500€/kk, olleet jo 2005 vuodesta lähtien.

[/quote]

TROLLI miksi vaivautua vastaamaan?

Vierailija
44/74 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 13:35"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 13:06"]

Siis häh! Oletteko tosissanne että autoa varten pitää ottaa velkaa?!? Noita ihan hyvä kuntoisia vanhoja autoja saa 2500-5000€:lla jopa, merkistä riippumatta. Ja joku 25-35 000€ autosta on myös suht halpa hinta, jonka pystyy kuka vaan maksamaan ilman lainaa. No tietenkin näillä persaukisilla, jotka ovat aina polttaneet rahansa, voi olla vaikeata ostaa auto. Itselläni on tosiaan uuden auton hinnan verran säästössä rahaa säästötilillä. Autoa en kyllä ole ostanut, enkä osta. Vanhempien halpisauto kia ceed:iä lainailen kun tarvin autoa.

[/quote]Hä, oletko tosissasi että pitäisi ajaa jollain viiden tonnina paskakasalla, ihan vai siksi ettei olisi velkaa? Mikä elämässä muuttuu velattomana paremmaksi?

[/quote]

Tässä se taas tuli ilmi, miksi suomalaisten talous ja suomen talous on retuperällä. Pellet ostaa lainalla kaiken, eikä osaa säästää, eikä tajua säästämisen ideaa. Säästämisen ideahan on se että on rahaa huonon päivän varalle tai rahaa ostaa jotain tarpeellista, ettei tarvitse ottaa velkaa. Velalla ei pitkälle elellä ja ei ole kiva että omat muksut makselee meidän velkoja. Yleensä kun ostan jotain, niin ostan sellaista jonka arvo säilyy tai jopa kohoaa ja siitä saa hyvät rahat kun myy. Ja en näe mitään typerää siinä että rahaa on uuden henkilöauton verran tilillä. Mieluummin maksan kerralla sen auton, mökin, asunnon tai veneen, kuin jäisin makselemaan jotain velkoja siitä. Näin ollen se itse ostamani tuote on minun, eikä pankin ja voin vaikka heti myydä sen halutessani pois, eikä kukaan kyselisi mitään,eikä tarvitsisi maksella mitään vanhoja velkoja myydystä tuotteesta pankille, vaan voisin pitää saamani rahat itselläni. Tälläkään hetkellä ei tarvitse surkutella mitään, eikä ottaa lainaa jos esim tulisi vaikka vesivahinko, a) kotivakuutus korvaisi suuren osan ja jotain mitä itse joutuisi makselemaan, voisi tililtä ottaa. Tai jos sairastuisin niin tilillä olisi hätävara rahaa. Muutenkin kun tulevaisuus tulee olemaan se, että emme luultavasti tule saamaan eläkettä, koska valtio on persaukinen, niin minulla on säästöjä, joilla voin elättää itseäni. Eli te joilla ei ole säästöjö ja ette osaa säästää tulette tippumaan sudenkuoppaan. No ei ole minun ongelmani. ;-)

[/quote]

Miten joku oikeasti kirjoittaa jotain tuonlaista?

Tavallisella työssäkäyvällä ihmiselle ei yksinkertaisesti ole mahdollista säästää asunnon, mökin ei muun arvokkaan hintaa. Toki on mutta siihen menisi 100 vuotta. Jossain on kokoajan pakko asua, mökki on turha mutta korvike lomatkoille, mökistä saa myydessä rahat pois, matkasta jää muisto.

Toki tilillä on hyvä olla vähän (muutamia tonneja) rahaa mutta ei niin paljon että inflaatio syö sitä. Esim sijoitusasunnon hankinta velka+omalla rahalla on vain järkevää. Myös autorahoitus on järkevä jos sillä edistää omaa elämää.

Luultavasti jokainen haluasi olla Herlin joka voi hankkia kaiken ilman miettimistä.

Vierailija
45/74 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 17:34"]

Kaikki eivät ole syntyneet kultalusikka perseessä.

Kun se auton tarve tulee, niin silloin se pitää yleensä ostaa. Jos ei ole sellaisessa tilanteessa että olsi säästöjä, niin vaihtoethoina on säästää joko etukäteen tai jälkikäteen. Kumpi on fiksumpaa, säästää ostaaksen auton, vai ostaa auto lainalla, jos esimerksiksi työpaikan vastaanottominen on siitä autosta kiinni?

Olen ajanut omilla ja rahoitusyhtiön autoilla, sen mukaan mikä on ollut oma rahatilanne ja millä hinnalla rahoituksia on tarjottu. En ole huomannut autossa mitään eroa käytössä sen perusteella että kukan sen papereissa omistaa.  Ihan samalla tavalla se on käytännösä minun vaikka olisi ostettu rahoituksella ja autokaupan yhteydessä ei haittaa pätkääkään vaikka vanhasta olisi vielä vähän maksamatta.

[/quote]

Ensimmäinen huippuälykäs kommentti kun auton tarve niin se vain pitää ostaa, oli likvidiärahaa sillä hetkellä tai ei.

Vierailija
46/74 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 11:37"]

Omalla Volvolla vm 2014

[/quote]

Hienoa että sulla pappabetala tai olet 50v->

Toisilla on duunari ukko ja kolme lasta. Veikkaan että olen onnellisempi enkä stressaa joka helvetin asiasta. "Apua joku kolhi mun pelti lehmää parkkipaikalla, IIIIK!"

Vierailija
47/74 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 13:35"]

[/quote]

[/quote]

Tavallisella työssäkäyvällä ihmiselle ei yksinkertaisesti ole mahdollista säästää asunnon, mökin ei muun arvokkaan hintaa. Toki on mutta siihen menisi 100 vuotta. Jossain on kokoajan pakko asua, mökki on turha mutta korvike lomatkoille, mökistä saa myydessä rahat pois, matkasta jää muisto.

Toki tilillä on hyvä olla vähän (muutamia tonneja) rahaa mutta ei niin paljon että inflaatio syö sitä. Esim sijoitusasunnon hankinta velka+omalla rahalla on vain järkevää. Myös autorahoitus on järkevä jos sillä edistää omaa elämää.

Luultavasti jokainen haluasi olla Herlin joka voi hankkia kaiken ilman miettimistä.

[/quote]

siis ettekö ole säästäneet pienestä asti vaan vasta vanhempana yrittäneet säästää? Itse aloitin säästämisen jo 6 vuotiaana ja tallessa ovat rahat pysyneet ja jatkuvasti niiden rinnalle säästötiliin tulee lisää rahaa. Olen aina vertaillut tuotteiden hintoja ja ostanut sieltä mistä halvimmalla saa. Moponkin ostin 95 hintaan 3000mk, nyt siitä moposta saa sellaiset 2000€. Mitään tarpeetonta ei ostella ja jos jokin hajoaa, niin silloin ostetasn vasta uusi. Meillä on lapsi, mutta leluja ei tarvinnut ostella, koska säästin omat leluni hänelle, joten siinäkin tuli säästöä. Pennusta asti olen ollut pihi kuten isäni, kuitenkin lähes aina olen saanut haluamani, eikä meillä ole tarvinnut elää puutteessa. Kaikki, mitä on ostettu on ostettu tarjouksista ja esim autoa ostettaessa on liikkeet kilpailutettu niin että on saanut hyvän hinnan vanhoista autoista, eikä ole tarvinnut uuteen autoon maksaa paljoakaan väliä. Autoa mm meillä ei ole ostettu koskaan velalla vaan ihan säästöillä, kuten asuntokin. Säästeliäisyys on hyve ja tulevaisuuden turva.

Vierailija
48/74 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autovelan ottaminen on junteinta mitä tiedän:DDDD 

Vierailija
49/74 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 13:56"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 13:35"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

siis ettekö ole säästäneet pienestä asti vaan vasta vanhempana yrittäneet säästää? Itse aloitin säästämisen jo 6 vuotiaana ja tallessa ovat rahat pysyneet ja jatkuvasti niiden rinnalle säästötiliin tulee lisää rahaa. Olen aina vertaillut tuotteiden hintoja ja ostanut sieltä mistä halvimmalla saa. Moponkin ostin 95 hintaan 3000mk, nyt siitä moposta saa sellaiset 2000€. Mitään tarpeetonta ei ostella ja jos jokin hajoaa, niin silloin ostetasn vasta uusi. Meillä on lapsi, mutta leluja ei tarvinnut ostella, koska säästin omat leluni hänelle, joten siinäkin tuli säästöä. Pennusta asti olen ollut pihi kuten isäni, kuitenkin lähes aina olen saanut haluamani, eikä meillä ole tarvinnut elää puutteessa. Kaikki, mitä on ostettu on ostettu tarjouksista ja esim autoa ostettaessa on liikkeet kilpailutettu niin että on saanut hyvän hinnan vanhoista autoista, eikä ole tarvinnut uuteen autoon maksaa paljoakaan väliä. Autoa mm meillä ei ole ostettu koskaan velalla vaan ihan säästöillä, kuten asuntokin. Säästeliäisyys on hyve ja tulevaisuuden turva.

[/quote]

Asunto ostettu käteisellä? Aivan varmasti, asuit siis napapiirin pohjoispuolella?

Vierailija
50/74 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 13:53"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 11:37"]

Omalla Volvolla vm 2014

[/quote]

Hienoa että sulla pappabetala tai olet 50v->

Toisilla on duunari ukko ja kolme lasta. Veikkaan että olen onnellisempi enkä stressaa joka helvetin asiasta. "Apua joku kolhi mun pelti lehmää parkkipaikalla, IIIIK!"

[/quote]

Voi voi taas joku kateellinen liikkeillä, kun noin pahasti ottaa päähän jonkun uuden karhea Volvo...voi voi. Vai vielä duunariukko, on se elämä sulla sitten kovaa. Ei taida olla kovin onnellista elämää, kun muiden omaisuus ottaa noin paljon yläkertaan...

Vierailija
51/74 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Autoa mm meillä ei ole ostettu koskaan velalla vaan ihan säästöillä, kuten asuntokin. Säästeliäisyys on hyve ja tulevaisuuden turva."

Jummi jammi joillain menee hyvin. Ihan omilla, omalla työllä ansaituilla rahoilla hankit asunnon? Meikälainen vaihtaa heti alaa missä palkkaus on tällä mallilla!!!

Vierailija
52/74 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 14:05"]

"Autoa mm meillä ei ole ostettu koskaan velalla vaan ihan säästöillä, kuten asuntokin. Säästeliäisyys on hyve ja tulevaisuuden turva."

Jummi jammi joillain menee hyvin. Ihan omilla, omalla työllä ansaituilla rahoilla hankit asunnon? Meikälainen vaihtaa heti alaa missä palkkaus on tällä mallilla!!!

[/quote]

Mäkin haluaisin tietää.
Me saatiin kova työllä säästettyä 20 % ensiasunon hinnasta ja pankin täti (+50v) kertoi että hänen urallaan ole vastaavaa ollut. Asutaan suuren kaupungin keskustassa.

Vierailija
53/74 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velka rahalla se skodakin tulisi ainakin meille hankittua. Mitä välii?

Verotiedot ovat julkisia miksei myös se paljonko kenelläkin on lainaa? Se kertoisi ihmisestä paljon enemmän.

Tarinoita ja valheita voi tänne kirjoittaa kukaan normityöntekijä tai suurituloinenkaan ei pysty ostamaan järkevää asuntoa ilman velkaa jos käytössä vain omat tulot.

Vierailija
54/74 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 14:00"]

Autovelan ottaminen on junteinta mitä tiedän:DDDD 

[/quote]

Rupuautolla ajaminen on junteita mitä tiedän :DDDD

Vierailija
55/74 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli erikoinen tilanne kun autoni meni lunastukseen ja pyysin vakuutusyhtiöstä rahoija tillilleni. Autoni oli siis vm 2012. Ilmoittivat ettei käy, ottavat selvää paljonko rahoitusta jäljellä ja vasta sitten katsotaan mikä on minun osuuteni. Suosittelivat menemään autoliikkeeseen ja ostamaan uuden samalla rahoituksella. Aikani kinattua vakuutusyhtiön täti otti selvää ja hämmästyin kun auto olikin minun. Kertoi että poikkeuksetta tämän ikäiset ovat rahoitusyhtiöiden autoja. Sain rahat tililleni ja nyt alla oma uusi pirssi.

Vierailija
56/74 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autorahoitukset ovat niin halpoja että säästäminen ei kannata.

Vierailija
57/74 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä paljonko ajaa ja mihin autoa ylipäätään tarvitsee. Ajot kauppaan ja takaisin niin sitten Skoda jos jokapäivä tarvitsee niin velka Volvo.

Kyllä sä tiedät.

Pihalle ruostumaan, ei kumpaakaan.

Vierailija
58/74 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin se sankari hävisi joka on ostanut kaiken käteisellä? Tuliko tietokoneaika täyteen ja äiti komensi ulos?

Velka pirssi jos yhtään paremman haluaa.

Vierailija
59/74 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla Skodalla ajetaan tälläkin hetkellä. Ihan hyvä kärry, palvellut jo monta vuotta. Oli meilläkin joskus Volvo eikä se mitenkään ihmeellinen ollut, kamala bensasyöppö, kankea ja raskas ajettava. Velkaa en kyllä ottaisi mihinkään autoon.

Vierailija
60/74 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tykkää ajaa niin sitten kunnolla. jos ei tykkää ajaa niin vaikka millä. kerran eletään, kuolinvuoteella ei saa lisäpisteitä ettei ole maksanut korkoja tai muuta tyhmää. jos elämässä ainoa tärkeä asia on pennien optimointi, tulee elämästä kyllä pitkässä juoksussa aika köyhää. paitsi että on sitten tilillä rahaa mistä omaiset voi kustantaa ökyhautajaiset.

ökyvolvo osamaksulla ja nautinollisia kilometrejä.