Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin pulssin pitäisi nousta kuntoilun aikana että läski

Vierailija
30.03.2014 |

palaa? Minulla on sykemittari, kalorilaskuri ym. mutta vaikuttaako syke rasvanpolttoon?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 21:45"]

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 21:32"]

Mitä enemmän syke nousee, sitä enemmän rasvaa palaa.

[/quote]

ei pidä paikkaansa, rasvanpolton optimaalinen sykealue on suhteellisen matala. korkeammilla sykkeillä parannetaan sitten mm. hapenottokykyä.

[/quote]

Pitää muuten täysin paikkansa. Käsite 'rasvanpolton kannalta "optimaalinen" syke' johtaa kuntoilijoita harhaan aivan suotta."Optimaalisuus" tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että rasvaa kulutetaan tietyllä sykealueella PROSENTUAALISESTI enemmän kuin glykogeenia. Molempien kulutus kasvaa sykkeen kasvaessa, glykogeenin vain enemmän. 

http://www.builtlean.com/2013/04/01/fat-burning-zone-myth/

Vierailija
2/13 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvan polttoon riittää, että kuntoilet. Ei sykkeen tarvi mihkään ton takia nousta vaan ainoastaan perseen sohvalta. Esim 80 kilonen kuluttaa noin 50kcal extraa per kilometri kävellessään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 21:45"]

[/quote]

ei pidä paikkaansa, rasvanpolton optimaalinen sykealue on suhteellisen matala. korkeammilla sykkeillä parannetaan sitten mm. hapenottokykyä.

[/quote]Kyllä se pitää paikkaansa, kovemmalla teholla liikkuessa tietysti kuluu enemmän energiaa, muttaa laihduttaessa on enemmän hyötyä siitä että liikkuu pitkään. Matalalla rasituksella jaksaa liikkua pidempään ja kuluttaa enemmän energiaa, kun taas raskaalla rasituksella väsyy nopeasti, varsinkin jos kunto on huono.

Vierailija
4/13 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutus on sama kuin energia eli työmäärä. On ihan sama että käveletkö 10km hitaasti vai nopeasti, työ on sama samoin suunnilleen energian kulutus. Jos haluat nostaa kuntoa, kannatta kävellä nopeasti, niin että alkaa hikoilla ja hieman hengästyy.

Vierailija
5/13 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitteen rasvapolttosyke saa heittää romukoppaan!

Kehossa on ns vapaata energiaa 1,5-2 h liikunnan verran ja ennenkuin tuo energia on kulutettu ei mennä rasvavarastoja polttamaan.

Kovatehoinen liikunta polttaa kaloreita enemmän, koska ns jälkipoltto kestää kauemmin. Mitä enemmän lihasta, sitä enemmän liikunta kuluttaa kaloreita ja jälkipoltto samoin.

Jotta keho polttaa rasvaa, on rasva aineenvaihdunta saatava käyntiin ja siihen vaikuttaa myös ruokavalio.

Intervalliliikunta on liikuntamuodoista tehokkain tapa polttaa rasvaa ja se on myös tieteellisesti tutkittu fakta.

Vierailija
6/13 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajat on yksilöllisiä. Mulla se alaraja on 107 että rasva palaa. Kunto nousee kun syke on yli 125 ja maksimisuorituskyky nousee kun syke ylittää 141.

Vierailija
7/13 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä sen oman rajan tietää? onko kyse painosta ja pituudesta vai mistä?

poljen joka pv kuntopyörää tunnin, jo satoja kilometrejä! turhaanko?

Vierailija
8/13 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saanut omat rajat tietää pyöräergotestissä eli kuntotestissä. Laskennallisethan ne toki on, tarkat vaatisi vähän järeemmät testilaitteistot.

Vierailija
9/13 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
10/13 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sykemittari antoi ne rajat perustietojen pohjalta.

Vierailija
11/13 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
12/13 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sykemittari sulla on? Mulla on Polarin FT60, se neuvoo paljonko pitää treenata milläkin sykyalueella valitun ohjelman mukaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi