Mökin ruokahuolto - miten teillä?
Meillä on yleensä aina mennessä yksi ateria kaikille valmiina. Onko tullut toimivia ideoita muilla? Syöttekö samaa kuin kotona?
Kommentit (11)
Meidän mökki on pyörillä (van). Kokkaukseen kaksipolttiminen primus, sähkölevy, airfryer (leirintäalueille) ja grilli ja brikettejä aina mukana. Niihin päiviin kun ei huvita on varasäilykkeitä. Eniten tehdään kaasulla, on nopeaa ja helppoa. Jääkaappi 52 l, vettä mukana 50 ja kaupassa käydään tarpeen mukaan, kerran-pari viikossa. Terkut Norjasta.
Perunasalaattia sikapaljon, ja sitten voi kätsysti vaan grillata lihat kaasugrillillä.
Mietin aina etukäteen. Meillä ruokailut on mökillä kohokohtia.
Etukäteen mietitään - 99% jotain grillattavaa. Mökki saaressa ilman juoksevaa vettä niin asettaa vähän rajoja. Ei voi esim. lähteä hakemaan kaupasta puuttuvaa kermaa.
Yleensä ollaan syöty matkan varrella, kun matkaa mökille on sen verran ja sitten asettumisessa menee oma aikansa.
Mökillä tulee grillattua joka päivä, niin siinä mielessä tulee syötyä eri ruokaa kuin kotona. Ja toki joka päivä on päiväkahvit ja jotain pullaa tai muuta sellaista.
Miten se ateria voi olla valmiina siellä mökillä?
Mun mökillä mökkeilen vain minä. Sähkötön mökki ja elintarvikevesi pitää viedä sinne itse. Vien keväällä jo kaiken tölkki/kuivamuonan sinne. Lopun kesää mökille mennessä mulla on ruokatermarissa ruoka ja eväsleivät myös mukana. Voi kestää jonkun tovin kun kotoa lähden kunnes saan ruokaa laitettua mökissä, niin nuo alkueväät on ollut hyvä systeemi.
Muuten syön mökillä tyyliin puuroa, hernaria, nötköttiä, lihapullakastiketta, säilykenakkeja, nuudeleita, pata-aineksista ja tölkkipavuista/kikherneistä tehtyä pataa, näkkäriä, ylipäätään säilykkeitä ja lämpimässä säilyvää. Mökillä on myös pieni kasvimaa.
Suunnitellaan jokaisen aterian hiilari, proteiini ja kasvis. Viime hetkillä ennen kauppaa on joskus niukkaa, peruna/kuivapasta/riisi+tomaatti+kalasäilyke. Juhlahetket suunnitellaan ja on viiniä, olutta. Puolisoni rakastaa näitä kaappien viimeisten ruokia (lounaita ne on).
Aika eri ruokia kuin kotona, enemmän grillataan ja savustetaan. Grilliin lihaa ja kasviksia, savustimeen kalaa. Salaatteja, uusia perunoita, tsatsikia.
Syödään kun on nälkä. Meillä ei vieraita käy koska en kutsu niitä.
Normaalisti syödään.