Soluasunnot Tampereella
Olen pistänyt hakemuksen menemään Tampereen yliopistoon. Katselin jo TOASin asuntoja. Suurin osa yksiöistä ovat älyttömän kalliita opiskelijabudjetilla! Ja kuulemma yksiötä ei saa edes heti, vaan ensin täytyy hakea soluasuntoon.
En voi kuvitellakaan asumista solussa tuntemattomien ihmisten kanssa. Olen ujo ja vieläpä introvertti. Tykkään ruoanlaitosta, mutta tuskinpa sitä tulee sitten enää harrastettua, kun yhteisissä tiloissa saattaa olla kämppiksiä ja jopa niiden kavereita kylässä. En välitä bilettämisestä ja koti on minulle se paikka, jossa saa olla rauhassa. En voi kuvitellakaan tilannetta, että en pääsisi vessaan silloin kun haluan.
Tämä on alkanut ahdistaa minua aivan älyttömästi. Jo pelkästään uudelle paikkakunnalle muutto ja opiskelujen aloittaminen, uusiin ihmisiin tutustuminen yliopistossa on tarpeeksi jännittävää ja samalla jopa hieman pelottavaa. Sentään omassa kodissa olisi mukavaa saada olla yksin ja rauhassa.
Minkälaista soluasunnossa asuminen on todellisuudessa? Miten tällainen ujo introvertti kykenee tuollaiseen? Jos kämppiksillä käy jatkuvasti kavereita ja miehiä asunnossa, voiko sitä kieltää?
Kommentit (29)
mä sain vuoden jonotuksen jälkeen yksiön. tän vuokra on kyllä 340e plus käyttömaksu eikä ole mikään hieno eikä edes keskustassa, eli kyllä ne vuokrat vaan korkeita on..
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 17:16"]
hervanna vähän alempi vuokrataso!
[/quote] Herwoodissakin tahtoo olla tty:n takia korkeat vuokrat... Halvimmalla saa kun muuttaa kauas oppilaitoksista mutta sitten on pitkät bussimatkat.
soluasunnossa asuin itse kerran. toinen kämppis oli mukava ja rauhallinen, toinen oli äkäinen pilkunn*ssija joka valitti normaaleista elämisen äänistä päiväsaikaan.
jos sattuu hyvää porukkaa, soluasuminen on varmasti aivan mahtavaa vaikka ujo olisikin. kun on se oma huone, niin voi valita kuinka paljon aikaa halua viettää porukan kanssa.
rohkeasti vain, ainahan siitä pääsee pois jos tuntuu vaikealta.
jos luonne on sellainen että tarvitset yksinäisyyttä, rauhaa ja hiljaisuutta, älä mee soluun... hyvä tuuri voi tietty aina käydä. mulla on kamala kokemus soluasumisesta, vaikka kämppikseni olivat suht normaaleja ihmisiä. hermot riekaleina joka päivä, kärsin suuresti heidän mölystään ja ajattelemattomuudestaan ja siitä, etten voinut tuntea oloani kotoisaksi ollenkaan. jouduin elämään kahden tuntemattoman ihmisen elämän keskellä, vaikka halusin olla rauhassa.
en halua pelotella, kyllä minäkin sen yhden vuoden kestin, vaikka sitten korvatulpat korvissa yötä päivää ja hermonsa menettäneenä. mutta en suosittele.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 17:47"]
jos luonne on sellainen että tarvitset yksinäisyyttä, rauhaa ja hiljaisuutta, älä mee soluun... hyvä tuuri voi tietty aina käydä. mulla on kamala kokemus soluasumisesta, vaikka kämppikseni olivat suht normaaleja ihmisiä. hermot riekaleina joka päivä, kärsin suuresti heidän mölystään ja ajattelemattomuudestaan ja siitä, etten voinut tuntea oloani kotoisaksi ollenkaan. jouduin elämään kahden tuntemattoman ihmisen elämän keskellä, vaikka halusin olla rauhassa.
en halua pelotella, kyllä minäkin sen yhden vuoden kestin, vaikka sitten korvatulpat korvissa yötä päivää ja hermonsa menettäneenä. mutta en suosittele.
[/quote]
Tätä pelkäänkin. Ei ongelma ole niinkään se, minkälaisia ne asuinkumppanit ovat. Mutta en tykkää siitä ajatuksesta, että kotona täytyy olla aina pukeutuneena säädyllisiin vaatteisiin, jossa voi käydä tekemässä ruokaa tai vessassa. Entä jos herää yöllä ja tulee jano? Kuulen, että kämppiksellä on vieraita keittiössä. Ei sinne tuosta noin vaan lähdetä yökkärissä vettä juomaan. Saatika, että en pysty käymään vessassa muiden läsnäollessa. Pelkkä pissaaminen on hankalaa, jos tiedän, että oven ulkopuolella on muita ihmisiä.
Itse olen asunut soluissa useamman vuoden ja varmasti yli kymmenen tuntemattoman kämppiksen kanssa. Vain yhden kanssa tuli ongelmia, kun sen äiti tunkeutui soluumme päsmäröimään.
Itse suosittelen kyllä lämpimästi yksityismarkkinoita tai esim Satoa, vvs jne.
vvo on ainoa jonka asunnot on kaallimpia kuin toassin joten niistä pysyisin erossa. Toas ei todellakaan ole ainoa vaihtoehto eikä mitenkään paras! Jotkut yksityiset ovat jopa valmiita alentamaan vuokraa kun kuulevat että vuokralainen on opiskelija :)
No ei noilla vietnamilaisilla kämppiksillä kokonaan ole oma-aloitteisuus puuttunut, jos kerta poistivat palohälyttimen...
hervanna vähän alempi vuokrataso!