Soluasunnot Tampereella
Olen pistänyt hakemuksen menemään Tampereen yliopistoon. Katselin jo TOASin asuntoja. Suurin osa yksiöistä ovat älyttömän kalliita opiskelijabudjetilla! Ja kuulemma yksiötä ei saa edes heti, vaan ensin täytyy hakea soluasuntoon.
En voi kuvitellakaan asumista solussa tuntemattomien ihmisten kanssa. Olen ujo ja vieläpä introvertti. Tykkään ruoanlaitosta, mutta tuskinpa sitä tulee sitten enää harrastettua, kun yhteisissä tiloissa saattaa olla kämppiksiä ja jopa niiden kavereita kylässä. En välitä bilettämisestä ja koti on minulle se paikka, jossa saa olla rauhassa. En voi kuvitellakaan tilannetta, että en pääsisi vessaan silloin kun haluan.
Tämä on alkanut ahdistaa minua aivan älyttömästi. Jo pelkästään uudelle paikkakunnalle muutto ja opiskelujen aloittaminen, uusiin ihmisiin tutustuminen yliopistossa on tarpeeksi jännittävää ja samalla jopa hieman pelottavaa. Sentään omassa kodissa olisi mukavaa saada olla yksin ja rauhassa.
Minkälaista soluasunnossa asuminen on todellisuudessa? Miten tällainen ujo introvertti kykenee tuollaiseen? Jos kämppiksillä käy jatkuvasti kavereita ja miehiä asunnossa, voiko sitä kieltää?
Kommentit (29)
Soluasuminen riippuu hyvin paljon siitä, minkälaiset kämppikset sattuu. Pääosin kolmen vuoden aikana on sattunut sekä hyvin erilaisia että samantyppisiä ihmisiä. On pari joiden kanssa on tullut tavattua vielä senkin jälkeen kun ovat muuttaneet pois ja loput sitten enemmän välttelykastia. Ongelmia ei ole niinkään tullut itseni osalta, vaan muutamia tapauksia on ollut jotka eivät ole tulleet toimeen. Yhteiselo voi olla haastavaa jos on monta joustamatonta ihmistä joilla on hyvin erilaiset ajatusmaailmat ja tavat.
On toki ajanjaksoja jolloin ahdistaa se, että ei voi olla täysin yksin. Olisi mukava lauleskella itsekseen, huudattaa musiikkia yhteistilassa tai laittaa ruokaa yhdeltätoista illalla, mutta ei voi kun on muitakin. En kyllä ymmärrä miksei yöllä voisi yökkärissä hakea vettä? Ihmisiä sitä kaikki ollaan. Tuskin ketään ihan oikeasti ajattelee, että ompa noloa. Myöskään suihkussa käymisen kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa. Kaksi käy illalla, yksi yleensä päivällä ja minä aamulla. Ja yhteistiloissahan ei sinänsä pitäisi meikata vaan omassa huoneessa jos vessoja on vain yksi..
Joskus ahdistaa ruuanlaittaminen, jos joku toinen tulee laittamaan yhtä aikaa eikä sen ihmisen kanssa ole muuta kuin moikkailuväleissä. Se hiljaisuus on yleensä niin piinaavaa, että on pakko keksiä jotain turhaa keskustelua, vaikka ei yhtään kiinnostaisi tai jaksaisi.
Toisaalta jos jonkun kämppiksen kanssa tulee hyvin toimeen, niin se voi olla sata kertaa parempaa kuin yksin asuminen. Sain elinikäisen ystävän tätä kautta =) Äitini aina sanoo, että hanki kavereita nuorena koska niiden hankkiminen vanhana on paljon vaikeampaa.
Asuin solussa 4 vuotta ja sinä aikana minulla oli 5 eri kämppistä. Sain tarpeekseni kun sinne muutti 2 vietnamilaista tyttöä. He eivät piitanneet yhteisistä säännöistä. Sotkivat keittiössä, tiskasivat toki astiansa mutta eivät osanneet käyttää uunia ja hellaa sitä sotkematta, palohälytin soi usein kun ruoka kärysi.... nämä valopäät poistivatkin hälyttimen siksi aikaa kun tekivät kokkauksiaan, ja vaikka kielsin niin tekemästä, kun eivät laittaneet sitä sitten paikoilleenkaan... Lattiakaivoon jättivät alussa kauhean tukon hiuksia käytyään suihkussa, varmaan olettivat että minä ne heidän puolestaan siivoan, siivosivat vasta kun asiasta huomautin. Heiltä puuttui täysin oma-aloitteisuus eivätkä he osanneet ottaa muita huomioon.
Yksiö kesksutassa maksaa todella noin 500 euroa. Esim. 27 neliötä. Tosi on. Maksan joka kuukausi lapseni vuokran, jotta ei nälkään kuole. Ja työtön kaveri (kouluttamaton) saa kotiin 800 euroa kuukaudessa ja istuu päivät kahviloissa.
Olen sitli ylpeä. Arvaa kuumasta?
En pystynyt minäkään harkitsemaan soluvaihtoehtoa, joten vuokrasin asunnon yksityiseltä. Poikaystävän kanssa sit jonotettiin Toasilta kaksio, mutta sen saamiseen meni 2,5 vuotta. Kaveri asui ensin vuoden Toasin solussa ja sai sitten yksiön. Eli jos solu ei ole vaihtoehto, niin katse yksityisiin vuokranantajiin.
Halvempi vuokrakämppä kauempana keskustasta on ihan hyvä vaihtoehto, koska julkinen liikenne toimii. Muutamia kertoja olen vieraillut kaverien solukämpissä ja ikinä en itse muuttaisi.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 16:13"]
En pystynyt minäkään harkitsemaan soluvaihtoehtoa, joten vuokrasin asunnon yksityiseltä. Poikaystävän kanssa sit jonotettiin Toasilta kaksio, mutta sen saamiseen meni 2,5 vuotta. Kaveri asui ensin vuoden Toasin solussa ja sai sitten yksiön. Eli jos solu ei ole vaihtoehto, niin katse yksityisiin vuokranantajiin.
[/quote]
Muuten kyllä vuokraisin jopa yksityiseltä, mutta kuten sanoin, opiskelijana ei hirveästi ole laittaa rahaa asumiseen, jotta riittäisi ruoka elämiseenkin. Joihinkin TOASin yksiöihin rahat vielä riittäisi, joten niitä täytyy odotella. Kamala tilanne :(
soluasunnossa asuminen on melkolailla sellaista kuin itse haluat. Minä asuin soluasunnossa 2 vuotta näkemättä juuri lainkaan kämppiksiäni. En muista, että vessan tai suihkun käytöstä olisi ollut mitään jonoa. Toisella kämppiksistä oli koira, joka joskus luiskahti mun huoneeseen jos olin ainoa kotona olija - se oli raasuparka yksinäinen. Oisin varmaan voinut ajaa sen pois, mutta tykkäsin siitä.
Opiskelukaverini taas sattuivat kämppiksiksi keskenään, saman pääaineen opiskelijat. Heistä tuli hyvät kaverit, puuhasivat paljon yhdessä ja epäilemättä helpottivat toistensa oloa suuresti, molemmat kaukana poikaystävistään jne.
No sitten olin vuoden ulkomailla, siellä kämppikseni olivat hankalampaa sorttia, bilettivät ja sotkivat, mut mulla oli oma kylppäri, joten siitä selvisi, kun pani oman huoneensa oven kiinni.
Mikä on ihan ehdoton vuokra kuussa jonka pystyt maksamaan?
hmm.. kaveri asuu toasilla yksiössä tullintorin vieressä, ja pääsi kyllä muuttamaan sinne ilman että piti käydä asumassa missään solussa o.O
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 16:18"]
hmm.. kaveri asuu toasilla yksiössä tullintorin vieressä, ja pääsi kyllä muuttamaan sinne ilman että piti käydä asumassa missään solussa o.O
[/quote]
Siinä talossa onkin kalleimmat Toas:n vuokrat. Ehkä 18,50 euroa/neliö. Järkyttävää!!!
[/quote]
No siis ei solussa ole pakko asua, enne kuin yksiön saa, mutta yksiöjonot on monen vuoden mittaisia ja jossain siinä odotellessa on asuttava.
Ap:lle sanoisin, että rohkeasti kokeilemaan soluasumista, varsinkin jos muut vaihtoehdot on rahan takia nyt pois suljettu. Kämppisten kanssa ei ole pakko olla missään tekemisissä, jos kämppis on kovin liikkuvaa sorttia, niin et edes näe häntä välttämättä juuri lainkaan. Kun saat opiskelujen parista jonkun kivan kaverin, voitte alkaa yhdessä etsiä puolitettavaa asuntoa yksityiseltä, tutun kanssa on kivempi asua. Ethän vain harkitse opiskelujen hylkäämistä sen takia, että kimppa-asuminen jännittää?
Yksiöön voi päästä jonon ohi jos ottaa vastaan ns. heti vapaan asunnon, jota siis jonossa oleva ei ole ottanut vastaan. Ne on aina listattu Toasin sivuilla, joskus ei ole yhtään ja tähän aikaan vuodesta alkaa olla joka päivä useita.
[/quote]
No jossain 300 euron kieppeillä se alkaa mennä. Ehkä ihan ehdoton yläraja olisi 320-330 euroa. Sijainnilla ei niin väliä. Minulle kelpaa yksiö kauempaakin keskustasta. Keskustan vuokriin ei todellakaan varaa (TOASilla tosin keskustassakin runsaan 300 euron vuokrayksiöitä).
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 16:44"]
[/quote]
No jossain 300 euron kieppeillä se alkaa mennä. Ehkä ihan ehdoton yläraja olisi 320-330 euroa. Sijainnilla ei niin väliä. Minulle kelpaa yksiö kauempaakin keskustasta. Keskustan vuokriin ei todellakaan varaa (TOASilla tosin keskustassakin runsaan 300 euron vuokrayksiöitä).
[/quote] Missä talossa on noin halpoja keskustassa?
Jos ei muuten oo väliä varustelutasosta niin helpommin voi saada yksiön kerroskeittiöllisestä talosta, on ainakin Kalevassa pari niitä (olisko ollu vanha Domus?)
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 16:43"]
Yksiöön voi päästä jonon ohi jos ottaa vastaan ns. heti vapaan asunnon, jota siis jonossa oleva ei ole ottanut vastaan. Ne on aina listattu Toasin sivuilla, joskus ei ole yhtään ja tähän aikaan vuodesta alkaa olla joka päivä useita.
[/quote]
Olen huomannut, mutta ne yksiöt, mitä tuossa on ollut ovat olleet vuokriltaan aivan järkyttäviä! Jotain jopa yli 500 euron vuokria yksiöstä. Ilmeisesti eivät kovan vuokransa takia ovat menneet kaupaksi heti jonossa oleville.
Vielä en voi ottaa asuntoa vastaan, koska en ole saanut opiskelupaikkaa (pääsykoe vasta tulossa, joten mikään ei toki ole vielä varmaa). Ja en kesälläkään pystyisi vielä muuttamaan Tampereelle. Pitäisi olla sieltä töitä, että voisi sen kesän aikaisen vuokran maksaa ja olen jo hankkinut kesätöitä omalta paikkakunnaltani.
Kannattaa vilkaista esim. VTS:n asuntoja. Äsken katsoin, että niillä on kahdessa talossa yksiöitä alle 300 eurolla. (ja vesimaksun kanssa se olisi vähän yli 300)
Katsoppa semmoinen kun Insiöörioppilastalo. Sain siitä asunnon lähes jonottamatta, mutta taloa ollaan purkamassa n. vuoden päästä. Siinä ajassa saatat tosin päästä TOASillekin.
Tuolla summalla on kyllä tosi vaikea saada yksiötä... opintotuki nousee ensi syksynä jonkin verran.
Soluasunnossa asuminen voi myös kasvattaa rohkeammaksi ja sosiaalisemmaksi. Ja jos hyvä onni käy, niin voi saada tosi kivan kämppiksen. Kannattaa kokeilla. Pääseehän solusta aina pois jos ei tykkää.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 16:56"]
Katsoppa semmoinen kun Insiöörioppilastalo. Sain siitä asunnon lähes jonottamatta, mutta taloa ollaan purkamassa n. vuoden päästä. Siinä ajassa saatat tosin päästä TOASillekin.
[/quote]
Joo!! Koita Insinöörioppilastalojen "Rasti" niistä rakennusta.
Se on täynnä soluasuntoja ja pääsääntöisesti hyvin hiljaisia.
Mä asuin siinä tyytyväisenä pari vuotta.
Jos ei oo liikaa tavaraa niin 19,5 neliöö on just sopivasti, ja ihan keskustassa.
Sitä ollaan tosiaan purkamassa vuoden sisään (ei voi tietää kun purkusuunnitelmat siirtyy KOKO ajan). Mutta siitä on hyvä sitten jonottaa muita kämppiä.