Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pitäisitkö vaikeastivammaisen lapsen, jos sinullle syntyisi sellainen?

Vierailija
27.07.2006 |

olen asiaa pohtinut, ja kyllä asia on niin, että jos synnyttäisin hyvin vaikeastivammaisen lapsen, en ottaisi sitä sairaalasta mukaani.

en pystyisi enkä jaksaisi huolehtia sellaisesta.

rumasti sanottu, mutta se on totuus.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
28.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin vammautuminen voi tapahtua myöhemmin esim kolarissa ja se olisi ok. Koska siinä ei ole vaihtoehtoja. Sitten pitäisi vain selvitä ja koittaa jaksaa eteenpäin, muistona kuitenkin ne hyvät entiset ajat kun lapsi olisi ollut terve.

Mutta jos odottessa ilmenee ongelmia ja abortin voi tehdä, niin ehdottomasti valitsen abortin. tai jos abortti olisi myöhäistä, niin adoptoisin/lahjoittasin lapsen jollekin, joka vammaista lasta osaisi hyvin kasvattaa.

Vierailija
2/49 |
28.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta. Kaunis ajatus, mutta valitettavasti mahdoton. Joutuisit ottamaan sen riskin, että annat lapsesi laitokseen, etkä oikeasti koskaan tule tietämään sitä, miten hän olisi voinut kehittyä kotiympäristössä, rakastavien ihmisten keskellä.

Laitoshoidetut vammaisethan laitostuvat, he eivät saavuta optimaalista kehitystään ja heidän kesken kuolleisuus on suurempaa kuin kotona hoidettujen. Koska heillä ei ole sitä henkilöä, joka heitä kovasti rakastaisi ja pysyisi samana. Laitoksissa ylityöllistetty henkilökunta vaihtuu ja vammaiset usein todella jäävät huomattavasti vammaisemmiksi, kuin jos he olisivat päässeet tavalliseen perheeseen asumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
4/49 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että jättäisin lapseni sairaalaan, koska se ei ole terve?

Vierailija
5/49 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisit, että on tullut virhe - miettisit, että mitä jos et ota lasta, jäätkö aina miettimään että oliko hänen vammansa sittenkin pienempi kuin ajateltiin.

Onko ap:lla lapsia? Minä ajattelin nimittäin noin ennen kuin aloin odottaa esikoista. Nyt kun on yksi lapsi, en voi kuvitella että ajattelisin enää...

Vierailija
6/49 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on 9kk sitä kantanut ja sen potkut tuntenut. Ei kai sitä vielä synnytyssairaalassa osata sanoa miten vammainen lapsesta tulee.

Mitä tarkoitat vaikeastivammaisella? Millä tavalla vammainen?

Vierailija
7/49 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän siinä laitoshoito tulisi kysymykseen.

en nyt sitten tarkoita mitään peniä ulkonäkövammoja, vaan ihan vaikka vaikeaa cp-vammaa tms.

varmaan saan haukut nyt monelta, mutta tämä on vain kyselyksi tarkoitettu, ei tarvitse arvostella muiden mielipiteitä. jokaisella on omansa.

Vierailija
8/49 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on aina äiti, eikä kukaan osaa mun lasta paremmin hoitaa. Teen itse töitä kehitysvammaisten ja vammaisten kanssa, jotenka jotain kokemusta on.

Vierailija
9/49 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin vaihtoehtona kotihoidolle voisi silti olla laitoshoito, mutta silti lapsi olisi minun ja olisin hänen huoltajansa. Todennäköisesti silti hoitaisin lapsen kotona, jos se olisi mahdollista, ainakin niin kauan kuin itse jaksaisin.

Vierailija
10/49 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän oli sairaalassa ensimmäiset 6 kk, sitten kotona yhden kuukauden, jolloin kävimme välillä sairaalassa. Lopulta luovutimme - lapsi on perhekodissa. Hän vaatii jatkuvaa hoitoa, ja meistä ei siihen ole.

Valinta ei loppujen lopuksi ollut vaikea, sillä lapsi ei edes tunnista meitä. Hän on NUD, eli niin vaikeasti kehitysvammainen, ettei sitä ole edes pystytty tutkimaan (non-ultra descripta). Käymme katsomassa lastamme pari krt kuussa.

Tämä kaikki on muuttanut myös asennettani siihen suuntaan, että pieniä keskosia ei pitäisi hoitaa. Tiedän, että rajan vetäminen on vaikeaa, mutta joskus pitäisi uskaltaa tehdä päätöksiä myös niin, ettei elämä ole aina säilyttämisen arvoista.

Vierailija
11/49 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tarkoittaa vain sitä, että syytä vammaisuudelle ei ole löytynyt.

Vierailija
12/49 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole rohkeutta, panee aina miettimään kun lukee itse tilanteen kokeneen mielipiteitä eikä pelkkiä arveluja. Kiitos.

Vierailija
13/49 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin jos tietäisin asiasta jo raskauden aikana, harkitsisin kahdesti aborttia. Mutta jos tulisi " yllätyksenä" lapsen synnyttyä, pitäisin tietysti.

Vierailija
14/49 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hylkääminen tuntuu julmalta, mutta kukaan ei voi etukäteen sanoa miten toimisi.

Vierailija
15/49 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielipiteesi keskoshoitoon saa minulta kannatusta.

pitäisi pystyä miettimään pidemmälle asioita tulevaisuuteenkin, eikä vain sitä, että " kunhan se nyt hengissä saadaan pysymään" .

luopumisen tuska on silloin varmasti suuri, mutta jos lapsen tulevaisuus on vaikeasti kehitysvammainen, niin kyllä pitää olla " munaa" päästää se pienokainen lasten taivaaseen pikimmiten.

Vierailija
16/49 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sitten arjessa ehkä pystyisin, jos tosiaan olis niin ettei lapselle olis juuri väliä kuka sitä hoitaa. Ei saisi kontaktia edes lapseen tms.

Vierailija
17/49 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa olen miettinyt ja päätös 100 varma.

Vierailija
18/49 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuresta osasta pieniäkin keskosia tulee täysin terveitä lapsia. Pitäisikö siis keskosten hoito lopettaa silläkin uhalla, että tulevia terveitä ihmisiä kuolisi? Ei voi tietää, kenestä tulee vammainen.

Vierailija
19/49 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta silti on aivan ihana lapsi. Toinen lapsi on tähän mennessä kehittynyt ihan normaalisti mutta aina se pelko kuitenkin on. Mutta kaikki me ihmiset täällä ollaan erilaisia ja ei sais väheksyä/hyljeksiä erilaisia ihmisiä kun ei he itse sille asialle mitään voi!

Vierailija
20/49 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mille viikolle vetäisitte rajan, jolloin keskosia " kannattaisi" hoitaa?

Pitäisi tehdä tarkat tilastolliset tutkimukset, ennen kuin rajoja alettaisiin vetämään. Luulisin, huom. LUULISIN, että viikon 25-26 jälkeen tai sitten yli 800 g:n painoisella olisi jo hyvät mahdollisuudet.

Tunnen myös terveitä keskosia, jotka ovat syntyneet viikoilla 22-26. Kuitenkin suurin osa on jollain tavalla sairaita.

terv. 14

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän